Paaiškėjo, koks buvo 2019 m. sezonas motociklininkams: skaičiai, faktai ir pamokos

Galutinai suvedus kelių policijos ir „Regitros“ duomenis aiškėja, koks sezonas buvo pernai šalies motociklininkams. Iš paviešintų duomenų matyti, kad vienareikšmiškai jo vertinti nesigauna – nemažai būta ir teigiamų, ir neigiamų niuansų. Į kai kuriuos dalykus reiktų atkreipti dėmesį artėjant naujajam sezonui, o kai kurie dalykai atrodo keistai.

 Paaiškėjo, koks buvo 2019 m. sezonas motociklininkams: skaičiai, faktai ir pamokos.<br> Lrytas.lt fotomontažas
 Paaiškėjo, koks buvo 2019 m. sezonas motociklininkams: skaičiai, faktai ir pamokos.<br> Lrytas.lt fotomontažas
 Lyginant su užpraėjusiais metais, 2019 m. įvyko daugiau motociklų avarijų, daugiau motociklininkų žuvo, daugiau buvo sužeistų.<br> J.Stacevičiaus nuotr.
 Lyginant su užpraėjusiais metais, 2019 m. įvyko daugiau motociklų avarijų, daugiau motociklininkų žuvo, daugiau buvo sužeistų.<br> J.Stacevičiaus nuotr.
 „Regitros“ duomenys atskleidžia, kad įgyjančių teisę važiuoti motociklais daugėja, bet bendras skaičius turinčių teisę važiuoti motociklais - mažėja.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 „Regitros“ duomenys atskleidžia, kad įgyjančių teisę važiuoti motociklais daugėja, bet bendras skaičius turinčių teisę važiuoti motociklais - mažėja.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 2019 m. policija sustabdė 314 motociklininkų, važiavusių be šalmų.<br> T.Bauro nuotr.
 2019 m. policija sustabdė 314 motociklininkų, važiavusių be šalmų.<br> T.Bauro nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Feb 1, 2020, 5:26 PM, atnaujinta Feb 1, 2020, 8:37 PM

Iš paviešintų Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenų matyti, kad pernai Lietuvoje avarijose žuvo 17 motociklininkų. Tai yra kone trečdaliu (30,8 proc.) daugiau, nei 2018 m., kai žuvo 13 motociklininkų. Mopedų vairuotojai pernai žūčių išvengė (2018 m. žuvo 1 mopedo vairuotojas).

Pernai, kaip ir užpernai, žuvusių motociklų ir mopedų keleivių nebuvo. Tačiau motociklų vairuotojų praėjusį sezoną sužeista net 237 (31 iš jų buvo sužeistas tamsoje). Tai yra 24,7 proc. daugiau, nei 2018 m. (sužeista 190 motociklų vairuotojų, iš kurių 20 – tamsoje).

Taip pat pernai sužeisti 67 mopedų vairuotojai (iš jų tamsoje – 13). Tai 28,8 proc. daugiau, nei 2018 m. (buvo sužeisti 52 mopedų vairuotojų, iš jų tamsoje – 1).

2019 m. avarijose sužeisti 22 motociklų keleiviai (iš jų tamsoje – 2). Tai yra 10 proc. daugiau, nei 2018 m. (sužeista 20 motociklų keleivių, iš jų tamsoje – 3). Mopedų keleivių pernai sužeista 9 (iš jų tamsoje – 3), tai yra 10 proc. mažiau, nei 2018 m. (sužeista 10 mopedų keleivių, iš jų tamsoje – 3).

Gana prastai atrodo ir daugiau statistinių rodiklių. Štai, pavyzdžiui dėl motociklininkų kaltės pernai įvyko 125 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės. Tai yra 20,2 proc. daugiau, nei 2018 m. (dėl motociklininkų kaltės įvyko 104 avarijos, kuriose nukentėjo žmonės).

Dėl motociklininkų kaltės pernai žuvo 8 žmonės – tiek pat, kiek ir 2018 m. Visais atvejais avarijų kaltininkai motociklininkai buvo blaivūs.

Taip pat dėl motociklininkų kaltės 2019 m. buvo sužeisti 127 žmonės. Tai yra 18,7 proc. daugiau, nei 2018 m., kuomet motociklininkai sužeidė 107 žmones. Dėl girtų motociklininkų kaltės tiek pernai, tiek ir užpernai buvo sužeista vienodai žmonių – po 6.

Nelaimių daugėjo, nors motociklininkų mažėjo

Paradoksas, tačiau daugėjant nelaimių, į kurias pateko motociklininkai, pačių motociklininkų šalyje mažėja. „Regitros“ duomenys atskleidžia, kad per 2019 m. žmonių, turinčių teisę vairuoti A kategorijos transporto priemones, sumažėjo 1 243 asmenimis (nuo 179 470 praėjusių metų pradžioje iki 178 227 šių metų pradžioje).

A2 kategoriją turinčių žmonių sumažėjo 1 088 asmenimis (nuo 183 209 praėjusių metų pradžioje iki 182 121 šių metų pradžioje). A1 kategoriją turinčių žmonių sumažėjo 790 asmenimis (nuo 186 267 praėjusių metų pradžioje iki 185 477 šių metų pradžioje).

