Laivai nuolat mirksta sūriame vandenyje. Kaip jie nesurūdija?

Šiuolaikiniai laivai yra gaminami iš plieno. Nerūdijantis plienas naudojamas retai, todėl laivai yra padengiami storu dažų sluoksniu. Vis dėlto, jiems tenka įveikti tūkstančius kilometrų ir vandenyje praleisti metų metus – kaip laivai nesurūdija?

 Šiuolaikiniai laivai yra gaminami iš plieno. Nerūdijantis plienas naudojamas retai, todėl laivai yra padengiami storu dažų sluoksniu. Vis dėlto, jiems tenka įveikti tūkstančius kilometrų ir vandenyje praleisti metų metus – kaip laivai nesurūdija?<br> 123RF nuotr.
 Šiuolaikiniai laivai yra gaminami iš plieno. Nerūdijantis plienas naudojamas retai, todėl laivai yra padengiami storu dažų sluoksniu. Vis dėlto, jiems tenka įveikti tūkstančius kilometrų ir vandenyje praleisti metų metus – kaip laivai nesurūdija?<br> 123RF nuotr.
  Tikriausiai keliaudami pastebėjote, kad pasaulyje plaukioja nemažai stipriai parūdijusių žvejybinių laivų. Žinodami, kad laivo tarnavimo laikas artėja prie pabaigos, savininkai dažnai nebesivargina jo prižiūrėti.<br> 123RF nuotr.
  Tikriausiai keliaudami pastebėjote, kad pasaulyje plaukioja nemažai stipriai parūdijusių žvejybinių laivų. Žinodami, kad laivo tarnavimo laikas artėja prie pabaigos, savininkai dažnai nebesivargina jo prižiūrėti.<br> 123RF nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

May 23, 2018, 11:21 AM

Iš tiesų, šis klausimas kirba ne vieno žmogaus galvoje. Žiemą stengiamės apsaugoti savo automobilius nuo druskų poveikio, o laivai viską laiką praleidžia sūrioje terpėje. Juos veikia trintis, vandenynų druskos, skirtingos temperatūros vanduo. Dažnai – ir koralai bei visokie gyviai. Korozija yra didelis laivų priešas, tai kaip jie nuo jos ginasi?

Visų pirma, laivai gaminami iš rūdims atsparaus plieno. Nerūdijantis plienas naudojamas itin retai, bet ir dažnai naudojamas HY-80 plienas taip paprastai nerūdija. Aišku, didelis dėmesys skiriamas ir suvirinimo siūlėms, ir laivo statybos procesui. Laivais turi būti labai nuodugniai paruoštas (nuvalytas, nugruntuotas ir nudažytas) prieš nuleidžiant jį į vandenį. Jei laivas yra gerai nudažytas, deguonis ir druskos net negali paliesti jo plieno. Aišku, tik kurį laiką, nes nėra tokių dažų, kurie amžinai atsispirtų vandenynų druskoms ir aplinkos poveikiui. Todėl naudojama ir katodinė apsauga.

Prie laivo korpuso tvirtinamas anodas – elektrochemiškai aktyvesnis metalo gabalas. Tuomet vanduo veikia kaip elektrolitas ir anodas, dažniausiai gaminamas iš aliuminio, cinko ar magnio lydinių, yra paaukojamas korozijai, taip apsaugant laivo plieną. Kai kurios konstrukcijos (naftos platformos, tiltai ir pan.) naudoja aktyvią katodinę apsaugą, kai prie anodų dar prijungiamas elektros šaltinis. Anodai su laiku suyra, bet laivo plieną kurį laiką apsaugo neblogai.

Aišku, net ir katodinė apsauga negali visiškai sustabdyti laivo korpuso rūdijimo. Pagrindinė apsauga išlieka storas dažų sluoksnis. Tačiau nereikėtų pamiršti ir to, kad laivai yra dažnai apžiūrimi ir prižiūrimi. Daugelis laivų kasmet sulaukia kokio nors smulkaus remonto. Uoste apžiūrimas jų korpusas, nuvalomi koralai, patikrinamas dažų sluoksnio vientisumas. Jei reikia, kai kurios vietos yra dažomos papildomai arba suplanuojamas remontas vėlesniam laikui.

Be to, laivo plienas yra pakankamai storas, tad šiek tiek rūdžių jam nieko nepadarytų. Tikriausiai keliaudami pastebėjote, kad pasaulyje plaukioja nemažai stipriai parūdijusių žvejybinių laivų. Žinodami, kad laivo tarnavimo laikas artėja prie pabaigos, savininkai dažnai nebesivargina jo prižiūrėti. O naudojami ir aktyviai prižiūrimi laivai gali plaukioti nors ir kelis šimtus metų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.