Tūkstančiai gyventojų skolingi už šią paslaugą: nesulaukus pinigų, imamasi kraštutinių priemonių

Nors elektros kaina rinkoje krenta, tūkstančiai buitinių vartotojų – įsiskolinę. Nors bendras vaizdas ne toks ir blogas, nepriklausomi elektros tiekėjai skaičiuoja, kad vidutiniškai skola už elektrą nesiekia 200 eurų ribos. Tačiau klientams iš karto elektros energijos tiekimo neišjungia – pirmiausia bandoma susitarti, pavyzdžiui, siūloma įmokas išdėlioti kelių mėnesiui laikotarpyje ar skolą atidėti 30 d.

Eurai.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Eurai.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Vidutiniškai gyventojų skola už elektrą nesiekia 200 eurų ribos.<br>A.Srėbalienės nuotr.
Vidutiniškai gyventojų skola už elektrą nesiekia 200 eurų ribos.<br>A.Srėbalienės nuotr.
Vidutiniškai gyventojų skola už elektrą nesiekia 200 eurų ribos.<br>V.Skaraičio nuotr.
Vidutiniškai gyventojų skola už elektrą nesiekia 200 eurų ribos.<br>V.Skaraičio nuotr.
Vidutiniškai gyventojų skola už elektrą nesiekia 200 eurų ribos.<br>A.Srėbalienės nuotr.
Vidutiniškai gyventojų skola už elektrą nesiekia 200 eurų ribos.<br>A.Srėbalienės nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Jun 8, 2023, 6:30 AM

Skolininkų skaičius kinta

„Įsiskolinusių klientų skaičius nuolat kinta – daug kas priklauso nuo metų laiko, elektros kainų ir kitų priežasčių. Pavyzdžiui, jeigu lygintume 2022 m. sausį ir šių metų sausį, matytume, kad įsiskolinusių klientų skaičius beveik padvigubėjo.

Tiesa, tai lemia ir labai skirtingos klientų bazės apimtys – pernai, per antrąją liberalizacijos bangą – mūsų klientų bazė smarkiai išaugo“, – komentavo „Enefit“ privačių klientų komunikacijos ir rinkodaros vadovė Ieva Krikštopaitytė.

Atstovė palygino ir šių metų sausį su geguže – pastebima, kad įsiskolinusių klientų skaičius sumažėjo beveik 20 proc. ir dabar šiek tiek viršija 7 tūkst. ribą. Šiuo metu nepriklausomo elektros tiekėjo „Enefit“ paslaugomis naudojasi virš 120 tūkst. klientų

Elektrum Lietuva“ atstovė spaudai Milda Basijokienė teigė, kad kiekvieną mėnesį augant klientų skaičiui, didėja ir įsiskolinusių klientų skaičius bei sumos.

„Tačiau vertinat nuo viso privačių klientų kiekio, šiuo metu pradelsę apmokėti sąskaitas sudaro beveik 7 proc., o didžioji dalis tokių klientų yra neapmokėję paskutinės sąskaitos“, – komentavo M.Basijokienė.

Ignitis“ Ryšių su visuomene projektų vadovė Laura Beganskienė taip pat pasidalijo duomenimis. Metų pradžioje įsiskolinusių klientų skaičius nesiekė 1 proc., o pieš metus skolininkų skaičius siekė 1,4 proc. Palyginimui, šių metų balandį tokių klientų buvo 1,2 proc.

Vidutiniškai įsiskolina iki kelių šimtų eurų

Nepriklausomo elektros tiekėjo „Enefit“ duomenimis, vidutiniškai šiuo metu įsiskolinimo suma siekia 187 eurų ribą, kai šių metų sausį ši suma buvo lygi 161 eurui, o 2022 m. metų pradžioje – 170 eurų.

Anot atstovės, daryti išvadas dėl buitinių vartotojų įsiskolinimo sudėtinga – kiekvieno situacija skirtinga, o daug kas priklauso tiek nuo pačio skolos dydžio, tiek nuo paties kliento.

„Bene dažniausiai pasitaikantis scenarijus, kuomet su klientais sutariame dėl skolos išmokėjimo grafiko per 3 mėnesius, t. y. suteikiame galimybę susidariusią skolą išmokėti dalimis.

Elektros atjungimas – kraštutinė priemonė ir kiek įmanoma stengiamės to išvengti. Šiemet elektrą buvome priversti 32 privatiems klientams“, – teigė I.Krikštopaitytė.

