Pasaulinėje autobusų parodoje – dėmesys žmonėms su negalia

Ekologija, ekonomija ir dėmesys žmonėms, turintiems įvairių negalių – tokios pagrindinės temos vyravo Belgijos mieste Kortrijke vykusioje didžiausioje ir prestižiškiausioje pasaulyje „Busworld Europe 2015“ parodoje.

Moderniuose autobusuose numatytos vietos ir neregį lydinčiam šuniui.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Moderniuose autobusuose numatytos vietos ir neregį lydinčiam šuniui.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Autobusuose – ir garsinė informacija akliesiems bei silpnaregiams.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Autobusuose – ir garsinė informacija akliesiems bei silpnaregiams.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Parodoje pristatyta įvairi žmonių su negalia gyvenimui palengvinti skirta technika.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Parodoje pristatyta įvairi žmonių su negalia gyvenimui palengvinti skirta technika.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Atlenkiama rampa – pigiausias ir paprasčiausias sprendimas.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Atlenkiama rampa – pigiausias ir paprasčiausias sprendimas.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Kad sunkiai judantiems žmonėms į autobusą patekti būtų lengviau, montuojamas papildomas laiptelis.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Kad sunkiai judantiems žmonėms į autobusą patekti būtų lengviau, montuojamas papildomas laiptelis.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Žmogui su negalia skirta vieta pažymėta kontrastinga spalva.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Žmogui su negalia skirta vieta pažymėta kontrastinga spalva.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Parodoje – ir lietuviškas žemagrindis mikroautobusas.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Parodoje – ir lietuviškas žemagrindis mikroautobusas.<br>Linos Jakubauskienės nuotr.
Daugiau nuotraukų (7)

Lina Jakubauskienė

Nov 2, 2015, 3:31 PM, atnaujinta Apr 10, 2018, 9:49 AM

Patogūs žmonėms su negalia

Čia gamintojai iš viso pasaulio pristatė ne tik žmonėms su negalia pritaikytus autobusus, bet ir įvairias negalią turinčiųjų gyvenimui palengvinti skirtas technologijas.

Šiuo metu Europoje nerastume nė vieno naujo miesto autobuso, į kurį negalėtų patekti sunkiai vaikštantis ar neįgaliojo vežimėlyje sėdintis žmogus. Ties vidurinėmis transporto priemonių durimis įrengiamos automatiškai ar rankiniu būdu atlenkiamos rampos, kuriomis žmogui su negalia patogu įlipti ar įvažiuoti į autobusą, troleibusą ar tramvajų.

Visos šiųmetėje „Busworld Europe“ parodoje pristatytos transporto priemonės – žemagrindės arba pusiau žemagrindės; tai yra, su laipteliu ties galinėmis durimis ir sumontuota rampa įvažiuoti neįgaliojo vežimėliui ties vidurinėmis.

Keltuvai – įvairių tipų

Prasčiau žmonėms su negalia pritaikyti turistiniai autobusai. Tačiau ir jie daugelyje šalių vis patogesni žmonėms su negalia: vežimėliams į saloną įkelti naudojami saugūs įvairių rūšių bei tipų keltuvai.

Keltuvai gali būti įvairios konfigūracijos bei dydžio, montuojami ties šoninėmis ar galinėmis autobuso ar mikroautobuso durimis; tai priklauso nuo autobuso ar mikroautobuso konstrukcijos ypatumų, taip pat ‒ nuo transporto priemonės modelio. Renkantis keltuvo tipą, svarbu ir sėdynių išdėstymas salone.

Vieta keltuvams gali būti įrengta tiek autobuso grindyse, po laipteliu, tiek salono viduje. Sulankstyti ir nenaudojami šie įtaisai transporto priemonės išorėje nepastebimi.

Kai keltuvo prireikia žmogui su negalia, platforma išskleidžiama, ant jos užvažiuoja vežimėlis, liftas pakyla iki autobuso grindų aukščio, suteikdamas galimybę žmogui vežimėlyje saugiai patekti į autobuso saloną. Vėliau platforma sulankstoma ir grįžta į jai skirtą vietą.

