Itališkos derybos: kas laukia „Fiat“ nupirkto „Chrysler“

Šią savaitę tarp automobilių pasaulio naujienų garsiausiai skamba Sergio Marchionne'o vardas. „Fiat“ vadovas sugebėjo į savo pusę palenkti Automobilių pramonės darbuotojų pensijų fondo valdytojus ir nupirkti fondui priklausiusias „Chrysler“ akcijas.

"Fiat" 2007-aisiais turėta 6,7 proc. rinkos dalis Europoje pernai susitraukė iki vos 4,5 proc.<br>"Reuters" nuotr.
"Fiat" 2007-aisiais turėta 6,7 proc. rinkos dalis Europoje pernai susitraukė iki vos 4,5 proc.<br>"Reuters" nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

„Reuters“ ir lrytas.lt inf.

Jan 6, 2014, 9:50 AM, atnaujinta Feb 17, 2018, 10:13 PM

„Fiat“ koncernui itin sėkmingas sandoris, per kurį pavyko visiškai perimti „Chrysler“ dar geresnėmis sąlygomis, nei tikėtasi, įtvirtino puikaus derybininko S.Marchionne'o reputaciją.

Tačiau rinkos specialistai nėra užtikrinti, kaip jam seksis šią sėkmę perkelti į kasdienę įmonės veiklą.

Dvejus metus trukusios derybos nepraėjo be pasekmių. Per tą laiką „Fiat“ buvo sustabdžiusi investicijas, o tai pristabdė įmonės atsigavimą po pasaulinės ekonomikos krizės.

Be to, 61-erių metų amžiaus S.Marchionne jau paskelbė 2015-aisiais išeisiantis į pensiją, todėl jo derybų vaisiai labiau priklausys nuo to, kaip pasikeitimus sugebės išnaudoti jo įpėdinis.

Pagal 4,35 milijardų JAV dolerių (apie 11 mlrd. litų) vertės sandorį, paskelbtą pirmąją Naujųjų metų dieną, „Fiat“ atiteks 41,46 proc. „Chrysler“ akcijų, priklausančių Automobilių pramonės darbuotojų pensijų fondui.

Kitą „Chrysler“ akcijų dalį „Fiat“ po truputį supirko nuo 2009-ųjų.

Vos pasklidus žiniai apie sandorį „Fiat“ akcijų vertė šoktelėjo 16 proc., tačiau tyrimų bendrovės „Bernstein“ analitikas Maxas Warburtonas neslėpė, kad abiems įmonėms dar reikia daug dirbti, kad ši sąjunga išties atneštų pelną.

Sandorio laikas ir kaina (mažesnė, nei tikėtasi, be to, nemaža dalimi dengiama iš paties „Chrysler“ sąskaitos) padarė įspūdį net žinantiems apie S.Marchionne'o praeities darbus.

Vos tapęs „Fiat“ vadovu 2005 metais jis sugebėjo įtikinti „General Motors“ sumokėti „Fiat“ 2 mlrd. JAV dolerių vien tam, kad amerikiečių įmonė atsikratytų galimybės ateityje įsigyti didesnę dalį itališkų automobilių gamintojo.

„General Motors“ ne tik sumokėjo italams 2 mlrd. JAV dolerių, bet ir grąžino turėtą 20 proc. (po rekapitalizacijos – 10 proc.) „Fiat“ akcijų dalį ir taip visiškai nutraukė penkerius metus trukusią partnerystę.

Dar po ketverių metų jis perėmė 20 proc. bankrutuojančio „Chrysler“ ir po truputį didino turimų akcijų dalį.

Visai neseniai S.Marchionne dar kartą pasižymėjo atskyręs lengvųjų automobilių gamintoją nuo sunkiosios technikos gamintojo „Fiat Industrial“ ir sujungęs įmonę į vieną korporaciją su agrotechnikos gamintojais CNH.

„New Holland“ traktorius gaminančią įmonę jam pavyko įsigyti įsiteikus smulkiesiems investuotojams.

