„Banchetto musicale '23“: lenkiškųjų sąsajų paieškos

„Po jo pirštais frazės skamba tarsi improvizuotos mintys, kurios vejasi viena kitą vaizduotėje: efektas, kurio siekia daugelis, bet pasiekia nedaugelis“, – rašė Amerikos liutnininkų draugijos žurnalas „Lute Society of America Quarterly“ apie lenkų liutnininką Michałą Gondko po jo solinio albumo „Polonica“, skirto Renesanso liutnios muzikai su lenkiškais atspalviais, pasirodymo. Pasigėrėti šio muzikanto virtuoziškumu turės progą ir senosios muzikos festivalio „Banchetto musicale '23“ klausytojai.

M.Gondko – ne tik vienas žymiausių šių dienų Renesanso epochos muzikos atlikėjų, bet ir vienas nuosekliausių lenkų muzikos paveldo tyrinėtojų bei įprasmintojų.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
M.Gondko – ne tik vienas žymiausių šių dienų Renesanso epochos muzikos atlikėjų, bet ir vienas nuosekliausių lenkų muzikos paveldo tyrinėtojų bei įprasmintojų.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Daugiau nuotraukų (1)

„Banchetto musicale '23“ pranešimas spaudai

Sep 18, 2023, 7:09 PM

Rugsėjo 18 d. 19 val. „Banchetto musicale“ publiką pakvies į viešbučio „Domus Maria“ Didžiąją salę-lektoriumą (Aušros Vartų g. 12), kur koncertuos Šveicarijoje įsikūręs lenkų liutnininkas M.Grondko. Klausytojai bus supažindinti su liutnios muzikos lenkiškosiomis sąsajomis (apie 1600 m.).

XVII a. europietiškuose rankraščiuose, spausdintuose muzikos liutniai šaltiniuose išsaugota daugybė „polonicos“: muzikos kūrinių, turinčių lenkiškųjų sąsajų. Repertuaras yra didelis, gausus šaltinių, tačiau didžiojoje dalyje nėra autorystės nuorodų.

Ambicingiausias lenkų indėlis į liutnios muzikos repertuarą, siejamas su šiomis asmenybėmis: Wojciechas Długorajus (1557/1558–po 1619), Diomedesas Cato (1555–1628), Jakubas Reysas (apie 1550–1605), Kasperas Sielickis (apie 1570–?) – pastarasis veikiausiai mokėsi pas W.Długorajų ir buvo jaunesnysis D.Cato kolega karaliaus dvare Krokuvoje.

M.Gondko, ne tik vienas žymiausių šių dienų Renesanso epochos muzikos atlikėjų, bet ir vienas nuosekliausių lenkų muzikos paveldo tyrinėtojų bei įprasmintojų, su lotynišku daiktavardžiu „polonicum“ susidūrė vienoje iš tabulatūrų, susijusių su kūriniu liutniai. Portalui Culture.pl muzikantas pasakojo: „Pradėjau jį vartoti apibūdindamas įvairias šio laikotarpio liutnios muzikos formas, turinčias tam tikrą lenkišką atspalvį ir plačiai išsibarsčiusias Europos šaltiniuose. Iš viso man prireikė beveik 20 metų, kol parengiau projektą „Polonica“.

Paklaustas, ar projekto „Polonica“ įgyvendinimas susijęs su tuo, kad liutnios muzika buvo populiari Lenkijos Renesanso epochoje, muzikantas atsakė: „Taip, taip pat todėl, kad šis repertuaras šiandien beveik nežinomas. Tačiau žvelgiant į maždaug 1600 m. liutnios muzikos antologijas, tampa aišku, kad į „Polonica“ įrašytas repertuaras priklausė Europos liutnios repertuaro kanonui.“

M.Gondko studijavo klasikinę gitarą gimtojoje Varšuvoje. Susižavėjimas senąja muzika jį atvedė į Bazelį, kur jis tyrinėjo grojimo istoriniais liutnių šeimos instrumentais paslaptis prestižiniame Šveicarijos universitete „Schola Cantorum Basiliensis“, vadovaujamas garsaus liutnininko Hopkinsono Smitho.

