Medikai prabilo apie tikrąją naujų „greitųjų“ būklę: „Būtina laukti, kol nutiks nelaimė?“

Dalis Lietuvos greitosios medicinos pagalbos (GMP) darbuotojų reiškia susirūpinimą dėl naujųjų „Fiat“ automobilių, kuriuose sumontuota įranga esą kelia pavojų pacientams. Be to, GMP darbuotojai skundžiasi, kad automobiliai nėra pritaikyti važinėti rajoniniais keliais, kurie kartais būna sunkiai pravažiuojami, ypač žiemą. 

Medikai neslepia susiduriantys su daugybe problemų.<br>M.Patašiaus nuotr.
Medikai neslepia susiduriantys su daugybe problemų.<br>M.Patašiaus nuotr.
 Medikai pastebi daug problemų naujuosiuose automobiliuose.<br> Stop kadras
 Medikai pastebi daug problemų naujuosiuose automobiliuose.<br> Stop kadras
Daugiau nuotraukų (2)

LRT radijo laida „Lietuvos diena“, LRT.lt

Oct 22, 2018, 7:12 PM, atnaujinta Oct 22, 2018, 7:25 PM

Sveikatos apsaugos ministerija šiemet ne kartą skelbė, kad greitosios pagalbos automobilių parkas atnaujinamas keliais etapais. Naujosios transporto priemonės perduodamos įvairioms Lietuvos greitosios pagalbos stotims, pavyzdžiui, Anykščių, Jurbarko, Pasvalio, Vilkaviškio, Prienų ir Šiaulių bei Alytaus, todėl problemos gali būti pastebėtos visoje šalyje.

Keletas nemalonių nutikimų jau įvyko, todėl greitosios pagalbos medikų bendruomenė pradėjo kalbėti, kad kažkas yra negerai. Keliamas klausimas, kad ministerija galėjo taupyti lėšas, tačiau kieno sąskaita tai daroma? Juk neužtikrinamas ne tik darbuotojų, bet ir pacientų saugumas.

Iš kėdės iškrito pacientas

Alytaus rajono savivaldybės BMP stotis yra gavusi tris pačius naujausius „Fiat Ducato“ automobilius. Jie buvo pristatyti kaip itin geri, pritaikyti pacientų pervežimui, pirminei jų apžiūrai ir būklės stebėjimui. 

Juose sumontuota moderni pacientų gaivinimo sistema, ypač paprasta naudoti pacientų su stuburo traumomis imobilizavimo lenta ir transportavimo kėdutė, tačiau dėl pastarosios ir kilo skandalas Alytuje. 

„Konkrečiu atveju, pacientas buvo vežamas konsultacijai į Kauno klinikas, iki kurių likus pusei kilometro lygiame kelyje, nesant dideliam greičiui, staiga iš specialios kėdės iškrito pacientas, nes ji išlūžo. Tai buvo stresas tiek pacientui, tiek ir kartu vykusiems medikams. 

Pacientas, kuris buvo vežamas šiuo atveju, svėrė daugiau nei 100 kilogramų, tačiau pačios slaugos specialistės teigia, kad neaišku, kokiam svoriui pritaikytos šios kėdės, kurios sumontuotos naujuose „Fiat Ducato“ automobiliuose“, – nemalonų atvejį papasakojo LRT naujienų tarnybos žurnalistė Rūta Ribačiauskienė.

Neštuvai tokiam darbui nepritaikyti

Šiaulių greitosios medicinos pagalbos stotis gavo penkis naujus „Fiat Ducato“ automobilius. Iš turimų 19 tai yra nemažas atnaujinimas. Medikai teigia, kad šie automobiliai ne tik nepatogūs, bet ir nesaugūs. 

„Naujieji automobiliai turi mechaninį laiptelį, kurį vairuotojas turi ištraukti ir atgal įstatyti rankomis. Šis laiptelis kartais stringa, todėl vairuotojas priverstas jį padaužyti. 

Tačiau labiausiai personalas nepatenkintas naujaisiais neštuvais. Šiaulių GMP stoties darbuotojai pasakoja, kad neštuvus, kurie sumontuoti naujuose automobiliuose, keičia senaisiais“, – situaciją Šiauliuose apibendrina LRT naujienų tarnybos žurnalistė Šiauliuose Lidija Jankauskienė.

