Dakaro dienoraštis. Kai nusisuka ralio Dievai (VI) specialiai lrytas.lt, Bišaja (Saudo Arabija)

Vaidotas Žala, pajuodęs it naktis, neramiai vaikštinėjo aplink savo MINI. Nelemtas automobilio gedimas likus visai nedaug iki pirmojo greičio ruožo finišo pristabdė lenktynininką, kuris iš Džidos į Bišają lėkė greičiau už daugumą legendinio ralio žvaigždžių.

Į pirmają ralio stovyklą – bivaką šalia Bišajos – V.Žala grįžo „ant šniūro“. Jį partempė Benediktas Vanagas.<br>V.Pilkausko nuotr.
Į pirmają ralio stovyklą – bivaką šalia Bišajos – V.Žala grįžo „ant šniūro“. Jį partempė Benediktas Vanagas.<br>V.Pilkausko nuotr.
Į pirmają ralio stovyklą – bivaką šalia Bišajos – V.Žala grįžo „ant šniūro“. Jį partempė Benediktas Vanagas.<br>Momentinis kadras.
Į pirmają ralio stovyklą – bivaką šalia Bišajos – V.Žala grįžo „ant šniūro“. Jį partempė Benediktas Vanagas.<br>Momentinis kadras.
Į pirmają ralio stovyklą – bivaką šalia Bišajos – V.Žala grįžo „ant šniūro“. Jį partempė Benediktas Vanagas.<br>„Agrorodeo“ nuotr.
Į pirmają ralio stovyklą – bivaką šalia Bišajos – V.Žala grįžo „ant šniūro“. Jį partempė Benediktas Vanagas.<br>„Agrorodeo“ nuotr.
Į pirmają ralio stovyklą – bivaką šalia Bišajos – V.Žala grįžo „ant šniūro“. Jį partempė Benediktas Vanagas.<br>V.Pilkausko nuotr.
Į pirmają ralio stovyklą – bivaką šalia Bišajos – V.Žala grįžo „ant šniūro“. Jį partempė Benediktas Vanagas.<br>V.Pilkausko nuotr.
Į pirmają ralio stovyklą – bivaką šalia Bišajos – V.Žala grįžo „ant šniūro“. Jį partempė Benediktas Vanagas.<br>V.Pilkausko nuotr.
Į pirmają ralio stovyklą – bivaką šalia Bišajos – V.Žala grįžo „ant šniūro“. Jį partempė Benediktas Vanagas.<br>V.Pilkausko nuotr.
Pirmuosiuose greičio ruožo taškuose V.Žala buvo tarp greičiausių lenktynininkų.<br>„Agrorodeo“ komandos nuotr.
Pirmuosiuose greičio ruožo taškuose V.Žala buvo tarp greičiausių lenktynininkų.<br>„Agrorodeo“ komandos nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

Jan 3, 2021, 7:20 PM, atnaujinta Jan 3, 2021, 8:01 PM

Sutemus jis dar nežinojo, kas nutiko jo automobiliui. Greičiausiai sugedo sankaba. Ir tai būtų geriausias įmanomas variantas.

O viskas prasidėjo taip gerai! Pirmuosiuose greičio ruožo taškuose V.Žala buvo tarp greičiausių lenktynininkų. Pirmąjį tašką įveikė apskritai pirmas.

Paskui irgi gana sekėsi, bet lekiant finišo link, MINI pradėjo ožiuotis.

„Iškart pajutau, kad kažkas negerai – jau žinau, kaip būna. Dar važiavome, bet smėlynuose sankaba vis labiau striginėjo.“

Į pirmają ralio stovyklą – bivaką šalia Bišajos – V.Žala grįžo „ant šniūro“. Jį partempė Benediktas Vanagas.

Dar saugo savo motociklą

Užtat Arūnas Gelažninkas dar gana ankstyvą popietę vaikštinėjo po besikuriančią ralio stovyklą baltais marškinėliais ir, iš pažiūros, gana ramus.

