Dėl karo Ukrainoje automobilių gamintojai patiria naują krizę: didelis kiekis uždarytų gamyklų, pasekmes pajus milijonai

Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.

Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>www.unsplash.com nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>www.unsplash.com nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>„The Wall Street Journal“ nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>„The Wall Street Journal“ nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>„The Wall Street Journal“ nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>„The Wall Street Journal“ nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>www.unsplash.com nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>www.unsplash.com nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>M.Patašiaus nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>M.Patašiaus nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>www.unsplash.com nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>www.unsplash.com nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>www.unsplash.com nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>www.unsplash.com nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>www.unsplash.com nuotr.
Rusijoje automobilių gamintojai stabdo gamyklas ir pardavimus dėl sankcijų taikymo.<br>www.unsplash.com nuotr.
Daugiau nuotraukų (9)

Lrytas.lt

Mar 8, 2022, 8:34 AM

Po pandemijos ir pasaulinės mikroschemų krizės Rusijos ir Ukrainos karas sukėlė trečiąją automobilių gamintojų tiekimo grandinės krizę per daugelį metų.

Dėl karo Ukrainoje nedideli, bet svarbūs pramonės tiekėjai nutraukė savo veiklą ir uždarė toli nuo konflikto zonos esančias gamyklas, o sankcijos ir nutraukti prekybos keliai trukdo tiekti automobilius ir jų dalis į Rusiją, kuri kadaise buvo laikoma augančia rinka, bei iš jos.

Europos automobilių gamintojai, tokie kaip „Renault SA“, kuriai priklauso Rusijos bendrovė „AvtoVAZ“, gaminanti „Lada“ mašinas, „Volkswagen AG“ ir jos transporto priemonės „Audi“, „Škoda“ bei sportinių automobilių gamintojas „Porsche“ labiausiai nukentėjo nuo staigaus verslo nutraukimo Rusijoje ir svarbių dalių trūkumo iš tiekėjų Ukrainoje.

Ketvirtadienį „Volkswagen“ pranešė, kad „atsižvelgiant į Rusijos išpuolį prieš Ukrainą ir dėl to kilusias pasekmes“ ji nedelsiant sustabdo transporto priemonių gamybą Rusijoje ir eksportą į šią šalį.

„Dėl plataus masto veiklos nutraukimo Rusijoje vykdomoji valdyba peržiūri pasekmes, kylančias šiuo didelio neapibrėžtumo ir sukrėtimų laikotarpiu“, – teigė bendrovė.

Nuostoliai neapsiriboja vien Europa. Iki šios savaitės vidurio beveik tuzinas pasaulinių automobilių gamintojų sustabdė veiklą Rusijoje, kai kurie iš jų gamyklas uždarė neribotam laikui.

„Toyota Motor Corp“ penktadienį pranešė, kad jos gamykla Sankt Peterburge bus uždaryta kažkuriam laikui. Bendrovė „Ford Motor Co“ sustabdė su Rusijos įmone „Sollers OJSC“ veiklą ir nutraukė pardavimus šioje šalyje. Pietų Korėjos „Hyundai Motor Co“, viena didžiausių automobilių gamintojų Rusijoje, uždarė savo gamyklą Sankt Peterburge ir pareiškė, kad tikisi ją vėl atidaryti po savaitės.

Sustabdę dvi gamyklas Rytų Vokietijoje, „Volkswagen“ atstovai pareiškė, kad netrukus dėl trūkstamų dalių iš Ukrainos bus sutrikdyta gamyba jos pagrindinėje gamykloje Vakarų Vokietijoje. Rusijoje gamyklas valdantys asmenys teigė, kad tiekimo grandinėms kilo dar didesnė įtampa, nes Rusija neįtraukta į tarptautinę tarpbankinių mokėjimų sistemą „Swift“. Dėl Rusijos oro erdvės blokados ir laivybos kelių sutrikimų prekių judėjimas susitraukė iki minimumo.

Praėjusiais metais pasauliniai automobilių gamintojai gavo didelį pelną, nepaisant pasaulinio lustų trūkumo, dėl kurio jie negalėjo pagaminti pakankamai automobilių, kad patenkintų didelę paklausą daugelyje rinkų. Dėl sumažėjusios gamybos apimties buvo nedidelis pasirinkimas pirkėjams ir sparčiai augo naujų automobilių kainos, o tai padidino automobilių gamintojų pelno maržas. Konfliktas yra naujas smūgis pramonei ir gali atsiliepti ne tik šiam sektoriui.

