Vokiečio jachta išbandė tanklaivio tvirtumą

Būtingės terminale į tanklaivį įsirėžusi Vokietijos jachta „Marianne“ sukėlė ant kojų kariškius ir užminė mįslę – kodėl girto buriuotojo nesustabdė strateginės reikšmės objekto apsaugininkai?

Burlaivio „Marianne“ kapitonas prieglobstį surado Smiltynės jachtklube.<br>E.Chachlovo („Vakarų ekspresas“) nuotr.
Burlaivio „Marianne“ kapitonas prieglobstį surado Smiltynės jachtklube.<br>E.Chachlovo („Vakarų ekspresas“) nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Gediminas Pilaitis („Lietuvos rytas“)

Aug 10, 2016, 12:56 PM, atnaujinta May 16, 2017, 7:47 AM

Rugpjūčio 6-osios naktį, apie 3 val., Vokietijoje registruota nedidelė jachta „Marianne“ įplaukė į Būtingės naftos terminalo vandenis ir pavojingai artėjo prie atviroje jūroje įrengto plūduro, kur švartuojami milžiniški tanklaiviai, atplukdę naftą.

Tada čia stovėjo tanklaivis „Matterhorn Spirit“. Nekeisdama kurso aštuonių metrų ilgio jachta, užuot aplenkusi plūdurą, rėžėsi į didžiulį laivą, tada pasisuko šonu ir nuplaukė Klaipėdos uosto link.

Lietuvos karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo ir koordinavimo centro budėtojai užfiksavo pavojingą jachtos manevrą.

Pranešimas apie tanklaivį taranavusį burlaivį 2 val. 52 min. buvo perduotas Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Pakrančių apsaugos rinktinei.

Po avarijos nepabudo

Pasieniečiai bandė susisiekti su jachta, tačiau to padaryti nepavyko. Tik vėliau paaiškėjo, kad jachtą valdo žmogus, – Kopgalio užkardai pavyko užmegzti radijo ryšį su „Marianne“ kapitonu 45 metų vokiečiu.

Pasirodo, užsienietis pats net nepastebėjo, kad jo jachta šonu brūkštelėjo prie plūduro stovintį naftos tanklaivį. Tuo metu jis miegoje kajutėje, o burlaivį vairavo laivagalyje įtvirtintas automatinis įrenginys.

Pasieniečiai stebėjo tolesnius „Marianne“ manevrus jūroje. Paryčiais jie pamatė, kad jachta artėja prie Klaipėdos. Nekeisdama kurso ir greičio ji plaukė pietryčių kryptimi – Smiltynės paplūdimių link.

Sumoję, kad jachta greitai gali įsirėžti į krantą, pasieniečiai nuleido į vandenį greitaeigį katerį ant oro pagalvės „Boomeranger“, priplaukė prie įtartino burlaivio ir aptiko ten miegantį kapitoną.

Girtas miegojo jūroje

Pasieniečių pažadintas laivavedys iš pradžių net nesuprato, kas nutiko. Nuo jo sklido alkoholio kvapas.

Įtarę, kad burlaivio kapitonas gali būti neblaivus, pasieniečiai jachtą palydėjo iki Klaipėdos uosto.

„Nepastebėjęs uosto žiburių, jis būtų įsirėžęs į Smiltynės krantą“, – jachtos „Marianne“ vedlio nervų stiprumu stebėjosi Kopgalio pasienio užkardos vado pavaduotojas Arūnas Bentas.

Kai Vokietijos jachta prisišvartavo Klaipėdos pilies uostelyje, apie 8 val. 20 min. buvo patikrintas jos kapitono blaivumas. Įtarimai pasitvirtino – vyrui nustatytas 1,45 promilės girtumas.

Policija laivavedžui surašė protokolą dėl administracinio teisės pažeidimo – jachtos vairavimo Lietuvos teritorinėje jūroje išgėrus.

Protokolas perduotas Lietuvos saugios laivybos administracijai, kuri turės tinkamai įvertinti Vokietijos piliečio veiksmus atviroje jūroje.

Tyrėjai viską įvertins

Kai „Marianne“ artėjo prie Būtingės, buvo tamsu, Baltiją šiaušė dviejų metrų aukščio bangos. Tokiais orais maži laiveliai beveik neįžiūrimi. Ne visada juos fiksuoja ir kariškių radarai – bangos užkloja vaizdą.

Klaipėdos jūrų uosto kapitonas Adomas Alekna stebėjosi tuo, kas įvyko prie Būtingės: „Retai kada taip nutinka, kad jūroje neišsitenka jachtos ir tanklaiviai. Buriuotojams linkiu neprarasti budrumo ir atsakomybės.“

Tą pačią dieną išskirtiniu įvykiu susidomėjo Teisingumo ministerijos Transporto avarijų ir incidentų tyrimo (TAIT) skyriaus darbuotojai. Šio incidento aplinkybės tiriamos plačiau – specialistai privalės įvertinti ne tik vokiečio kapitono, bet ir kranto tarnybų, už Būtingės naftos terminalo apsaugą atsakingų žmonių veiksmus.

Kodėl snaudė vilkikai?

TAIT atstovas Leonardas Vilimas vakar dar negalėjo tiksliau pasakyti, kas nutiko: „Svarbiausia, kad nukentėjusiųjų nėra. Tai galėjo būti ir avarija, ir nereikšmingas jūrinis incidentas. Renkame medžiagą.“

Prie Būtingės plūduro tanklaivius švartuoja gelbėjimo vilkikai. Kol nafta vamzdžiu pumpuojama į krantą, jie privalo visą laiką būti šalia – užtikrinti kraunamų laivų ir technologinių procesų saugumą.

Kol kas neaišku, kodėl Būtingės vandenyse tą naktį budėję dviejų privačių kompanijų „Towage Marine Baltic“ ir „Smit Salvor“ vilkikai neužkirto kelio pavojingiems jachtos „Marianne“ manevrams.

Pirminiais duomenimis, Būtingės naftos terminalo valdytojų samdyti vilkikai saugojo tanklaivį. Jie buvo arčiausiai, galėjo pastebėti, kas vyksta tanklaivio pašonėje. Bet gal vilkikų įgulos irgi snaudė?

„Klausimų, susijusių su Būtingės terminalo apsauga, yra daugiau nei atsakymų. Aiškinamės, kodėl ne vilkikų įgulos, o į jūrą išskubėję pareigūnai žadino užmigusį girtą kapitoną“, – kalbėjo L.Vilimas.

Klaipėdos pilies uostelyje prisišvartavęs „Marianne“ kapitonas kitą dieną dingo nesumokėjęs už krantinę.

Vėliau paaiškėjo, kad jis nuplaukė į kitame Kuršių marių krante esantį Smiltynės jachtklubą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.