Trečiąjį ketvirtį bendras automobilių sandorių skaičius per metus sutarčių kiekis rinkoje išaugo 4 proc. Padidėjo tiek Lietuvoje registruotų, tiek naujai įvežtų automobilių sandorių.
Naujų automobilių pardavimai krito 31 proc. Tačiau tam daugiausiai įtakos turi sumenkęs reeksportas. Mat vidinėje rinkoje preliminariai matomas 19 proc. parduotų naujų automobilių sandorių augimas.
Kyla tiek naujų, tiek naudotų automobilių rinkos kainos. O dėl paklausos ir pasiūlos disbalanso, transporto priemonės pardavimo laikas yra stipriai sutrumpėjęs.
„Autoplius.lt“ portalo duomenimis visų amžiaus grupių automobiliai per paskutinius metus ne nuvertėjo, o net šiek tiek pabrango. Daugiausiai pakilo automobilių sulaukusių daugiau nei 21 metų amžiaus kaina. Šiame segmente matomas 35 proc. augimas.
Portalo duomenimis, pernai prasidėjusi automobilių kainų pokyčių tendencija išlieka. Trečiąjį šių metų ketvirtį vidutinis naudotas automobilis Lietuvoje kainavo 5,9 tūkst. eurų.
Lyginant su prieš pandemiją buvusiu trečiuoju 2019 metų ketvirčiu kaina pakilo 1,5 tūkst. eurų. Fiksuota ir didžiausia vidutinė naujų automobilių sandorių kaina – 31,3 tūkst. eurų, arba 11 proc. daugiau nei pernai.
Lietuvoje daugėja vien elektra varomų automobilių. Nors jų dalis rinkoje išlieka maža, tačiau jų pardavimai ir toliau iš lėto auga. Naujų automobilių segmente elektra varomos transporto priemonės trečią šių metų ketvirtį sudarė 5 proc. viso pyrago – jų įsigyta du kartus daugiau, nei pernai.
Tuo tarpu iš visų į Lietuvą įvežtų naudotų automobilių, elektromobiliai sudaro 1,2 proc. Lyginant su tuo pačiu 2020 metų ketvirčiu, jų augimas – 107 proc. Padidėjo ir į mūsų šalį įvežamų hibridinių automobilių dalis. Šį ketvirtį jie sudarė 6 proc. visų per ketvirtį įvežtų transporto priemonių. Pastebimas 41 proc. augimas. Daugiau nei du trečdalius įvežamų į mūsų šalį automobilių vis dar sudaro dyzeliniai.
Bendras Lietuvos automobilių parko amžius ir vėl padidėjo. Šį ketvirtį vidutiniam Lietuvos keliais važinėjančiam automobiliui – 15,46 metų. Parke esantys automobiliai sensta, o juos atnaujinti sunkiau tiek dėl sumažėjusios pasiūlos, tiek dėl barjeru tapusio automobilių registracijos mokesčio.
Tiek naujų, tiek naudotų automobilių markių populiarumo klausimu lietuvių skonis nesikeičia. Naujų automobilių lentelėje populiariausiais vis dar išlieka „Toyota“ ir „Volkswagen“, o į trečią vietą šį ketvirtį pakilo netikėtai 75 proc. augimą parodęs „Peugeot“. Naudotų transporto priemonių sąraše jau nebe pirmą ketvirtį iš eilės dominuoja „Volkswagen“ ir BMW.
Populiariausi elektromobiliai Lietuvoje šį ketvirtį – „Volkswagen Crafter“ ir „Volkswagen ID.3“. Tiesa didžioji dalis „Crafter“ modelių pirkti įmonių ir naudojami komercinei veiklai bei dalinimosi platformose.
„Panašu, kad žmonių noras gyventi ekologiškiau ir valstybės skiriamos subsidijos mažataršiam transportui įsigyti bent iš dalies veikia. Tai matosi ne tik iš nemažėjančio nurašytų automobilių kiekio, bet ir iš augančių hibridinių bei elektra varomų automobilių pardavimų.
Tikėtina, kad panaši tendencija išliks ir toliau, ypač, kuomet gamintojai savo gamose pasiūlo vis daugiau tokių modelių patrauklesnėmis kainomis bei didesniu nuvažiuojamu atstumu“ – pastebi „Autoplius.lt“ portalo komunikacijos specialistas Gintenis Dauparas.
Prognozuojama, kad elektra varomų ir hibridinių automobilių dalis ateinančiais metais ir toliau stipriai augs. Tai lems siūlomos lengvatos įsigijimui, didėjantis naujų automobilių asortimentas ir platesnis pasirinkimas naudotų elektromobilių bei hibridų pasiūloje. Tie, kurie per keletą paskutinių metų buvo Lietuvoje parduoti kaip nauji, po truputį grįžta į rinką.
O vidinėje transporto rinkoje didesnių pokyčių nelaukiama bent jau artimiausią pusmetį. Nors paklausa šiuo metu ir yra didelė, tiekimo trūkumai ir toliau ribos rinką. Jeigu bus įgyvendinti apmokestinimo pakeitimai, tokie kaip kasmetinis taršos mokestis, antroje 2022 pusėje galimas suaktyvėjimas senesnių automobilių segmente.
Tikėtina, kad kasmetinis mokestis privers taršių automobilių savininkus pakeisti juos į mažataršius. O norėdami išvengti mokesčio jau nuo pat pradžių, savininkai bandys automobilį pakeisti dar iki mokestinės sistemos įvedimo.