Kaip saugiai vairuoti šlapiu keliu ir išvengti hidrosmūgio?

Paskutinėmis liepos dienomis lietus skalbia Lietuvą. Kai kuriose gatvėse vairuotojams kyla nemažai problemų, nes po stiprios liūties ima tyvuliuoti didelės balos. Pagrindiniuose šalies keliuose tyko vandens pilnos provėžos. Patyręs vairavimo ekspertas Vitoldas Milius pataria, kaip turi elgtis vairuotojai, kad kelionė šlapiais keliais būtų saugi ir nesugestų per balas važiuojantis automobilis.

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Jul 31, 2013, 11:24 AM, atnaujinta Mar 2, 2018, 12:03 PM

Neseniai išleistoje knygoje „Vairuotojo vadovas“ V. Milius rašo, kad šlapias kelio paviršius sumažina padangų sukibimą su danga. „Pasilikite pakankamai laiko ir erdvės greičiui sumažinti ir sustoti. Laikykitės atokiau nuo kitų transporto priemonių“, - pataria autorius.

Toliau pateikiame daugiau eksperto patarimų, kad šlapiame kelyje neištiktų bėda:

Šlapiame kelyje stabdyti turėtumėte pasilikti bent dvigubai didesnį atstumą nei sausame.

Lietui tik prasidėjus ir vandeniui susimaišius su dulkėmis, kelio paviršius gali tapti dar slidesnis. Būkite itin atsargūs, ypač posūkiuose.

Nepamirškite: padangų sukibimą gali paveikti skirtingi kelio paviršiai.

Prisiminkite: kuo labiau nusidėvėjęs padangų protektorius, tuo ilgesnis stabdymo kelias.

Vandens „pleištas“

Greitai važiuojant didelį pavojų kelia tarp padangų ir kelio paviršiaus susikaupiantis vanduo, padangoms praradus sukibimą su kelio paviršiumi automobilis tiesiog slysta į priekį plona vandens plėvele. Tokiomis sąlygomis su danga nesukimba net geros padangos. Tai vadinama vandens „pleištu“.

Vairo „palengvėjimas“ yra ženklas, jog būtent taip įvyko.

Tokiu atveju sumažinkite greitį labai švelniai atleisdami akceleratoriaus paminą. Nestabdykite ir nebandykite pakeisti važiavimo krypties, nes tokioje situacijoje nei vairavimo, nei stabdymo nekontroliuojate.

Kuo didesnis greitis šlapiame kelyje, tuo didesnė vandens „pleišto“ tikimybė. Išlaikykite nedidelį greitį ir laiku pastebėkite ant kelio paviršiaus susidariusias balas.

Net jei važiuojate mažu greičiu, bet priekinė ir užpakalinė tos pačios pusės padangos vienu metu atsiduria gilesnėje baloje, automobilis gali mestis į šoną dėl papildomo pasipriešinimo toje pusėje.

Stabdžiai

Vanduo gali sumažinti ir automobilio stabdžių veiksmingumą. Nepamirškite to ir patikrinkite, kaip jie veikia, kai tai daryti saugu.

Purslai

Dar viena priežastis šlapiu keliu važiuoti lėčiau – kitų transporto priemonių keliami purslai.

Greitkelyje lenkti ar būti lenkiamam sunkvežimių gali būti labai pavojinga.

Kartais net visu pajėgumu veikiantys valytuvai nespėja nuvalyti priekinio stiklo, taigi vairuotojas kurį laiką nieko nemato.

Po variklio dangčiu patekęs didelis kiekis vandens gali užgesinti variklį arba paveikti elektrinius įtaisus.

Jei kelias užlietas

Jei turite įveikti užlietą kelio atkarpą, neskubėkite.

Nevažiuokite tiesiai pirmyn: sustokite ir įvertinkite užlietos atkarpos gylį.

Gilus vandens telkinys

Jei atrodo, kad gylis jūsų automobiliui per didelis, apsisukite ir užlietą ruožą apvažiuokite kitu keliu. Tai gali užtrukti ilgiau, bet geriau kiek sugaišti, nei įstrigti. Vanduo gali patekti į oro įsiurbimo sistemą ir rimtai sugadinti variklį.

Seklus vandens telkinys

Jei gylis nėra per didelis, lėtai važiuokite pirmyn, bet laikykitės sekliausios vietos.

Važiavimas per vandenį

Važiuokite pirma pavara taip lėtai, kaip tik įmanoma, bet išlaikykite didelį ir pastovų variklio sukimosi greitį naudodami sankabos paminą.

- Jei variklio greitis per mažas, jis gali užgesti.

- Jei važiuosite per greitai, galite sukelti bangą. Vanduo užlies variklį ir jis užges arba įvyks hidrosmūgis. Mėginkite pasiekti pusiausvyrą. Pagalvokite apie pėsčiuosius, stenkitės jų neaptaškyti.

Varikliai ir vanduo

Kai kurių tipų dyzeliniai varikliai gali atlaikyti tam tikrą vandens kiekį, bet dauguma šiuolaikinių degalų tiekimo sistemų valdomos elektronikos, taigi vanduo jas veikia.

Benzininius variklius gali rimtai paveikti net nedidelis ant elektrinių mazgų patekęs vandens kiekis.

Pervažiavus užlietą vietą

Saugiai pervažiavę užlietą vietą, pirmiausia pažiūrėkite į veidrodėlius, tada patikrinkite stabdžius.

Jei jie neveikia taip, kaip turėtų, galėsite juos išdžiovinti lėtai važiuodami ir švelniai spausdami stabdžių paminą. Nevažiuokite įprastu greičiu, kol įsitikinsite, kad jie veikia kaip įprastai.

NIEKADA

Nebandykite vandens „išstumti“ įlėkdami į užlietą kelio ruožą, nes:

- galite prarasti kontrolę;

- transporto priemonė gali užgesti;

- galite užtverti kelią.

***

Po kiekvienos stipresnės liūties visi keiksnoja kelininkus ir komunalininkus, kad telkšo gilios balos. Bet iš šalies atrodo, kad kai kurie mūsų vairuotojai vandens ant kelio nematę. Lekia nemažindami greičio, bando šturmuoti balą, bet vandens patenka ant variklio ir jį užgesina.

Tada nelaimėliui tenka atsidaryti dureles, vandens pribėga ir į mašinos vidų.

Keikdamasis vairuotojas brenda į balą, atidaro variklio dangtį ir bando gelbėtis iš situacijos... Didelė banga gali baigtis ir dar liūdniau – vandens pateks į variklį ir jį sugadins.

Geriausia per balą visai nevažiuoti, bet jei neturite kitos išeities, bandykite išmatuoti jos gylį.

Gal už jūsų yra didesnis automobilis – praleiskite jį, kad suprastumėte, kokio gylio bala. Bet kuriuo atveju per apsemtą kelią važiuokite lėtai ir apdairiai.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.