Choreografas R. Bondara: „Norėčiau pasikalbėti su M. K. Čiurlioniu“

Lietuvos šokio padangėje artėja neeilinis įvykis – baleto „Čiurlionis“ premjera Nacionaliniame operos ir baleto teatre gegužės 24, 25 ir 26 d. Baleto muzikos autorius – kompozitorius Giedrius Kuprevičius, choreografas - Robertas Bondara (g. 1983) i6 Lenkijos. Jis jau yra pastatęs spektaklių Varšuvos didžiajame teatre, kurio baleto trupėje iki šiol šoka ir kaip baleto solistas. Kompozitorius G. Kuprevičius sako, kad labai džiaugiasi tarptautine spektaklio kūrėjų komanda, nes tai leidžia į patį Mikalojų Konstantiną Čiurlionį pažvelgti truputį kitaip. Apie tai, kokį M. K. Čiurlionį regi baletmeisteris, kokių kūrybinių impulsų suteikia M. K. Čiurlionis žmogus, o kokių – M. K. Čiurlionis kūrėjas, prieš premjerą kalbamės su choreografu R.  Bondara.

Choreografas R. Bondara.<br>E. Krasucka
Choreografas R. Bondara.<br>E. Krasucka
Daugiau nuotraukų (1)

Skaidrė Baranskaja

May 16, 2013, 7:55 PM, atnaujinta Mar 6, 2018, 3:52 PM

- Kas jus įkvėpė kurti baletą apie M. K. Čiurlionį? Kas jums yra M. K. Čiurlionis?

- Pagrindinė paskata buvo pats M. K. Čiurlionis – žmogus ir menininkas, jo kūryba ir gyvenimas. Tai, ką apie jį sužinojau, ir šių faktinių žinių sukeltos mintys, pažadintos fantazijos susipynė su ligtoline mano patirtimi ir inspiracijomis, ateinančiomis toli iš anapus šokio. Apskritai įkvėpimo semiuosi iš teatro, literatūros, kino, muzikos, fotografijos, istorijos, psichologijos ir daugelio kitų sričių.

Kartais būna, kad vaizdiniai, tiesiogiai nesusiję su statomu spektakliu, galiausiai pasirodo reikšmingi ir daro įtaką galutiniam rezultatui. Kurdamas tariuosi, kad nėra jokių rėmų, taisyklių, kad niekas manęs neriboja. Šis įsitikinimas man teikia gaivinantį kūrybinės laisvės pojūtį – truputį vilties, kad viskas įmanoma.

Kas man yra M. K. Čiurlionis? Po ištisų mėnesių darbo statant spektaklį, analizuojant asmenybę, mėginant įsivaizduoti jo patirtas situacijas, M. K. Čiurlionio tapo man labai artimas. Sakyčiau, tapo bičiuliu! Baisiai gaila, kad negaliu su juo pasikalbėti, persimesti nors keletu sakinių...

- Kokia pagrindinė spektaklio idėja, kokių konfliktų linijas ketinama akcentuoti?

- Iki premjeros nenorėčiau pernelyg atskleisti sumanymo – pirmiausia todėl, kad nenoriu trukdyti žiūrovams susidaryti savos nuomonės, nukreipti jų konkrečia linkme. Norėčiau, kad jie ateitų į spektaklį atvira širdimi ir atviru protu.

Be abejo, pagrindinis akstinas, veikęs mane kuriant spektaklį, buvo suprasti MKČ kaip žmogų. Nenorėjau žvelgti į jį kaip į dievą. Man buvo svarbu iššifruoti, ką jis jautė, ko bijojo, ko siekė, kokias svajones puoselėjo. Mėginau suprasti, kodėl elgėsi vienaip, o ne kitaip. Juk jis, kad ir genialiai talentingas, buvo paprastas žmogus, kasdien, kaip ir kiekvienas  mūsų, susiduriantis su kasdienybe.

- Galbūt eksperimentuodamas teatro ir choreografijos formomis mėginsite paneigti stereotipinį lietuvių požiūrį į  M. K. Čiurlionį kaip tik į Lietuvai svarbų ir įdomų genijų?

- Mėgindamas perprasti lietuvių santykį su MKČ dažnai gretindavau jį su lenkų požiūriu į Fryderyką Chopiną – jis suvokiamas kaip tautos pranašas, kultinė figūra. Šių menininkų didybė – istorinių kultūros procesų padarinys. Konkretaus asmens mitas neatsiranda pats savaime, jį sukuria, suformuoja bendruomenė. Tačiau kiekvienas genijus yra žmogus, kartais labai jautrus. Tai lengva pamiršti dedant menininką į tautos paveldo lentyną.

