Leistinas alkoholio kiekis palieka vietos interpretacijoms

Ar galima išgėrus bokalą alaus sėsti prie automobilio vairo? O jeigu du? Atsakymų į šiuos ir panašius klausimus paieškos ne vienam vairuotojui baigėsi teisių praradimu. Arba dar blogiau.

Įstatymo leidžiama kad ir nedidelė alkoholio koncentracija kraujyje lemia dažnai pasitaikančias žmogiškas klaidas.<br>Andriaus Vaitkevičiaus nuotr.
Įstatymo leidžiama kad ir nedidelė alkoholio koncentracija kraujyje lemia dažnai pasitaikančias žmogiškas klaidas.<br>Andriaus Vaitkevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Saulius RINKEVIČIUS

Oct 5, 2015, 5:41 PM, atnaujinta Oct 11, 2017, 8:41 PM

„Nevairuok išgėręs“ neatsitiktinai yra vienas populiariausių socialinių akcijų šūkių Lietuvoje, tačiau visuomenėje vis dar gyvas įprotis taikyti pačias įvairiausias jo interpretacijas.

Lenktynininkas Antanas Juknevičius patikino, kad alkoholis ir automobilių sportas neturi nieko bendra. Prieš kiekvienas varžybas pasirašomuose atsakomybės dokumentuose įrašytas punktas, pagal kurį sportininkas pasižada nevartoti alkoholinių gėrimų.

Trasos teisėjams įtarimą keliantys ekipažai gali būti tikrinami ir prieš pat startą.

Automobilių sportas neseniai buvo įtrauktas ir į bendrą dopingo kontrolės sistemą. Todėl didesnio masto tarptautinėse varžybose tikrinamas atsitiktine tvarka pasirinktų lenktynininkų kraujas. Apie alkoholio vartojimą prieš lenktynes negali būti nė kalbos.

Pavojingiausia ryte

A.Juknevičius nemano, kad lietuviai yra per daug tolerantiški neblaiviems vairuotojams. Tačiau jis stebėjosi, kad nors baudos už vairavimą išgėrus šalyje yra labai didelės, tai vis tiek nesulaiko kai kurių potencialių pažeidėjų.

Lenktynininkas neblaivius vairuotojus priskiria prie kitų su alkoholio vartojimu susijusių socialinių problemų. Ano jo, to negalima atskirti nuo smurto artimoje aplinkoje, girtavimo darbo vietoje ir kitų dalykų.

„Tai nėra vien tik vairuojančių žmonių problema. Nereikia susikoncentruoti į automobilius. Jei girtas vyras primušė savo žmoną ir vaikus, tai juk ne mažesnė bėda. Vien didindami baudas to neišspręsime“, – įsitikinęs A.Juknevičius.

Jis patarė visiems vairuotojams ypač atsargiems būti rytais. Dažnai nutinka, kad vakare alkoholio vartoję žmonės pamiega tris valandas, o išgėrę kavos sako, jog puikiai jaučiasi, ir sėda prie automobilio vairo.

„Bet organizmas vis dar yra smarkiai užterštas, todėl ir pripučia. O paskui stebisi, kaip taip galėjo nutikti“, – kalbėjo pašnekovas. Keletui jo draugų krepšinio žiūrėjimas su alumi kitą dieną baigėsi vairuotojo pažymėjimo praradimu.

Pranešė apie pažeidėją

Mėgstantiems savaitgaliais smagiai pašvęsti jis taip pat rekomendavo nepagailėti pinigų alkoholio matuokliui.

A.Juknevičius mano, kad pranešti apie neblaivius vairuotojus – kiekvieno piliečio pareiga.

Lenktynininkas pasakojo, kad jam tai daryti teko tik vieną kartą. Važiuodamas magistrale pro Elektrėnus jis pamatė po kelią besiblaškantį automobilį. Iš karto suprato, kad tai tikra mirtis prie vairo, todėl nedelsdamas paskambino į Pagalbos centrą.

„Apie tokius vairuotojus turėtų pranešti kiekvienas mūsų, nes tai yra realus pavojus. Taip, kaip kovotume su teroristais, panašiai turėtume žiūrėti ir į juos. Neturėtume manyti, kad tai su mumis nesusiję“, – komentavo jis.

Nulio promilių įstatymas, sportininko manymu, su alkoholizmu susijusių problemų neišspręs. Daugiau dėmesio, anot A.Juknevičiaus, turėtų būti skiriama vaikų ir jaunimo švietimui bei socialinėms akcijoms.

„Užuot griežtinę atsakomybę, turėtume pradėti daugiau apie tai kalbėti. Kiekvienas mūsų turėtų pagalvoti, ką galėtų padaryti, kad situacija taptų geresnė, nei yra dabar“, – komentavo jis.

