Sergio Marchionne gyvenimas: kaip emigrantų vaikas išgelbėjo automobilių legendas

Genijus, padaręs tai, kuo niekas netikėjo, dirbęs iki pat išnaktų, visuomet vilkėdavęs juodą megztinį, – toks buvo praeitą savaitę miręs automobilių pasaulio žvaigžde tituluotas italas Sergio Marchionne, iš grėsusio bankroto ištraukęs „Fiat“ ir „Chrysler“.

S.Marchionne prieš 14 metų iš finansinės duobės ištraukė didžiulių nuostolių turėjusią italų kompaniją „Fiat“.<br> AFP/Scanpix nuotr.
S.Marchionne prieš 14 metų iš finansinės duobės ištraukė didžiulių nuostolių turėjusią italų kompaniją „Fiat“.<br> AFP/Scanpix nuotr.
S.Marchionne prieš 14 metų iš finansinės duobės ištraukė didžiulių nuostolių turėjusią italų kompaniją „Fiat“.
S.Marchionne prieš 14 metų iš finansinės duobės ištraukė didžiulių nuostolių turėjusią italų kompaniją „Fiat“.
S.Marchionne prieš 14 metų iš finansinės duobės ištraukė didžiulių nuostolių turėjusią italų kompaniją „Fiat“.<br> AFP/Scanpix nuotr.
S.Marchionne prieš 14 metų iš finansinės duobės ištraukė didžiulių nuostolių turėjusią italų kompaniją „Fiat“.<br> AFP/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Specialiai „Lietuvos rytui", Italija

Aug 6, 2018, 8:00 PM, atnaujinta Aug 6, 2018, 8:01 PM

Genialiu vadybininku vadinto verslininko gedi ne tik Italija. Jis išgelbėjo du skęstančius automobilių gigantus – italų „Fiat“ ir amerikiečių „Chrysler“. Nors tai atrodė ir vargiai įmanoma.

Neabejojama, kad S.Marchionne būtų nuveikęs dar daug ką, bet 66 metų genijaus širdis trečiadienį sustojo Ciuricho ligoninėje, kur jam, vienų šaltinių duomenimis, buvo operuotas plaučių vėžys, kitų – petys. Kad ir kaip būtų, jis po operacijos paniro į komą ir nebepabudo.

Keistas sutapimas, tačiau būtent S.Marchionne mirties dieną oficialiai pranešta, jog FCA atsikratė visų savo skolų. Koks buvo šis automobilių pramonės gelbėtojas, sugebėjęs išspręsti, atrodytų, neįveikiamas problemas?

Dirbo be poilsio

Revoliuciją automobilių pramonėje sukėlęs eilinio karabinieriaus sūnus S.Marchionne pasiekė tiek, kad vargu ar kas būtų to tikėjęsis, kai vos 14-os su šeima jis emigravo ieškoti geresnio gyvenimo į Kanadą. Italas turėjo dvigubą pilietybę – Italijos ir Kanados.

Už Atlanto jis baigė filosofijos mokslus.

„Kai gavau savo pirmą – filosofo diplomą, mano tėvas jau buvo išrinkęs taksi automobilio, kurį turėjau vairuoti, spalvą. Sakė, kad filosofo diplomas niekam nebus reikalingas“, – apie savo išsilavinimą yra kalbėjęs S.Marchionne.

Vėliau Toronte jis baigė ekonomiką ir teisę. Nuo mažų dienų Sergio buvo itin imlus mokslui ir itin darbštus. Toks jis išliko ir atėjęs vadovauti „Fiat“.

Apie jo pomėgį dirbti Italijoje sklando daugybė legendų. Esą S.Marchionne per 10 metų turėjo tik vieną laisvą savaitgalį. Jis yra prisipažinęs, kad keldavosi pusę keturių ryto, valandų valandas leisdavo darbe, visada su savimi turėjo nuolat skambančius keturis mobiliuosius telefonus, o jo elektroninių laiškų bendradarbiai sulaukdavo net naktimis.

Visąlaik – su juodu megztiniu

S.Marchionne buvo uždaras ir išvaizdai daug dėmesio neskiriantis žmogus. Nors per metus jis uždirbdavo 10 milijonų eurų, nuolat dėvėjo juodą megztinį, o po juo – languotus marškinius. Nekenčiamą kaklaryšį jis ryšėdavo tik ypatinga proga – pavyzdžiui, per vizitą pas popiežių.

„Net nežinau, kaip surišti mazgą, jau 10 metų kaklaryšio nenešioju“, – yra sakęs verslininkas.

