Lėktuvo sudužimą paženklino teroro nuojauta

Aviacijos istoriją sudrebino dar viena nelaimė – sudužo iš Paryžiaus į Kairą skridęs keleivinis oro linijų „EgyptAir“ lėktuvas. Nelaimės priežastis dar neaiški, bet Egipto pareigūnai įtaria, jog tai įvyko dėl teroro.

Oro linijų „EgyptAir“ lėktuvo keleivių artimieji vakar rinkosi į Paryžiaus ir Kairo oro uostus, kur laukė bent menkiausių žinių apie įvykusią nelaimę, tačiau išgirdo vien tik skaudžias naujienas.<br>„Reuters“/“Scanpix“ nuotr.
Oro linijų „EgyptAir“ lėktuvo keleivių artimieji vakar rinkosi į Paryžiaus ir Kairo oro uostus, kur laukė bent menkiausių žinių apie įvykusią nelaimę, tačiau išgirdo vien tik skaudžias naujienas.<br>„Reuters“/“Scanpix“ nuotr.
Oro linijų „EgyptAir“ lėktuvo keleivių artimieji vakar rinkosi į Paryžiaus ir Kairo oro uostus, kur laukė bent menkiausių žinių apie įvykusią nelaimę, tačiau išgirdo vien tik skaudžias naujienas.<br>„Reuters“/“Scanpix“ nuotr.
Oro linijų „EgyptAir“ lėktuvo keleivių artimieji vakar rinkosi į Paryžiaus ir Kairo oro uostus, kur laukė bent menkiausių žinių apie įvykusią nelaimę, tačiau išgirdo vien tik skaudžias naujienas.<br>„Reuters“/“Scanpix“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Jorūnė KAZLAUSKAITĖ

May 20, 2016, 10:06 AM, atnaujinta May 24, 2017, 11:23 PM

„Didesnė tikimybė, kad nelaimė susijusi su teroru, bet ne techniniu lėktuvo gedimu“, – taip apie vakarykštę nelaimę kalbėjo Egipto civilinės aviacijos ministras Sharifas Fathy, rašo „Lietuvos rytas“.

Oro linijų „EgyptAir“ lėktuvas „Airbus A320“ vakar dingo iš radarų 2 val. 30 min. vietos laiku (3 val. 30 min. Lietuvos laiku).

Signalas su keleiviniu lėktuvu nutrūko likus kiek daugiau negu pusvalandžiui iki suplanuoto lėktuvo nusileidimo, iki Egipto krantų likus 280 kilometrų.

Reisu MS804 keliavo 66 žmonės: 56 keleiviai, tarp jų trys vaikai, 7 įgulos nariai ir trys saugumo pareigūnai, kurie įprastai dalyvauja skrydžiuose į Egiptą.

Lėktuve keliavo žmonės iš įvairių valstybių: skrido 30 egiptiečių, 15 prancūzų, 2 irakiečiai ir po vieną žmogų iš Alžyro, Belgijos, Čado, Jungtinės Karalystės, Kanados, Kuveito, Portugalijos, Saudo Arabijos ir Sudano.

Skridusiųjų artimieji, kurie rinkosi į Kairo ir Charles’io de Gaulle’io oro uostus laukti bent menkiausių žinių, neteko vilties šeimos narius ir draugus kada nors dar išvysti gyvus.

Pavojaus signalo nesiuntė

Oro linijų „EgyptAir“ lėktuvas iš Paryžiaus Charles’io de Gaulle’io oro uosto pakilo vėlyvą trečiadienio vakarą, 23 val. 09 min. vietos (0 val. 09 min. Lietuvos) laiku.

Kairo oro uoste šio keleivinio orlaivio nusileidimas buvo suplanuotas 3 val. 05 min. vietos laiku (4 val. 05 min. Lietuvos laiku).

Iki pat lemtingos akimirkos skrydis vyko įprastai, jokių gedimų ar piloto perspėjimų nebuvo užfiksuota.

Nors vakar iš pradžių buvo kalbėta, jog orlaivio kapitonas Egipto karinėms pajėgoms siuntė nelaimės signalą, vėliau Egipto civilinės aviacijos ministras Sh.Fathy patvirtino, kad nieko panašaus neįvyko.

Apie pilotų ramybę prabilo ir Graikijos aviacijos reguliavimo tarnybos atstovai, kurie tvirtino, kad bendraujant su MS804 reiso pilotais, likus kelioms minutėms prieš orlaivio dingimą iš radarų, nebuvo pastebėta jokio nerimo, jokių nelaimės ženklų.

