Į kosmosą pakilo pirmieji lietuviški palydovai (dar papildyta)

Šis krovinys svarbus Lietuvai, mat erdvėlaivyje keliauja ir du mūsų šalyje sukonstruoti nanopalydovai – Vilniaus universiteto „LituanicaSAT-1“ ir Kauno technologijos universiteto „LitSat-1“. Jie kosmose išbandys lietuvių sukurtas technologijas bei atliks pirmuosius lietuviškus kosmoso tyrimus.

Lietuviški palydovai į Tarptautinę kosminę stotį kils erdvėlaiviu „Cygnus“.<br>„Orbital Sciences“ nuotr.

lrytas.lt

2014-01-09 18:45, atnaujinta 2018-02-17 18:08

Erdvėlaivis iš JAV Nacionalinės aeronautikos ir kosmoso administracijos (NASA) skrydžių centro Volopo saloje pakilo sėkmingai.

Nešančiosios raketos krovinio dalis - du pirmieji istorijoje Lietuvos palydovai - Kauno technologijos („LitSat- 1“) ir Vilniaus universiteto („ LituanicaSat- 1“) kūriniai.

Numatoma, kad apie vieną kilogramą sveriantys lietuviški palydovai 400 kilometrų aukštyje skries šešis mėnesius.

Erdvėlaivio, turinčio nugabenti palydovus į kosminę stotį, startas kelis kartus buvo atidėtas.

Apie kilogramą sveriantys palydovai pirmiausia bus pristatyti į TKS, o iš stoties į kosminę erdvę turėtų būti paleisti vasario mėnesį.

Orbital Sciences“ yra viena iš dviejų komercinių kompanijų, su kuriomis NASA yra sudariusi sutartis dėl krovinių gabenimo į TKS. Ši kompanija tokią užduotį atlieka pirmą kartą, o jos kontrakto su NASA vertė siekia 1,9 mlrd. dolerių. Kita bendrovė, „SpaceX“, jau atliko dvi iš 12-os numatytų misijų.

Erdvėlaivio „Cygnus“ pakilimas buvo suplanuotas pernai gruodį, tačiau jis kelis kartus buvo atidėtas: iš pradžių dėl TKS aušinimo sistemos gedimo, vėliau – dėl nepalankių orų ir padidėjusio Saulės aktyvumo.

Lietuva - kosminė valstybė

Ketvirtadienio vakarą pirmuosius lietuviškus palydovus gabenančiam erdvėlaiviui sėkmingai pakilus į kosmosą, prezidentė Dalie Grybauskaitė ir premjeras Algirdas Butkevičius pasveikino Lietuvos mokslininkus.

„Tai istorinė akimirka Lietuvai - į kosmosą iškelti pirmieji lietuviški palydovai „LitSat-1" ir „LituanicaSat-1"! Sveikinu jaunuosius mokslininkus ir visus lietuvius. Tapome kosmine valstybe. Tai svarbus žingsnis, kuriant naująsias technologijas ir žengiant į kosmoso tyrinėjimus", - teigia šalies vadovė.

„Šį vakarą su jauduliu stebėjome išskirtinį įvykį - pirmą kartą valstybės istorijoje į kosmosą pakilo du Lietuvos palydovai „LitSat-1“ ir „Lituanica Sat-1“. Tai - didelė Lietuvos jaunųjų mokslininkų komandos pergalė. (..).Mūsų širdyse Jūs žadinate pasididžiavimą savo valstybe ir parodote pasauliui didelius mūsų mažos šalies siekius. Tikiu, kad pirmasis Lietuvos palydovo skrydis į kosmosą yra tik naujo atradimų kelio pradžia, nes esate veržlūs, ambicingi ir, svarbiausia, savo galiomis tikintys kūrėjai“, - sakoma Vyriausybės vadovo sveikinime.