„Elektrum Lietuva“ atstovė taip pat pastebi, kad skolų sumos auga. Kaip atsakyme minėjo ji, šiuo metu vidutiniškai įsiskolinimo suma siekia kiek daugiau nei 100 eurų. Tačiau ir čia yra siūloma alternatyva tiems klientams, kurie kurį laiką negali grąžinti susikaupusios skolos – galima atidėti skolos mokėjimą arba ją išmokėti dalimis.

Nors tai priklauso nuo individualių situacijų, įprastai skolos mokėjimo suma išskaidoma 2–3 mėnesiams.

„Jei įsiskolinimo atveju klientas elgiasi piktybiškai, pavyzdžiui, ilgą laiką neapmoka daugiau nei pusės savo sąskaitų, nereaguoja į mūsų siunčiamus pranešimus ar skambučius, iš jo negauname jokios atgalinės informacijos arba jis nesilaiko sudarytų mokėjimo susitarimų, tuomet naudojame kraštutinę priemonę – stabdome savo paslaugų teikimą ir kreipiamės į Energijos skirstymo operatorių (ESO) laikinam elektros atjungimui.

Paprastai per mėnesį dėl laikino elektros atjungimo tenka perduoti po kelias dešimtis klientų, tačiau labai dažnai klientai jau iš ESO gavę įspėjamuosius pranešimus, sureaguoja ir susisiekia su mumis, todėl elektra jiems nebebūna atjungiama“, – dėstė M.Basijokienė.

„Ignitis“ nepriklausomo elektros tiekėjo klientų įsiskolinimo suma kuklesnė: jei prieš metus vidutiniškai siekė 41 eurą, šiuo metu suma yra 64 eurai. 

Skaičiuojama, kad šiemet dėl įsiskolinimų buvo atjungtas elektros energijos tiekimas apie 600 klientų.

Primenama, kad to galima išvengti – visi klientai skolas gali atidėti 30 dienų vien tik žodiniu susitarimu. Maža to, minima, kad elektros tiekėjai deda visas pastangas, kad klientų elektros tiekimas nebūtų nutrauktas. Vidutiniškai ne mažiau kaip penkis kartus kreipiamasi į klientą iki teikiant prašymą operatoriui atjungti elektrą, teigia atstovė.

„Tais atvejais, kai klientų finansinė padėtis yra sunki ir jie tai įrodo pateikdami pažymas apie savo pajamas, arba yra pensininkai, neįgalieji, bedarbiai, jiems gali skolos mokėjimas būti išdėstytas 6 mėnesiams, sudarant skolos atidėjimo grafiką“, – dėstė L.Beganskienė.

Kaip susidaro skola?

Kaip skelbiama „Ignitis“ internetinėje svetainėje, skola susidaro trimis atvejais: kai Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) inžinierius užfiksuoja neapmokėtą suvartojimą pagal rodmenis ar atlieka perskaičiavimus elektros skaitiklio sutrikimo atvejais ir pan.; klientas deklaruoja rodmenis ir per nustatytą laikotarpį neapmoka PVM sąskaitos faktūros arba yra taikomas atsiskaitymo būdas pagal vidutinį suvartojimą, tačiau vartotojas per numatytą terminą neapmoka PVM sąskaitos faktūros.

Pabrėžiama, kad skolos mokėjimo grafikas ir kiti žodiniai susitarimai daromi individualiai, o jei nepavyksta susitarti dėl skolos sumokėjimo, kreipiamasi į skolų išieškojimo bendrovę, teismą.

Nesumokėjus skolos, elektros energijos tiekimas nutraukiamas apie tai įspėjus prieš 15 kalendorinių dienų. Elektra vėl pradedama tiekti tik tada, kai klientas sumoka elektros atjungimo-prijungimo mokestį, kuris, priklausomai nuo situacijos, gali siekti nuo keliolikos ir kelių šimtų eurų.

Apmokėjus visą skolą, skolos administravimo išlaidas, išjungimo, įjungimo išlaidas, elektros tiekimas atstatomas per 2 darbo dienas, skelbia „Ignitis“.

Tokią praktika taiko ir tokie nepriklausomi elektros tiekėjai kaip „Enefit“, „Elektrum Lietuva“, Egto energija“.

EP Rinkimai

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.