P. Gražulis pasinaudojo tuo, ką V. Galvonas jam sakė prieš žūtį

Aerodromo teritorija šiuo metu priklauso valstybei, o Kauno savivaldybė ją pasitikėjimo teise valdys iki 2016-ųjų balandžio. Vėliau terminą ketinama pratęsti.

Atlikdamas akrobatines figūras V.Galvono pilotuojamas lėktuvas rėžėsi į žemę.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Atlikdamas akrobatines figūras V.Galvono pilotuojamas lėktuvas rėžėsi į žemę.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Kauno meras V.Matijošatis.<br>P.Mantauto nuotr.
Kauno meras V.Matijošatis.<br>P.Mantauto nuotr.
Kauno valdžia nori sutvarkyti aerodromą, kurio teritorijoje dabar suverstos statybos atliekos, veikia mašinų ardymo aikštelė.<br>P.Mantauto nuotr.
Kauno valdžia nori sutvarkyti aerodromą, kurio teritorijoje dabar suverstos statybos atliekos, veikia mašinų ardymo aikštelė.<br>P.Mantauto nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Arūnas Karaliūnas („Lietuvos rytas“)

Jul 6, 2015, 6:51 AM, atnaujinta Oct 27, 2017, 8:56 PM

Aerodromo teritorija šiuo metu priklauso valstybei, o Kauno savivaldybė ją pasitikėjimo teise valdys iki 2016-ųjų balandžio. Vėliau terminą ketinama pratęsti.

P.Gražulis su keliais bendraminčiais iš Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos be jokių argumentų užsimojo aerodromą perduoti Krašto apsaugos ministerijai (KAM), nors pastaroji tokio turto kratosi.

Balsavimas vyko žaibiškai

S.Dariaus ir S.Girėno aerodromo perdavimo procedūra Seime sukosi neįtikėtinai greitai. Politikai po pateikimo pritarė tokiam sprendimui. Tuomet pasiūlyta sprendimą priimti ypatingos skubos tvarka.

Vis tik kai kurie Seimo nariai atsitokėjo. Liberalai Eligijus Masiulis, Eugenijus Gentvilas, „darbietis“ Mečislovas Zasčiurinskas stebėjosi tokia skuba, o socialdemokratas Algirdas Sysas frakcijos vardu paprašė daryti pertrauką iki kito posėdžio, kuris vyks rudenį.

Pastarajam pasiūlymui balsuojant ir pritarta, nors konservatoriai siekė nedelsiant atimti iš Kauno savivaldybės aerodromą.

„Norėta patikrinti Seimo narių budrumą. Kai sesijos pabaigoje politikai atsipalaiduoja, dažnai bandoma paskubomis prakišti keistus sprendimus“, – kalbėjo Seimo pirmininkės pirmasis pavaduotojas „darbietis“ Vydas Gedvilas.

Klausimas dėl aerodromo likimo buvo svarstomas paskutinis paskutinę pavasario sesijos darbo dieną.

„Pasiūlymas perduoti aerodromą kariškiams man buvo staigmena ir dar nežinau, kieno interesai čia kyšo“, – svarstė V.Gedvilas.

Jo nuomone, tokių svarbių sprendimų negalima priimti neįvertinus visų aplinkybių.

Prisidengė žuvusiu pilotu

Pristatydamas projektą parlamente P.Gražulis pareiškė, neva jį rengė Lietuvos akrobatinio skraidymo federacijos prezidentas V.Galvonas, kuris taip pat priklausė partijai „Tvarka ir teisingumas“.

Šis žinomas pilotas ir politikas žuvo birželio 26-osios vakarą Alytuje.

Atlikdamas akrobatines figūras V.Galvono pilotuojamas lėktuvas rėžėsi į žemę. Žmogus žuvo iškart. P.Gražulis pareiškė su V.Galvonu telefonu kalbėjęs likus kelioms valandoms iki žūties – Kauno oreivių likimu susirūpinęs federacijos vadovas neva prašęs priimti tokį sprendimą.

