Kaip, neišmanant statybų, nenusipirkti namo „maiše“? Yra vos keli variantai

Ar įmanoma išsirinkti namą, jei nieko nenusimanai apie statybas? Pasirodo – taip. Pagalbos ranką gali ištiesti ekspertai. Kol kas panašios ekspertų paslaugos populiaresnės užsienyje, tačiau nebe naujiena ir Lietuvoje. Kaip pasakojo NT brokeris Mantas Mikočiūnas, žmonės, rinkdamiesi namus, dažnai jo paties klausia patarimo, kaip, neišmanant statybų, neapsirikti ir suprasti, kad jų nusižiūrėtame name viskas gerai.

Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>Lrytas.lt montažas
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>Lrytas.lt montažas
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>T.Bauro nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>T.Bauro nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>P.Lileikio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>P.Lileikio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>P.Lileikio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>P.Lileikio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>M.Patašiaus nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>M.Patašiaus nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Balkūno nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Balkūno nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.<br>V.Skaraičio nuotr.
Daugiau nuotraukų (19)

Mantas Mikočiūnas

Oct 1, 2022, 7:53 PM, atnaujinta Oct 1, 2022, 8:42 PM

Mato daugiau nei eilinis pirkėjas

„Žinių radijo“ laidoje „Tarp keturių sienų“ dalyvavęs „Home Report LT“ direktorius Žilvinas Dževečka kalbėjo, jog savo veiklą pradėjo Švedijoje, kur sertifikuoti ir atestuoti specialistai gyventojams, planuojantiems pirkti būstą, pateikia ataskaitas, kuriomis vėliau remiasi turto vertintojai, NT brokeriai, draudimo kompanijos.

Privalomas parduodamo NT būklės ir kokybės vertinimas naudingas visiems. Turėdami tokią analizę, vertintojai tiksliai žino, ką vertina, brokeriai – ką parduoda, draudėjai – ką draudžia.

Paprastam žmogui pateikiama  informacija taip pat vertinga, nes jis paveldi visas namo bėdas ir trūkumus.

Lietuvoje tokių ekspertų veikla teisiškai nereglamentuota, pats Ž. Dževečka – statybų techninės priežiūros vadovas. Jei skambina klientas ir sako, jog nori patikrinti namą, pirmiausia, kaip pasakojo pašnekovas, jis paprašo projekto, inžinerinių tinklų dokumentų, medžiagų specifikacijų, gali atsiųsti pirkimo-pardavimo sutartį, kokie darbai ir medžiagos buvo numatytos, po keleto dienų atvykęs į vietą tikrina, ar viskas sutampa.

Prieš atvykdamas į vietą, specialistas jau žino, kokių įrankių, prietaisų jam gali prireikti: termovizoriaus, drėgmės matuoklio, lazerio, boroskopo, kopėčių – viską pasiruošia iš anksto.

ekspertas mato kitaip nei eilinis žmogus? „Kai manęs klausia, iš kur tu žinai, kad name kažkas blogai, atsakau, kad turiu uoslę, nes daugiau kaip 30 metų dirbu statybose, nesu popierinis inžinierius, kuris tik baigė universitetą ir įgijo kvalifikaciją, labai daug metų dirbau statybose, savo rankomis esu liejęs pamatus, mūrijęs sienas, dengęs stogą, puikiai žinau, kur galima pataupyti armatūros, sunku įrengti hidroizoliaciją, termoizoliaciją – atsiranda nuojauta, kur galima ieškoti bėdų. Žinau, kur gali būti deformacinės siūlės, kur gali atsirasti ir kur neturėtų būti įtrūkimų, ką daryti, kad jų nebūtų. Viskas iš praktikos“, – kalbėjo Ž. Dževečka.

Dažniausiai specialistą klientai kviečiasi, kai būna nusižiūrėję konkretų būstą, apsilankę jame, jei perka naują būstą – prieš sumokėdami avansą.

Pašnekovas klientui įprastai rekomenduoja išsirinkti, kas jį domina iš tiesų, tuomet jau kviestis jį. Naujo buto su daline apdaila patikra kainuotų iki 200 eurų, kotedžo iki 300, namo ar sodybos iki 400 eurų, senos statybos objekto apžiūra kainuotų šimtu eurų daugiau, nes reikia vertinti ir nusidėvėjimą: pastatų būklę, tokiuose namuose įprastai daugiau bėdų, ilgiau užtrunka apžiūra.

Tokia kaina galioja žodinei patikrai, t. y. žmonės, kurie dalyvauja patikroje: brokeris, NT plėtotojas, pardavėjas, pirkėjas, išgirsta, kokios namo bėdos, ekspertas pirkėjui perduoda visą medžiagą.

