Brolį sužlugdęs lūšnynų milijardierius sugundė galybę indų

Kai atsiranda paklausa, visuomet bus ir pasiūla. Ar galima pasiekti, kad skurdžiausi Pietų Azijos gyventojai turėtų ryšį? Praktika rodo, kad taip.

 M.Ambani valdomas „Jio“ jau turi 160 mln. klientų. <br> Lrytas.lt fotomontažas
 M.Ambani valdomas „Jio“ jau turi 160 mln. klientų. <br> Lrytas.lt fotomontažas
„Jio“ jau turi 160 mln. klientų.<br> Reuters/Scanpix nuotr.
„Jio“ jau turi 160 mln. klientų.<br> Reuters/Scanpix nuotr.
 M.Ambani šeimos namas. <br> AFP/Scanpix nuotr.
 M.Ambani šeimos namas. <br> AFP/Scanpix nuotr.
  M.Ambani šeimos namas. <br> AFP/Scanpix nuotr.
  M.Ambani šeimos namas. <br> AFP/Scanpix nuotr.
 M.Ambani.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
 M.Ambani.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
 M.Ambani.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
 M.Ambani.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
 M.Ambani su žmona Nita.<br> AFP/Scanpix nuotr.
 M.Ambani su žmona Nita.<br> AFP/Scanpix nuotr.
 M.Ambani - antrasis iš kairės, jo žmona Nita - centre.<br> AFP/Scanpix nuotr.
 M.Ambani - antrasis iš kairės, jo žmona Nita - centre.<br> AFP/Scanpix nuotr.
 Anilas Ambani.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
 Anilas Ambani.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (9)

Lrytas.lt

May 21, 2018, 10:49 PM

Praėjusių metų pabaigoje 50 tūkst. „Reliance Industries“, pačios brangiausios Indijos kompanijos, bendradarbių ir draugų susirinko didžiuliame laikiname stadione 40 km nuo Mumbajaus. Čia jie šventė kasmetę Šeimos dieną.

Dar 200 tūkst. žmonių prie jų prisijungė per vaizdo tiltą, kad galėtų žiūrėti šou, kuriame pasirodė didžiosios Bolivudo žvaigždės. Šventėje pokšėjo fejerverkai, o banketui patiekti vegetariški delikatesai.

Tačiau tikrąja vakaro žvaigžde tapo Mukeshas Ambani, 60-metis direktorių tarybos pirmininkas ir stambiausias „Reliance“ akcininkas, pasauliniame „Forbes“ reitinge užimantis 19-ąją vietą. M.Ambani turtas vertinamas 40,1 mlrd. JAV dolerių.

„Ar gali „Reliance“ patekti į pirmaujančių pasaulio kompanijų dvidešimtuką?! – sušuko jis miniai. – Taip, gali! Taip, pateks!“.

Ambicijos nestebina

M.Ambani ambicijos suprantamos – jam jau pasisekė daug pasiekti. „Reliance“ užima 106-ąją vietą stambiausių pasaulio kompanijų sąraše. Pernai jos pelnas siekė 4,6 mlrd. JAV dolerių, o pardavimų apimtys – 50,9 mlrd. JAV dolerių.

Tai – svarbiausias naftos ir dujų sektoriaus žaidėjas, kuriam priklauso viena stambiausių naftos perdirbimo gamyklų pasaulyje. Be viso to, tai – stambiausias prekybininkas Indijoje sveikatos apsaugos, tekstilės pramonės ir telekomunikacijų srityse.

Jos dukterinė kompanija „Network18“ bendradarbiauja su tokiais prekės ženklais kaip CNBC, CNN, MTV ir „Nickelodeon“, „Paramount Pictures“ bei „Forbes“.

„Jio“ efektas

Tačiau dabar M.Ambani daugiausia dėmesio skiria 33 mlrd. JAV dolerių investicijoms į „Jio“ – paslaugą, kuri tiekia 4G internetą ir kuri jau turi 160 mln. klientų. Toks skaičius užaugo per 1,5 metų, kiek laiko ir veikia „Jio“. Daugiau nei pusė klientų prie „Jio“ prisijungė per pirmąjį paslaugos veikimo pusmetį, kai „Reliance“ pasiūlė nemokamą paslaugą tikėdamasi padidinti pardavimus.

