Skandalas dėl išdalytų baudų šimtui tūkstančių vairuotojų – įtaria, kad tai padarė neteisėtai

Penkios Europos Sąjungos (ES) valstybės kaltina Londono transporto sistemą valdančią instituciją dėl didžiulio duomenų pažeidimo, skiriant baudas už švaraus oro zonų pažeidimus Londono „Ulez“ zonoje, kur daug baudų buvo skirta reikalavimus atitinkančioms transporto priemonėms.

Apkaltino „Transport for London“ neteisėtai gavus jų piliečių duomenis, kad galėtų skirti baudas.<br>Jay Wennington/Unsplash nuotr.
Apkaltino „Transport for London“ neteisėtai gavus jų piliečių duomenis, kad galėtų skirti baudas.<br>Jay Wennington/Unsplash nuotr.
Apkaltino „Transport for London“ neteisėtai gavus jų piliečių duomenis, kad galėtų skirti baudas.<br>ZUMA Press, Inc./Scanpix nuotr.
Apkaltino „Transport for London“ neteisėtai gavus jų piliečių duomenis, kad galėtų skirti baudas.<br>ZUMA Press, Inc./Scanpix nuotr.
Apkaltino „Transport for London“ neteisėtai gavus jų piliečių duomenis, kad galėtų skirti baudas.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Apkaltino „Transport for London“ neteisėtai gavus jų piliečių duomenis, kad galėtų skirti baudas.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Apkaltino „Transport for London“ neteisėtai gavus jų piliečių duomenis, kad galėtų skirti baudas.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Apkaltino „Transport for London“ neteisėtai gavus jų piliečių duomenis, kad galėtų skirti baudas.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Feb 12, 2024, 2:45 PM

Išdalinta 320 000 baudų

Dienraštis „The Guardian“ atskleidžia, kad kelios šalys apkaltino „Transport for London“ instituciją neteisėtai gavus jų piliečių vardus, pavardes ir adresus, kad galėtų skirti baudas, o nuo 2021 m. buvo išsiųsta daugiau kaip 320 000 baudų, kurių kai kurios siekė tūkstančius eurų.

Tai buvo pavadinta „galbūt vienu didžiausių duomenų pažeidimų ES istorijoje“.

Liberalų demokratų atstovas transporto klausimais Londono asamblėjoje paragino nedelsiant atlikti tyrimą, teigdamas, kad šis klausimas gali pakenkti Jungtinės Karalystės sostinės, kaip atviros lankytojams, reputacijai.

Nuo „Brexit“ Jungtinėje Karalystėje uždrausta automatiškai gauti ES gyventojų asmens duomenis.

Belgijos, Ispanijos, Vokietijos ir Nyderlandų transporto institucijos dienraščiui „Guardian“ patvirtino, kad vairuotojų duomenimis negalima dalytis su Jungtine Karalyste siekiant užtikrinti Londono itin mažos taršos zonos vykdymą, ir teigia, kad registruotų valdytojų duomenis neteisėtai gavo agentai, veikiantys institucijos rangovo „Euro Parking Collection“ vardu.

Prancūzijoje daugiau nei 100 vairuotojų pateikė ieškinį, kuriame teigiama, kad jų duomenys buvo gauti apgaulės būdu, o Olandijos sunkvežimių vairuotojai kreipėsi į teismą dėl 6,5 mln. svarų sterlingų baudų, kurios, jų teigimu, buvo skirtos neteisėtai.

Belgijos parlamento nario Michaelio Freilicho, kuris savo rinkėjų vardu tyrė šią problemą, teigimu, „Transport for London“ Europos vairuotojus laiko „melžiama karve“, nes naudoja neteisėtai gautus duomenis nepagrįstoms baudoms skirti.

Kai kurie mažai taršūs automobiliai buvo neteisingai priskirti sunkiasvorėms dyzelinėms transporto priemonėms ir nubausti pagal atskirą mažos taršos zonų schemą, pagal kurią baudos siekia iki 2 000 svarų sterlingų per dieną. Šimtai vairuotojų skundėsi, kad baudos buvo skirtos praėjus kelioms savaitėms po to, kai baigėsi išankstinio mokėjimo nuolaidos ir apeliacijų pateikimo terminai.

Vienam Prancūzijos vairuotojui buvo skirta 25 000 svarų sterlingų bauda už tariamą „Lez“ ir „Ulez taisyklių pažeidimą, nors jo mikroautobusui buvo taikoma išimtis.

M.Freilichas paprašė ministrų iškelti šį klausimą Belgijos pirmininkavimo ES Tarybai metu. „Tai galbūt vienas didžiausių privatumo ir duomenų apsaugos pažeidimų ES istorijoje, tačiau iki šiol nesiimta jokių konkrečių veiksmų, o atsakomybė perkeliama vairuotojams“, – sakė jis.

Daugelis nuobaudų buvo skirtos vairuotojams, kurie į Londoną atvyko „Ulez“ reikalavimus atitinkančiomis transporto priemonėmis ir nežinojo, kad jos turi būti užregistruotos surinkimo agentūroje „Euro Parking“ bent prieš 10 dienų iki vizito.

Pagal „Ulez“ taisykles, neregistravimas nelaikomas pažeidimu, tačiau kai kurie vairuotojai vis tiek buvo nubausti penkiaženklėmis baudomis.

Nepaisant to, jog su ES šalimis nėra atskirų dalijimosi duomenimis susitarimų, „vietos įstatymai“ leidžia valdžios institucijoms dalytis informacija apie transporto priemonių savininkus su JK, kad būtų užtikrintas kelių eismo taisyklių vykdymas.

