Jau keli atsisakė
2023 m. Dakaro ralis vyks nuo gruodžio 31 d. iki sausio 15 d. Šių metų birželio 5 d. duomenimis, maršrutas prasidės „Pajūrio stovykloje“ netoli Janbu, Raudonosios jūros pakrantėje, ir finišuos Damame, Persijos įlankos pakrantėje.
Maršrute bus 5000 kilometrų greičio ruožų, tame tarpe 70 proc. naujų trasų, ir mažiau pervažiavimų. Detalesnę trasą organizatoriai atskleis lapkritį. Maršrutą organizatoriai apibūdino kaip ilgesnį, sunkesnį ir su daugiau kopų.
Po ilgos pertraukos Dakare nedalyvaus ilgametė lyderė „KamAZ-Master“ komanda. Pagrindine to priežastimi komandos atstovai įvardijo nesutikimą pasirašyti FIA pateikiamos anketos, smerkiančios Rusijos agresiją Ukrainoje. Tuo pačiu komanda patyrė daug finansinių nuostolių dėl „Kamaz“ gamyklai skirtų ekonominių sankcijų.
Motociklininkas Arūnas Gelažninkas pardavė savo „Husqvarna 450 Rally Replica“. Tikėtina, kad dalyvaus motobagių klasėje kaip šturmanas, motobagį vairuos žmona Emilija. E.Gelažninkienė kol kas papildomos informacijos apie Dakarą neatskleidė.
Antanas Juknevičius pardavė savo „Toyota Hilux Overdrive 2016 IRS“, ir buvo pranešęs, kad aktyviai ieško modernesnio automobilio šiam Dakaro raliui. Visgi šių metų spalio 25 d. lenktynininkas paskelbė, kad neradus konkurencingo automobilio, šių metų lenktynėse nedalyvaus. A.Juknevičiaus manymu, tik T1+ klasės automobiliai bus konkurencingi šiame ir ateinančiuose Dakaro raliuose.
Du keturračių lenktynininkai, norintys dalyvauti ralyje pirmą kartą – Antanas Kanopkinas bei Adomas Gančierius – atskleidė, kad pateikė paraiškas į šių metų ralį, tačiau gavo neigiamą atsakymą, motyvuojant tuo, kad jau yra per daug norinčių.
Lietuvos žurnalistų autoklubo vadovas Valdas Valiukevičius rugsėjį taip pat paskelbė, kad Dakare nedalyvaus dėl pinigų trūkumo.
Rugpjūtį surinko beveik visą biudžetą
Itin tvirtą nuomonę dėl Dakaro turi automobilių sporto lenktynininkas Vaidotas Žala. Jis aiškiai pažymėjo, kad nuo 2023 m. Dakaro neatsitrauks.
„Dabar liko administraciniai, užkulisiniai ir rinkodariniai darbai. Sportinė mūsų programa laukia pradžios tik Dakare, kitų varžybų neturėsim“, – pasakojo jis.
V.Žala pastebėjo, kad kol kas daug detalių apie patį Dakarą nėra žinoma, lenktynių dalyviai dar nežino, kurioje vietoje praleis poilsio dieną.
„Žinau, kad šiemet bus ilgesnė trasa, įdėjo „smėlio dėžės“ į maratoninį greičio ruožą. Šiemet Dakaro jubiliejus, turbūt jį bandys padaryti sunkesnį nei įprastai, bet kol kas neturime papildomos informacijos“, – akcentavo lenktynininkas.
Šiais metais kai kurie lietuviai atsitraukia nuo dalyvavimo Dakare. V.Žala mano, kad tai yra todėl, nes Dakaras brangus projektas, todėl vyksta natūrali evoliucija: „Kiekvienam ekipažui gali nutikti, kad dėlioji, bet iki galo nesusidėlioja planas. Tų garantijų niekad nėra.“
Pasak jo, šiais metais dalyvaujančių lietuvių bus mažiau nei praeitais metais, bet jų tikrai bus.
V.Žala pastebėjo, kad šiais metais sudėtingiau surinkti biudžetą nei įprastai, bet iki rugpjūčio mėnesio jį buvo surinkęs net virš 90 proc.
„Šiais metais teigiamas nusiteikimas, nes automobilis yra greitas. Techninė dalis visada būna loterija, nes nežinai, ar nesuges mašina. Mūsų rezultatas dar priklauso nuo konkurentų“, – kalbėjo pašnekovas.
V.Žalai automobilį teko išbandyti Maroke, kitas bandymas bus prieš Dakarą: „Kai turi geresnį automobilį, nei turėdavai anksčiau, tai tas susidraugavimas su juo yra gerokai operatyvesnis. Kaip mechanikai sako, prie gero automobilio gerokai lengviau priprasti nei prie blogo.“
Kas bus V.Žalos šturmanas, naujienas paskelbs vėliau, nes kol kas nėra išspręsti visi formalumai.
„Koją kiša biudžetas“
Ralikroso čempionas Rokas Baciuška naujienų portalui lrytas.lt teigė, kad šiuo metu yra renkamas biudžetas bei iš komandos savininko laukia žinių dėl galimybių ir tolesnių veiksmų. Bet kol kas jis nežino, ar tikrai dalyvaus Dakare.
„Jeigu važiuotume, tai vyktume su nauja ir geriausia technika, nes neaišku, ar atlaikytų bagis, kai jau visą sezoną buvo su juo važiuota“, – pridūrė jis.
Anot jo, 2023 m. Dakaro trasoje bus daug didelių akmenų, kopų bei prisidės dar viena papildoma diena.
