Iš „Kauno autobusų“ vairuotojo – skandalingi liudijimai: „Poniai mokama pinigais, šokoladais, buteliukais“

2025 m. kovo 11 d. 08:41
Aleksandras Znamerovskis
Darbuotojų nešamos dovanos administracijai siekiant palankesnių darbo grafikų, mažesni nei žadama atlyginimai ir nuolatinis laikas rezerve – taip darbo sąlygas UAB „Kauno autobusai“ nupasakojo vienas su portalu „Kas vyksta Kaune“ susisiekęs skaitytojas. Visgi darbuotojų profesinė sąjunga teigia, jog korupcijos apraiškos nėra sisteminės, o pati įmonė paaiškino, kokiu principu sudaromi darbo grafikai ir apskaičiuojamas atlyginimas.
Daugiau nuotraukų (3)
Portalo redakcija sulaukė niūraus skaitytojo laiško – vyras pasakoja, jog pats ne vienerius metus dirba autobuso vairuotoju, tačiau negali patikėti tuo, kas vyksta įmonėje.
„Tokio mobingo ir klestinčio verslo neteko matyti. Primena 1990-uosius“, – skundėsi skaitytojas.
Vairuotojas savo tapatybės neatskleidė, bet teigė, jog tikisi pagalbos iš žiniasklaidos, siekiant problemą išviešinti, nes darbuotojų profesinė sąjunga yra „fiktyvi“, pagalbos nesitiki ir iš Valstybinės darbo inspekcijos (VDI).
Skaitytojas laiške dėsto, jog darbuotojų grafikai įmonėje sudarinėjami nesąžiningai – priklausomai nuo simpatijų ar antipatijų konkrečiam darbuotojui.
Esą vairuotojai patys neša tvarkaraščius sudarinėjančiai darbuotojai dovanas, kad galėtų užsitikrinti sau palankesnį darbo grafiką.
„Yra tokia ponia („Juodasis kardinolas“), kuri sprendžia tavo darbą „Kauno autobusuose“ sudarinėdama grafikus, laiką, kaip dirbsi. Niekas jos nekontroliuoja, ji gali grafiką sudėti taip, kaip jai patogu. Ji pati sau viršininkė. Yra geri vairuotojai ir blogi. Geri tie, kurie nepamiršta užeiti į kabinetą, o blogi tie, kurie neužeina, arba užsitraukė jos nemalonę.
Poniai mokama pinigais, šokoladais, buteliukais ir t. t. Ponia neima į rankas, žinodama pasekmes, ir maloniai šypsodamasi sako: ačiū nereikia, kam čia. Tiesiog viskas paliekama ant stalo. Vairuotojai eina kiekvieną dieną pamaloninti ponios, nes nuo jos sudarytų darbo grafikų priklauso darbo užmokestis“, – laiške dėsto vairuotojas.
Apie panašias korupcijos apraiškas įmonėje UAB „Kauno autobusai“ 2021 m. rašė naujienų portalas lrt.lt.
„Geri vairuotojai yra tie, kurie pasveikina per šventes ar eilinį penktadienį. Jeigu neateisi, ko nors prie kavos neatneši, tai kaupsis, kaupsis ir būsi arba išmestas, arba priverstas išeiti iš darbo. Norint ką nors gauti – reikia ką nors duoti. Pirmajame parke šitas dalykas yra labai gajus“, – portalui lrt.lt kalbėjo anksčiau vairuotoja dirbusi Gabrielė.
Tiesa, nepaisant kelių skirtingų vairuotojų pasakojimų, tuomet VDI pažeidimų įmonėje aptiko tik vieną kartą. 2020 m. po gauto skundo įmonėje buvo atliktas neplaninis patikrinimas, nustatyta darbų saugą ir sveikatą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų.
„Kas vyksta Kaune“ skaitytojas taip pat rašo, jog labiau įtikę vairuotojai gaus ir didesnį atlyginimą, mat mažiau laiko praleis rezerve.
„Geresni gaus mažiau rezervų, nes sėdėdamas rezerve negauni 30 proc. kintamosios atlyginimo dalies.
