Šiemet daugumai Lenkijos parduotuvių leidžiama dirbti tik kas trečią sekmadienį. Kitąmet tvarka taps dar griežtesnė – paskutinę savaitės dieną jos turės būti uždarytos, išskyrus septynis sekmadienius prieš svarbias šventes.
Tačiau vietos prekybininkai jau rado būdų, kaip apeiti prieš trejus metus priimtą įstatymą.
Tapo siuntų tarnyba
Sekmadieniais Lenkijoje dirbti gali tik mažos krautuvėlės, kuriose už prekystalių stovi patys jų savininkai. Nepaisant to, veikia ir du dideli prekybos tinklai „Žabka“ bei ABC.
„Žabka“ tinklo, valdančio per 6 tūkst. parduotuvių, vadovai pirmieji sugebėjo pergudrauti įstatymų leidėjus.
Kadangi buvo įrašyta išimtis, kad sekmadieniais dirbti gali pašto įstaigos, „Žabka“ pasiskelbė teikianti pašto paslaugas ir savo parduotuvių sekmadieniais neuždarė.
Bendrovė išties sudarė sutartį su privačia pašto įmone ir kiekvienoje parduotuvėje pakabino skelbimus, kad priima ir išduoda tos kompanijos gabenamus siuntinius.
Vyriausybės pasamdyti teisininkai bandė užginčyti prekybininkų gudrybę, bet to negalėjo padaryti, nes pastarieji pašto paslaugų teikimo sutartį pasirašė anksčiau, nei įsigaliojo prekybos sekmadieniais draudimas.
Nepanoro pyktis su Amerika
Be to, šalį valdanti Teisės ir teisingumo partija (TTP) nepanoro konfliktuoti su strateginėmis partnerėmis vadinamomis JAV.
Mat prekybos tinklą valdo tos šalies investicinis fondas „CVC Capital Partners“, o JAV ambasada Varšuvoje ryžtingai ėmė ginti „Žabka“ sprendimą teikti pašto paslaugas.
TTP įstatymą dėl sekmadieninės prekybos draudimo sukūrė siekdama įtikti bažnyčiai, kuri skundėsi dėl tikinčiųjų bei įplaukų sumažėjimo per sekmadienio mišias. Oficialiai teisės aktas buvo grindžiamas noru tramdyti užsieniečių valdomas stambias parduotuves ir paremti smulkiuosius vietos prekeivius, turinčius po vieną krautuvę.
Tačiau ta pati „Žabka“ vienija franšizės būdu veikiančias parduotuves, kurių trečdalis savininkų iš tiesų valdo po kelias prekybos vietas.
Sukruto ir konkurentai
Tai, kad vyriausybė padarė nuolaidą „Žabka“ tinklui, paskatino panašiai elgtis ir konkurentus.
Neseniai didžiausias maisto parduotuvių tinklas ABC, valdantis 8600 parduotuvių, pranešė, kad nuo kitų metų irgi dirbs sekmadieniais, nes teiks pašto paslaugas.
Jis pasirašė bendradarbiavimo sutartį su Vokietijos kapitalo kompanija „DHL Parcel“.
Vyriausybei nubausti ABC bus dar sunkiau, nes šis tinklas vienija išimtinai po vieną maisto parduotuvę turinčius verslininkus.
Įkvėpti „Žabka“ sėkmės net didieji prekybos tinklai, tokie kaip „Biedronka“, „Tesco“ ar „Carefour“, ėmė atidarinėti mažas franšizines parduotuves, galinčias dirbti sekmadieniais, nes už prekystalio stovi jų šeimininkai.
Sekmadieniais veikiančiose nedidelėse parduotuvėse prekių pasirinkimas gerokai mažesnis, tačiau siekdamos privilioti klientų jos dalį prekių parduoda akcinėmis kainomis ir tampa vis populiaresnės.
Dalis ekspertų ragina vyriausybę išvis atšaukti prekybos sekmadieniais draudimą. Teigiama, kad dėl to nukentėjo parduotuves prekybos centruose atidarę smulkieji verslininkai, darbo neteko daug studentų ir pensininkų, o stambieji prekybininkai nepralošė, nes jų apyvarta išaugo kitomis dienomis.