„Ekonominė padėtis šiais metais labai sudėtinga, todėl sunku gauti paramą iš didelių įmonių. Kai neprisideda valstybė, tai kyla daugiau rūpesčių. Dabar ieškome sprendimų, nes norisi dalyvauti lenktynėse“, – pasakojo R.Baciuška.
Naujienų portalas lrytas.lt primena, kad R.Baciuška po 2022 m. Dakaro išreiškė norą varžytis automobilių klasėje. Tačiau pašnekovo pasiteiravus, ar šis noras šiais metais išsipildys, patikino, kad kol kas negali atskleisti šios informacijos.
Keturratininkas Laisvydas Kancius pasakojo, kad niekad nesi pasiruošęs 100 proc. lenktynėms, bet šiuo metu ruošiasi Dakarui ir tikrai jame dalyvaus.
„Šiais metais bus truputį patobulintas keturratis. Praeitais metais buvo naujas, nuvažiavau tik 3 greičio ruožus. Tikiuosi, kad atlaikys šį Dakarą“, – kalbėjo jis.
Jo nuomone, galbūt šiais metais bus lengvesnis Dakaras, nes bus mažiau akmenų, o daugiau – smėlio: „Bet fiziškai ar kitaip trumpesnis – nemanau.“
L.Kancius minėjo, kad šiemet varžysis 15 labai stiprių keturratininkų.
„Du ar trys iš jų išsiskiria, nes yra stipresni, o kiti man žinomi. Dauguma iš jų ruošiasi labai rimtai, todėl tikrai nebus lengva“, – svarstė L.Kancius.
Pasak jo, itin sudėtinga rasti rėmėjus ir iki šiol dėliojasi biudžetą. Važiuos itin susispaudęs diržus, jei situacija nepasikeis. L.Kancius akcentavo, kad norisi turėti tvarkingą biudžetą, tačiau abejoja, kad tai šiemet pavyks pasiekti. Jo nuomone, šiemet važiuodamas į Dakarą turės kažką paaukoti kitais metais.
„Esame maža šalis, dalyvaujančių yra daug, todėl norėtųsi, kad kažkas prisidėtų prie šių lenktynių. Tu turi ne tik treniruotis, ruoštis važiuoti į varžybas, bet dar 90 proc. atiduoti energijos bandydamas susirinkti biudžetą, todėl tikrai yra sudėtinga“, – teigė pašnekovas.
Keturratininkas tikino, kad prieš kiekvieną Dakarą reikia gerai pasvarstyti, ar į jį važiuoti, nes reikia praeiti daug kelio, kad į jį išvažiuotum.
Gyvena nežinomybėje
Lenktynininkas Benediktas Vanagas naujienų portalui lrytas.lt pasakojo, kad dar nėra pasiruošęs Dakarui bei neturi oficialios informacijos, ar vyks į lenktynes, bet mano, jog greičiausiai važiuos. Tikėtina, kad vėl startuos T1+ kategorijoje. Birželį lenktynininkas pranešė, kad baigė bendradarbiavimą su šturmanu Filipe Palmeiro. Naujuoju lietuvio šturmano tapo estas Kuldar Sikk.
Jo nuomone, artėjant technikos atidavimo laikotarpiui, komandos pažers informaciją apie Dakarą: „Aš preliminariai nujaučiu, kas važiuos į Dakarą, bet domimės savo komanda ir ką mes darysime.“
„Organizatoriai šykšti informacijos dėl trasos, todėl šiuo metu gyvename nežinomybėje. Pavyzdžiui, turėjome užsisakyti degalus lenktyniniam automobiliui, tai teko tai daryti iš oro, nes net neaiškus tikslus kilometrų skaičius“, – skundėsi šių metų organizatoriais B.Vanagas.
Kokie rezultatai buvo anksčiau?
Naujienų portalas lrytas.lt primena, kad 2022 m. ralis buvo gausiausias istorijoje pagal lietuvių dalyvių skaičių – 15 vairuotojų ir šturmanų startavo 10 komandų iš Lietuvos. Automobilių įskaitoje dalyvavo 4 ekipažai. A.Juknevičius ir Gintas Petrus startavo nepakitusiais automobiliais, V.Žala startavo su modernizuotu „Mini“, o B.Vanagas – su „Toyota Hilux“ T1+ klasėje.
Motociklų kategorijoje dalyvavo A.Gelažninkas su nauju „Husqvarna“ motociklu, keturračių kategorijoje L.Kancius startavo su nepakitusiu keturračiu.
Pirmą kartą istorijoje lietuvių komandos dalyvavo sunkvežimių, lengvųjų motobagių ir „Dakar Classic“ kategorijose. Su „Tatra“ sunkvežimiu važiavo Vaidotas Paškevičius. Tomas Jančys ir R.Baciuška važiavo „Can-Am“ lengvaisiais motobagiais, o V.Valiukevičius – 1987 m. „klasikiniu“ „Toyota Land Cruiser“.
Naujienų portalas lrytas.lt primena, kad 2022 m. Dakare L.Kancius laimėjo 1B etapą keturračių kategorijoje, R.Baciuška laimėjo 10 ir 12 etapus lengvųjų motobagių kategorijoje.
Galutinėje įskaitoje A.Gelažninkas iškovojo aukso medalį „Original by Motul“ motociklų kategorijoje, o R.Baciuška užėmė 3 vietą lengvųjų motobagių kategorijoje. Dvidešimtuką savo kategorijose taip pat pasiekė V.Žala, Tomas Jančys, Vaidotas Paškevičius ir V.Valiukevičius. Viso 2022 m. Dakaro ralį pradėjo 578 ekipažai, o baigė 449.