Paklaustas, nuo kada susidomėjote senąja muzika ir kas paskatino į ją gilintis, muzikantas pasakojo: „Daugmaž nuo dešimtojo dešimtmečio vidurio. Tuomet studijavau klasikinę gitarą Varšuvos Fryderyko Chopino muzikos akademijoje (dabar – universitetas) ir man pasisekė, kad mano profesorius buvo Marcinas Zalewskis – vienas iš nedaugelio profesionalių šalies liutnininkų, naudojančių XVI a. grojimo techniką. Tuo metu jau daug metų mokiausi groti klasikine gitara, todėl buvau susipažinęs su Johno Dowlando ir Johanno Sebastiano Bacho muzika, klausiausi daug senosios muzikos.

Niekada nepamiršiu, kokį įspūdį man paliko per radiją išgirstas H.Smitho liutnia grojamas J.S.Bachas, nors senas radijo imtuvas skambėjo su traškesiu. Kai šis įrašas pateko į vietinę parduotuvę, išleidau jam didžiąją dalį savo santaupų, o paskui ilgai negalėjau jo klausytis, nes neturėjau CD grotuvo.

Panašiai pasielgiau ir su XVII a. prancūzų liutnininkų kūrinių įrašais. XX a. 9-ajame dešimtmetyje Lenkijos radijas jau transliavo daug senosios muzikos ir aš sugėriau viską – nuo viduramžių giesmių ir polifonijos iki XIX a. kamerinės muzikos, atliekamos senoviniais instrumentais. Taip pat girdėjau Emmos Kirkby, „The Consort of Musicke“, „Sequentia“, „Gothic Voices“ ir daugelio kitų atlikėjų koncertus. Kartais tekdavo keliauti į atokias šalies vietoves, bet buvo verta stengtis.

Ilgai nedvejodamas nusikirpau gitaristo dešinės rankos nagus, o M.Zalewskis supažindino mane su liutnios technika. Tačiau netrukus mokyklos vadovybė man leido suprasti, kad turiu apsispręsti, kuo noriu būti, todėl nusprendžiau pabandyti laimę „Schola Cantorum Basiliensis“, nes H.Smithas, su kuriuo bendravau, paskatino mane laikyti stojamuosius egzaminus. Sėkmingai juos išlaikiau ir kelio atgal nebebuvo – bet taip pat ir noro grįžti, nors visada turėjau silpnybę gitarai.“

XX a. dešimtojo dešimtmečio pabaigoje su žmona, fleitininke ir klavesinininke Corina Marti, M.Gondko įkūrė ansamblį „La Morra“. Jie atlieka vėlyvųjų viduramžių (viduramžių rudens) ir ankstyvojo Renesanso repertuarą. Ansamblis įsikūręs Šveicarijos kultūros sostinėje Bazelyje. Kaip solistas ir ansamblio „La Morra“ narys M.Gondko nuolat koncertuoja Europoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kinijoje, Japonijoje bei Artimuosiuose Rytuose. Rugsėjo 18-ąją jis gros Vilniuje.

Festivalį rengia viešoji koncertinė įstaiga „Banchetto musicale“ ir Všį „Vilniaus festivaliai“.

Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.

Festivalio rengėjų inf.

FESTIVALIO KALENDORIUS

Rugsėjo 18 d. 19 val.

Viešbučio „Domus Maria“ Didžiojoje salėje-lektoriume

„Polonica“

Liutnios muzikos lenkiškosios sąsajos (apie 1600)

Michał Gondko (Šveicarija) – liutnia

* * *

Rugsėjo 24 d. 19 val.

„Vaidilos“ teatre

Henry Purcello (1659–1695) opera

„Dido and Aeneas“ („Didonė ir Enėjas“)

Libreto autorius Nahumas Tate’as (1652–1715)

Meno vadovas ir dirigentas Christian Frattima (Italija)

Dido (Didonė): Theodora Baka (Graikija) – mecosopranas

Aeneas (Enėjas): Jóhann Kristinsson (Islandija) – baritonas

Belinda: Bryndís Guðjónsdóttir (Islandija) – sopranas

2nd Woman (Antroji moteris): Yo Otahara (Japonija) – sopranas

Sorceress (Burtininkė): Julija Stankevičiūtė (Lietuva) – mecosopranas

1st Witch (Pirmoji ragana): Indrė Anankaitė (Lietuva) – sopranas

2nd Witch (Antroji ragana): Seohee Kim (Pietų Korėja) – sopranas

Sailor (Jūreivis): Povilas Vanžodis (Lietuva) – tenoras

Baroko orkestras „Coin du Roi“ (Italija)

Festivalio choras „Duodeco“ (Lietuva)

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.