Patenkinti būna ne visi

Pašnekovo žodžiais, kartais dėl savo išvadų tenka pasiginčyti su techninės priežiūros vadovais, kaip juokauja, „pasimatuoti skiauterėmis“, tačiau visi remiasi tais pačiais reglamentais, taisyklėmis, savo tiesas galima įrodinėti kiek panorėjus. „Aš nesu advokatas, o mediatorius, kuris padeda pirkimo dalyviams susikalbėti. Nesu inspektorius, priešingai nei dauguma įsivaizduoja, o konsultatas, patarėjas žmogaus, kuris ruošiasi pirkti būstą. Parodau ir papasakoju, kokių trūkumų yra, kaip galima juos pašalinti, kiek tai kainuotų.

Būna, statytojai sako, jog nesvarbu, ką sakau, visuomet taip darė, ir darys toliau. Nesu teisėjas, kuris turėtų auklėti, mano darbas papasakoti viską klientui, o jis sprendžia klausyti manęs ar pardavėjo“, – paaiškino specialistas.

Jei klientas pageidauja, Ž. Dževečka gali paruošti ataskaitą: aprašo nuotraukas, išvadas, rekomendacijas, kas negerai, kaip sutvarkyti, kiek galėtų kainuoti. Šios gali kainuoti ir šimtą, ir penkis šimtus eurų, priklausomai nuo apimties.

Ar pirkėjai prašo prirašyti nebūtų defektų? Ekspertas prisiminė vieną nepatenkintą klientę, kuri samdėsi jį, manydama, kad ekspertas taps jos advokatu. Ji norėjo apkaltinti NT plėtotoją, tačiau galiausiai nusivylė gavusi sau pačiai nepalankias išvadas. Tuo atveju NT plėtotojas buvo viską padaręs teisingai, tiesiog moteris neteisingai eksploatavo statinį.

Pamiršta tai, kas svarbu ir nebrangu

Bene dažniausi trūkumai, kuriuos ekspertas nustato apžiūrėdamas namus: netinkama pamato hidroizoliacija, stogo tvirtinimo elementai, retai būna žaibolaidžių. Namas brangus, pilna išmaniųjų sistemų, bet elementaraus žaibolaidžio nėra. Deformacinės siūlės, stogo ventiliacija, automobilių aikštelėje suklotos netinkamo storio trinkelės, nenuvesti nuolydžiai, lietaus vandens nuvedimo sistemos, drenažiniai šuliniai.

Dažniausiai Ž. Dževečką samdo pirkėjai, bet dažnai ir brokeriai, ypač jei būstą perka užsieniečiai, kuriems tokia paslauga įprasta.

Gavęs Ž. Dževečkos ataskaitą, klientas įprastai nusprendžia pirkti būstą ar ne, jei sumokėti pinigai, tačiau lieka pasirašyti atliktų darbų priėmimo aktą, NT plėtotojas iki pagrindinės sutarties pasirašymo turėtų sutvarkyti pastebėtą broką. Jei trūkumai labai dideli, o pinigai dar nesumokėti, pasitaiko, jog statytojas broką taisyti atsisako.

Anot pašnekovo, nors pirkimai pamažu rimsta, bet statytojai vis dar tikisi namus parduoti už išsvajotą kainą. Jeigu išgirsta daugybę trūkumų, pareiškia, esą nepirkit, nes eilėje dar trys pirkėjai, kurie atvyks be ekspertų.

Būna ir kitokių atvejų: žmonės kartais iš tiesų įsivaizduoja, kad labai didelis brokas, įrodinėji, kad šis įtrūkimas normalus, drėgmė dar išdžius, šiltinimo medžiagos pakanka, langai normaliai užsandarinti.

Tenka ginti ir NT plėtotojus. Jei kažkokie darbai atlikti, paliktas brokas, tačiau tuo metu papildomai kažko imtis netikslinga ir brangu, jis tą ir pasako. Tarkime, išbetonuotos grindys, nėra prevencinės deformacinės siūlės: ji įtrūks savaime, patariu, kad nepradėtų pjaustyti, investuoti į tai, kas nereikalinga.

Paklaustas, ar dažnai iš verslininkų sulaukia priekaištų, jei ataskaita nėra jiems palanki, pašnekovas patikino, jog priešingai, dažniau sulaukia komplimentų, kad yra normalus. Nes jei namo apžiūrėti susirenka giminės, kaimynai, uošviai – nuo tokių norisi bėgti.

„Aš esu tas, kuris papasakoja ne tik blogus, bet ir gerus dalykus: medžiagiškumą, technologinius dalykus, inžinerines sitemas – tą irgi pasakau“, – apibendrino ekspertas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.