Asmenų, turinčių teisę vairuoti motociklus mažėja jau kelerius metus iš eilės. Tuo tarpu asmenų, turinčių teisę vairuoti B kategorijos transporto priemones, daugėja (šių metų pradžioje jų buvo kone 1,5 mln.).

Įžvelgia patirties stoką

Tad kaip paaiškinti tai, jog mažėjant motociklininkų šalyje, daugėjo nelaimių, žuvusių ir sužeistų? Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys, sezono metu ir pats važinėjantis motociklu, sako manantis, kad didėjantį nelaimių skaičių lėmė „gera vasara“. Praėjęs sezonas buvo palankus važiuoti motociklu, todėl manoma, kad žmonės dvirates transporto priemones naudojo dažniau, ilgiau ir intensyviau

Beje, kai kuriems motociklininkams sezonas iki šiol nepasibaigęs, vienetai vis dar važiuoja. Įdomu tai, kad juos sustabdžius patikrinimui, visi važiuoja tvarkingais motociklais, „apautais“ sezonui pritaikytomis padangomis, kaip to ir reikalauja Kelių eismo taisyklės.

„Nagrinėjant priežastis, dėl kurių pernai žuvo motociklų vairuotojai, matyti, jog septyni iš septyniolikos žuvo po susidūrimo su kitomis transporto priemonėmis. Čia turima galvoje tuomet, kai motociklininkų nepraleido išvažiuodami iš šalutinių kelių ir pan. Tai jau vairuotojų nedėmesingumo reikalas, nemato jie motociklų. Aišku, nereikia pamiršti šioje vietoje ir motociklų greičio.

Dar 7 atvejai įvyko tuomet, kai motociklininkai patys nuvažiavo nuo kelio. Čia jau galima įtarti patirties trūkumą ir vėl greitį. Iš tų septynių, vienas išvažiavo į priešpriešinę eismo juostą.

Taip pat matome 3 atvejus, kuomet patys motociklininkai įvažiavo automobiliams į galą. Tai yra, nesuspėjo sustabdyti nepasirinkę saugaus greičio ir atstumo iki priekyje esančio automobilio“, – lrytas.lt sakė V.Grašys.

Beje, iš viso pernai užregistruoti 92 susidūrimai su motociklais. Tai yra 37,3 proc. daugiau, nei 2018 m. (užregistruoti 67 susidūrimai su motociklais). Pernai taip pat registruoti 25 susidūrimai su mopedais, o tai yra 13,6 proc. daugiau, nei 2018 m. (registruoti 22 susidūrimai su mopedais).

Važiuojančių be šalmų – šimtai

Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad pernai sumažėjo sulaikytų apsvaigusių motociklininkų. Tačiau taip, kad neblaivių motociklininkų iš viso nebūtų, dar nėra. Iš 125 avarijų, dėl kurių kalti buvo motociklų vairuotojai, 5 atvejais motociklininkai buvo apsvaigę nuo alkoholio. Tai yra 16,7 proc. mažiau, nei 2018 m. (apsvaigę nuo alkoholio avarijas su nukentėjusiais sukėlė 6 motociklininkai).

Pasak V.Grašio, pernai užfiksuoti ir 314 atvejų, kuomet motociklininkai nedėvėjo šalmų. Ir 49 atvejai, kuomet be šalmų buvo keleiviai.

Vairuotojo pažymėjimų dėl KET pažeidimų kuriam laikui pernai neteko apie 250 motociklininkų. Dažniausias jų pažeidimas – greičio viršijimas. Kelių policijos viršininkas atkreipia dėmesį tai, jog motociklininkams galioja griežtesnės nuobaudos už greičio viršijimą – vairuotojo pažymėjimo netenkama leistiną greitį viršijus 30 km/val. (automobilių vairuotojai teises praranda leistiną greitį viršiję 50 km/val.).

„Tai pagrindiniai dalykai, kuriuos mes matome. Artėjant naujam sezonui į tai reiktų atkreipti dėmesį. Taip pat ir automobilių vairuotojams. Nors mes dabar manom, kad keliuose atsiradę vadinamieji „trikojai“ turės įtakos ne tik greičiams, bet ir neleis visiems vairuotojams atsipalaiduoti, privers juos labiau sekti situaciją keliuose“, – sakė V.Grašys.

Dviračių transporto priemonių daugėjo

Įdomu ir tai, kad mažėjant asmenų, turinčių teisę vairuoti motociklus, dviračių transporto priemonių parkas itin sparčiai auga. „Regitros“ duomenimis, pernai mopedų (L1 ir L2 kategorijų) iš viso Lietuvoje buvo registruota apie 13,5 tūkst. Tuo tarpu 2018 m. jų buvo registruota apie 11,6 tūkst.

Motociklų (L3, L4 ir L5 kategorijų) iš viso šalyje pernai buvo registruota apie 38,1 tūkst., kai tuo tarpu 2018 m. šis skaičius siekė apie 32,2 tūkst.