„Pilotas buvo geros nuotaikos ir graikų kalba dėkojo oro eismo kontrolieriams“, – pasakojo Graikijos pareigūnai ir tvirtino, kad apie jokius gedimus pilotas neužsiminė.

Pranyko iš radarų

Bet pokalbis su Graikijos oro eismo kontrolieriais buvo paskutinis ryšys, kurį išsiuntė lėktuvo „Airbus A320“ pilotai.

Graikijos civilinės aviacijos departamento vadovas Kostas Litzerakis tvirtino, kad palikęs Graikijos oro erdvę lėktuvas po kelių minučių visiškai pradingo iš radarų. Kaip pranešė bendrovė „EgyptAir“, ryšys su laineriu nutrūko 2 val. 30 min. Kairo laiku (3 val. 30 min. Lietuvos laiku).

Pagal patvirtintus duomenis, ryšys su lėktuvu nutrūko, kai jis skrido 11 kilometrų aukštyje.

O Graikijos gynybos ministras Panos Kamenos vakar užminė mįslę pareiškęs, kad prieš pat dingimą iš radarų orlaivis atliko neįprastus manevrus, o jo aukštis ėmė sparčiai žemėti.

„Prieš pat pranykdamas iš radarų ekranų orlaivio aukštis staiga sumažėjo iki 4,6 kilometro ir jis staigiai pasuko, – tvirtino ministras P.Kamenos. – Lėktuvas atliko 90 laipsnių posūkį į kairę, po to apsisuko 360 laipsnių kampu į dešinę ir krito.

Galutinai signalas buvo prarastas apie 3 km aukštyje.“

Ieškojo jūros dugne

Iš pradžių viltasi, kad lėktuvas pakeitė kursą ir galbūt kur nors nusileido nepasiekęs savo galutinio kelionės tikslo – Kairo tarptautinio oro uosto.

Tačiau jau po kelių valandų keleivių artimieji išgirdo sunkiai pakeliamą žinią iš Graikijos eismo kontrolės pareigūnų: „Galima užtikrintai pasakyti, kad lėktuvas sudužo. Labiausiai tikėtina, kad ir kaip būtų gaila, kad orlaivis yra Viduržemio jūros dugne.“

Būtent Viduržemio jūroje, aplink Karpato salą, vyko didžiulė paieškų operacija, kurioje dalyvavo gausios Egipto ir Graikijos pasiųstos pajėgos, taip pat prisijungė pabėgėlių laivus gelbstinčios pakrantės apsaugos pajėgos, pastiprinimą siuntė ir Prancūzija.

Vis dėlto daugybę valandų trukęs gelmių naršymas lėmė mažą pažangą: po dvylikos valandų trukusių paieškų netoli Kretos salos buvo aptikti du dideli plastikiniai objektai, kurie, kaip spėta, gali būti lėktuvo nuolaužos. Vis dėlto vėliau buvo paneigta, kad jos iš tiesų priklauso skrydžio MS840 orlaiviui.

Neatmeta teroro galimybės

Graikijos pareigūnų apibūdinti staigūs skrydžio manevrai labiausiai tikėtinomis pavertė dvi lėktuvo sudužimo versijas – techninį gedimą ir teroro ataką. Mat meteorologinės sąlygos tuo metu buvo geros.

Pasak ekspertų, maža tikimybė, kad „EgyptAir“ laineris ketvirtadienį sudužo dėl pirmosios priežasties – mechaninio gedimo.

„Didelė techninė avarija – pavyzdžiui, variklio sprogimas – atrodo menkai tikėtina“, – sakė prancūzas aeronautikos ekspertas Gerard’as Feldzeris ir pabrėžė, kad lėktuvas „Airbus A320“ buvo „gana naujas“, eksploatuojamas nuo 2003 metų.

Be to, A320 yra žinomi kaip labai saugūs lėktuvai – jie populiariausi vidutinio nuotolio reisų laineriai pasaulyje.

Anot G.Feldzerio, pasaulyje kas pusę minutės į orą pakyla po vieną tokio tipo lainerį.

„Tai modernus lėktuvas, o incidentas įvyko skrydžio viduryje itin stabiliomis sąlygomis.

Dėl lėktuvo techninės priežiūros kokybės ir lėktuvo kokybės šiuo atveju nekyla klausimų“, – radijui „Europe 1“ sakė ir buvęs Prancūzijos aviacijos tyrimų ir analizių biuro direktorius Jeanas Paulis Troadecas.

