Lėktuvai – tūps kaip paukščiai ir saugos gamtą

„Mūsų sukurta medžiaga labai specifinė, ji savo savybes išlaiko -55C temperatūroje, kokia paprastai būna lėktuvų skrydžių kreiseriniame aukštyje, o tokioje temperatūroje dauguma medžiagų praranda lankstumą, – aiškina Brėmeno Fraunhoferio gamybos technologijų ir pažangių medžiagų instituto tyrėjas Andreas Lühringas. – Tačiau orlaiviui leidžiantis, reikalinga, kad medžiaga būtų minkšta“.

Asmeninio archyvo nuotr.
Asmeninio archyvo nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

May 30, 2015, 10:19 AM, atnaujinta Nov 25, 2017, 5:25 PM

„Mūsų sukurta medžiaga labai specifinė, ji savo savybes išlaiko -55C temperatūroje, kokia paprastai būna lėktuvų skrydžių kreiseriniame aukštyje, o tokioje temperatūroje dauguma medžiagų praranda lankstumą, – aiškina Brėmeno Fraunhoferio gamybos technologijų ir pažangių medžiagų instituto tyrėjas Andreas Lühringas. – Tačiau orlaiviui leidžiantis, reikalinga, kad medžiaga būtų minkšta“.

Mokslininkas su kolegomis – maždaug 50 tyrėjų iš 15 Europos kompanijų, universitetų ir mokslinių institutų, sukūrė medžiagos formulę, kuri išspręstų tokį uždavinį. Tad kietas medžiagas (pvz. aliuminį) jie sumaišė su minkštomis, tokiomis kaip silikonas ar silikono puta, kuri yra labai elastinga ir veikia daugmaž kaip kempinė, kai ją suspaudi. „Iš prototipo veikimo matome, kad naujoji technologija sumažina oro pasipriešinimą, sutaupo 6% kuro. Tokiu būdu yra mažinama CO2 emisija, – sako A.Lühringas. – Be to, kadangi technologijos dėka lėktuvas svers mažiau, jis ir vėl sunaudos mažiau energijos“.

Šis išradimas jau bus testuojamas ne laboratorinėmis sąlygomis. Jeigu technologija pasirodys saugi, tuomet per metus jos dėka bus galima sutaupyti didžiulius kuro kiekius ir sumažinti išmetamųjų dujų kiekį. CO2 emisiją taip pat padės sumažinti ir saulės energija varomas lėktuvas „Solar Impulse 2“. „Jis galės skristi nenusileisdamas neribotą laiką, – teigia „Solar Impuls 2“ kūrėjas Andreas Borschbergas. – Lėktuvas gali skristi savaites ar net mėnesius nenutūpęs, nes per dieną sugertos saulės energijos pakaks ir nakties metui“.

Lėktuvas sveria panašiai tiek, kiek vidutinio dydžio mašina ir turi 72 m. sparnus, tad yra platesnis net už Boingą 747. O visų svarbiausia, kad vietoje kuro bako ant sparnų išdėliota 17000 saulės elementų.

Lėktuvas be langų

Didžiosios Britanijos kompanija „Centre of Process Innovation“ (CPI) sukūrė lėktuvą, kuriame nebus langų. Vietoje jų, lėktuvo salone bus įmontuoti ypač ploni ir lankstūs ekranai. Jie lėktuvo išorėje esančių kamerų pagalba transliuos aplinkos vaizdus. Ir ne tik.

Ši idėja dar yra projektavimo fazėje, tačiau jos vystytojai mano, kad naujo tipo lėktuvų salonai komerciniams skrydžiams bus pradėti naudoti per artimiausius dešimt metų. Keleiviai, kurių vietos bus „prie lango“ galės pasirinkti norimą vaizdą per „langą“ (tai galės būti ne tik aplink lėktuvą esantys debesys, bet ir kitos gražios pasaulio vietovės), taip pat galės šį ekraną naudoti kaip pramogų centrą. Sėdinčiųjų per vidurį ar prie praėjimo ekranai bus įmontuoti į priešakinių sėdynių nugarėles. Beje, aukštos raiškos ekranus bus galima valdyti akių judesiais.

Kaip papildomas komforto elementas, tiesiai prie fiuzeliažo ar sieninių panelių bus pritvirtinti ekranai, kurie apšvies lėktuvo saloną švelnia šviesa, kurią bus galima įjungti arba išjungti. Ši sistema padės įveikti keliavimo sukeltą paros ritmo sutrikimą, nes keleiviai galės pasirinkti, ar nori matyti „ryto“ ar „vakaro“ apšvietimą.

Ir nors lėktuvo salone esantys ekranai atrodo kaip pasilinksminimo priemonė, tačiau iš tikrųjų jie sukurti tam, kad būtų sumažintas orlaivio svoris, o tuo pačiu – oro linijų ir keliautojų išlaidos. CPI teigimu, lėktuvo fiuzeliažas be langų bus lengvesnis, o kiekvienas vienas sumažinto svorio procentas kuro sąnaudas sumažina 0,75 proc.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.