Triukšmingi oro uostai vis labiau erzina europiečius

Šalia didžiausių Europos oro uostų įsikūrę gyventojai vis garsiau protestuoja dėl nepakeliamų gyvenimo sąlygų. Todėl ES ketina sugriežtinti kai kurias sąlygas.

Frankfurto oro uoste vokiečiai protestuoja kas savaitę.<br>M. Jokūbaitis
Frankfurto oro uoste vokiečiai protestuoja kas savaitę.<br>M. Jokūbaitis
Daugiau nuotraukų (1)

Marius Jokūbaitis („Lietuvos rytas”)

2012-12-18 11:25, atnaujinta 2018-03-14 13:45

Besiplečiančių ar šiaip didelių oro uostų kaimynystė tampa didele bėda ten gyvenantiems žmonėms ir jų išrinktiems politikams.

Nors oro bendrovės ir uostai išgyvena ne pačius geriausius laikus, rengiamasi jų veiklą sugriežtinti.

Kyla kas minutę

Frankfurto oro uoste lėktuvai kyla ir leidžiasi kas minutę. Per valandą jame juda bent 90 lėktuvų, tačiau ateityje planuojama per tiek laiko priimti ir išleisti 127 orlaivius.

Netoli oro uosto įsikūrę gyventojai kiekvieną pirmadienio vakarą renkasi pagrindiniame terminale, kelia didelį triukšmą, rėžia ugningas kalbas ir reikalauja stabdyti oro uosto plėtrą.

Tų aplinkinių gyventojų ne tiek jau mažai.

Jie skaičiuoja, kad oro uosto prieigose gyvena apie milijoną žmonių, kuriuos vienaip ar kitaip veikia orlaivių triukšmas.

Sveikata arba pelnas?

„Mes naktį jau negalime miegoti, vaikai – žaisti lauke. Daugelis mūsų dėl kasmet augančio triukšmo turi rimtų sveikatos problemų. Oro uostą reikia nustoti plėsti.

Žmonių sveikata yra svarbesnė už pelną”, – „Lietuvos ryto” korespondentui Frankfurto oro uoste vykstančioje protesto akcijoje skundėsi vienas netoliese gyvenantis vokietis.

Plakatais, švilpukais, būgnais ir garsiakalbiais apsikarstę oro uosto prieigų gyventojai kas savaitę vienai valandai sutrikdo vieno didžiausių Europoje oro uostų darbą.

Šiame oro uoste neseniai atidarytas naujas kilimo ir tūpimo takas.

Tai dar labiau papiktino aplinkinius gyventojus – triukšmas jiems tapo nepakeliamas.

Oro uostai – perkrauti

Kai kurie oro uostai jau bando spręsti tokias problemas. Pavyzdžiui, Briuselyje lėktuvų tūpimo takai naudojami tam tikromis dienomis: vieną dieną orlaiviai leidžiasi vienur, kitą – kitur.

Įvairūs sugriežtinimai galioja ir Airijos, Didžiosios Britanijos oro uostuose.

ES yra 19 oro uostų, kurie yra perkrauti, o šalia jų gyvenantys žmonės nuolat skundžiasi ir protestuoja dėl blogų gyvenimo sąlygų.

Įvairių šalių gyventojai spaudžia Europos Sąjungos institucijas, kad šios imtųsi veiksmų.

Pavyzdžiui, Frankfurto gyventojai reikalauja, kad oro uoste nesileistų lėktuvai jau po dešimtos valandos vakaro.

Didžiųjų oro uostų kaimynystėje gyvenantys šalių piliečiai dėl to teigia kovosiantys iki galo.

„Dauguma mūsų čia gyvena visą gyvenimą, čia keičiasi kartos šimtus metų.

Todėl mes niekur iš čia nesikelsime”, – „Lietuvos rytui” Frankfurto oro uoste teigė vienas protestuotojas.

Nors Vilniaus oro uostas nepretenduoja tapti triukšmingiausiu oro uostu regione, bet šalia gyvenantys žmonės irgi nuolat skundžiasi lėktuvų keliamu triukšmu. Mat gyventojų namai stūkso iškart už oro uosto tvoros.

Siūlo griežtinti taisykles

Europos Parlamentas Strasbūre praėjusią savaitę nutarė, kad reikia gerokai sugriežtinti kai kurias taisykles.

Todėl parlamentarai siūlo Europos Komisijai nustatyti tam tikrus apribojimus.

Tarp jų – visiškas draudimas statyti gyvenamuosius namus, mažesnio triukšmingumo lėktuvai ir vėlyvų skrydžių draudimas.

Tačiau patys Europos Parlamento atstovai dėl naujų taisyklių nėra vieningi.

„Orlaivių keliamas triukšmas auga, tad Europos Sąjunga turi ko nors imtis”, – ragino europarlamentaras austras Jorgas Leichtfriedas.

Tačiau jo kolegė iš Prancūzijos Jacqueline Foster aiškino, kad oro vežėjai Europoje šiandien susiduria su didelėmis finansinėmis problemomis.

Neva papildomi suvaržymai jiems gali baigtis blogai.

Jai pritarė ir europarlamentaras Andreas Molzeris: „Oro uostai išgyvena sunkius laikus. Mažieji net yra subsiduojami.

Tad negalima taikyti vienodų taisyklių visiems oro uostams.”

Tačiau parlamentarai sutaria – reikėtų bent jau uždrausti statyti namus šalia oro uostų.

Tai, kad toks sprendimas gerokai pavėluotas, rodo Vilniaus pavyzdys.

Kai šalia oro uosto tvoros pradėjo kilti gyvenamieji namai, jokie draudimai negaliojo.

Kas kaip nori, taip ir elgiasi

Konkrečias priemones dar turėtų pasiūlyti Europos Komisija. Buvęs Lietuvos susisiekimo ministras, Europos parlamento narys Zigmantas Balčytis „Lietuvos rytui” sakė, kad iki šiol nebuvo bendrų taisyklių, kurios galiotų visoje Europos Sąjungoje.

„Statybų planavimą kiekviena valstybė rengia savaip. Todėl kai kuriose šalyse ir iškyla namai šalia oro uostų. Ten gyvenantys žmonės dažnai serga”, – sakė europarlamentaras.

Jo kolegė europarlamentarė Radvilė Morkūnaitė mano, kad visiškai uždrausti vėlyvus skrydžius didžiuosiuose oro uostuose bus sudėtinga.

Europos Parlamentas dėl naujų taisyklių balsuos kitų metų vasarą, prieš tai sulaukęs pasiūlymų iš kitų institucijų.

Protestų buvo ir Vilniuje

Besileidžiančių ar kylančių lėktuvų keliamu triukšmu ir net drebančiais langų stiklais ne kartą skundėsi ir prie Vilniaus esančios Salininkų gyvenvietės bendruomenė.

2008-aisiais aplinkosaugininkai nepritarė planams ilginti ir platinti greta Salininkų gyvenvietės esančio Tarptautinio Vilniaus oro uosto (TVOU) lėktuvų kilimo ir tūpimo tako.

Savo sprendimą aplinkosaugininkai priėmė remdamiesi poveikio aplinkai vertinimo ataskaita ir Salininkų gyventojų skundais.

TVOU netoli Salininkų įsikūrė anksčiau, nei gyventojams čia buvo išdalyti sodų sklypai.

EP Rinkimai

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.