Analitikai teigia, kad dėl karo poveikio kai kuriems automobilių gamintojams pasaulinė transporto priemonių gamyba šiais metais gali sumažėti maždaug iki 1,5 mln.

Tai optimistinis scenarijus, sakė „IHS Markit“ automobilių pramonės analitikė Stephanie Brinley.

„Tai taip pat gali sumažinti transporto priemonių gamybą 3 mln.“ – pabrėžė ji, ir pridūrė, kad kol kas per anksti atsakyti, koks chaosas kils pasaulinėse tiekimo grandinėse. 

Dar prieš karą Ukrainoje „Volskwagen“ sunkiai sekėsi išlaikyti surinkimo linijas savo pagrindinėje gamykloje Volfsburge, Vokietijoje, dėl įvairių pasaulinių trūkumų ir prekybos maršrutų sutrikimų.

Prasidėjus karui Ukrainoje, dešimtys automobilių dalių gamintojų uždarė savo gamyklas šioje šalyje. Nors Ukraina turi nedidelę transporto priemonių dalių pramonę, ji tapo pagrindine laidų rinkinių, kurie reikalingi automobilio elektros instaliacijai sutvarkyti ir įvairiems komponentams sujungti, tiekėja.

Tokių sistemų tiekėjai, turintys gamyklas Ukrainoje, yra „Leoni AG“, Japonijos „Fujikura Ltd“, „Aptiv Plc“ ir „Nexans SA“. Darbas šiose gamyklose sustojo beveik iš karto prasidėjus Rusijos invazijai, dėl to nukentėjo „Volkswagen“ gamyklos Rytų Europoje ir Vokietijoje.

„Volkswagen“ sustabdė savo „Zwickau“ gamyklą Rytų Vokietijoje, kurioje gaminamas Europos rinkoms ir eksportui į JAV skirtas elektromobilis ID.4. Bendrovė taip pat pranešė, kad šią savaitę gamyba Volfsburge pradės strigti, o kitą savaitę nutrūks dėl dalių trūkumo.

„Volkswagen“ priklausanti „Porsche“ sustabdė gamybą Leipcigo gamykloje, kurioje gaminami „Panamera“ sedanas ir „Macan“ sportinis visureigis. Gamybos nutraukimas gamykloje gali sulėtinti „Porsche“ pristatymą visame pasaulyje.

Gamykla „Bayerische Motoren Werke AG“ pranešė, kad kitą savaitę sustabdys savo pagrindinėje gamykloje Dingolfinge veiklą, kur, atstovo spaudai teigimu, bendrovė per dieną pagamina iki 1600 automobilių, tarp jų ir savo flagmanus – 5, 7 ir 8 serijų sedanus. Dėl trūkstamų dalių BMW turės prastovų Miuncheno gamykloje ir „Mini“ gamyklose Nyderlanduose bei Jungtinėje Karalystėje.

„Volkswagen“ priklausanti Čekijos automobilių gamintoja „Škoda“ praėjusiais metais Rusijoje pardavė 90 400 automobilių. Čekijos automobilių gamintoja gamino „Volkswagen“ automobilius Naugardo ir Kalugos gamyklose Rusijoje, tačiau šiuo metu bendrovė sustabdė veiklą.

Be to, „Škoda“ pranešė, kad sustabdė veiklą gamykloje Solomonove, Ukrainoje, kur jos partnerė „Eurocar“ surenka Ukrainos rinkai skirtus „Škoda“ modelius, tokius kaip „Superb“, „Kodiaq“, „Karoq“ ir „Fabia“.

Pagrindinėje savo gamykloje Čekijos Respublikoje, Mlada Boleslavo mieste, automobilių gamintoja sumažino visiškai elektrinio hečbeko „Enyaq“ gamybą, nes trūksta dalių.

Tiekėjai, kurie uždarė savo gamyklas Ukrainoje, teigė, kad nuolat vertina padėtį, siekdami nustatyti, kada galės atnaujinti gamybą. Taip pat jie bando pakeisti Ukrainoje prarastą produkciją perkeldami gamybą į kitas vietas.

Bendrovė „Leoni“ uždarė savo gamyklas Stryžuose ir Kolomijoje kovo pradžioje po to, kai, pasak jos atstovo spaudai, netoliese įvyko Rusijos raketų sprogimai. „Leoni“ atstovai teigė, kad svarsto, ar verta perkelti gamybą iš Ukrainos gamyklų į esamas gamyklas kaimyninėse šalyse, pavyzdžiui, Rumunijoje, arba į esamas gamyklas Šiaurės Afrikoje.