Savijauta privertė keistis

S.Marchionne turėjo ir kitų įpročių – daug rūkė, net iki 3 cigarečių pakelių per dieną.

Taip pat kasdien nevengė išlenkti po keletą taurių šampano ir brendžio. Prieš metus sveikatai pablogėjus metė rūkyti, įtampos nebeslopino alkoholiu, bet įpročio labai daug dirbti neatsisakė.

„Kai metė rūkyti – atrodė, kad sveikata gerėja. Verslininkas niekada nesiilsėjo, nors visiems buvo aišku – jis nesijaučia gerai.

Jis sublogo, atrodė pavargęs ir labai sunkiai kvėpavo. Ir vis tiek daug dirbo, keliavo iš vieno pasaulio krašto į kitą“, – taip pasakojo S.Marchionne gyvenimo draugės 47-erių Manuelos Battezzato tėvas Pieras Luigi Battezzato.

Meilę sutiko darbe

Kad darboholikas meilę surado darbe, nieko nenustebino. Manuela dirbo kompanijos komunikacijos skyriuje, o oficialia pora jie tapo 2012-aisiais. Tiesa, apie jų santykius žinoma labai mažai. Pora itin saugojo privatumą, buvo toli nuo apkalbų ir skandalų.

„Ji yra mano sėkmė“, – taip per vieną iš nedaugelio viešų intymumo akimirkų prisipažino genialusis vadovas. M.Battezzato – antroji S.Marchionne meilė.

Su pirmąja žmona Orlandina jis išsiskyrė ir iš pirmosios santuokos turi du sūnus Alessio Giacomą ir Jonathaną Tylerį.

Pakirto mįslinga liga

Kuo tiksliai sirgo birželį 66-ąjį gimtadienį atšventęs S.Marchionne, Italijoje iki šiol spėliojama.

Apie savo ligą „buldozeriu su megztiniu vadintas“ italas buvo prasitaręs tik artimiausiems asmenims, todėl netikėta automobilių pramonės vilko mirtis šokiravo visus, net ir bendražygius FCA koncerne.

Iš pradžių Italijos žiniasklaidoje pasirodė pranešimų, kad daug rūkiusį verslininką pakirto plaučių vėžys. Vėliau imta kalbėti apie kur kas retesnę ir itin sunkią vėžio formą – sarkomą.

Beje, nuo vėžio sulaukusi vos 31 metų mirė ir jo sesuo Luciana, su kuria S.Marchionne buvo itin artimas. Jos mirtis taip sukrėtė Sergio, kad jis užsisklendė ir apie asmeninį gyvenimą niekada neatviraudavo.

Viešumoje pastaruoju metu retai rodęsis milijonierius kone akyse silpo. Kalbama, kad kurį laiką jis sunkiai judino dešinį petį, kentė didelį skausmą.

Verslininkas gėrė vaistus, o birželio pabaigoje Šveicarijoje, Ciuricho ligoninėje, jam atlikta peties operacija, pasibaigusi fatališkomis komplikacijomis.

Pranešama, kad operacijos metu jį ištiko smegenų embolija, panardinusi vyrą į komą. Likus kelioms dienoms iki mirties pranešta, kad dėl kilusių sunkių komplikacijų S.Marchionne nebegalės toliau vadovauti įmonei, todėl atsistatydina iš visų einamų pareigų.

Šeima nutarė, kad paskutinė jo kelionė bus tokia, kokios būtų norėjęs pats verslininkas.

Suplanuota kukli, nevieša laidotuvių ceremonija. Spėjama, kad S.Marchionne kūnas bus kremuotas ir palaidotas gimtajame Italijos Kječio mieste arba Kanadoje, kur palaidota jo motina.

Išgelbėjo nuo pragaišties

S.Marchionne ne veltui vadinamas genijumi. Jo išskirtiniai vadybiniai sugebėjimai atsiskleidė, kai jis prieš 14 metų iš finansinės duobės ištraukė daugybės sunkumų kamuojamą ir didžiulių nuostolių turėjusią italų kompaniją „Fiat“.

Kai jis 2004-aisiais stojo prie „Fiat“ vairo, įmonė per dieną prarasdavo apie 2 milijonus eurų, bet tai nesutrukdė S.Marchionne tikėti istorinės italų įmonės „Fiat“ sėkme. Jis žadėjo daug dirbti, kad išgelbėtų įmonę, ir tai darė.

Restruktūrizavęs „Fiat“ S.Marchionne pasiekė, kad įmonė grąžintų skolas ir vėl taptų pelninga.

Viename interviu jis yra sakęs: „Prisimenu pirmąsias 60 dienų, kai čia atvykau 2004-aisiais. Aplankiau visus pastatus. Šeštadienį ir sekmadienį apeidavau visus dušus, persirengimo kambarius, valgyklą, tualetus.