„Tai galima pavadinti Vytauto Galvono testamentu, paskutiniu noru“, – kolegų jausmus mėgino pažadinti P.Gražulis.

Tokį „tvarkiečio“ pareiškimą negailestingai supliekė oponentai, kurie pasipiktino mėginimu prisidengti žuvusiu žmogumi, kuris jau negali pareikšti savo tikrosios nuomonės.

„Ciniški metodai, žemiausias politinės kultūros lygis siekiant sugraudinti Seimo narius“, – taip P.Gražulio elgesį įvertino Liberalų sąjūdžio pirmininkas E.Masiulis.

Jam pritarė „darbietis“ V.Gedvilas, kuris taip pat smarkiai suabejojo, ar tai tikrai buvo paskutinis V.Galvono noras.

Kauno meras V.Matijošaitis mano, kad V.Galvono siekis perduoti aerodromą Krašto apsaugos ministerijai atrodo išvis nelogiškai, nes tokiu atveju aviacijos mėgėjams durys į kariškių kontroliuojamą teritoriją būtų visai užvertos.

Nevykusios žaidimo taisyklės

„Skubiai priimti sprendimus neišklausius nei savivaldybės, nei ministerijos nuomonės – visiškai nepriimtina praktika“, – įsitikinęs E.Masiulis.

Tiesa, Krašto apsaugos ministerijos pozicija jau buvo žinoma – jai aerodromo nereikia. Liberalų sąjūdžio vadovas susidarė nuomonę, kad vyksta kažkokie užkulisiniai žaidimai, o kai kurie Kaune išrinkti Seimo nariai galbūt pabūgo naujojo miesto mero V.Matijošaičio, kuris neva gali aerodromą paversti gyvenamųjų namų kvartalu.

„Nesiimu spręsti, kas šioje situacijoje yra teisus, tačiau negalima tokių sprendimų priimti skubiai, paminant savivaldybės teisę pačiai tvarkytis savo kieme“, – svarstė E.Masiulis.

Politiko nuomone, toks elgesys nedaro garbės visam Seimui.

Autorius jau blaškosi

P.Gražulis patvirtino, kad su V.Galvonu apie aerodromą Aleksoto rajone kalbėjo jo žūties dieną, tačiau bene daugiausia informacijos gavo iš Seimo nario konservatoriaus Ryto Kupčinsko.

Pasak „tvarkiečio“, kolega įžvelgė pavojų aerodromui, nes jo teritorija esą gali sumažėti ir pradės kilti gyvenamieji namai.

P.Gražulis patvirtino apie tai kalbėjęs ir su Kauno meru V.Matijošaičiu. Pastarasis patikino, kad vienintelis miesto valdžios noras – sutvarkyti aerodromą, kad juo būtų patogu naudotis oreiviams.

„Pamaniau, kad Krašto apsaugos ministerijai būtų lengviau rasti lėšų aerodromui sutvarkyti. Teikdamas projektą Seimui žiūrėjau į finansinę šio reikalo pusę“, – netikėtai pareiškė P.Gražulis.

Paskelbė miesto priešais

„Labai nedaug trūko, kad miesto savivaldybė šiandien jau turėtų perduoti aerodromą ministerijai, kuriai jo visai nereikia“, – Seime vykusiais manevrais stebėjosi V.Matijošaitis.

Pasak Kauno mero, absurdiškos situacijos padėjo išvengti keli garbingi Seimo nariai – tai socialdemokratai Orinta Leiputė ir A.Sysas, „darbiečiai“ M.Zasčiurinskas ir V.Gedvilas, liberalai E.Masiulis ir E.Gentvilas, kurie suprato, kad vyksta negeri dalykai.

V.Matijošaitis mano žinąs, kodėl Seime atsirado toks projektas – tai esą R.Kupčinsko ir jo bendražygių konservatorių kerštas.