Apie tai, kodėl naujuose automobiliuose sumontuoti trijų fiksacijų neštuvai neatitinka GMP darbuotojų poreikių, paaiškino Šiaulių GMP darbuotojų profsąjungos „Solidarumas“ pirmininkė Eglutė Kirklienė.

„Šie trijų funkcijų keltuvai yra skirti dirbti dviem vyrams. Nepamirškite, kad retai GMP ekipaže būna trys nariai, o rajonuose daugiausiai dirba vyras vairuotojas ir moteris medikė. Pamėginkite paskaičiuoti, kokį svorį paguldžius pacientą gali pakelti vyras, o kokį – moteris, ir įvertinkite, ar tai bus saugu“, – teigia E. Kirklienė.

Šiaulių greitosios medicinos pagalbos stoties Transporto skyriaus vadovas Valdas Umaras taip pat pripažino, kad iš darbuotojų sulaukia nemažai nusiskundimų dėl GMP darbuotojų darbui netinkamų naujųjų neštuvų.

„Pagrindinis GMP darbuotojų darbas – tai ligonių transportavimas lauko ir vidaus sąlygomis. Naujieji neštuvai labiau pritaikyti darbui ligoninių koridoriuose ar slaugos ligoninėse.

Neštuvai neturi tam tikrų funkcijų, kurių reikia mūsų darbe. Ne kartą šie neštuvai yra užstrigę ir ligonį reikėjo perduoti kitoms brigadoms“, – LRT RADIJO laidai „Lietuvos diena“ taigia V. Umaras.

Tuo metu E. Kirklienė priminė atvejį, kai nutrūkus specialiems troseliams pacientas galėjo atsidurti ant žemės. Todėl pašnekovė kelia klausimą, ar būtina laukti, kol nutiks nelaimė, kuri nuskambės per visą Lietuvą, kad būtų atkreiptas dėmesys į GMP ekipažų darbui skirtą netinkamą įrangą?

„Prieš perkant tokį pirkinį, ministerija turėtų atsižvelgti į automobilių komplektaciją. Tebūnie, naujų automobilių būna mažiau, tačiau tinkamai sukomplektuotų.

Turėtų būti parengta komisija, kuri įvertintų įrangą, o ne būtų taip, kaip vyksta dabar, kad ministerijos atstovas, kuris neturi supratimo apie GMP darbą uždeda parašą ir džiaugiasi per visas žiniasklaidos priemones, kad dovanoti nauji automobiliai“, – piktinasi E. Kirklienė.

Galiausiai ji pateikė Latvijos pavyzdį. Šioje šalyje paruošiami keli skirtingi automobilių modeliai su visa GMP darbuotojams reikalinga įranga. Tada automobiliai yra duodami išmėginimui, kad būtų įvertintas prietaisų ir darbui reikalingų priemonių išdėstymas. 

Darbui netinka ir patys automobiliai

Kaune dirbanti LRT Naujienų tarnybos žurnalistė Loreta Mačiulienė pasakojo apie tai, kad naujaisiais automobiliais skundžiasi ne tik medikai, bet ir vairuotojai. Pasak jų, naujieji „Fiat Ducato“ yra varomi tik priekiniais ratais, o tai didelis trūkumas važinėjant rajoniniais keliais.

„Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad greitosios medicinos pagalbos automobiliai važiuoja į kaimus ar vienkiemius, kur kelias ne visada yra asfaltuotas. Žiemą sniegas nuo tokių kelių gali būti nenuvalytas, tačiau pacientus pasiekti vis tiek reikia“, – vairuotojų keliamas problemas pasakoja L. Mačiulienė.

Taip pat vairuotojai skundžiasi ir tuo, kad važiuojant yra kratomas ne tik medicinos personalas, bet ir patys pacientai. Sudėtinga šiais automobiliais važiuoti ne tik rajoniniais, bet ir asfaltuotais keliais, nes jie „surenka“ visas duobes. 

Sveikatos apsaugos ministerijos spaudos skyrius per mažiausiai tris valandas nerado pašnekovo, kuris galėtų atsakyti į kritiką, kiek tokių automobilių buvo nupirkta, kiek jie kainavo ir ar tokie automobiliai su nekokybiška įranga toliau bus leidžiami naudoti. 

Parengė Vytenis Kudarauskas

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.