Klientai pasiliko, nes „Jio“ pažadėjo niekada neimti mokesčio už skambučius šalies viduje, o duomenų perdavimui pritaikė itin žemas kainas.

Dėl spartaus klientų skaičiaus augimo įmonės akcijos 2017 m. pabrango daugiau nei 70 proc. ir prie M.Ambani turto pridėjo 16,9 mlrd. JAV dolerių, rašo forbes.ru.

Analitikai prakalbo apie „Jio“ efektą.

Tarp brolių – praraja

Tačiau M.Ambani „Jio“ – ne tik didesnis jo paties turtas.

„Duomenys – tai naujoji nafta“, – šis aforizmas priklauso būtent M.Ambani.

Jis tiki, kad ši įmonė bus informacinės revoliucijos, kuri gali išspręsti kai kurias Indijos problemas tokiose srityse kaip žemės ūkis, švietimas ir sveikatos apsauga, priešakyje.

„Ar gali „Jio“ tapti pirmąja kompanija, kuri pakeis kiekvieną šių sektorių visoje šalyje? – tęsia M.Ambani. – Taip, gali! Taip, pakeis!“

Už Indijos ribų M.Ambani geriau žinomas kaip paties brangiausio privataus namo visame pasaulyje šeimininkas. 27 aukštų verslininko būstas, kuris dėl aukštų lubų yra tokio aukščio, lyg būtų 60-ies aukštų namas, stovi Mumbajaus pietuose. Jis vertinamas milijardu JAV dolerių. Savo namuose kartu su žmona Nita, kuri priklauso Tarptautiniam olimpiniam komitetui ir yra vienos stambiausių Indijos futbolo lygos pirmininkė, dažnai rengia priėmimus sporto, mados ir pramogų pasaulio žvaigždėms.

„Teturiu vieną namą, o ne 30 ar 40 visame pasaulyje, kaip kai kurie“, – teisindamasis kalba verslininkas.

Tačiau Indijoje M.Ambani žinomas ir dėl dešimtmečius trunkančios nesantaikos su jaunesniuoju broliu Anilu (58-eri metai).

Išjudino tėvas

Jų tėvas Dhirubhai Ambani gimė vargingoje mokytojo šeimoje, augo gūdžiame kaime. Jis nebaigė mokyklos – metė mokslus, kad pagelbėtų šeimai.

Septynerius metus D.Ambani išdirbo degalinėje Jemene, kur 1957 m. ir gimė Mukeshas, o grįžęs į Indiją kartu su broliais pradėjo prekiauti prieskoniais 50 kv. m biure Mumbajuje. Septintajame dešimtmetyje broliai susidomėjo verpalais ir ėmė importuoti naują stebinantį audinį – poliesterį.

1966 m. „Poliesterio princas“ pastatė pirmąjį sintetinius audinius gaminantį fabriką gimtojoje Gudžarato valstijoje. Visuotinės korupcijos sąlygomis jis sėkmingai įveikė biurokratinius kliuvinius, tačiau 1977 m. nacionalizuoti Indijos bankai atsisakė verslininkui suteikti paskolą veiklai plėsti, todėl teko „Reliance“ išvesti į biržą.

Akcijos platintos tarp indų viduriniosios klasės, o netrukus paklausa stipriai viršijo pasiūlą. Tie 58 tūkst. nedidelių miestų gyventojų sprendimo nesigailėjo: kitąmet akcijų vertė smarkiai pakilo.

Iš esmės pagerėjo ir Dhirubhai šeimos padėtis.

Užkibo ant tėvo sumanymo

M.Ambani su „Forbes“ žurnalistu susitiko centrinėje kompanijos būstinėje, kurioje įmonė veikia jau 36-erius metus. Čia ant sienų kabo mirusio tėvo portretai. Galima pamatyti ir siurrealistinį 3D spausdintuvu atspaustą jo biustą.

