„Aukščiausios pavaros“ plevėsas sieja riteriška draugystė

Jie pešasi tarsi šuo su kate, tačiau jų ištikimybė vienas kitam riteriška. Kai BBC nusprendė nebepratęsti laidos „Aukščiausia pavara“ vedėjo Jeremy Clarksono (54 m.) darbo sutarties, jo kolegos Jamesas May (52 m.) ir Richardas Hammondas (45 m.) paskelbė išeinantys iš darbo kartu su Jeremy, rašo „Lietuvos ryto“ žurnalas „Stilius“.

Iš kairės: Richardas Hammondas, Jeremy Clarksonas ir Jamesas May.<br>„ViDA Press“ nuotr.
Iš kairės: Richardas Hammondas, Jeremy Clarksonas ir Jamesas May.<br>„ViDA Press“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Apr 11, 2015, 11:35 AM, atnaujinta Jan 7, 2018, 2:01 AM

Vis dėlto nieku gyvu, girdint šiai trijulei, nevadinkite jų draugais!

„Kartu mes praleidžiame daugiau laiko nei su kuo nors kitu ir kol kas dar nesuvarėme peilio vienas kitam. Bet geriau jau mirsiu nei pavadinsiu Jamesą ir Jeremy savo draugais. Tikiuosi, kad jie mąsto taip pat. Mūsų santykiai sudėtingi, konkurencingi ir kandūs. Jei jie būtų atpalaiduojantys, mums nepavyktų taip pasirodyti“, – kartą yra atviravęs R.Hammondas.

Tačiau jų pasirodymams atėjo galas. Kartu su jais, spėjama, baigiasi ir „Aukščiausios pavaros“ era.

„Mes tai darėme 12 metų. Tai buvo svarbus laikotarpis mūsų gyvenime, bet niekas netrunka amžinai. Visada tai suvokėme, tik nežinojome, kada tai pasibaigs. Reikia turėti drąsos žinoti, kada išeiti. Vieną dieną galbūt mes trys dar ką nors nuveiksime, bet tai bus alaus baras ar restoranas, o ne televizijos laida“, – nežinia ar rimtai, ar juokaudamas kalbėjo J.May.

Jis kartu su Jeremy ir Richardu laidą paliko jos klestėjimo laikotarpiu. Tokia „Aukščiausia pavara“, kokią mes ją žinome dabar, atsirado 2002-aisiais po šou restruktūrizacijos dėl itin žemų reitingų. Mažai kam žinoma, kad kardinalių pokyčių prireikė būtent dėl J.Clarksono kaltės. Jam atėjus dirbti į laidą auditorija sumažėjo perpus – nuo 6 iki 3 milijonų. Tiesa, tas pats J.Clarksonas su J.May ir R.Hammondu vėliau ne tik išgelbėjo šou, bet ir pateko į istoriją kaip populiariausios pasaulyje televizijos laidos vedėjai. Iki šiol „Aukščiausią pavarą“ daugiau nei 200 valstybių žiūrėjo maždaug 350 mln. žmonių auditorija.

Kokia gi šios trijulės sėkmės paslaptis?

1. Visiems šou vedėjams nuo pat pradžių tai buvo svajonių darbas. Be to, šie vidutinio amžiaus vyrai iki šiol kalbėdami apie automobilius jaučia vaikišką entuziazmą. Vienas kitą kretinais dažnai išvadinančios „Aukščiausios pavaros“ žvaigždės vidinį vaiką išlaisvina ir tuomet, kai bando prabangiausius ir greičiausius automobilius.

„Automobiliai mane pralinksmina. Žinoma, galima apie juos kalbėti intelektualiai, bet man jie patinka vien dėl to, kad suteikia džiaugsmo, kad priverčia jaustis kitaip“, – sakė Richardas.