Dubline įsikūrusi automobilių tiekėja „Aptiv“, kuri specializuojasi elektronikos srityje, Vakarų Ukrainoje gamina elektros sistemas Vakarų Europos automobilių gamintojams. Prieš invaziją didėjant įtampai, „Aptiv“ pradėjo iš Ukrainos perkelti dalį didesnės apimties produkcijos, vasario 24 d. sakė bendrovės vadovai.

„Kad būtume geriau pasirengę valdyti sutrikimus. Žiūrėsime, kas nutiks“, – sakė „Aptiv“ vyriausiasis finansininkas Josephas Massaro.

Pačioje Rusijoje, kurioje dėl sankcijų Vakarų įmonėms beveik neįmanoma vykdyti verslo, automobilių gamintojams pradeda trūkti detalių, todėl jie uždaro gamyklas ir sustabdo importą.

Trečiadienį „Toyota Motor Corp“ atstovai pranešė, kad nuo penktadienio sustabdys gamybą Rusijoje, motyvuodama sunkumais gaunant reikiamų dalių. Sankt Peterburgo gamykloje „Toyota“ gamina „Camry“ sedano ir RAV4 modelius, per metus pagamina iki 80 tūkst. automobilių. Dauguma automobilių parduodama Rusijoje, tačiau nedidelė jų dalis eksportuojama į Kazachstaną, Armėniją ir Baltarusiją, pranešė bendrovė.

„Toyota“ atstovai teigė, kad taip pat sustabdys importuojamų transporto priemonių pardavimą Rusijoje. Per metus Rusijoje jie parduoda apie 120 tūkst. automobilių, sakė „Toyota“ atstovas spaudai.

„Mercedes-Benz Group AG“ , „Hyundai“, „Ford“, „Renault“ ir BMW taip pat uždarė gamyklas Rusijoje.

Investuotojai nusivylė bendrovių, kurios yra labai susijusios su Rusija, akcijomis.

Prieš karą „Renault“ iš savo verslo Rusijoje gaudavo apie 8 proc. pelno prieš palūkanas ir mokesčius, rodo „Citi“ atliktas tyrimas. Nuo vasario 18 d. vykusio pokalbio dėl pelno, kai investuotojai klausinėjo bendrovės apie Rusiją ir Ukrainą, „Renault“ akcijos sumažėjo 30 proc. Vienas investuotojas paklausė vadovybės, koks būtų poveikis „Renault“, „jei geopolitika šiek tiek sugriežtėtų“.

„Renault“ vyriausioji finansininkė Klotilda Delbos sakė, kad finansinė rizika tenka „AvtoVAZ“, o ne „Renault“, nes Rusijos bendrovės skola ir finansavimas yra vietiniai, be „Renault“ paramos.

„Jos yra visiškai savarankiškos, nors yra įsiskolinusios, ypač „AvtoVAZ“. Bet tai yra vietinis įsiskolinimas“, – sakė ji.

Prancūzijos automobilių gamintojas šalyje turi tris gamyklas – vieną Maskvoje, kitą – Toljatyje, o trečią – Iževske, už 700 mylių į rytus nuo Maskvos. „Renault“ atstovė spaudai sakė, kad bendrovė vasario 28 d. sustabdė Maskvos gamyklas ir neleis joms veikti kurį laiką „dėl tam tikrų logistikos problemų“.

Kinijos automobilių gamintojai taip pat žengia į Rusiją ir yra susirūpinę dėl karo poveikio jų verslui. Bendrovė „Great Wall Motors Co“ 2019 m. atidarė gamyklą Rusijoje ir praeitais metais daugiau nei dvigubai padidino pardavimus šioje šalyje. Bendrovė „Chery Automobile Co“, kuri 2021 m. daugiau nei tris kartus padidino savo pardavimus Rusijoje, pareiškė, kad ieško vietos partnerio Rusijoje, kuris šalyje gamintų elektromobilius.

Kinijos lengvųjų automobilių asociacijos duomenimis, praėjusiais metais Rusija buvo trečia pagal dydį Kinijos automobilių eksporto kryptis po Čilės ir Saudo Arabijos.

„Rusijos ir Ukrainos konfliktas kelia didžiulę riziką Kinijos automobilių pramonei“, – sekmadienį savo socialinio tinklo „WeChat“ paskyroje rašė asociacijos generalinis sekretorius Cui Dongshu. Jis perspėjo Kinijos automobilių eksportuotojus pasirengti tam, jog nuvertės rublis.

Išversta pagal „The Wall Street Journal“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
REPORTERIS: prasidėjo išankstinis balsavimas