„Tai, kad viskas gerai“, – šypsojosi. Motociklininkai šiemetį Dakarą pradėjo pirmieji, tad pirmieji ir grįžo į ralio stovyklą.

42-as startavęs A.Gelažninkas pirmajame greičio ruože palypėjo trimis laipteliais, tačiau jis per daug ir neskubėjo – taupėsi. Nes Dakaras tik prasidėjo, o prieš akis – ilgos ir nenuspėjamos Dakaro trasos.

Šiame ralyje Arūnas neturės pagalbos. Vienišių klasėje dalyvaujantis lietuvis pats tvarkysis savo motociklą, tad ralio pradžioje jį itin tausoja.

Po pirmojo greičio ruožo jis net nekeitė savo „KTM Rally Replica“ padangų, nors ir norėjosi.

„Mums galima keisti ribotą skaičių padangų, tad kol kas jas taupau“, – sakė motociklininkas.

Išgyvena tik stipriausieji

Dakaro ralis bent jau V.Žalai jau pirmąją dieną parodė atšiaurųjį savo būdą. Tačiau taip – vienam ar kitam – bus visas lenktynes. Nes čia nebūna lengvų dienų.

Pragaro lenktynėse išgyvena tik patys stipriausi psichologiškai ir fiziškai.

„Dalyvaujant Dakare būtinas stiprus charakteris. Toks lietuviškas. Žmogus turi būti valingas, užsispyręs, motyvuotas, kryptingas nespjauti į tai, ko ėmėsi. Sutikau daug žmonių, kuriems gyvenime lyg ir viskas sekasi, bet Dakare jie greitai pradeda spjaudytis kraujais ir sako: „Velniop! Čia toks vargas. Kam to reikia?“

Bet tokie žmonės nekopia į kalnus, neplaukia aplink pasaulį ir, turbūt, nevažiuoja į Dakarą, o jeigu netyčia čia atsiduria, labai greitai ir pasimato, kad jie – ne savo vietoje“, – teigė 12 kartų Dakare kaip lenktynininkas dalyvaujantis Antanas Juknevičius.

Anot V.Žalos, kuris jau šeštą kartą ryja Dakaro dulkes, norint išgyventi ralio pragare svarbiausia nepasiduoti. O pasiduoti lengva. „Tų situacijų yra įvairiausių. Kartais sėkmingų, kai norisi tik lėkti ir lėkti. Kartais reikia pasisaugoti, nors saugotis nesinori. Emocijos gali labai lengvai išbalansuoti, tad lakstant per tuos amerikietiškus emocijų kalnelius didžiausias darbas – susitvarkyti su savimi“, – sakė V.Žala.

B.Vanago nuomone, norint išgyvent Dakare pats pagrindinis dalykas – pamatuoti savo jėgas. „Dakaras – ultramaratonas, net ne maratonas – ultramaratonas, kuriame išgyvena tie, kurie atvažiuoja į finišą. Visiškai nesvarbu, koks tu esi pirmame greičio ruože, koks tu esi dalyje greičio ruožų, koks tu iki poilsio dienos. Tavo rezultatas yra skaičiuojamas paskutiniame taške“, – tvirtino B.Vanagas.

  • Pirmoje Dakaro ralio dienoje A.Gelažninkas finišavo 40-oje vietoje.
  • Keturračių įskaitoje Laisvydas Kancius finišavo 13 pozicijoje ir nuo lyderio atsiliko 1 val. 16 min. 31 sek.
  • Pirmajame greičio ruože sėkmingiausiai iš lietuvių pasirodė Benediktas Vanagas ir Felipe Palmeiro, kurie finišavo 32-oje pozicijoje ir nuo lenktynes laimėjusio C.Sainzo atsiliko 41 min. 16 sek.
  • Vaidotas Žala ir Paulo Fiuza liko 36-oje pozicijoje ir atsiliko 44 min. 16 sek.
  • Edvinas Juškauskas ir Aisvydas Paliukėnas užėmė 38-ąją vietą (44 min. 34 sek.).
  • Antanas Juknevičius ir Darius Vaičiulis į finišą atvažiavo su 45-u laiku ir nuo lyderių atsiliko 53 min. 23 sek.
  • Gintas Petrus ir Jose Marques finišavo 50-oje vietoje (1 val. 13 min. 10 sek.).

