Istorinių automobilių galvosūkiai: kada ir į ką verta investuoti?

Garsusis prancūzų rašytojas ir romano meistras Onorė de Balzakas kadaise pareiškė, kad „pomėgis kolekcionuoti – pirmoji proto sutrikimo pakopa“. Šiandien galima tik spėlioti, kokiomis aplinkybėmis gimė ši sentencija, tačiau kalbant apie istorinius automobilius tai – tikra teisybė.

Automobilio pagaminimo metai ne visuomet lemia jo vertę. <br>Organizatorių nuotr.
Automobilio pagaminimo metai ne visuomet lemia jo vertę. <br>Organizatorių nuotr.
Automobilio pagaminimo metai ne visuomet lemia jo vertę. <br>Organizatorių nuotr.
Automobilio pagaminimo metai ne visuomet lemia jo vertę. <br>Organizatorių nuotr.
Automobilio pagaminimo metai ne visuomet lemia jo vertę. <br>Organizatorių nuotr.
Automobilio pagaminimo metai ne visuomet lemia jo vertę. <br>Organizatorių nuotr.
Automobilio pagaminimo metai ne visuomet lemia jo vertę. <br>Organizatorių nuotr.
Automobilio pagaminimo metai ne visuomet lemia jo vertę. <br>Organizatorių nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

May 10, 2018, 12:55 PM

Dalį Lietuvos įspūdingiausių „oldtimerių“ – įvairius „Datsun“, „Rolls-Royce“ bei kitus trisdešimties metų ir senesnius modelius – bus galima išvysti „Auto Bazar“ parodoje, kuri gegužės 18-ąją vyks Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“.

Verslo niša

Kai kuriuos istorinius automobilius paversti muziejiniais eksponatais kainuoja beprotiškai didelius pinigus. Kita vertus, laiku ir teisingai investavus į ratuotą senieną, vėliau galima pačiam tapti pasakiškai turtingam.

Klausimas, kaip atskirti automobilius, vertus brangaus restauravimo, leisiančio ateityje tikėtis dosnaus uždarbio, pralinksmino automobilių entuziastams puikiai pažįstamą Romą Tamulevičių.

Prienuose veikiančiose dirbtuvėse retas bei egzotiškas mašinas naujam gyvenimui prikeliantis meistras patikino, kad jei turėtų orakulo dovaną ir sugebėtų numatyti, koks restauravimo – atkuriamojo remonto – projektas atneš didžiausią pelną, jau seniai būtų tapęs milijonieriumi.   

„Patys bendriausi principai, kuriais vadovaujantis galima tikėtis restauruoto automobilio vertės augimo: modelis turėtų būti retas, riboto tiražo ar išskirtinės komplektacijos.

Tačiau pastaruoju metu tampa akivaizdūs kiti dalykai. Keturiasdešimtmečiai ar penkiasdešimtmečiai, nusprendę įsigyti kolekcinę mašiną, labai dažnai ieško būtent jam teigiamas emocijas keliančių ir vaikystėje ant miegamojo sienų kabėjusiuose plakatuose įamžintų automobilių.

Kai kuriais atvejais tai – paprasčiausia „Volga“ ar dar paprastesnis 3 serijos BMW, nuo konvejerio nuriedėjęs 1980-aisiais.

Tarkime, pirmos kartos „Volkswagen Golf“, atrodytų, neseniai kainavo apie 100 eurų. Dabar už GTI serijos modelį galima tikėtis 20 tūkst. eurų, o už išskirtinius, geros techninės būklės egzempliorius – net 30 ar 40 tūkst. eurų.

Kita vertus, tai labai panašu į kainų burbulą, todėl tikimybė, kad vieną dieną niekas nesiūlys nė tiek, kiek išleista kapitaliniam automobilio remontui, iš tiesų didžiulė. Šių metų specializuotose parodose Esene ar Štutgarte panašios nuotaikos tvyrojo ore“, – dėsto R. Tamulevičius.

Svarbiau, kad patiktų

Pašnekovas pabrėžė, kad perkantys istorinius automobilius, tiesiog norėdami įgyvendinti senas svajones, dažniausiai išlošia daugiau nei kuriantys investicines schemas ir puoselėjantys didelės grąžos viltis.

„Jei žmogus perka automobilį, kad juo džiaugtųsi važinėdamas kasdieniais reikalais, net jei po kelerių metų tokios mašinos kaina nekils, vis vien bus galima skaičiuoti moralinį pasitenkinimą“, – pastebi Romas, pats pamėgęs seniai nebegaminamus japoniškų automobilius.   

Norint, kad automobilio vertė bent jau nesumažėtų, reikia skirti laiko ir jo priežiūrai. Tai aktualu jį naudojant kiekvieną dieną ir ypač žiemą, mat seno nuo rūdžių neapsaugoto automobilio kėbulą šaltuoju sezonu kelius nuklojusi druska pragraužia labai greitai.   

Be to, naudojant kiekvieną dieną, automobilio kėbulas nukenčia – nuo šalikelės akmenų, kitų transporto priemonių durelių prekybos centro aikštelėje ir aplinkos poveikio.

Be to, senų automobilių kasko draudimas dažnai yra neveiksmingas, tad ir važinėti jais reikia atsargiau.

Senas – nebūtinai vertingas

Rekomendacijomis su istorinių automobilių gerbėjais pasidalino vieną įspūdingiausių technikos kolekcijų Lietuvoje turintis Alfredas Eitutis.

Jo manymu, į pagaminimo metus nereikėtų kreipti daug dėmesio – senesnis nebūtinai reiškia brangesnis.

„Dažniausiai daroma klaida – sureikšminami pagaminimo metai. Tai toli gražu ne visada suteikia papildomos vertės: nors ir koks senas būtų „Ford Model T“, tokių mašinų buvo pagaminta apie 15 mln. egzempliorių.

Tikėtis, kad kolekcininkai dėl tegu ir kruopščiai restauruoto pames galvą, tikrai nereikėtų. Gali nutikti taip, kad tokiam automobiliui sutvarkyti išleisti pinigai niekuomet nesugrįš. Ir atvirkščiai“, – teigia A. Eitutis.

Jis, kaip ir R. Tamulevičius, pabrėžė išskirtinumo svarbą. Pavyzdžiui, specialios modifikacijos, kurių sukurta po kelis šimtus vienetų, ilgalaikėje perspektyvoje bus vertingesnės nei eiliniai modeliai, kurių yra tūkstančiai.

„Kuo mažiau kokio nors modelio buvo paleista, tuo didesnį susidomėjimą automobilis kelia.

Ypač vertinami egzemplioriai, pirmųjų šeimininkų valia, kokioje nors kėbulų ateljė gavę išskirtinę išvaizdą ar tam tikrų techninių patobulinimų.

Žinoma, nors stebuklų vis dar pasitaiko, absoliuti dauguma vertingų tarpukario laikų automobilių jau yra atrasti, restauruoti ir papildę kolekcijas ar muziejų fondus“, – pasakoja istorinių automobilių žinovas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.