H&M: socialiai atsakinga įmonė, kaltinama darbuotojų išnaudojimu

Beveik prieš pusšimtį metų apsukrių Švedijos verslininkų įsteigta „Hennes & Mauritz“ (H&M), veikianti 48 šalyse, šeštadienį vienos savo parduotuvės duris atvers ir Vilniuje. Šia proga naujienų portalo lrytas.lt žurnalistė kartu su Estijos ir Serbijos žiniasklaidos atstovais apsilankė Stokholme įsikūrusiame centriniame H&M biure.

Vien centriniame H&amp;M biure įsikūrusioje parduotuvėje dirba apie 900 pardavėjų ir salės darbuotojų.<br>S.M.Matikainen nuotr.
Vien centriniame H&amp;M biure įsikūrusioje parduotuvėje dirba apie 900 pardavėjų ir salės darbuotojų.<br>S.M.Matikainen nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Dovilė Lebrikaitė

Aug 20, 2013, 6:42 PM, atnaujinta Mar 1, 2018, 8:25 PM

Visą dieną klausęsi viešųjų ryšių atstovų, dizainerių ir kitų įmonės darbuotojų susižavėjome jų tikėjimu H&M misija ir su nekantrumu ėmėme laukti parduotuvės atidarymo savo šalyje. Vis dėlto užsidarius stiklinėms šešių aukštų pastato durims tarytum prablaivėjome – ne viskas auksas, kas auksu žiba.

Darbuotojų išnaudojimo šešėlis

Skandalų, susijusių su H&M, netrūksta. Ypač tuomet, kai kalba pasisuka apie siuvimo fabrikus, įkurtus Bangladeše.

Pernai įvykusi tragedija viename fabrikų pademonstravo, jog Bangladeše drabužius siuvančios Vakarų įmonės tik gražiai kalba, skelbdamos deklaracijas apie savo atsakingą veiklą. Tarptautinės sutartys dėl minimalių sąlygų darbininkams yra tik nieko nereiškiantys popieriai, nes Bangladeše už tokių reikalavimų nesilaikymą pažeidėjai nesulaukia jokių sankcijų.

Nors tekstilės pramonė jau prieš dvidešimt metų apsiginklavo deklaracijomis apie rūpinimąsi siuvėjais, faktai kalba už save. Bangladeše veikia apie 4,5 tūkst. siuvimo fabrikų, kuriuose dirba 2 mln. žmonių. Jų pasiūti drabužiai sudaro 80 proc. šalies eksporto. Čia pigia darbo jėga naudojasi „Tesco“, „Marks & Spencer“, H&M ir kitos įmonės. Kiekviena Bangladešo tekstilės pramonės darbuotojo diena – žmogaus teisių pažeidimas. Žmogaus teisių organizacija „Human Rights Watch“, apklaususi odų raugyklose dirbančius vaikus, išgirdo, kad jie raugintas odas pjausto skustuvo peiliukais ir valdo sunkias rauginimo mašinas. Už tokį darbą Bangladeše vidutiniškai sumokami vos 37 JAV doleriai (maždaug 96 litai) per mėnesį. Ši suma yra daugiau nei tris kartus mažesnė už būtinąsias išlaidas.

Tačiau H&M įvaizdžiui kenkia ne tik Bangladešas. Praėjusių metų pabaigoje buvo paskelbta, kad kai kurie H&M tiekėjai galimai pirko medvilnę iš Uzbekistano. Šioje Azijos valstybėje klesti vaikų darbo jėgos išnaudojimas, o atsisakiusieji dirbti medvilnės plantacijose privalo mokėti baudas.

Rūpinasi vaikais ir ekologija

Juodas dėmes H&M įvaizdžio kūrėjai bando išbalinti įtraukdami bendrovę į aktyvią socialinę veiklą. Pavyzdžiui, 2009 metais H&M pradėjo bendradarbiauti su UNICEF. 25 proc. pelno, gauto pardavus specialią vaikiškų drabužių kolekciją „All For Children“, buvo skirti Bangladeše augančių vaikų gyvenimo kokybei gerinti.

Be to, praėjusiais metais vykdomasis direktorius Karlas-Johanas Perssonas nuvyko į Bangladešą tartis dėl tekstilės pramonėje dirbančių žmonių atlyginimų pakėlimo. Vis dėlto akivaizdaus rezultato nematyti iki šiol.

K.J.Perssonas tikino, kad jie negali pakelti atlyginimų jų drabužius siuvantiems darbininkams. Taip pasielgę jie iškreiptų visą rinką, nes kiti siuvėjai nėra nusiteikę mokėti daugiau.