Tad nors jokia grupuotė iki šiol neprisiėmė atsakomybės už vakarykštį įvykį, vis garsiau imta svarstyti teroro atakos versija.

Pasak Egipto aviacijos ministro S.Fathi, įvertinus visas aplinkybes, ataka atrodo labiau tikėtinas scenarijus nei techninis gedimas.

Anot J.P.Troadeco, teroro versija tikėtina dar ir dėl to, kad iš lėktuvo nebuvo pasiųstas joks nelaimės signalas.

„Techninė problema, gaisras ar variklio gedimas nesukelia žaibiškos avarijos ir įgula turi laiko reaguoti, – nurodė J.P.Troadecas. – Šiuo atveju įgula nieko nepranešė.“

Vis dėlto daryti užtikrintų išvadų kol kas niekas neskuba, o ar įtarimai dėl teroro atakos pagrįsti, turėtų parodyti orlaivio nuolaužos.

Artimieji apnikti nevilties

Tokia nežinomybė buvo sunkiai pakeliama orlaivio keleivių artimiesiems, kurie nuo ryto rinkosi į oro uostus Paryžiuje bei Kaire.

„Jie nieko nesako, mes neturime jokių žinių“, – netramdė ašarų egiptietė Mervat Mounir, kurios artimasis dirbo skrydžių palydovu nelaimę patyrusiame lėktuve.

Į Paryžiaus oro uostą atėjęs Michery el-Soheilis teigė, kad lėktuvu skrido jo pusbrolis, dviejų vaikų tėvas ir ekonomikos profesorius Abdelmohsenas Sohei.

„Kalbėjomės su juo prieš lėktuvui pakylant. Viskas buvo puiku“, – sakė vyras.

Keleivių artimieji, susirinkę abiejų miestų oro uostuose, netramdė ašarų ir po daugybės valandų paieškų jau nebesitikėjo išgirsti gerų žinių.

„Visi laukimo salėje tikisi sulaukti nors šiek tiek informacijos. Mes jaučiamės bejėgiai ir meldžiamės už jų sielas. Jei kas nors būtų likęs gyvas, jau būtume tai sužinoję“, – nevilties neslėpė M.el-Soheilis.

Saugiausias lėktuvas nelaimių neišvengia

Vakar nelaimę patyrusio oro linijų „EgyptAir“ lėktuvo modelis – dažniausiai pasaulyje naudojamas „Airbus A320“. Šie orlaiviai yra laikomi vienais saugiausių keleivinių lėktuvų pasaulyje. Pernai atlikto tyrimo duomenimis, „Airbus A320“ patiria vos 14 mirtinų nelaimingų atsitikimų iš šimto milijonų pakilimų.

Pirmieji keleivius skraidinti pradėję lėktuvai „Airbus A320“ pakilo prieš 28 metus – 1988-aisiais. Šiuo metu visame pasaulyje skraido beveik 4 tūkst. šio modelio orlaivių, kuriuos sukūrė Prancūzijos mieste Tulūzoje įsikūrusi lėktuvų gamybos kompanija „Airbus“. Iš viso bendrovės modelių lėktuvai yra skridę beveik 180 mln. valandų ir atlikę daugiau nei 98 mln. skrydžių.

Ketvirtadienį dingęs iš Paryžiaus į Kairą skridęs „Airbus A320“ lėktuvas oro linijų „EgyptAir“ buvo naudojamas beveik 13 metų – nuo 2003-iųjų lapkričio 3 dienos. Viduržemio jūroje sudužęs lėktuvas trečiadienį buvo patikrintas dėl gedimų, orlaivyje nebuvo gabenama jokių ypatingų krovinių ar pavojingų medžiagų.

Praėjusių metų kovo 24 dieną oro linijų „Germanwings“ lėktuvą „Airbus A320“ antrasis pilotas Andreas Lubitzas nukreipė į kalno šlaitą Prancūzijos Alpėse. Iškart žuvo visi 150 lėktuve buvę žmonės. A.Lubitzas turėjo rimtų psichologinių sutrikimų, tačiau darbovietei apie savo problemas nepranešė.

Šių metų kovo 29 dieną S.E.Mustafa užgrobė oro linijų „EgyptAir“ lėktuvą „Airbus A320“ ir įkaitais paėmė 62 keleivius. Lėktuvas turėjo skristi iš Aleksandrijos į Kairą, bet netikrą sprogstamąjį diržą užsisegęs S.E.Mustafa pilotus privertė nutupdyti orlaivį Larnakos oro uoste Kipre.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.