Draudimo kompanijos nežada nieko gero – vairuotojams teks veržtis diržus

Šylant orams šalies vairuotojų nuotaikos – visai nepavasariškos. Ne vieną jų šokiravo gerokai išaugusios privalomojo civilinės atsakomybės draudimo kainos.

Draudimo kompanijos sako, kad iki šiol transporto priemonių draudimas joms atnešdavo nuotolius.<br>D. Umbraso asociatyvi nuotr.
Draudimo kompanijos sako, kad iki šiol transporto priemonių draudimas joms atnešdavo nuotolius.<br>D. Umbraso asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Mar 15, 2017, 10:17 AM, atnaujinta Apr 7, 2017, 11:18 PM

Lengvajam automobiliui ar motociklui šis padidėjimas gali siekti 30 – 40 procentų, tuo metu komercinio transporto draudimo kainų augimas skaičiuojamas kartais.

Nenuostabu, kad šalies vežėjai skambina pavojaus varpais – paskutiniu metu draudikų siūlomos sąlygos jiems yra sunkiai protu suvokiamos.

Daliai pervežimų bendrovių privalomasis civilinės atsakomybės draudimas pabrango net 3-4 kartus. Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ sako, kad susiklosčiusi situacija trikdo transporto bendrovių veiklą, tai atsilieps ir vežėjų tarptautiniam konkurencingumui bei darbo vietoms.

Pabrango tris kartus

Nuo 2,5 iki 5,5 tūkst. eurų, o kai kada ir 15 tūkst. eurų. Tokį vilkikų draudimo kainos šuolį teko patirti Šiauliuose įsikūrusiai tarptautinių pervežimų įmonei „Aderita“, valdančiai dešimties sunkiasvorių automobilių parką.

Šios bendrovės direktorė Edita Blodžiūnienė teigia iš pradžių bandžiusi aiškintis, kas vyksta, tačiau greitai supratusi – įvykiai nepasiduoda jokiai logikai.

„Per 2015-uosius turėjome penkis draudžiamuosius įvykius, tačiau jie nebuvo dideli – žala svyravo nuo 100 eurų iki 8 tūkst. eurų. Draudikai nesigilina, koks buvo žalos dydis – mato, kad buvo penkios žalos, ir kelia kainas.

Iš karto po to mums draudimo kainos pakilo, už vieną vilkiką teko sumokėti 5,8 tūkst. eurų draudimo įmoką, tačiau 2016-aisiais neturėjome nė vienos žalos ir kainos po truputi pradėjo normalizuotis – draudimo polisai automobiliams sumažėjo iki 3 tūkst., vieną automobilį pavyko apdrausti ir už 2,4 tūkst. eurų“, – pasakoja verslininkė.

Atokvėpis nebuvo ilgas. Spalio mėnesį vienas iš įmonės vilkikų Didžiojoje Britanijoje pateko į eismo įvykį. Nors vairuotojas nebuvo kaltas, tačiau apsidrausdama įmonės vadovė užregistravo įvykį draudimo bendrovėje BTA, kur transporto priemonė ir buvo drausta.

Po kurio laiko, pateikus dokumentus, pavyko įrodyti, kad įmonės atstovas nėra įvykio kaltininkas, tačiau nuo tolimesnių įvykių tai jau neapsaugojo.

„Po dviejų savaičių baigėsi šio automobilio techninė apžiūra ir draudimas. Bandau apdrausti, o jie ir sako – matome sistemoje, kad ši mašina patekusi ne į vieną įvykį, yra netvarkinga, todėl atsisakome drausti.

Nesvarbu, kad tie du įvykiai buvo su užkardu, t. y. mažareikšmiai – yra sistemoje žalos faktas ir viskas. Iš draudikų vienintelė „Compensa“ pasiūlė draudimą už 8 tūkst. eurų. Po kelių dienų jie apsigalvojo ir kainą pakėlė iki sunkiai suvokiamų 15 tūkst. eurų“, – sako E.Blodžiūnienė.

Vadovė rado sprendimą, bet jis kainavo brangiai – apdraudė automobilį mėnesiui už 2 tūkst. eurų, kad būtų galima jį pateikti techninei apžiūrai. Seniau už panašią sumą ji galėjo drausti automobilį metams.

Ne pavienis atvejis

Vežėjų asociacijos „Linava“ prezidentas Erlandas Mikėnas sako, kad problemos, su kuriomis susidūrė „Aderita“, nėra pavienis atvejis – transporto bendrovėms privalomasis civilinės atsakomybės draudimo kainos kyla masiškai.

„Mūsų duomenys rodo, kad skirtingiems vežėjams draudimas per porą metų pabrango nuo 30 iki 300 proc. Per tą laiką vežėjai netapo labiau nedrausmingi ar dažniau patenkantys į eismo įvykius.

Pagrindine priežastimi įvardinčiau išnykusią konkurenciją tarp draudimo bendrovių. Kas atsitiko tarp draudikų, kad jie nustojo varžytis, sunku pasakyti“, – sako E.Mikėnas.

E. Mikėnui antrina ir E. Blodžiūnienė. Pasak jos, po ilgų susirašinėjimų pavyko gauti miglotą atsakymą, kad smulkieji vežėjai nedomina draudikų.

„Pagrindinė susidariusios situacijos priežastis – konkurencijos tarp draudikų nebuvimas. Jie aiškina, kad turi pakankamai didelį portfelį vežėjų, yra jų perteklius, todėl visaip vengia drausti, ypač smulkiuosius.

Vežėjai, kurie turi panašų automobilių parką kaip mes, moka už draudimą panašiai – o mes mokame vidutiniškai 5,5 tūkst., kai prieš kelis metus kainos buvo perpus mažesnės“, – teigia „Aderitos“ vadovė.

