Pasaulio čempionate nėra nei LeBrono Jameso, nei Kevino Duranto, bet JAV krepšinio rinktinę toliau lydi magiškas „Svajonių komandos“ šešėlis.
Ispanijoje visi trokšta pamatyti „Team USA“ ir NBA žvaigždžių šou.
Amerikiečiai sekmadienį Madride su Serbija kausis dėl aukso, kai pusfinalyje 96:68 įveikė Lietuvos krepšininkus.
JAV krepšinio federacija į pasaulio čempionatą vėl atvežė milijonierių komandą. Nors dvylika JAV rinktinės krepšininkų per metus kartu uždirba 80,9 mln. eurų, pačios „USA Basketball“ biudžetas toli gražu nėra toks įspūdingas.
Federacija gyvena kukliai
Lietuvos krepšinio federacijos (LKF) sesė už Atlanto 2013-aisiais gavo 5,5 mln. dolerių pajamų (4,15 mln. eurų, iš kurių 2,08 mln. eurų sudarė pelnas už parduotas rinkodaros teises).
Palyginimui, LKF metų biudžetas šįmet bus apie 10 mln. litų – 2,9 mln. eurų.
Kodėl „USA Basketball“ negali pasigirti dideliais turtais? Visų pirma ant JAV rinktinės marškinėlių nėra jokios reklamos, laikantis ilgaamžių amerikietiško sporto tradicijų.
Kadangi pasaulio čempionate gali reklamuotis tik FIBA rėmėjai, „USA Basketball“ neturi daug progų padėti savo komerciniams partneriais.
„Team USA“ turi 8 rėmėjus (Las Vegaso miestas, „Jeep“, BBVA bankas ir kiti), bet jiems gali pasiūlyti tik kontrolinius mačus ar specialius renginius, norėdama atsiskaityti už finansinę paramą.
Bet skirtingai nuo Lietuvos rinktinės, amerikiečiai neturi tradicijos prieš būsimas varžybas žaisti daug draugiškų rungtynių. Šią vasarą prieš pasaulio pirmenybes „Team USA“ žaidė vos 4 tokius mačus, kai Lietuvos rinktinė – net 14.
„Visos rinktinės daugiausiai lėšų uždirba būtent per kontrolinius mačus, kai ruošiasi svarbiausioms varžyboms“, – patvirtino „Sportfive“ agentūros rinkodaros direktorius Florent'as Marty, buvęs NBA komercijos vadovas Europoje.
Komercija rūpinasi NBA
Nors „USA Basketball“ neturi daug progų viešai pasigirti savo rėmėjais, garsiausios pasaulio bendrovės noriai padeda JAV rinktinei.
2014-ųjų liepą amerikiečiai paskelbė, jog iki 2016-ųjų pasirašė tris naujas rėmimo sutartis su „Samsung“, „Diageo“ (pasaulio alkoholinių gėrimų rinkos lyderiu) ir „Hospital for Special Surgery“ (garsia Niujorko ligonine).
„Samsung“ ir „Diageo“ iki šiol jau buvo NBA rėmėjai, todėl neatsitiktinai papildė ir „USA basketball“ partnerių sąrašą.
Būtent NBA rūpinasi, kaip pelningiau parduoti JAV nacionalinės ekipos įvaizdį, nes „USA Basketball“ yra pasirašiusi sutartį su „NBA Properties“, kuri užsiima ir stipriausios pasaulio lygos rinkodara.
Tokia partnerystė naudinga abiem pusėms: JAV krepšinio federacija gali remtis milžiniška NBA ekonomine galia, o NBA savo ruožtu prižiūri, kaip naudojamas į rinktinę pakviestų lygos žaidėjų įvaizdis.
„NBA taip apsidraudė, norėdama turėti visišką savo „produkto“ kontrolę. Bet neužmirškime, kad stipriausią krepšinio lygą visame pasaulyje išgarsino „Svajonių komanda“, o ne atvirkščiai“, – aiškino F.Marty, primindamas, jog NBA užkariavo pasaulį tik po to, kai Barselonos žaidynėse JAV rinktinei atstovavo pirmoji „Dream Team“.
NBA ambasadorė užsienyje
Kai JAV rinktinėje pradėjo žaisti profesionalūs krepšininkai, „USA Basketball“ tapo savotiška tarptautine NBA ambasadore.
NBA vien per 2012-2013 m. sezoną uždirbo 4,5 milijardo dolerių (3,45 mlrd. eurų) pajamų. Nors JAV krepšinio federacija negali pasigirti tokiais milžiniškais turtais kaip stipriausia pasaulio lyga, ji taip pat sėkmingai vysto savąjį krepšinio verslą.
„USA Basketball“ veikia kaip pelninga bendrovė. Daug federacijų pasaulyje norėtų pasigirti tokiais ekonominiais skaičiais“, – teigė F.Marty.
2012 metais, kai vyko Londono olimpinės žaidynės, „USA Basketball“ pajamos buvo rekordinės: 10,5 mln. dolerių (8,1 mln. eurų) ir daug didesnės negu 2013-aisiais, kai JAV rinktinė nesužaidė nė vieno mačo.
Statys naują būstinę
JAV rinktinė visas treniruočių stovyklas rengia Las Vegase, nors „USA Basketball“ būstinė šiuo metu yra Kolorado Springse Kolorado valstijoje.
Tiesa, JAV krepšinio federacija jau paruošė ambicingą projektą ir ruošiasi statyti naują savo būstinę Fynikso priemiestyje Tempėje šalia Arizonos universiteto treniruočių bazės.
Čia bus pastatytas aukščiausios klasės viešbutis ir parduotuvių tinklas, o viso projekto vertė siekia apie 450 mln. dolerių (342 mln. eurų). Amerikiečiai tikisi, kad čia stovyklauti ir žaisti su „Team USA“ mielai atvyks rinktinės iš viso pasaulio.
Kol kas „USA Basketball“ vadovai dar tik derasi su potencialiais investuotojais, bet vien tokio masto projektas įrodo, kad jiems tikrai nereikia veržtis diržų, sulaukus mėnesio pabaigos.
O iš Madrido parvežti aukso medaliai tik papildytų ir taip turtingą trofėjų kolekciją naujame „USA Basketball“ šlovės kambaryje.
Amerikiečių kišenėje
28,69 mln. eurų – tiek pajamų (įskaitant algą ir rėmimo sutartis) per metus gauna Derrickas Rose'as – geriausiai apmokamas pasaulio čempionate rungtyniaujančios JAV rinktinės žaidėjas.
3,45 milijardo eurų – tiek pelno uždirbo 30 NBA klubų 2012-2013 m. sezoną.
5,93 mln. eurų – tiek pelno uždirbo „USA Basketball“ iš licencijų ir rinkodaros teisių 2012 metais. Bendros JAV krepšinio federacijos pajamos tuomet siekė 8,1 mln. eurų. (Lietuvos krepšinio federacijos metų biudžetas yra apie 10 mln. litų).
500 tūkst. litų – maždaug tokią sumą sumokėjo „Viči“ bendrovė, kurios reklama puikuojasi ant Lietuvos rinktinės marškinėlių. Ant „Team USA“ marškinėlių pasaulio čempionate nėra jokio užrašo, nes JAV krepšinio federacija nesudaro tokio pobūdžio reklaminių sutarčių.