Tokie sėkmingi žingsniai iliustruoja S.Marchionne'o nepalenkiamą derybų taktiką ir nesileidimą į jokius kompromisus. Tai patvirtino profesinės sąjungos FIOM atstovas Enzo Masinis, kuriam teko ne kartą susikirsti su „Fiat“ vadovu derantis dėl darbo sąlygų Italijos gamyklose. „Jis visada derasi turėdamas stiprią poziciją. Jei jis nejaučia turintis pranašumą, nemato situacijos, kurioje galėtų žmogų priremti prie sienos, jis nepradeda derybų“, - sakė E.Masinis.

Už Atlanto S.Marchionne dar kartą pademonstravo išskirtinius derybų įgūdžius. Automobilių pramonės darbuotojų pensijų fondas „Chrysler“ akcijų dalį norėjo parduoti už 5 mlrd. JAV dolerių, tačiau galiausiai nusileido iki 4,35 mlrd. sumos, iš kurios tik 3,65 mlrd. bus sumokėti iš karto.

Iki pat trečiadienio investuotojai stebėjo, ar profesinė sąjunga nežengs rizikingo žingsnio ir neišpildys ketinimų dalį „Chrysler“ akcijų išleisti į Niujorko akcijų biržą.

Tačiau „Fiat-Chrysler“ alijansas įspėjo juos, kad tai gali sužlugdyti derybas.

Nupirkti akcijas gerokai mažesne kaina yra dar vienas klasikinis „Fiat“ vadovo užsispyrimo pavyzdys.

„S.Marchionne tikriausiai įtikino juos, kad biržoje akcijos būtų parduotos dar pigiau, - sakė „Fiat“ artimas patyręs Italijos bankininkas. - Tai kietas žaidimas – būtent toks, kokiame jis yra stipriausias.“

„Fiat“ vadovui šis sandoris buvo neapsakomai svarbus, nes penkerius metus trunkantis abiejų įmonių susijungimas gerokai nustekeno „Fiat“ Europoje.

Pasiekti „Chrysler“ pinigus ir gamybinius pajėgumus yra labai svarbus S.Marchionne'o plėtros plano žingsnis. Jis ketina sustiprinti „Alfa Romeo“ bei „Maserati“ prekės ženklus ir taip ištraukti „Fiat“ gamyklas iš nepavydėtinos situacijos.

„IHS Automotive” duomenimis, “Fiat” gamyklos Italijoje dirba tik 41 proc. pajėgumu, o 2007-aisiais turėta 6,7 proc. rinkos dalis Europoje pernai susitraukė iki vos 4,5 proc.

Dėl investicijų trūkumo visi „Fiat“ modeliai yra senstelėję, o be 2011 metais pristatytos „Panda“ paskutinis masėms skirtas modelis buvo 2007-ųjų „Fiat 500”.

"Chrysler" įmonei "Fiat" mažai kuo gali būti tiesiogiai naudinga, nes jos turimos technologijos gerokai senstelėjusios, tačiau "Chrysler" dabar taip pat išgyvena ne pačius geriausius laikus. Todėl tikrajai naudai pasireikšti prireiks bent kelerių metų.

Nors „Chrysler“ perėmimas gali būti paskutinis svarbus S.Marchionne'o žingsnis, nuo jo įpėdinio priklausys, kaip sėkmingai dvi įmonės iš itin skirtingomis kultūromis pasižyminčių šalių dirbs kartu.

Naujasis „Fiat“ vadovas bus parinktas iš 20 žmonių, esančių „Fiat“ valdyboje, tačiau favoritu laikomas S.Marchionne'o dešinioji ranka Alfredo Altavilla.

„Fiat” tvirtina, kad nors investicijų keletą metų stigo, inžinieriai neapleido savo darbo.

„Inžinieriai nesėdėjo rankų sudėję ir nelaukė sandorio. Mes nedarėme tik vieno – galutinių investicijų gamybai Europoje. Bet tai galima padaryti labai greitai, per metus“, - sakė įmonės atstovas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
REPORTERIS: KT konstatavo, kad R. Žemaitaitis pažeidė Konstituciją