Lenktynininkas pritartų tik didesnėms baudoms už pakartotinius nusižengimus.

Už nulį promilių

Tuo metu Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas doc. dr. Aurelijus Veryga pasisako už nulio promilių įstatymo taikymą visiems vairuotojams.

Jis pažymi, kad tai duotų dvigubą efektą – atsirastų teisinis reguliavimas, o žmonės suprastų, kad vairuojantiems pavartojus alkoholio nėra jokios tolerancijos.

Leidžiama kad ir nedidelė alkoholio koncentracija kraujyje, anot A.Verygos, lemia dažnai pasitaikančias žmogiškas klaidas. Išgėrę, rodos, nedidelį kiekį svaigiųjų gėrimų asmenys drąsiai sėda prie vairo. Pamiršta, kad kiekvieno organizmo alkoholio skaidymo pajėgumai skirtingi.

Neretai būna ir taip, kad išgėrę asmenys ima labiau pasitikėti savimi. O tada dėl vairavimo gebėjimų nekyla jokių abejonių. Vis dar galima išgirsti žinovo tonu tariamų pareiškimų: „Išgėręs aš dar geriau vairuoju.“

„Nulis promilių žmonėms suteikia aiškumą. Į šventę, kurioje bus vartojamas alkoholis, jie arba vyksta be automobilio, arba ieško būdų, kaip sugrįžti be jo“, – kalbėjo mokslininkas.

A.Veryga pripažino, kad nulio promilių įstatymas neturi jokios galios kriminalinių polinkių ar priklausomybę nuo alkoholio turintiems asmenims.

Lieka tik klausimas, kiek tokių marginalų bus.

Klaidingas įsitikinimas

Mokslininko kolegos Latvijoje patvirtino, kad įvestos griežtos kontrolės priemonės jų šalyje vairuotojus labai sudrausmino. Žmonės, kurie anksčiau galbūt šiek tiek išgerdavo prie valgio, dabar tiesiog neberizikuoja.

Visuomenėje sklandžiusį nerimą dėl nulio promilių įstatymo A.Veryga vadina vaikiška baime. Anot jo, žmonėms tiesiog sunku susitaikyti su tuo, kad nebus galima išgerti ir sėsti prie vairo.

„Jei tai būtų buvusi didelė problema, kitos šalys tokios priemonės nebūtų taikiusios“, – konstatavo jis.

Mokslininkas pažymėjo, jog žmonių sąmonėje vis dar giliai įsišaknijęs įsitikinimas, kad nedidelis alkoholio kiekis neturi įtakos vairavimui.

A.Veryga pasidžiaugė, kad visuomenė tampa vis mažiau pakanti neblaiviems vairuotojams. Vis dažniau policija sulaukia pranešimų apie kelyje įtartinai manevruojančius automobilius.

Tačiau ne visuomet būtina iškart kreiptis į policiją. Matydami, kad įkaušęs draugas ketina sėsti prie vairo, pirmiausia turėtumėte jį nuo to sulaikyti.

Jei žmogui labai reikia sugrįžti į namus, pasiūlykite pavežti arba iškvieskite taksi.

Statistika nedžiugina

Visuomenė, anot A.Verygos, auklėjasi pamažu. Sąmoningi jos nariai po truputį įveda naujas elgesio normas, kurios iš pradžių ne visiems patinka, tačiau galiausiai kiekvienas prie to pripranta.

„Vairuotojai vis dažniau geranoriškai praleidžia pėsčiuosius, o pastarieji jiems padėkoja. Vairavimo kultūra auga, ir manau, kad griežtos neblaivių vairuotojų kontrolės priemonės įvedamos labai laiku“, – reziumavo pašnekovas.

Lietuvos kelių policijos duomenimis, nuo metų pradžios iki rugsėjo 30 d. dėl neblaivių vairuotojų kaltės šalyje nutiko 164 eismo įvykiai. Juose žuvo devyni ir buvo sužeisti 249 žmonės.

Dar liūdnesnis vaizdas žvelgiant į praėjusių metų statistiką. 2014 m. šalyje dėl vairuotojų kaltės žuvo 147 žmonės, iš jų net 45 žmonės, arba 31 proc., – dėl girtų vairuotojų kaltės. Taigi kas trečias žmogų kelyje užmušęs vairuotojas buvo girtas.

Galima palyginti: 2008 m. tokių buvo 13 proc., 2009 m. – 15 proc., 2010 m. – 16 proc. Pastaraisiais metais reidų metu tikrinant iš eilės visų vairuotojų blaivumą iš šimto patikrintų neblaivių būna vienas ar du.

Neretai būna ir taip, kad išgėrę asmenys ima labiau pasitikėti savimi. O tada dėl vairavimo gebėjimų nekyla jokių abejonių.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.