Kai 1986 m. Dhirubhai patyrė insultą, daugiau atsakomybės teko broliams Mukeshui ir Anilui. Tuo metu broliai buvo labai artimi. Jie ištisas dienas dirbo petys petin, o jų šeimos gyveno to paties šeimai priklausančio 14 aukštų namo skirtinguose aukštuose.

Kai 2002 m. po antrojo insulto tėvas mirė, „Reliance“ tapo stambiausia Indijoje šeimos kompanija ir, tikėtina, pačia įtakingiausia.

Prieš mirtį Dhirubhai išsakė mintį, jog vertėtų įsteigti mobiliojo ryšio paslaugą plačiajam gyventojų sluoksniui, kuri leistų skambinti vienas kitam už mažesnę kainą nei atsieina sumokėti perkant atviruką.

Tuo metu mobiliojo ryšio telefonai buvo turtingųjų žaisliukai, o mobiliojo ryšio tarifai – dideli. Broliai užsikrėtė tėvo sumanymu ir ėmė jį įgyvendinti.

„Kai kurie labiau linkę į riziką, nei likusieji. Be rizikos nuobodu gyventi“, – sako M.Ambani.

Nematytai pigu

2002 m. „Reliance“ pasiūlė atpigintas telekomunikacijų paslaugas ir sukrėtė rinką, pasiekusi, kad mobiliojo ryšio tarifai sumažėjo nuo 32 iki 2 centų už minutę.

Tačiau sėkmė turėjo kitą kainą – broliai ėmė kovoti, kuriam atiteks kompanijos kontrolė. Šeimai artimas šaltinis pasakojo, kad juoda katė tarp brolių perbėgo dar daug laiko iki tėvo mirties. Daugelis pastebėjo, kad Anilas nedalyvavo 2002 m. paleidus telekomunikacijų paslaugas. Tai buvo pirmasis signalas, kad ne viskas šeimoje einasi kaip per sviestą.

Dhirubhai mirė nepalikęs nurodymų, kam valdyti įmonę. Tačiau šeimoje manyta, kad visiška kompanijos kontrolė atiteks tam, kuris vadovaus direktorių tarybai.

Anilas, kuris užėmė pirmininko pavaduotojo postą, su tuo nesutiko. Jam norėjosi daugiau įtakos. Mukeshas manė, kad paruošiamieji darbai gamykloms ir fabrikams statyti – tai jo įdirbis. Be to, kalbėta, kad jis artimesnis su tėvu nei brolis. Ant Anilo tėvas supyko, kai sūnus nusprendė vesti Bolivudo aktorę, nes tėvui atrodė, jog ji – netinkama partija.

Mukeshui žmoną išrinko tėvas.

Anilas buvo labiau bendraujantis nei brolis. Jis rūpinosi kompanijos finansais, atstovavo „Reliance“ bankuose, pokalbiuose su bankininkais ir žurnalistais. Šis sūnus buvo artimesnis motinai.

Žibalo į ugnį įliejo ir tai, kad tarpusavyje ne itin sutarė brolių žmonos.

2005 m. brolių motina pasiekė, kad verslo imperija būtų padalinta. Mukeshui atiteko didžioji dalis „Reliance Industries“, dujų ir naftos verslas, o Anilui kliuvo naujesni padaliniai, tokie kaip telekomunikacijos, finansinių paslaugų ir elektros energijos gamybos verslai.

Dūris iš pasalų

Per finansų krizę tapo akivaizdu, kad broliai susitaikė tik popieriuje. Kai 2008 m. Anilas pamėgino sujungti savo telekomunikacijų bendrovę su MTN iš Pietų Afrikos Respublikos, Mukeshas sandoriui sukliudė. Jis rėmėsi taikos sutartimi, kuri suteikė jam teisę neleisti parduoti bet kokios telekomunikacijų įmonės dalies. 2009 m. Anilo kompanijos akcijos smuko, dėl ko verslininko turtas sumenko 32 mlrd. JAV dolerių.

