Pagal Herkaus Kunčiaus libretą sukurta tezių opera – tai modernus žvilgsnis į reikšmingą istorinį tarpsnį, išryškinantis ir šiandien aktualius klausimus. Pasak rašytojo, tezių operoje „Liuterio durys“ mėginama atkurti ne tik Martino Lutherio laikų dvasią, bet ir parodyti svarbiausius jo gyvenimo etapus, lydimus tikėjimo, abejonių, ir, žinoma, meilės.“
„Ryškiausias sukakties akcentas“, „Brandi kalėdinė dovana, atverianti duris į žmogaus sielos grožio tyrumą“, „Puikus gabių kūrėjų komandinio darbo pavyzdys“ – tokiais atsiliepimais muzikos ir teatro kritikų palydėtos pirmosios operos premjeros, Vilniaus ir Kauno teatrų salėse netelpantys žiūrovai įrodė, kad kūrinys dar tik pradeda savo gyvavimą scenoje“, – teigė organizatoriai.
Pagrindinius vaidmenis operoje sukūrė ryškiausi jaunosios kartos operos solistai – Liudas Mikalauskas (Martinas Lutheris), Rafailas Karpis (Tecelis, indulgencijų prekeivis), Eugenijus Chrebtovas (Vienuolis Juodasis), Tomas Pavilionis (Vienuolis Rudasis), Vilija Mikštaitė (Miestietė) ir kiti. Išskirtinis vaidmuo spektaklyje patikėtas chorui – aukštuomenės damas, Tecelio pagalbininkus, miestiečius įkūnija profesionalus ir nuolat veržliais sumanymais stebinantis choras „Vilnius“.
„Mane žavi paradoksalus M.Lutherio veiksmas – racionaliniu ir valingu būdu jis siekė įgyvendinti labai emocingą Dievo ir žmogaus suartinimo be tarpininkų idėją“, – sakė operos režisierius, daugiau kaip 100 spektaklių pastatęs Gytis Padegimas, į savo komandą pakvietęs ištikimas bendražyges – scenografę Birutę Ukrinaitę bei choreografę Indrę Puišytę. Į kūrybinę komandą sklandžiai įsiliejo vaizdo projekcijas spektakliui kūręs Linartas Urniežis ir viso pastatymo muzikos vadovas ir dirigentas – choro „Vilnius“ vyriausiasis dirigentas Artūras Dambrauskas.
„Liuterio durys“ yra daugeliu aspektų kitoks kūrinys. Krūvis, scenoje tenkantis mūsų chorui, yra ir nemažas iššūkis, ir didžiulis laimėjimas. Dar vienas išskirtinumas ir labai natūralus bei organiškas kompozitoriaus sprendimas yra tai, kad operai įprastas orkestras pakeičiamas instrumentiniu ansambliu. Todėl visas muzikinis koloritas laikosi ant puikių muzikantų – gitaristo Sauliaus S.Lipčiaus, perkusininko Sauliaus Auglio, akordeonininko Tado Motiečiaus, violončelininkės Elenos Daunytės bei pianisto Vincenzo de Martino pečių“, – pasakojo A.Dambrauskas.
G.Kuprevičiaus tezių operos „Liuterio durys“ spektakliai. Balandžio 18 d. Panevėžys, Juozo Miltinio dramos teatras.
Balandžio 20 d. Alytaus miesto teatras.
Balandžio 25 d. Kaunas, „Girstučio“ kultūros centras.
Balandžio 29 d. Klaipėdos Žvejų rūmai.