Jei jau prakalbome apie socialinę veiklą, tai būtina paminėti, kad H&M priklauso įvairioms gyvūnus, vandenį ir augalus saugančioms organizacijoms. Ši švedų bendrovė pirmauja visame pasaulyje pagal ekologiškos medvilnės sunaudojamą kiekį. Stokholme mus pasitikę H&M darbuotojai patikino, kad jų produkcijoje nėra šilko tik dėl vienos priežasties – dar neatrastas būdas išgauti šilką nenužudant šilkverpio vikšro.

Apskritai H&M turi viziją naudoti perdirbtus audinius. Kol kas jie dar nesugalvojo, kaip tai padaryti, tačiau kiekvienoje šios įmonės parduotuvėje stovi dėžės, į kurias galima išmesti nudėvėtus ir suplyšusius drabužius. Įprastai tokie drabužiai yra sudeginami, tačiau iš H&M parduotuvių jie iškeliauja atgal į fabrikus – įvairios įmonės panaudoja juos baldų gamybai.

Prekiauja žvejybos reikmenimis

Savo verslo koncepciją H&M apibūdina taip: „suteikti klientams puikiausią vertę siūlant madą ir kokybę geriausiomis kainomis“. Įdomu tai, kad vienas iš H&M įkūrėjų neturėjo nieko bendro nei su mada, nei su rūbų prekyba. Priešingai, Mauritzas Widforssas prekiavo žūklės reikmenimis.

1968 m. Erlingui Perssonui įsigijus M.Widforsso parduotuvę ir sudarius sutartį su „Hennes“ pradėta kurti šiandien mums pažįstama H&M. Augant įmonei žūklė buvo nustumta į šoną, tačiau Stokholme iki šiol veikia viena H&M parduotuvė, kurioje galima įsigyti žūklės reikmenų.

Šiuo metu Perssonų šeimai priklauso 37,69 proc. įmonės akcijų. Šis akcijų paketas jų savininkams suteikia 69,71 proc. balsų akcininkų susirinkime. Štai vykdomojo direktoriaus postą taip pat užima E.Perssono giminaitis – jo anūkas K.J.Perssonas.

Anot jo, pagrindinė jų įmonės sėkmės paslaptis yra horizontali valdymo struktūra. H&M vengiama hierarchijos, tad darbuotojai orientuojasi ne į asmeninius, bet į komandinius pasiekimus. K.J.Perssonas tikino, kad jo senelis jam visada sakydavo, jog reikia ieškoti tokių darbuotojų, su kuriais jis norėtų žaisti golfą.

Vykdo agresyvią plėtrą

Pastaraisiais metais H&M vykdė gana agresyvią plėtrą – kasmet įmonė išauga 10-15 proc.

Šiemet bus atidaryta pirmoji parduotuvė pietiniame Žemės pusrutulyje – Čilėje, o taip pat ir Estijoje, Lietuvoje, Serbijoje.

Pirmoji H&M parduotuvė Lietuvoje bus išsidėsčiusi per du prekybos centro „Akropolis“ aukštus ir užims 3,3 tūkst. kv. metrų. Tai bus didžiausia parduotuvė visose Baltijos šalyse. Įmonės įvaizdžiu itin besirūpinantys viešųjų ryšių atstovai į išankstinį parduotuvės atidarymą pakvietė apie 1000 žmonių.

Visai netrukus dar viena parduotuvė bus atidaryta Klaipėdos „Akropolyje“. Kitais metais H&M parduotuvės turėtų atsidaryti Vilniaus prekybos centruose „Ozas“, „Panorama“, „Gedimino 9“, Šiaulių „Akropolyje“ ir Klaipėdoje.

Prieš metus drabužių parduotuvės buvo atidarytos Bulgarijoje, Latvijoje, Malaizijoje, Meksikoje ir Tailande.

Vien pernai buvo atidarytos 304 naujos parduotuvės. 2012 metų pabaigoje veikė 2 tūkst. 776 H&M parduotuvės visame pasaulyje. Nors didžiausią pelną neša parduotuvės Vokietijoje, šiuo metu įmonės vadovybė daugiausiai dėmesio skiria plėtrai Rusijoje, Kinijoje ir JAV.

H&M skaičiais

48 šalyse veikianti H&M turi 2776 parduotuves;

Visame pasaulyje H&M dirba daugiau nei 104 tūkst. darbuotojų. Vien centriniame H&M biure įsikūrusioje parduotuvėje dirba apie 900 pardavėjų ir salės darbuotojų;

Drabužius, medžiagų raštus ir spalvas kuria per 150 dizainerių;

Įmonė bendradarbiauja su 800 nepriklausomų tiekėjų;

2012 metais H&M grynasis pelnas siekė 16,9 mlrd. Švedijos kronų (apie 6,6 mlrd. litų);

Šiemet numatyta atidaryti 325 parduotuves, tad nauja H&M parduotuvė savo duris atveria beveik kiekvieną dieną.

Sekite verslo naujienas socialiniame tinkle „Facebook“!

EP Rinkimai

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: ar I. Šimonytė gali pasipriešinti G. Nausėdai?