Tačiau ES šalys teigia, kad pagal nacionalinius įstatymus, JK gali naudotis asmens duomenimis tik baudžiamųjų, o ne civilinių nusikaltimų atvejais. „Ulez“ taisyklių pažeidimas yra civilinis nusižengimas, o rizikingesnis elgesys, pavyzdžiui, greičio viršijimas arba vairavimas apsvaigus nuo alkoholio ar narkotikų, gali būti laikomas baudžiamuoju nusižengimu. Todėl kyla klausimas, ar „Euro Parking“ gali teisėtai vykdyti sutartį su „Transport for London“.

Duomenys gauti neteisėtai?

2020 m. „Transport for London“ sudarė penkerių metų sutartį su „Euro Parking“ dėl skolų išieškojimo iš užsienio vairuotojų, pažeidusių spūsčių ar išmetamųjų teršalų zonų taisykles.

Apskaičiuota, kad bendrovė, kuriai mokama pagal veiklos rezultatus, uždirbo nuo 5 iki 10 mln. svarų sterlingų. Ji turi galimybę pratęsti sutartį dar penkeriems metams.

Įmonė priklauso JAV transporto technologijų grupei „Verra Mobility“, kuri yra įtraukta į „Nasdaq“ vertybinių popierių biržos sąrašus ir kuriai vadovauja buvęs „Bank of America Merrill Lynch“ vadovas Davidas Robertsas. Įmonės grynosios pajamos 2023 m. antrąjį ketvirtį sudarė 205 mln. dolerių (161 mln. svarų sterlingų).

Spalio mėnesį Belgijos vyriausybė nurodė atlikti baudžiamąjį tyrimą po to, kai teismo antstolis buvo apkaltintas neteisėtai perdavęs 20 000 vairuotojų duomenis „Euro Parking“, kad ši vykdytų „Ulez“ reikalavimus. Teismo antstolis buvo nušalintas nuo pareigų 2022 m., o „Transport for London“ iš pradžių teigė, kad nuo to laiko jokiais Belgijos duomenimis su „Euro Parking“ nebuvo dalijamasi.

Tačiau dienraščiui „The Guardian“ pateikus prašymą dėl informacijos laisvės suteikimo paaiškėjo, kad per 19 mėnesių belgams buvo skirta daugiau nei 17 400 baudų.

Tada kaltinama institucija teigė, kad Belgijos transporto priemonių licencijavimo agentūra vairuotojų duomenis tiesiogiai pateikė „Euro Parking“. Vėliau ji „Guardian“ nurodė, kad jie gaunami per nacionalinį kontaktinį centrą – oficialių informacijos centrų tinklą, kuriuo naudojasi įgaliotos agentūros.

Tačiau Belgijos transporto ministras patvirtino, kad duomenimis negalima dalytis nei tiesiogiai, nei netiesiogiai siekiant užtikrinti „Ulez“ vykdymą. Praėjusį mėnesį Belgijos duomenų apsaugos institucija pradėjo tyrimą dėl to, kaip informacija vis dar buvo gaunama.

Praėjusiais metais Nyderlandų transporto priemonių licencijavimo institucija RDW, atlikusi tyrimą, nustatė, kad 55 000 piliečių asmens duomenys buvo gauti per nacionalinį kontaktinį centrą (NCP) Italijoje. „NCP mus informavo, kad įgaliotieji naudotojai naudojo duomenis neteisėtai, ir sustabdė jų prieigą“, – sakė atstovas spaudai.

Vokietijos transporto institucija teigė, kad Italijos įmone buvo naudojamasi siekiant gauti informaciją iš jos duomenų bazės. „Euro Parking“ duomenis gavo neteisėtai pasinaudodama ES direktyva, kuria siekiama palengvinti tarpvalstybinį keitimąsi informacija apie kelių eismo taisyklių pažeidimus, keliančius grėsmę eismo saugumui“, – sakė atstovas spaudai. „Direktyva neapima aplinkosaugos taisyklių pažeidimų“.

Ispanijos transporto departamentas laikraščiui „Guardian“ teigė, kad JK valdžios institucijoms nebuvo leista susipažinti su vairuotojų duomenimis, reikalingais „Ulez“ vykdymo užtikrinimui. Nuo 2021 m. „Euro Parking“ Ispanijos vairuotojams išsiuntė daugiau kaip 25 600 baudų.

Prancūzijoje 102 vairuotojai pradėjo teisminį procesą, teigdami, kad jų duomenys buvo gauti apgaulės būdu. Bylos šalims atstovaujantis advokatų kontoros „Woog & Associés“ atstovas Romainas Binelli.

„Transport for London“, kalbėdama „Euro Parking“ vardu, sakė: „Bet kuri mūsų vardu dirbanti įmonė pagal sutartį privalo užtikrinti, kad duomenys būtų tvarkomi pagal atitinkamus duomenų apsaugos teisės aktus. Glaudžiai bendradarbiaujame su „European Parking Collection“, siekdami užtikrinti, kad būtų laikomasi visų sutarties elementų, ir esame numatę mechanizmus, jei jų nebūtų laikomasi.

„Euro Parking“, teikdama prašymus dėl valdytojo duomenų ES šalyse, aiškiai nurodo, kad veikia „Transport for London“ vardu, siekdama užtikrinti kelių naudotojų apmokestinimo vykdymą Londone, net ir tada, kai šiuos prašymus nukreipia per trečiąją šalį. „Euro Parking“ nebuvo užkirstas kelias gauti vairuotojų duomenis apie ES šalių vairuotojus.“

Parengta pagal „The Guardian“ informaciją.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.