Vežėjų asociacijos versija – tokių kainų kilimo priežastimi galėtų būti draudikų tarpusavio ryšiai. Transporto bendrovėms draudimo paslaugas teikia trys įmonės: „Gjensidige“, „Compensa“ ir BTA.

Apie 75 proc. Didžiosios Britanijos draudimo portfelio valdo dvi kompanijos: „Compensa“ ir BTA. „Compensa“ priklauso įmonių grupei „Vienna Insurance Group“, kuri praėjusiais metais įsigijo BTA akcijų paketą – taigi yra valdomi vieno savininko. Po šio sandorio draudimo kainos vežėjams, kurie vyksta į Didžiąją Britaniją, buvo gerokai pakeltos.

Prašo valstybės pagalbos

„Aderitos“ vadovė žodžių į vatą nevynioja ir teigia, kad dabartinė susiklosčiusi situacija yra ne kas kita, kaip „legalus reketas“.

„Mūsų įmonės sumokamos įmokos viršija išmokas tris kartus, taigi draudikams dirbti su mumis apsimoka. Jie pamatė, kad galime mokėti 5 tūkst. eurų, tai kodėl neimti ir toliau tokių pinigų?“, – apie susiklosčiusią situaciją emocingai kalba E. Blodžiūnienė.

„Linava“ ieško priemonių spręsti susidariusią situaciją. Viena iš jų – nuosavos draudimo įmonės steigimas, kuris padidintų konkurenciją draudimo rinkoje ir taip sumažintų kainas vežėjams. Į naujos bendrovės valdymą būtų pritraukiamos didžiausios vežėjų bendrovės.

Vežėjai sako, kad kaimyninėse šalyse draudimo įmokos krovininiam transportui yra gerokai mažesnės, todėl tęsiantis tokiai situacijai šalies vežėjai gali prarasti konkurencingumą ir rinkas, o tai turės skaudžių padarinių tiek šalies ekonomikai, tiek darbo vietoms.

„Apie esamą problemą informavome visas tam įtakos galinčias turėti valstybines institucijas, įskaitant ir Lietuvos banką. Situacija kol kas nesikeičia, o vežėjai jau nebeturi resursų atlaikyti milžinišką kitų šalių kompanijų konkurenciją.

Ne vienas vežėjas siūlė blokuoti kelius, stabdyti eismą, paralyžiuoti didžiuosius miestus ar kitomis drastiškomis priemonėmis atkreipti dėmesį į draudikų savivalę.

Manau, kad toks scenarijus tikrai nėra išeitis, tačiau raminti vežėjus „Linava“ jau nebeturi argumentų. Tikime, kad galima situaciją išspręsti ir be kraštutinių priemonių, bet vežėjų kantrybė jau išseko“, – teigia E. Mikėnas.

Draudimas brango visiems

Bendrovės „Ergo Insurance“ draudimo departamento direktorius Tomas Nenartavičius aiškino, kad transporto draudimo kainos nuolat keičiasi tiek privatiems, tiek verslo klientams.

„Jei paskutinius kelerius metus draudimo paslaugos vairuotojams pigo dėl aršios konkurencijos rinkoje, tai šiemet kai kuriems iš jų įkainiai išaugo. Keičiasi tiek privalomojo vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo, tiek Kasko draudimo įkainiai“, – konstatavo jis.

Pašnekovas pastebėjo, kad įvairioms vairuotojų grupėms draudimo paslaugos kainos kito nevienodai. Vidutiniškai fiziniams asmenims draudimas brango nuo 10 iki 20 proc., o juridiniams, ypač važiuojantiems į užsienį, ir dar daugiau.

Tokį brangimą T. Nenartavičius aiškino tuo, kad draudikai buvo priversti peržiūrėti transporto draudimo įkainius, nes dėl didėjančio avaringumo registruojama daugiau eismo įvykių metu patiriamų žalų.

„Taip pat šalyje pabrango automobilių remontas ir didėjo infliacija, todėl aukštyn šoktelėjo išlaidos vienai žalai atlyginti. Neigiamą įtaką paslaugų įkainiams turi didėjančios žalos dėl lietuvių patiriamų eismo įvykių užsienyje“, – komentavo jis.

Teisinasi papildomais mokesčiais

Draudimo kompanijos atstovas taip pat užsiminė apie ryškėjančią dar viena nerimą keliančią tendenciją – pastebimą gana aukštą sukčiavimo mastą. Augantis imituotų eismo įvykių skaičius, taip pat gali nulemti transporto draudimo įkainių korekcijas.

Anot T. Nenartavičius, draudikai neslepia ir kuris jau laikas atvirai sako, kad patirti nuostoliai transporto draudimo segmente juos išvargino.

„Turime atvejį, kai nuolat mažėjančios transporto draudimo kainos ir pigios paslaugos galiausiai atsisuko prieš patį draudėją. Ilgą laiką privalomasis vairuotojų civilinės atsakomybės draudimas buvo labai pigus ir bene pigiausias Europoje“, – sakė pašnekovas.

Jis sutiko, kad ši žinia buvo puiki vairuotojams, tačiau draudimo rinkai nešė nuostolius. Visgi mažos paslaugos kainos ilgam neišsilaiko, todėl draudėjai dabar už paslaugas moka jau kur kas daugiau.

„Draudimo paslaugų kainos gali keistis ir dėl Vyriausybės planų jį papildomai apmokestinti.

Draudimo kaina gali išaugti tiek, koks bus nustatytas PVM dydis ir net daugiau, nes pokyčiai pareikalaus papildomų nemažų administracinių išlaidų.

Tačiau tikimės, kad pokyčių šioje srityje neįvyks ir papildoma mokestinė našta neužgrius vartotojų pečių“, – reziumavo pašnekovas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.