Kaip jau minėjau, mane įkvėpė M. K. Čiurlionis kaip žmogus, noras jį perprasti lėmė režisūros ir inscenizacijos sumanymus. Tad galbūt kaip tik šis požiūris padės sukurti paveikslą, oponuojantį stereotipiniam M. K. Čiurlionio įvaizdžiui. Man tai atrodo pozityvi vertybė. Manyčiau, kad geriau pažindami kūrėją kaip asmenį, mėgindami suprasti jį kankinusias abejones ir įsigilinti į sąlygas, kuriomis radosi jo kūriniai, aptiksime ir išsamesnio jo kūrybos suvokimo raktą.

- Ką manote apie G. Kuprevičiaus muziką?

- Muzika man visada svarbus spektaklio elementas. Klausausi jos valandų valandas, kruopščiai ją analizuoju. Brėždamas jos dramaturginės eigos eskizą, mėginu rasti tokius choreografinius sprendimus, kurie galiausiai duotų laukiamą meninį rezultatą. Žaviuosi G. Kuprevičiaus talentu ir jautrumu, gerbiu jį. Džiaugiuosi, kad mums puikiai pavyko rasti bendrą kalbą, tad mudviejų bendradarbiavimas buvo harmoningas ir  kūrybingas.

- Pristatykite savo kūrybinę komandą.

- Kiti spektaklio kūrėjai yra tie patys, su kuriais Lenkijos nacionalinio baleto scenoje stačiau savo baletą "Persona": scenografija ir kostiumai Dianos Marszałek ir Julijos Skrzyneckos, vaizdo projekcijos Ewos Krasuckos, šviesų dailininkas – Maciejus Igielskis. Su Diana ir Maćieku bendradarbiavau dar tuomet, kai statėme ankstesnį mano baletą „Pavergtas protas“ pagal Czeslawo Miloszo romaną. Nė vienu savo bendradarbiu neabejojau pasiūlydamas jiems dirbti šiame spektaklyje. Tai puikūs, pripažinti menininkai, suprantame vienas kitą ir pasitikime vienas kitu.

- Jūsų choreografinis braižas konceptualus ir modernus. Kaip sekasi rasti bendrą kalbą su Lietuvos baleto trupe, kuri dažniau šoka klasikinį repertuarą?

- Ši trupė turi nepaprastai didelį potencialą. Nors iš tiesų artistai labiau įpratę prie kitokio repertuaro, jų atvirumas naujoms technikoms ir darbštumas lemia, kad darbas produktyvus ir įkvepiantis. Balete „Čiurlionis“ jie susiduria su truputį kitokia šokio kalba, su kitokiu būdu kurti personažą ir būti scenoje. Nors tam reikia laiko, problemos nėra – juk dirbu su profesionalais. Padeda ir trupėje tarpstanti nuostabi atmosfera, energija. Viliuosi, kad galiausiai visa tai išsiskleis aukšto lygio atlikimu, kurį žiūrovai pastebės ir įvertins.

- Ką apskritai manote apie Lietuvos kultūrinį gyvenimą: galbūt lankėtės spektakliuose ar kitokiuose kultūros renginiuose?

- Deja, daugybė pastaruoju metu užgriuvusių darbų ir įsipareigojimų neleido pamatyti Vilniaus kultūrinių renginių. Tačiau mačiau daug Lietuvos baleto spektaklių. Tai lyg ir natūralu – leido geriau pažinti šokėjus, pamatyti jų darbą scenoje. Vis dėlto viliuosi, kad artimiausioje ateityje pavyks panaikinti ir Vilniaus pažinimo spragas.

- Kokios reakcijos tikitės iš lietuvių publikos ir ko norėtumėte jai palinkėti?

- Kurdamas spektaklius nekalkuliuoju, kokia bus publikos reakcija, nemėginu nuspėti, kas jai patinka, o kas ne. Manau, svarbiausia užduotis – sukurti autentišką, individualų, meniškai vientisą spektaklį, kuris galbūt atvers tam tikrą tiesą, sujaudins, provokuos apmąstymus ir refleksijas. Negaliu numatyti kiekvieno žiūrovo reakcijos, nes kiekvienas yra individualybė su savitais asmenybės bruožais, jautrumu, pažiūromis ir patirtimi.

 Viliuosi, kad žiūrovai ras spektaklyje sau svarbių ir reikšmingų momentų, to, kas sujaudins, pasirodys artima, pagaus ir nepaleis. Žinoma, miela, kai žiūrovai gerai vertina mano spektaklius – tai teikia džiaugsmo ir pasitikėjimo, juk teatro be publikos nėra. Spektaklis yra nesulaikoma akimirka – publikos ir artistų susitikimo scenoje akimirka. Ta sąveika daro šią meno rūšį tokią stebuklingą, gyvą ir išskirtinę.

Palinkėčiau žiūrovams ateiti į teatrą su atvira širdimi ir noru naujai įsiklausyti į MKČ asmenybę – to visiškai užteks. Viliuosi, kad spektaklis patenkins jų lūkesčius ir paliks atmintyje ilgai nenykstantį pėdsaką.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
REPORTERIS: panaikintas R. Žemaitaičio Seimo nario mandatas