Regitra“ redakcijai pateikė skaičius, iš kurių matyti, jog dauguma fizinių ir juridinių asmenų savo vardu yra registravę po vieną motociklą. Tačiau yra gana nemažai privačių asmenų ir turinčių po du motociklus. Daugiau nei 3 motociklus turi tik keliasdešimt asmenų, o daugiau nei 8 jau galima skaičiuot vienetais.

Juridinių asmenų vardu Lietuvoje motociklų yra registruota mažiau, nei fizinių asmenų vardu. Tačiau kai kurie juridiniai asmenys turi ir po daugiau nei 20 motociklų. Tikėtina, kad šie motociklai gali būti naudojami nuomai.

Tikslius skaičius galite matyti žemiau esančioje infogramoje.

Įgijusių teisę vairuoti motociklus daugėjo

Dar vienas praėjusių metų paradoksas yra tas, kad įgyjančių teisę vairuoti motociklus daugėja, tačiau apskritai turinčių teisę jais važinėti – mažėja. „Regitros“ duomenys atskleidžia, kad pernai teisę vairuoti motociklus įgijo 4 693 asmenys. Iš jų 3 985 įgijo teisę vairuoti A kategorijos transporto priemones, 4 370 – A2, o 4 693 – A1.

Tuo tarpu 2018 m. iš viso teisę vairuoti motociklus įgijo 4 144. Iš jų A kategorijos – 3 551, A2 – 3 856, o A1 – 4 144. Pasak „Regitros“ specialistų, svarbu atkreipti dėmesį, kad asmenys, įgiję A kategoriją, automatiškai įgyja ir A2, ir A1 kategorijas, o tie, kurie įgyja A2 kategoriją, automatiškai įgyja ir A1.

„Regitros“ Komunikacijos skyriaus specialistė Emilija Bardauskienė teigia, kad priežasčių, kodėl 2019 m. įgyjančių teisę vairuoti dvirates transporto priemones daugėjo, o iš viso galiojančių vairuotojo pažymėjimų šalyje mažėjo, gali būti kelios.

„Viena jų – kai kuriems asmenims tiesiog baigė galioti vairuotojo pažymėjimas ir jie dėl kažkokių asmeninių priežasčių nusprendė nebeužsisakyti naujo dokumento.

Dar viena iš galimų priežasčių – vairuotojo pažymėjimai paskelbiami negaliojančiais, kai laikinai apribojama arba prarandama teisė vairuoti dėl Kelių eismo taisyklių pažeidimų. Atkreiptinas dėmesys, kad praradus teisę vairuoti, prarandama teisė vairuoti visų kategorijų transporto priemones. Todėl tais teisės vairuoti praradimo atvejais, kuomet reikia iš naujo laikyti vairavimo egzaminus, asmenys neretai susigrąžina teisę vairuoti tik B kategorijos transporto priemones.

Beje, gali pasitaikyti ir tokių situacijų, kai vairuotojo pažymėjimas tampa nebegaliojančiu, nes išvykę gyventi svetur asmenys lietuvišką vairuotojo pažymėjimą pasikeičia į užsienietišką“, – teigia E.Bardauskienė.

Primena, ką reikia žinoti būsimiems motociklininkams

Naudodamasi proga „Regitros“ atstovė taip pat teigia, kad vienas iš svarbiausių „Regitros“ tikslų – užtikrinti, jog į viešąjį eismą patektų tik tinkamai pasirengę vairuotojai, kurie nekeltų grėsmės nei sau, nei aplinkiniams. Todėl A, A2 ar A1 motociklų kategorijų siekiantiems vairuotojams „Regitroje“ reikia išlaikyti teorijos bei praktikos egzaminus.

„Teorijos egzaminas susideda iš 35 klausimų apie Kelių eismo taisykles bei saugų eismą: 30 jų yra bendrieji klausimai ir 5 – specifiniai, susiję su konkrečia kategorija.

Tuo tarpu praktikos egzaminas susideda iš dviejų dalių: aikštelės, kurioje atliekami specialūs manevrai (pavyzdžiui, aštuoniukė, „gyvatėlė“, kliūties apvažiavimas 50 km/val. greičiu ir t. t.), bei važiavimo realiame eisme.

Praktikos egzamino metu egzaminuojamajam reikalinga ši speciali apranga: saugos šalmas, alkūnių, kelių ir pečių apsaugos, pirštinės bei batai. Praktikos egzamino metu „Regitroje“ tarp egzaminuojamojo ir jį lydinčio asmens palaikomas radijo ryšys. Šviesą atspindinčią liemenę ir radijo ryšio priemones skiria „Regitra“, o specializuota apranga pasirūpina asmuo, laikantis egzaminą“, – primena E.Bardauskienė.

A, A2 ir A1 motociklų kategorijų siekiantiems vairuotojams praktikos egzaminą „Regitroje“ galima laikyti ir su savo transporto priemone, kuri turi atitikti specialiuosius reikalavimus.

Daugiau informacijos apie egzaminus būsimiesiems motociklininkams galima rasti čia.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.