Niekas nekontroliuoja, kiek kas praleidžia valandų rezerve. Vieni porą dienų, kiti daug daugiau. Labai aiškiai matyti mėnesiniuose grafikuose“, – teigė skaitytojas.
Galiausiai, anot vairuotojo, realus atlyginimas neatitinka tokio, kokį žada „Kauno autobusai“.
„Atėjau į „Kauno autobusus“ pamatęs reklamą: „Užkariauk Kauną. Uždirbk 1400–2000 eurų į rankas“.
Vos į rankas 1200 išeina. Taip, vairuotojai dirbantys su prailgintais autobusais, gal gauna 1600 eurų. O kur pažadėti 1400, taip ir nematau“, – apgailestavo autobuso vairuotojas.
Darbo grafikų sudaryme dalyvauja ir profsąjunga
Portalas „Kas vyksta Kaune“ pasiteiravo įmonės UAB „Kauno autobusai“, kaip gi sudaromi autobusų vairuotojų darbo grafikai.
UAB „Kauno autobusai“ Viešųjų ryšių specialistė Ramunė Tarandė nurodė, jog darbo grafikus iš tiesų sudaro šį darbą atliekančios planuotojos, tačiau nėra tiesa, jog į procesą nėra įtraukiamos kitos šalys ar kad nėra jokios kontrolės.
„Vairuotojų darbo mėnesinius ir dienos planus (grafikus) sudaro Darbo planavimo skyrius: tiek 1-ajame (autobusų) parke, tiek 2-ajame (troleibusų) parke yra tą darbą atliekančios darbo laiko planuotojos. Pagal galimybes yra atsižvelgiama į vairuotojo poreikius ir / ar prašymus.
Sudaryti kiekvieno vairuotojo mėnesiniai darbo grafikai pagal 2024 m. gruodžio 20 d. pasirašytą UAB „Kauno autobusai“ kolektyvinę sutartį prieš 8 kalendorines dienas teikiami derinti darbo tarybos funkcijas vykdančios profesinės sąjungos pirmininkui, tuomet – tvirtinti padalinių vadovams“, – nurodė R.Tarandė.
Anot UAB „Kauno autobusai“ atstovės, sudaryti darbo grafikai gali būti keičiami tik dėl vadinamųjų svarbių priežasčių – gedimų, ligų ar panašiai.
„Darbo grafikai gali būti keičiami tik nuo darbdavio valios nepriklausančiais atvejais, įspėjus darbuotoją prieš dvi darbo dienas. Patvirtintas ir suderintas vairuotojų mėnesio darbo grafikas ir pagal jį sudaromos kasdienės paskyros negali būti keičiamos be svarbios priežasties.
Svarbios priežastys: transporto priemonių gedimai, vairuotojo ligos ar neatvykimai į darbą, miesto eismo pakeitimai ir kt., ko nebuvo galima numatyti grafiko sudarymo metu“, – paaiškino UAB „Kauno autobusai“ atstovė.
Vairuotojų rezervas – būtinas
R.Tarandė tikino, jog įmonei absoliučiai būtina turėti darbuotojų rezerve, tačiau esą užtikrinama, kad visi darbuotojai rezerve nepraleistų daug laiko.
„Vairuotojų rezervas bendrovėje būtinas: rezerve esantys vairuotojai keičia susirgusius, dėl kitų priežasčių neišėjusius į darbą vairuotojus.
Kasdien abiejuose parkuose rezerve būtina turėti po 2–3 vairuotojus, dažniausiai per abu parkus iki 5 vairuotojų. Kiekvieno vairuotojo mėnesiniame darbo plane numatytas darbo laikas rezerve ne daugiau 4–5 kartų per mėnesį“, – teigė R.Tarandė.
Komentuodama atlyginimo klausimus, UAB „Kauno autobusai“ atstovė nurodė, jog dirbant pilną etatą, vairuotojas turėtų uždirbti mažiausiai 1400 eurų.
