Automobiliais prekiaujantys vyrai daugiau nei metus negalėjo parduoti iš JAV parsigabentų automobilių. Mat aplinkosaugininkai ir muitininkai vadovavosi aplinkos ministro įsakymu, kuris draudė nepataisomai apgadintas transporto priemones iš JAV eksploatuoti Lietuvoje.
Dėl to verslininkai mindė teismų slenksčius ir pagaliau švenčia pergalę – patirtus nuostolius atlyginti turės Aplinkos ministerija.
„Uosto prastovų iš dviejų įmonių sumokėjau apie 34-35 tūkstančius. Tai – neskaičiuojant, kad visos prekės metus stovėjo uoste, kad viskas paseno. Bet dėl to nesikreipiu į teismą, kad tenkintų žalą. Tiesiog norėjau, kad grąžintų, tai, ką išleidau“, – „Lietuvos ryto“ televizijai kalbėjo verslininkas Vytautas Sadauskas.
Prieš daugiau nei dvejus metus išleistas ministro įsakymas, kuriuo vadovaujantis sustabdytas amerikietiškų automobilių pardavimas, Lietuvos biudžetui gali kainuoti ne vieną šimtą tūkstančių eurų. Dalis verslininkų dėl patirtų nuostolių dar bylinėjasi su ministerija.
„Be abejo, patirti nuostoliai. Dėl jų buvo kreiptasi į teismą. Jis šiai dienai priėmęs sprendimą, kuris dar neįsiteisėjęs – priteista žala iš ministerijos“, – aiškino verslininkų advokatas Raimondas Kivylius.
Teismas taip pat pripažino, kad aplinkos ministro įsakymas, uždraudęs importuoti automobilius iš trečiųjų šalių – neteisėtas.
„Šitas įsakymas buvo nukreiptas į gana siaurą verslininkų grupę – tuos, kurie transporto priemones importuoja iš JAV. Tačiau tie verslininkai, kurie daro lygiai tokį patį verslą, tik importuoja transporto priemones iš ES valstybių, su tokiais ribojimais nesusidūrė – reguliavimo tuo klausimu nėra“, – aiškino R.Kivylius.
Dabartinis aplinkos ministras sutinka – ministerija klydo.
„Iš tiesų buvo skubotas ministro įsakymas, nebuvo tvarkos, kaip pripažinti automobilį atlieka ar pripažinti galimu naudoti“, – aiškino aplinkos ministras Kęstutis Mažeika.
Kartą suklydusi ministerija dabar rengia kitą planą, kuriuo žada riboti amerikietiškų automobilių prekybą.
Šįkart automobilių importą ketinama riboti vadovaujantis taršos įstatymu.
„Įstatymo projekto pakeitimu vėl bandoma tuos pačius kriterijus, kurie buvo ginčyti ginčijant aplinkos ministro įsakymą įtvirtinti jau įstatymu – Seimui bus teikiamas įstatymo projektas. Nustatyti du kriterijai, kuriais siekiama, mano giliu įsitikinimu, to paties – draudimo importuoti transporto priemones iš trečiųjų valstybių nustatant ribojimus verslui, pažeidžiant teisinės valstybės konstitucinius principus“, – kalbėjo verslininkų advokatas.
Tačiau transporto priemones per Atlantą plukdantys verslininkai teigia, kad pabraižytas, nulūžusiu filtru motociklas JAV jau pripažintas atlieka.
Verslininkai tvirtina, kad priėmus įstatymą bedarbiais liks tūkstančiai žmonių, verslas žlugs, automobiliai brangs. Mat JAV esą dažnas automobilis po menkiausios avarijos draudimo pripažįstamas netinkamu naudoti.
„Nes Amerika – automobilių gamintoja, o draudimo kompanijos kelia kitokius reikalavimus ir išduoda dokumentą, kad po avarijos automobilis visiškai sunaikintas ar neremontuojamas, nors kitoje valstybėje jį galima būtų sutvarkyti. Tai nereiškia, kad jis negali būti naudojamas kaip automobilis“, – aiškino verslininkas Vytautas Sadauskas.
Jo kolega Mindaugas Ramanauskas pasakojo, jog tos transporto priemonės, kurios Lietuvoje laikomos atliekomis, pas mus suremontuojamos ir išvežamos į kitas ES šalis, kur dalyvauja eisme.
Jei vis dėlto Seimas ryšis riboti automobilių importą iš kitų valstybių, verslininkai neabejoja: įstatymas bus skundžiamas teismui.