Pasibaigus metus trukusiems juridiniams ginčams broliai nutraukė nekonkuravimo sutartį.

Mukeshas netikėtai gavo progą grįžti į telekomunikacijų sritį.

Jis pradėjo nuo pradžių: 2010 m. verslininkas slapta įsigijo nedidelę kompaniją, kuri turėjo licenciją tik tiekti plačiajuostį internetą.

Konkurentai pabūgo

Tačiau M.Ambani žinojo, kad „balsas“ tėra viso labo dar viena duomenų rūšis, ir anksčiau ar vėliau žaidimo taisyklės keisis. Kai tai 2013-aisiais ir nutiko, Mukeshas tam buvo pasiruošęs.

Jis ėmė karštligiškai plėsti šį verslą ir pasitelkė „Reliance“ ekspertus, kurie padėjo negaištant tinklą išplėsti nacionaliniu mastu. Jis 2018 m. pabaigoje turės 260 tūkst. bokštų ir 300 tūkst. km optinių kabelių.

Kad sukurtų biudžetinius 4G ryšiu veikiančius telefonus, M.Ambani bendradarbiavo su tokiomis elektronikos milžinėmis, kaip „Qualcomm“ ir „Spreadtrum“. Tuometėje 2G ryšio rinkoje tuomet tai buvo drąsus žingsnis. Šiam projektui „Reliance“ išleido 33 mlrd. JAV dolerių.

„Jio“ paslauga buvo neįtikėtinai pigi, neįtikėtinai greita ir veikianti 95 proc. šalies teritorijoje.

Ne tokie aktyvūs rinkos žaidėjai vos išsilaikė. „Telenor“ ir „Tata Group“ dalį savo padalinių pardavė telekomunikacijų magnato Sunilo Bharti Mittalo bendrovei „Bharti Airtel“.

Buvusios konkurentės „Vodafone India“ ir „Idea Cellular“ vardan to, kad lengviau ištvertų paaštrėjusią situaciją rinkoje, susijungė.

O Mukeshas, kad visiškai sumenkintų brolį, nupirko šio verslo likučius už kiek daugiau nei 3 mlrd. JAV dolerių, nors kadaise jis buvo vertas 43 mlrd. JAV dolerių.

Neracionalūs tarifai

Dėl „Jio“ mobiliųjų duomenų srautas Indijoje pasiekė 28 mlrd. gigabaitų, kai prieš metus jis tebuvo vos milijardas. Pagal mobiliųjų duomenų sunaudojimą Indija lenkia Kiniją ir JAV.

M.Ambani planai – grandioziniai: jis tikisi pakeisti šalį ir padėti jai išsikapstyti iš skurdo. Pavyzdžiui, žemės ūkiai Indijoje – nedideli. Juose ūkininkauja 120 mln. žemdirbių. Jiems „Jio“ sukūrė platformą, kur galima rasti informacijos apie sėją ir derliaus nuėmimą, sužinoti rinkos kainas ir pasiekti žemės ūkio ekspertus.

Verslininkas viliasi, kad per metus prieigą prie interneto turės 35 mln. Indijos aukštosiose mokyklose besimokančių studentų. Tuo pačiu M.Ambani nori, kad interneto ryšys pasiektų ir pačius atokiausius šalies kampelius.

Visa tai liks svajone, jei „Jio“ neras būdų užsidirbti pelno. Dėl kai kurių buhalterinių gudrybių, paskutinį 2017 m. ketvirtį kompanija rodė teigiamus rezultatus – 1,1 mlrd. JAV dolerių pajamų ir 78 mln. JAV dolerių pelno. Tačiau kaip bus toliau, sunku nuspėti.

Kad žengtų į priekį, „Jio“ reikia pritraukti daug naujų abonentų ir įpratinti juos naudoti gausiai interneto duomenų. Kai tik vartotojai užkibs ant kabliuko, „Jio“ teks kelti paslaugos kainas, nes dabartiniai tarifai – neracionalūs.

Tačiau M.Ambani žvelgia toli į ateitį – jis savo tris vaikus ruošia tam, kad šie gebėtų valdyti verslą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.