Dar nė vienas lietuvis prestižiniame Zalcburgo festivalyje nesulaukė tiek ovacijų ir susižavėjimo šūksnių kaip 36 metų sopranas Asmik Grigorian.
Jos debiutą Mari vaidmeniu Albano Bergo operoje „Vocekas“ („Wozzeck“) pagal Georgo Buchnerio dramą Austrijos, Vokietijos, Jungtinės Karalystės įtakingi leidiniai pripažino triumfu. O šis žymaus Pietų Afrikos Respublikos dailininko Williamo Kentridge’o režisuotas spektaklis linksniuojamas kaip viena šiųmečio festivalio viršūnių.
Įvertino 5 žvaigždutėmis
Pirmąkart Zalcburge statant ausį rėžiantį, kupiną disonansų „Voceką“ 1951-aisiais, publiką teko vilioti į jį net gandais, esą tarp žiūrovų bus Marlene Dietrich. Vėliau didžiųjų Karlo Böhmo ir Claudio Abbado diriguotus „Voceko“ spektaklius lydėjo sėkmė.Bet ji, anot liudininkų, neprilygo naujausio – W.Kentridge’o režisuoto ir ruso Vladimiro Jurowskio diriguoto spektaklio triumfui.
Net priekabusis „The Telegraph“ operos apžvalgininkas Rupertas Christiansenas įvertino šį Zalcburgo kūrinį penkiomis žvaigždutėmis. Jis pripažino dar niekada nematęs tokio pavergiančio „Voceko“, o A.Grigorian ir jos partnerį Matthių Goerne pavadino „nuostabiais muzikais, giliai suprantančiais A.Bergo vokalinį stilių“.
„Šį stulbinamą spektaklį reikia perkelti į „Covent Garden“: jis grąžina tikėjimą režisieriaus vaizduote operoje“, – teigė kritikas.
Tiesa, iš pradžių spektaklis keliaus į Niujorko „Metropolitan Opera“ bei Kanados operą Toronte – teatrus, kurie yra šio projekto koprodiuseriai.
Vaizdai primena haliucinaciją
Kuo taip visus sužavėjo Pirmojo pasaulinio karo metais kurtas A.Bergo veikalas apie žlugdantį karo poveikį?
Jis įtraukia kaip makabriška haliucinacija: prieš akis mainosi apokaliptinis paveikslas su mirgančiais nusiaubtų karo laukų, krintančių lėktuvų, sprogimų, suluošintų kūnų, groteskiškų personažų vaizdais – viską sunku ir išvardyti.
Pamėklišką scenovaizdį sutirština W.Kentridge’o piešinių anglimis projekcijos, juoduoju humoru dvelkianti animacija, šviesos efektai.
Tokiame fone auganti kareivio Voceko, jam neištikimos mylimosios Mari ir jųdviejų sūnaus drama įsuka lyg verpetas. Neįtikėtina, kad A.Grigorian nekalba vokiškai, – šia kalba ji dainavo, spygčiojo, rėkaliojo taip natūraliai ir aiškiai!
„Lietuvių sopranas įtikino ne tik vokalo viršūnėmis – puikiai pasirodė ir kaip artistė“, – tvirtino kritikai.
Palaikė visa šeima
Solistė neslėpė, kad dainuoti „Voceke“ labai sunku psichologiškai dėl operos niūrumo. „Repetuodama per kiekvieną pertraukėlę bėgau į lauką įkvėpti oro“, – kalbėjo A.Grigorian.
Mat jos heroję nužudo traumuotas Vocekas, o po to nusižudo ir pats, – poros vaikelis lieka vienas. Šiurpiame finale herojų sūnus (lėlė su dujokauke, kurią pakaitomis valdo sanitaras ir medicinos sesuo) joja ant ramento tarsi ant žaislinio arkliuko.
„Mažą vaikelį auginančiai motinai dainuoti Mari labai sunku“, – atviravo A.Grigorian, kurią kelionėse lydi dar neturinti metukų dukra Lėja.
Zalcburge netikėtai susirgo jos abi – laimė, tai nepakenkė darbui. Lėją solistei prižiūrėti padeda anyta. Asmik naudojasi kiekviena proga pabūti ir su 15-mečiu sūnumi Nojumi. Jis taip pat palaikė mamą repeticijų laikotarpiu ir per premjerą, kurią stebėjo kartu su dainininkės vyru Vasilijumi Barchatovu.
„Vaikai man suteikia kur kas daugiau džiaugsmo negu rūpesčių, nors, aišku, nėra lengva būti mama“, – pripažino solistė.
Beje, kritikai atkreipė dėmesį, kad jos Mari neatrodo motiniška ir netgi pakrikštijo ją mergaite-mama ir Lulu (kitos A.Bergo operos provokuojanti herojė) seserimi. Tačiau balsu A.Grigorian perteikė visus Mari sielos virpesius.
Veriasi naujos galimybės
Dainininkės Zalcburge laukia dar keturi „Voceko“ spektakliai. Iki 350 eurų kainuojantys bilietai į juos seniai išpirkti, kaip ir visi kiti bilietai į 195 festivalio renginius.
Zalcburgo šventė jau įžengė į globalią erdvę. Rengiamos spaudos konferencijos JAV, Japonijoje ir Kinijoje, su kinais – ir bendri projektai. Šiame Austrijos festivalyje jau apsilankė Vokietijos kanclerė Angela Merkel, o rugpjūčio pabaigoje atvyks Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas.
A.Grigorian Zalcburge ir kitąmet laukia fantastiškas projektas – ji dainuos Salomėją operoje, kurią režisuos garsusis italas Romeo Castellucci.
Jau numatytas ir naujas jos susitikimas – Londono „Covent Garden“ karališkojoje operoje – su genialiai „Voceką“ padirigavusiu V.Jurowskiu.
„Ateina rimčiausi darbai. Buvo laikai, kai imdavausi visų pasiūlymų, kad išsiversčiau su mažu vaiku. Dabar galiu dirbti perpus mažiau, o uždirbu daugiau. Norint tobulėti, reikia laiko poilsiui, bet, matyt, turėjau nueiti šį kelią", - kalbėjo solistė.