Pakeičiau viską. Kaip galiu tikėtis, kad darbininkas atliks darbą kokybiškai, jei dirba tokiomis baisiomis sąlygomis.“

Sukūręs kone stebuklą ir nutildęs skeptikus jis žengė dar drąsesnį žingsnį – 2009-aisiais pasaulį kamuojant ekonominei krizei išdrįso nupirkti amerikiečių legendą „Chrysler“.

Ją prijungė prie „Fiat“ ir šitaip 2014-aisiais sukūrė FCA.

Jei S.Marchionne tuo metu nebūtų rizikavęs, „Chrysler“ nebūtų išlikusi. Į atskirą įmonę jis atskyrė „Ferrari“, o jo sprendimas žengti su „Ferrari“ į Niujorko akcijų biržą įmonės vertę pakėlė kelis kartus.

Nors siautė krizė, S.Marchionne daugiau kaip dešimtmetį sėkmingai vadovavo įmonėms, gaminusioms automobilius įvairių klasių žmonėms – nuo „Fiat Panda“ iki „Ferrari“.

„Kokį nors emyrą, kuris pirks „Ferrari“, visuomet rasiu, bet jei nebeliks vidurinės klasės, kas iš manęs pirks „Panda“ automobilius?“ – taip yra kalbėjęs genialusis vadybininkas.

Susikrovė didelį turtą

„Fiat“, „Alfa Romeo“, „Lancia“, „Jeep“, „Chrysler“, „Maserati“ ir „Ferrari“ – šiuos automobilius gamina įmonės, kurias verslo genijus išgelbėjo nuo žūties ir subūrė po vienu stogu.

Net ir liukso klasės automobilių pardavimas išaugo. 2017-aisiais įmonė pardavė daugiau kaip 52 tūkst. „Maserati“, nors prieš septynerius metu pardavimas siekė vos dešimtadalį šio rezultato.

Atrodo, kad klestėjo viskas, prie ko prisilietė talentingojo genijaus ranka. Vyras ir pats sugebėjo sukaupti didžiulius turtus.

Jo turimo turto vertė gali siekti apie 550 milijonų eurų. Esą taip praturtėti jam padėjo ne tik išskirtini dydžio atlyginimas, bet ir geras akcijų biržos mechanizmų išmanymas.

Koncerno vadovo vairą jau perėmė „Jeep“ markės vadovas Mike’as Manley.

„Praleidau 9 metus kalbėdamas su Sergio kiekvieną dieną, ir mano širdis šiandien yra sudaužyta“, – šitaip savo pirmąją darbo dieną kalbėjo naujasis FCA vadovas.

Kaip seksis automobilių gigantui netekus gelbėtojo ir ypatingo vadovo, galima tik spėlioti. Bet finansų rinkos į jo mirtį sureagavo žaibiškai – FCA akcijos per dieną smuko net 15 procentų, o įmonė per dieną prarado 4 mlrd. eurų.

Užuojauta – iš prezidentų

Italų žiniasklaidoje S. Marchionne aprašomas kaip išskirtinį vadovo talentą turėjęs žmogus, kuris pakeitė supratimą ne tik apie tai, kaip turi dirbti įmonės vadovas, bet net ir pačią Italiją.

„Daug kas jį vadino negailestigu genijumi, tačiau man jis atrodė sunkaus likimo žmogus, turėjęs ypatingą protą ir išskirtinį DNR“, – tokį S. Marchionne prisiminė italų žurnalistė Daria Bignardi. 

 Apie verslininko sugebėjimus jau seniai kalbėjo visas pasaulis. Žurnalas „The Time“ savo viršelyje jį buvo pavadinęs automobilių pramonės žvaigžde, kuris pirma ant kojų pastatė „Fiat“, o vėliau išgelbėjo „Chrysler“.

Užuojautą dėl jo mirties pareiškęs JAV prezidentas Donaldas Trumpas S.Marchionne apibūdino kaip vieną iš talentingiausių vadovų pasaulyje po Henrio Fordo mirties: „Man, kaip JAV vadovui, buvo didelė garbė pažinti Sergio, jis iš tiesų dievino automobilių pramonę ir dėl jos ryžtingai kovojo. Jo tikrai labai trūks“.  

„Jis turėjo viziją ir visada žiūrėdavo toliau nei horizontas, žinojo, kaip svarbu ateityje bus inovacijos ir kokybė“, – dėl netikėtos FCA vadovo mirties apgailestavo Italijos prezidentas Sergio Mattarella.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.