„Apple paslaptys“: pasakojimas, neatskleidžiantis esmės (knygos recenzija)

Atrodo, leidykla „Obuolys“ atrado aukso gyslą – knygynuose pasirodė jau penktoji kauniečių išleista knyga apie amerikiečių kompaniją „Apple“. Naujausia JAV žurnalisto Adamo Lashinsky knyga „Apple paslaptys“ pasakoja apie tai, kokia šiandien yra brangiausia pasaulyje kompanija. Viena dinamiškiausių Lietuvos leidyklų, kurios logotipą irgi puošia obels vaisius, raško saldžius bendravardės įmonės vaisius. Juk pasaulyje pastaruoju metu jaučiamas knygų apie „Apple“ bumas, tad pasišildyti rankas norisi visiems: ir rašantiems, ir leidžiantiems.

Daugiau nuotraukų (1)

Augustas Didžgalvis

2012-07-01 19:33, atnaujinta 2018-03-18 13:20

Išversti, atspausdinti ir pardavinėti knygą apie firmą, kurios bent vieną prietaisą tikrai turi kiekviena Lietuvos giminė, iš esmės yra sėkmę beveik garantuojantis „Obuolio“ žingsnis. Kalbėti apie Steve'o Jobso įkurtą bei puikiausiai išplėtotą verslą dabar yra madinga – šiandien „Apple Inc.“ yra pati geidžiamiausia pasaulio bendrovė, verta daugiau nei pusės trilijono (!) dolerių. Kitaip sakant, rinkos verte gerokai lenkianti naftos gigantą „Exxon Mobil“, daugiau nei dvigubai vertingesnė už konkurentę „Microsoft“ bei toli už nugaros paliekanti Rusijos dujų gigantą „Gazprom“. Pastarojo pelnai sudaro kaimyninės šalies biudžeto pagrindą.

„Fortune“ redaktoriaus A.Lashinsky parašyta knyga truputį praskleidžia „Apple“ uždangą. Nepasakojant per daug, remiantis anoniminiais (ir todėl nepatikimais) liudijimais, naudojantis daugiausiai atvirais šaltiniais, kartais truputį pagražinant, romantizuojant bei rašant iš nuojautos.

Tačiau smalsiam žmogui, neskaičiusiam nei vienos knygos apie S. Jobsą, ji bus visai įdomi. Knyga, puikiai prablaškysianti ilgą skrydį. Tai taip pat knyga, skirta jaunam žmogui, norinčiam paskaityti apie tai, kaip amerikiečiai toli pažengę organizuojant ir plėtojant verslą. Studijuojantys panašius dalykus susipažins su JAV verslo kultūra ir procesinio valdymo pranašumais (o „Apple“ kompanijoje jie tikrai nuostabiai suvaldyti ir dokumentuoti).

Vis dėlto, nepaisant skambių anonsų ir daug žadančių anotacijų, 368 puslapių knyga nebus įdomi tiems, kas įdėmiai seka „Apple“ žingsnius ir yra skaitęs ankstesnes „Obuolio“ leidyklos knygas panašiomis temomis. Daug kas kartosis, kai kurios vietos pasirodys net nuobodžios, naujų (nenumanomų) faktų joje įžvelgti nepavyko. Juo labiau, kad ir jokių paslapčių čia neatskleista – o juk knygos pavadinimas būtent toks!

Knygoje nėra atsakymų į įdomiausius klausimus: kokius naujus produktus kompanija kuria šiandien, kaip konkrečiai vyksta darbuotojų atrankos procesas, su kokiais tiekimo ir pardavimo sunkumais susiduria IT milžinas, kaip veikia įmonės žvalgyba ir taip toliau.

Tačiau tokie dalykai ir negali būti atskleisti – juk knygos autorius dirba žurnale, kuris visais laikais būdavo palankus „Apple“ kompanijai ir jos produktams. Todėl ir knygelė kartais panašėja į panegiriką, o autoriaus pateikiami faktai sudaro galimai per daug „glamūrinį“ firmos vaizdą.

Pavyzdžiui, knygoje net niekur neparašyta, jog naujasis kompanijos vadovas Timas Cookas yra brangiausias pasaulyje generalinis direktorius, šiemet asmeniškai gavęs akcijų už 600 milijonų dolerių. Galbūt todėl maždaug ties knygos viduriu apima keistas jausmas – tarsi skaityčiau kompanijos biografiją, kurioje kartais šykščiai įpinami ir ją kūrusių žmonių likimo vingiai. Ne romaną ar memuarus, o būtent oficiozinę biografiją.

Knyga „Apple paslaptys“ į lietuvių kalbą išversta neblogai (vertė Agnė Mackevičiūtė), nors akivaizdžiai ir neprityrusios vertėjos. Kartais labai jau jaučiasi pažodinis vertimas, per daug tarptautinių žodžių ir abejotina vardų transliteracija. Pavyzdžiui, nėra jokio „Disnėjaus“ (kurį mums primetė sovietinės transliteracijos tradicijos), yra tiesiog Voltas Diznis. Žinoma, didelę patirtį turinčio vertėjo paslaugos leidyklai brangiau kainuotų, o, - sakykit ką norit, - geriau jau toks vertimas nei jokio. Nuo to Lietuvoje blogiau nepasidarė. O kas taupo, tas ir turi. Tiesa, ponai taupytojai?

„Apple Inc.“ irgi taupo. Todėl nors firmos strategija remiasi intuicija (S. Jobsas plačiai pripažįstamas kaip tiesiog nepaprastai stiprią intuiciją turintis žmogus), tačiau taktika visad kruopščiai paskaičiuota iki smulkmenų. Pastarosios kartais netgi labai sureikšminamos. Tam ir knygoje didelis dėmesys skiriamas.

Smulkmenas nepaprastai sureikšmina ir kita asmenybė – garsiausias postsovietinės erdvės dizaineris Artemijus Lebedevas, savo veiklą sėkmingai plėtojantis jau beveik 20 metų ir visuomet naudojantis „Apple“ įrangą. Šis perfekcionistas įkūrė sėkmingiausią Rusijoje dizaino studiją – garsią visame pasaulyje ir savo išmone stebinančią milijonus žmonių, užsiimančią pramoniniu ir grafiniu bei internetiniu dizainu, turinčią puikias mažmenines parduotuvėles su nepigiais daiktais. Toks rusiškas Steve Jobsas.

Apie jį patį ar jo kompaniją niekas neparašė ir neišleido nė vienos knygelės, nors šis verslininkas savo asmeninėmis savybėmis, inovatyviu požiūriu, net išvaizda labai panašus į amerikietį. Ir pirmoji knygelė apie šį rusą matyt bus daug įdomesnė nei eilinė (ne pirma ir ne paskutinė) apie S. Jobsą ir jo kompaniją.

Apple paslaptys, Obuolys, Vilnius, 2012. Nori šią knygą įsigyti? Ieškok jos čia!

Ši subjektyvi autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos: už skaitytojo turinį lrytas.lt neatsako.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.