2. Jamesas, Jeremy ir Richardas atitinka standartinius komedijos personažus. Jie trys – visiškai skirtingos asmenybės, skiriasi tiek charakteriu, tiek išvaizda. Pavyzdžiui, J.Clarksono ir R.Hammondo ūgio skirtumas – net 23 centimetrai.

Ponu lėtuoliu tituluojamas Jamesas – komandos protas, Jeremy pasižymi arogancija ir juodu humoro jausmu, o žiurkėnu dėl itin žemo ūgio vadinamas Richardas – idėjų generatorius.

Jie nuolat pešasi ir sutaria tik dėl vieno dalyko – laidoje, skirtoje vyrams, privalo būti nešvankių pokštų. Dėl unikalaus šou žvaigždžių humoro jausmo „Aukščiausia pavara“ yra ne tik informacinė laida, bet ir hiperbolizuota komedija, veiksmo filmas, drama, kuri peržengia amžiaus, lyties ir kultūros ribas.

„Tai kelionė į vyrų protą, kuris yra labai juokinga vieta, nes čia, pripažinkime, nieko neįvyksta“, – juokavo laidos vykdomasis prodiuseris Andy Wilmanas.

Todėl garsioji trijulė neretai sulaukdavo kritikos, kad atrodo lyg nebrendilos. Laidoje sukurtų žurnalistų charakterių galima nekęsti, tačiau, nepaisant to, kokiais pasipūtusiais Richardas, Jeremy ar Jamesas apsimeta, jų paprastumas realiame gyvenime paperka kiekvieną. Be to, nė vienas iš jų niekada neprašė jokių išskirtinių teisių ar nuolaidų. Net automobilius jie įsigyja tokiomis pat sąlygomis kaip ir bet kuris kitas pirkėjas – tai net įtraukta į jų darbo sutartis.

3. Paskutiniai įvykiai dar kartą įrodė, kad nors šou vedėjai ir deklaruoja vienas kito nekenčiantys, už savus jie stoja mūru. Jeremy atleidimas – toli gražu ne vienintelis tokio solidarumo pavyzdys.

Kai kilo skandalas dėl to, kad filmavimo metu J.Clarksonas deklamavo vaikišką skaičiuotę, vartodamas rasizmu dvelkiančius terminus, kolegos puolė jo ginti. Žinoma, jiems būdingu pašaipiu stiliumi.

Jeremy Clarksonas nėra rasistas. Jis – tikras pimpis ir dar daug kas, bet tik ne rasistas. Aš nedirbčiau su tokiu žmogumi“, – tuomet sakė J.May.

4. „Aukščiausios pavaros“ vedėjai – savo darbui atsidavę bepročiai. O kaip kitaip pavadinti žmones, kurie nepaiso mirtino pavojaus? 2006 metais filmuojant vieną laidos epizodą Richardas pakliuvo į siaubingą avariją, kurios metu vos nežuvo. Vyras kentė nuo dalinio atminties praradimo, smegenų sužalojimų.

„Visada jaučiau, kad jam viskas bus gerai. Richardas gana tvirtas, yra lyg labai paprastas skardinių atidarytuvas: jei tik labai pasistengsi, visada gali jį surinkti iš naujo. Tas laikotarpis buvo kankinamas. Jaudinausi, kad jis gali atsigauti būdamas ne tas žmogus, kurį pažinojau. Bet kai jis pasveiko ir vėl tapo visišku šikniumi, supratau, kad viskas tobula“, – kalbėjo J.May.

R.Hammondas vėl pasirodė eteryje po trijų mėnesių intensyvaus gydymo. Jis grįžo nepaisydamas Didžiojoje Britanijoje kilusių protestų apskritai nutraukti šou. Beje, laidų į priekį buvo nufilmuota tiek, kad Richardas grįžo nepraleidęs nė vienos sezono serijos.

Užtat jo nelaimė stipriai sukrėtė kolegas. Jameso ir Jeremy iniciatyva buvo surinkta apie 314 tūkst. eurų suma greitajai pagalbai sraigtasparniu paremti.