„Viskas prasidėjo labai paprastai – aerodromą valdančios viešosios įstaigos direktorius Eugenijus Raubickas buvo atleistas iš darbo, nes neatliko vadovo pareigų. Turiu tokią teisę“, – kalbėjo V.Matijošaitis.

Jam S.Dariaus ir S.Girėno aerodromas primena apleistą dykynę, kurioje želia žolė, veikia mašinų ardymo aikštelė, stūkso krūvos plytų, kilimo takas užneštas smėliu ir net nėra tualeto.

Tik vėliau V.Matijošaitis sužinojo, kad E.Raubickas yra geras Seimo nario R.Kupčinsko bičiulis.

„Aerodromas buvo tapęs savotišku šio politiko rinkimų štabu. Reikia būti tikru niekšu, kad kerštaujant už bičiulį be jokių argumentų būtų siūloma atimti iš miesto aerodromą“, – žaibais svaidėsi Kauno meras.

Visus Seimo narius, balsavusius už aerodromo perdavimą Krašto apsaugos ministerijai, V.Matijošaitis pavadino tikrais Kauno priešais. Dauguma jų yra Kaune išrinkti konservatoriai – tai R.Kupčinskas, Rimantas Dagys, Arimantas Dumčius, Kazimieras Kuzminskas, Rasa Juknevičienė, Donatas Jankauskas, Vida Marija Čigriejienė.

Paprastas ir aiškus pažadas

„Kol būsiu Kauno meras, jokių gyvenamųjų namų dabartinėje aerodromo teritorijoje nebus“, – pareiškė V.Matijošaitis. Jam išvis keista girdėti kalbas apie namų statybą, nes savivaldybė žemės sklypu naudojasi tik pasitikėjimo teise.

Sklypas priklauso valstybei, todėl be savininko leidimo negalima pastatyti net tualeto.

„Tik idiotas gali kalbėti apie gyvenamųjų namų kvartalą aerodromo teritorijoje ir klaidinti kauniečius. Aš noriu matyti tvarkingą aerodromą, kuris būtų patrauklus ne tik miesto gyventojams, bet ir atskrendantiems užsieniečiams“, – kalbėjo Kauno vadovas.

Jam dar keisčiau, kad tokius kliedesius viešai skelbia Seimo nariai.

V.Matijošaitis Kauno taryboje dirba jau penktus metus, tačiau per posėdžius niekada nebuvo jokios kalbos nei apie aerodromo perdavimą Krašto apsaugos ministerijai, nei apie gyvenamųjų namų kvartalo statybą. Apie aerodromo tvarkymą – taip pat.

„Jeigu šiandien Steponas Darius ir Stasys Girėnas būtų gyvi, lėktuvu pasiekę aerodromą naktį negalėtų nusileisti, nes nėra jokio apšvietimo“, – kalbėjo V.Matijošaitis.

Kariškiams aerodromo nereikia

Juozas Olekas, Krašto apsaugos ministras

„Svarstėme galimybę perimti Kaune esantį S.Dariaus ir S.Girėno aerodromą, tačiau nėra jokio poreikio tai daryti, karinės oro pajėgos veiklą koncentruoja kituose šalies oro uostuose.

Ministerijos santykiai su Kauno savivaldybe visada buvo geri, todėl mūsų sąjungininkų sraigtasparniai gali ir dabar leistis Aleksote.

Apie aerodromo ateitį kalbėjau su Kauno meru V.Matijošaičiu. Man susidarė įspūdis, kad savivaldybė niekam nenori jo perleisti, o pasiruošusi tvarkyti visos šalies aviacijai reikšmingą vietą.

Kodėl Seime iškelta iniciatyva šį aerodromą perduoti Krašto apsaugos ministerijai?

Galbūt politikai ne viską iki galo suprato, gal patikėjo gandais apie aerodromui gresiantį pavojų, gal kas nors kam nors kerštauja.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.