Kad keltuvai būtų saugūs žmonėms su negalia, juose montuojami atlenkiami šoniniai turėklai. Dėl tos pačios priežasties parenkama ir neslidi grindų danga. Paprastai keltuvai valdomi elektronika, naudojantis specialiu pulteliu. Tačiau tam atvejui, jei keltuvas sugestų, yra ir atsarginė mechaninė valdymo sistema.

Gamintojai taip pat siūlo mobilius keltuvus, kurie gelbsti žmonėms su judėjimo negalia viešojo transporto stotelėse, stotyse ar oro uostuose.

Techniniai ypatumai

„Busworld Europe“ pristatyti įvairūs žmonių su negalia gyvenimą palengvinantys prietaisai, įtaisai. Tarp jų – mechaninės ar elektra valdomos rampos, skirtos miesto autobusams, transporto priemonės viduje ar išorėje montuojami keltuvai.

Kokius keltuvus rinktis, pagal poreikius sprendžia užsakovas. Pats paprasčiausias sprendimas – mechaninė rampa. Dėl nedidelio svorio ja lengva naudotis, o prireikus galima išmontuoti iš autobuso vos per keletą minučių. Jei keltuvai montuojami transporto priemonės viduje, prarandama šiek tiek keleiviams skirtos salono erdvės, sumažėja sėdimų vietų. Todėl tokie keltuvai dažniau naudojami tose transporto priemonėse, kurios vežioja žmones su negalia kasdien. Jie patogūs ir naudojant retai, ir dažnai. Be to, jie pigesni nei montuojami autobuso išorėje. Turistiniuose autobusuose keltuvai įprastai įmontuojami į transporto priemonės grindis, ties laipteliu. Toks sprendimas labiausiai tinka tuomet, kai autobusams tenka vežti mišrias keleivių grupes, o keltuvai naudojami ne kasdien. Išorėje montuojami liftai kainuoja brangiau, jie techniškai sudėtingesni. Be to, brangiau kainuoja ir jų priežiūra.

Pritaikoma turintiesiems įvairių negalių

Autobusai pritaikomi ne tik sunkiai vaikštantiems ar judantiems žmonėms – galvojama ir apie kitų negalių turinčius žmones. Prastai girdintiems ar negirdintiems keleiviams salone įrengiami gerai matomi informaciniai ekranai, o silpnai matantiems ar nematantiems ‒ teikiama garsinė informacija. Štai Kinijos autobusų koncernas „BYD“, pirmą kartą parodoje pateikęs sudvejintą aštuoniolikos metrų ilgio elektrinį miesto autobusą, siūlo ne tik specialias vietas sėdintiesiems vežimėliuose, bet ir vietą neregį lydinčiam šuniui.

Negalią turintiems žmonėms patogūs ir kitų gamintojų autobusai. Ypač daug žmonėms su negalia pritaikytos įrangos šįkart pristatė „Anadolu Isuzu“ koncernas. Naujuoju „Citiport“ patogiai gali keliauti žmonės, turintys įvairių negalių. Autobusas žemagrindis, ties vidurinėmis durimis sumontuota rampa įvažiuoti neįgaliojo vežimėliui, pastarajam skirta vieta pažymėta ryškiai geltona spalva. Salone sumontuoti gerai matomi informaciniai ekranai keleiviams, turintiems klausos negalią. Silpnaregiams bei neregiams skirti kontrastingi garsiniai signalai, keleiviams su ribota judėjimo galimybe – lengvai prieinami trigubi turėklai. Be to, „Isuzu“ stende puikavosi net du tarpmiesčio vežimams skirti autobusai, kuriuose jau gamykloje sumontuoti įvairių tipų keltuvai.

Vienintelės prestižiškiausioje pasaulyje autobusų parodoje dalyvavusios Lietuvos įmonės „Altas komercinis transportas“ stende taip pat buvo galima apžiūrėti itin originalų žmonėms su negalia pritaikytą žemagrindį hibridinį mikroautobusą. Beje, lietuviai žemagrindį mikroautobusą, pavadintą „CityLine“, pateikė pirmieji ne tik Baltijos šalyse, bet ir Rytų Europoje.