„Vairuotojams mokamas valandinis darbo atlygis, vidutinis vairuotojo atlyginimas už vidutinę mėnesio normą valandų (170 val. per mėn.) yra 1400 eurų atskaičius mokesčius, tačiau realiai atlyginimo žirklės – nuo 1400 iki 2000 eurų atskaičius mokesčius, nes atlyginimo dydį sudaro Darbo kodekse ir Kolektyvinėje sutartyje numatyti atlygio priedai (pvz., už darbą poilsio ar švenčių dienomis, naktinį darbą, pailginto autobuso vairavimą, bilietų pardavimą keleiviams ir kt.)“, – nurodė įmonės atstovė.
Rezerve esantis vairuotojas gauna valandinį tarifinį atlyginimą be kintamosios atlyginimo dalies, kuri priklauso nuo bendrovės nustatytų darbo kokybės vertinimo kriterijų. 
Profesinės sąjungos vadovas – „pletkų yra tekę girdėti“
UAB „Kauno autobusai“ darbuotojų profesinės sąjungos vadovas Bronius Bučelis pasakojo, jog gandų apie darbuotojų nešamas dovanas administracijai tekę girdėti, tačiau jokių konkretesnių pranešimų (raštinių ar žodinių) jis nėra gavęs, kaip ir nėra sulaukęs faktinių įrodymų apie panašias įmonėje vykstančias veikas.
„Aš tokio nusiskundimo neturiu ir nematau apraiškų. Man tekę apie tai girdėti, bet tai yra gandų lygyje“, – portalui „Kas vyksta Kaune“ teigė B.Bučelis.
Profesinės sąjungos vadovas nurodo, jog profsąjunga atstovauja daugiau nei 400 įmonės darbuotojų, o iš viso įmonėje dirba apie 1090 darbuotojų. Tad, pasak B.Bučelio, jei ši problema išties būtų dažna, matyt, jau būtų tekę susidurti ir su faktiniais įrodymais, kuriuos būtų galima ištirti.
Visgi B.Bučelis siūlo skaitytojui ir kitiems darbuotojams, manantiems jog susidūrė su neteisybe, kreiptis į profesinę sąjungą – nurodant įvykių aplinkybes, susijusių darbuotojų pavardes.
„Jeigu turėsime nusiskundimus raštu, tikrai tirsime, tam yra komisija“, – tikina B.Bučelis.
Paklausus, ar darbuotojas iš tiesų galėjo uždirbti tik 1200 eurų, B.Bučelis atsakė, jog teoriškai tai įmanoma.
„Gali būti taip, kad būnant 3–4 dienas rezerve po 8 valandas jo atlyginimas bus mažesnis, galbūt darbo sutartyje suformuotas ne pilnas, o 0,5 ar 0,75 etato. Be to, 30 proc. kintama atlyginimo dalis priklauso nuo rezerve praleisto laiko“, – svarstė B.Bučelis.
Anot profsąjungos vadovo, šiuo metu įmonei visai netrūksta autobuso vairuotojų, tačiau vis dar jaučiamas troleibusų vairuotojų trūkumas. Kadangi į portalą besikreipęs skaitytojas vairuoja autobusą, yra didesnė tikimybė, jog jam teks praleisti daugiau laiko rezerve.
Tačiau B.Bučelis pabrėžė: lyginant atlyginimus, Kauno autobusų parkas yra antroje vietoje šalies mastu, atsilikdamas tik nuo Vilniaus.
Darbo inspekcija įmonėje atliko tris patikrinimus
VDI Vyriausioji komunikacijos specialistė Jolanta Bielskienė portalui „Kas vyksta Kaune“ nurodė, jog 2024–2025 m. laikotarpiu VDI „Kauno autobusuose“ inspektoriai atliko tris patikrinimus.
Pasak J.Bielskienės, 2024 m. pagal skundą atliktas tyrimas neišvykstant į įvykio vietą, o 2025 m. sausį atliktas planinis DSS (darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais) patikrinimas ir informacijos tyrimas ūkio subjekte.
Taip pat, pasak J.Bielskienės, 2024–2025 buvo tiriami 4 profesinių ligų atvejai.
„Kai kurie fiksuoti 2024 metais pažeidimai kartojasi ir 2025 metais“, – nurodė VDI atstovė.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2025 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.