„Boeing 737 Max“ pakilimas atidedamas. Šįkart – neapibrėžtam laikui

Bandomieji skrydžiai treniruoklyje (aparate, su kuriuo mokomasi skraidyti lėktuvais ir kurį daugelis kolegų ir net pats krašto apsaugos ministras kažkodėl vadina „simuliatoriumi“) parodė, kad „Boeing 737 Max“ turi dar vieną rimtą problemą, kuri iki šiol nebuvo žinoma. Panašu, kad naujas atradimas pailgins jų „tupėjimo“ ant žemės laiką. Na, o jei lakūnai, kurie aptiko problemą, būtų ne uoliai dirbę, o tik simuliavę darbą, vargu ar būtų tą bėdą pastebėję.

  Pasak CNN, klaida buvo aptikta per bandomuosius skrydžius treniruoklyje, siekiant patikrinti „Boeing“ sukurtą naują programinę įrangą. <br>Wikipedia nuotr. 
  Pasak CNN, klaida buvo aptikta per bandomuosius skrydžius treniruoklyje, siekiant patikrinti „Boeing“ sukurtą naują programinę įrangą. <br>Wikipedia nuotr. 
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jun 28, 2019, 1:52 PM, atnaujinta Jun 28, 2019, 1:57 PM

Po to, kai buvo nustatyta klaida lėktuvų „Boeing 737 Max“ programinėje įrangoje, pasklido gandai, kad šie orlaiviai gali sugrįžti į rikiuotę jau šių metų rugpjūčio mėnesį. Tokį signalą pasiuntė ir pats kompanijos prezidentas Dennisas Muilenbergas.

Tačiau ką tik nustatyta, kad šio modelio lėktuvai turi dar vieną rimtą problemą, dėl kurios jiems dar teks „patupėti“ oro uostuose. Kaip praneša CNN, orlaivių kompiuterių sistemoje aptikta klaida, dėl kurios jie gali staiga pradėti žemėti. Nesunku įsivaizduoti, koks tai pavojingas dalykas ir kokie gali būti padariniai, jei tokį programinės įrangos defektą turintys lėktuvai vėl pakiltų į padangę.

Klaida naujojoje programinėje įrangoje

Pasak CNN, klaida buvo aptikta per bandomuosius skrydžius treniruoklyje, siekiant patikrinti „Boeing“ sukurtą naują programinę įrangą. Pilotai nustatė, kad vieno iš mikroprocesorių klaida sukėlė savaiminį orlaivio nosies nukrypimą žemyn (aviacijoje tai vadinama tangažu arba polinkiu). Kol kas nepatvirtinta, kad būtent tokia klaida galėjo būti Etiopijoje ir Indonezijoje įvykusių katastrofų priežastis. Iki šiol tiek „Boeing“ kompanija, tiek tyrėjai laikė, kad dėl katastrofų yra kalta MCAS sistema, kurios tikslas – užkirsti kelią orlaivio smukai.

Orlaivio smuka – staigus keliamosios jėgos sumažėjimas dėl srauto gilaus atplyšimo (atitrūkimo) – tokios situacijos, kai sparnus aptekantis oro srautas atitrūksta nuo sparnų susidarius nenormalioms aptekėjimo sąlygoms, lėktuvas „užriečia“ nosį, praranda greitį, ir jo nesuvaldžius pradeda kristi. O suvaldyti į smuką patekusį lėktuvą yra nepaprastai sudėtinga. Ši problema aviacijos pasaulyje – ne naujiena, tik anksčiau ji kildavo dėl trūkumų, susijusių su orlaivio konstrukcija, dabar – su programine įranga. Neprošal prisiminti garsiojo rusų konstruktoriaus A.Tupolevo pirmąjį keleivinį reaktyvinį lėktuvą TU-104, kuris dėl stabilizatoriaus problemų patekdavo į smuką. Dėl to įvyko ne viena katastrofa, nusinešusi šimtus gyvybių, iš to skaičiaus – garsaus lakūno Garoldo Kuznecovo. Generalinis konstruktorius iš pradžių nenorėjo pripažinti savo klaidos, kaltino lakūnus, kad šie neva nesugeba deramai valdyti lėktuvo. Bet tai – atskira tema.

Bandomuosius skrydžius treniruoklyje imitavę lakūnai, kurie aptiko klaidą, tvirtina, kad jai įvykus buvo labai sunku sureaguoti per kelias sekundes. Jų nuomone, tai kelia labai didelį pavojų.

„Boeing“ ėmėsi veiksmų

„Boeing“ iškart sureagavo į aptiktą klaidą programinėje įrangoje. Kompanija pareiškė, kad svarbiausiu prioritetu laiko jos gaminamų orlaivių saugumą ir patvirtino, kad gavo iš Federalinės aviacijos administracijos (FAA) informaciją apie būtinybę toliau tobulinti orlaivio valdymo operacinę sistemą, kurią kompanija kūrė pastaruosius aštuonis mėnesius. Administracija svarsto klausimą dėl „737 Max“ modelio lėktuvų pakartotinio sertifikavimo.

FAA pareiškime sakoma, kad šiuo metu vykdomas lainerių „ Boeing 737 Max“ sugrąžinimo tarnauti keleiviams procesas.  Šis procesas nėra apribotas laike, galutinis jo užbaigimo terminas nenumatytas. FAA panaikins skrydžių draudimą, kai sužinos, jog lėktuvai yra saugūs. „Mes ir toliau vertiname MCAS sistemoje daromus pakeitimus ir nuolat atliekame būtinus pilotų mokymus. Taip pat reaguojame į rekomendacijas, kurias gauname iš Techninės patariamosios tarybos (Technical Advisory Board) – ekspertų grupės, kurios paprašėme įvertinti mūsų darbą, susijusį su „737 Max“ modelio lėktuvo pakartotiniu sertifikavimu“, – teigiama  Federalinės aviacijos administracijos pareiškime.

Kaip visa tai atsilieps „Boeing“ kompanijai, šio modelio orlaivius įsigijusioms oro bendrovėms, pagaliau mums visiems – pareiškime neužsimenama. Viena aišku – lėktuvų prastovos neš didžiulius nuostolius. Tačiau žmonių gyvybės – svarbiau už viską.

Parengė Leonas Grybauskas

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.