Pasak įmonės pardavimų vadovo Karolio Šimkaus, gamintojai, klientui užsakius, į mikroautobusus montuoja ir įvairių tipų keltuvus žmonėms su negalia. „Dažniausiai tokias transporto priemones įsigyja Skandinavijos vežėjai, kurie rūpinasi sunkiai judančiais žmonėmis. Tačiau mikroautobusų su keltuvais esame pateikę ir kitų Europos šalių vežėjams“, ‒ sako K.Šimkus.

Parodoje taip pat buvo galima apžiūrėti itin modernius įvairių konstrukcijų vežimėlius bei žmonėms su judėjimo negalia skirtus skuterius, jų tvirtinimo įrangą. Itin įdomią naujovę, pavadintą „Quantum Securement System“, pateikė amerikiečių „Q‘straint“. Tai – specialus elektronika valdomas įrenginys, vienu mygtuko paspaudimu per keletą minučių pritvirtinantis neįgaliojo vežimėlį transporto priemonės salone. Kaip veikia įranga, galima pasižiūrėti čia: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=O3H2AXwjDC8

Atsiras Lietuvoje?

Žemagrindžiai, žmonėms su judėjimo negalia pritaikyti autobusai – ne naujovė ir Lietuvos miestuose. Tačiau mūsų šalyje kol kas nėra nė vieno turistinio autobuso, kuriame būtų sumontuotas specialus keltuvas. Pasak keleivių vežėjų, keltuvai kainuoja brangiai, investicijos – nemenkos, o visų negalią turinčių žmonių keliavimo viešuoju transportu problemų jie vis tiek neišspręstų.

„Žmonėms su negalia daugiau ar mažiau pritaikyta tik didžiųjų miestų autobusų stočių infrastruktūra. Tačiau ką darytų žmogus su negalia vežimėlyje, tegu moderniausiu keltuvu iškeltas kur nors pakelės stotelėje, kone bulvių lauke? Gaila, tačiau valstybė žmonėmis su negalia rūpinasi pernelyg menkai“, ‒ sako bendrovės „TOKS“ generalinis direktorius Arūnas Indrašius.

Pasak jo, ne lengviausius laikus išgyvenantys vežėjai ne visada gali suteikti reikalingą pagalbą negalią turintiems žmonėms. „Stengiamės pagelbėti jiems kiek tik galėdami. Tačiau vieni išspręsti visų problemų neįstengiame. Jei valstybė skirtų pinigų keltuvams, kaip skiria, tarkim, geležinkelio ar laivų bendrovėms, galėtume įsigyti bent vieną autobusą su specialiu liftu, kurį, iš anksto užsakius žmogui su negalia, siųstume vienu ar kitu maršrutu. Tai jau sėkmingai daro kaimynai latviai“, ‒ teigia A.Indrašius.

Jo teigimu, ypač daug problemų kyla tuomet, kai autobusu žmogus su negalia nori vežtis skuterį. „Jei žmogų šiaip ne taip įkeliame į autobusą, o jo vežimėlį – į bagažinę, skuteris ten nebetelpa. Tai – problema, kurios vieni keleivių vežėjai vėlgi negali išspręsti“, ‒ kalba A.Indrašius.

Pasak bendrovės „Kautra“ rinkodaros direktoriaus Gintauto Pakuso, lėšų keltuvams įsigyti turėtų būti skirta rengiant Darnaus judumo miestams planus. „Jei sulauktume nors ir nedidelės paramos, esame pasirengę pridėti savų pinigų, kad kelionės žmonėms su negalia būtų patogesnės. Be abejo, būtų nerealu manyti, kad su keltuvais važinės visi maršrutiniai autobusai, tačiau tikrai ieškosime būdų, kaip padėti žmonėms su judėjimo negalia“, ‒ teigia G.Pakusas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.