Siekis – skatinti turizmą

Legendinis Dakaro ralis į Saudo Arabiją – į dideles ir paslaptingas šios šalies dykumas –  persikėlė 2020 metais. Nors Dakaro ralis pavadintas Afrikoje esančio Senegalo sostinės vardu, dėl saugumo 2009 metais jis buvo perkeltas.

11 metų ralis vyko Pietų Amerikoje, tačiau šio žemyno valstybės vis mažiau norėjo mokėti Dakaro organizatoriams už galimybę rengti milijonus dolerių kainuojančias lenktynes, tad šias išskėstomis rankomis pasitiko įspūdingomis akmenuotomis dykumomis garsėjanti Saudo Arabija.

Vienai didžiausių pasaulio ekonomikų netrūksta pinigų, o sosto įpėdinis princas Mohammedas bin Salmanas pradėjo reformas, rengdamasis erai po naftos. Vienas svarbiausių kozirių princo programoje – turizmas, todėl 2019 metų rugsėjį Saudo Arabija paskelbė išduosianti vizas turistams.

Drauge su šia žinia išplatino ir reikalavimus, kurių atvykėliai turės laikytis.  Užsienietės gali nevilkėti visą kūną dengiančios abajos, bet privalo rengtis kukliai, nors Saudo Arabijoje gausu spalvingomis abajomis prekiaujančių parduotuvių.

Gatvėje moterys vilki visiškai juodas, aklinai kūną dengiančias abajas. Būtent tokia abaja Saudo Arabijos moterims viešumoje privaloma. Jos neturi teisės į gatvę išeiti vilkėdamos kitaip. Tačiau moterys noriai perka ir kitokius drabužius, kuriais paskui puikuojasi namuose. Auksu siuvinėta, prabangiai atrodanti abaja vietinėje parduotuvėje kainuoja apie 17 eurų, spalvotos, bet ne tokios prabangios – vos kelis eurus.

Pramoga – gyventi palapinėje

Dauguma arabų nemoka plaukti, viešumoje į vandenį lenda tik apsirengę, tad ir Raudonosios jūros pakrantė ne visada prieinama, tačiau arabai mėgsta piknikus ir jiems visai nesvarbu, kur juos rengti – kad ir ant grindinio pasitiesus kilimėlį.

Pinigų turinčioje Saudo Arabijoje gausu prabangių pastatų, čia stovi garsiausi pasaulio viešbučiai. Tačiau šalies miestuose šalia rūmų – šiukšlynai, taip įprasti daugelyje arabų kraštų.

Sunku patikėti, tačiau pinigų turintiems arabams, viena didžiausių pramogų – gyventi palapinėje. Pavyzdžiui, palapinių miesteliai kuriasi visiškoje dykroje šalia greitkelio. Tose apšiurusiose palapinėse dienas leidžia pailsėti atvykę vietiniai. Prie kai kurių palapinių stovi net televizoriai.

Naktį palapinių miestelis nušvinta visomis vaivorykštės spaklvomis, mat neišvaizdžios palapinės nukabinėtos girliandomis.

Du milijonus kvadratinių kilometrų užimančioje Saudo Arabijoje gyvena 34 milijonai žmonių, tad skirtingose šalies pusėse ir klimatas skirtingas. Laukdami Dakaro ralio ir per jo startą saulėje kepę lenktynininkai, jau netrukus pajus ir atšiaurųjį Saudo Arabijos orų būdą.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.