5. Dėl unikalaus laidos finansavimo būdo „Aukščiausios pavaros“ žvaigždės yra tiesiog brutaliai atviros ir nuoširdžios. Šou priklauso nacionaliniam transliuotojui BBC, kuris yra išlaikomas iš mokesčių mokėtojų pinigų. Vadinasi, visus tuos metus laidoje buvo galima sakyti beveik bet ką, nesibaiminant, kad rėmėjai prikirps uodegą, nes jų čia tiesiog nėra.

Nuoširdumas lėmė „Clarksono efekto“, kurio automobilių gamintojai nuoširdžiai nekenčia, atsiradimą. Jeremy nuo studijų laikų specializavosi automobilių žurnalistikos srityje, o „Aukščiausia pavara“ jo įtaką katapultavo iki stratosferos. „Clarksono efektas“ – tai teigiama arba neigiama apžvalga, kuri gali padidinti produkto pardavimą arba jį visiškai sužlugdyti.

Pavyzdžiui, kai 2005 metais „MG Rover“ paskelbė bankrotą, daugelis „Longbridge“ gamyklos darbuotojų dėl to kaltino J.Clarksoną, parašiusį kelias negatyvias recenzijas. 2011 metais „Tesla“ nesėkmingai padavė „Aukščiausią pavarą“ į teismą dėl neigiamos J.Clarksono apžvalgos, kuri sukėlė paniką tarp investuotojų, o dalis klientų atšaukė savo išankstinius užsakymus.

Tačiau kad ir kaip prieštaringai būtų vertinamas J.Clarksonas, jis yra puikus automobilių ekspertas ir nepriekaištingas vairuotojas. Jeremy niekada gyvenime nėra gavęs baudos už greičio viršijimą. Jo gerbėjai tai išgirdę juokauja, kad tai tas pat, kas sužinoti, kad „The Rolling Stones“ lyderis Mickas Jaggeris yra skaistus.

6. Jeremy, Jamesas ir Richardas šlove turi dalytis kartu su Stigu. Tai personažas, kurį prodiuseriai sukūrė ieškodami profesionalaus vairuotojo, galinčio išbandyti automobilius lenktynių trasoje.

Stigo tikroji tapatybė ilgai buvo laikoma paslaptimi. Tik po ilgo teisinio ginčo tarp BBC ir vairuotojo paaiškėjo, kad Stigas – tai kaskadininkas Benas Collinsas. Tapatybė buvo atskleista paties Beno prašymu – vyras norėjo įrašyti šį faktą į savo biografiją.

Stigo personažas ne ką mažiau, gal net daugiau, įspūdingas ir apipintas legendomis nei Chuckas Norrisas. Ką jau čia! Kalbama, kad jis, permiegojęs su Supermenu, pagimdė Chucką. Dar sakoma, kad Stigas iš tiesų yra miręs, tačiau Mirtis jam bijo tai pranešti.

7. Šou vedėjai visada mėgo švaistytis pinigais beprotiškoms idėjoms. 2007 metais J.Clarksonas ir J.May tapo pirmaisiais žmonėmis istorijoje, automobiliu nuvažiavusiais į Šiaurės ašigalį. Dar jie išvažinėjo Bolivijos džiungles, centrinę Afriką.

Jeremy, Jamesas ir Richardas lenktynes surengdavo tarp lėktuvo ir automobilio ar tarp automobilio ir motorizuotos riedlentės. Jie nebijojo ekstremalių sąlygų, pavojingų nuotykių ir tai suteikdavo adrenalino ne tik legendinei trijulei, bet ir žiūrovams.

Visas beprotiškas idėjas vyrai įgyvendindavo išlaikydami aukštą klasę: laidos kinematografija pripažinta viena gražiausių per visą televizijos gyvavimo istoriją.

Parengė Dovilė Lebrikaitė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.