Po tragiškos motociklininko žūties Vilniuje prabilo apie nevaldomą pavojų

Vėlų trečiadienio vakarą netoli Vilniaus žuvo 34 metų motociklo vairuotojas. Jis griuvo lygioje vietoje, tačiau patyrę motociklininkai priminė, kad net iš pažiūros tvarkingas kelias nepatyrusiam vairuotojui gali būti pilnas mirtinų pavojų.  

„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
„Aprillia“ motociklo vyras nesuvaldė aplenkęs pirmoje juostoje važiavusį automobilį. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (17)

Lrytas.lt

Jul 19, 2018, 1:40 PM, atnaujinta Jul 19, 2018, 2:52 PM

Minsko plente liepos 18-osios naktį į tragišką eismo įvykį patekęs vyras nesusidūrė su jokia kita transporto priemone – jis griuvo nesuvaldęs itališko motociklo „Aprillia“.

Vyras žuvo iškart, o motociklas buvo rastas nuskriejęs dar 100 metrų nuo kūno. Kitoje kelio pusėje buvo rastas šalmas. 

Motociklininkui tai buvo pirmasis sezonas. Jis gyveno Nemėžyje, o žūti galėjo važiuodamas namo. 

Liudininkai pasakojo, kad antrąja juosta lenkdamas automobilį motociklininkas važiavo labai greitai. 

Žmonės taip pat pastebėjo, kad jam baigus manevrą pradėjo drebėti rankos, o vairas ėmė sukinėtis į šonus.

Vairas reaguoja į nelygumus

„Baltic Motorcyclists Association“ vadovas ir 2015 metų Lietuvos motociklų plento žiedo „supersport“ klasės čempionas Vidas Stankevičius detaliai paaiškino, kodėl žuvęs vyras šioje situacijoje nesuvaldė motociklo.

Jis pažymėjo, kad motociklai sukurti taip, kad gali važiuoti ir nesikišant vairuotojui. 

V.Stankevičius sakė, kad važiuojant keliu motociklų amortizatoriai dirba taip pat kaip automobilių – juda aukštyn ir žemyn. Tačiau yra ir didelis skirtumas – motociklo pakabai sugeriant nelygumus pasisuka vairas.

„Plika akimi tų nelygumų galite nepastebėti – tai gali būti, tarkime, penkių metrų ilgio nedidelis dangos iškilimas. 

Važiuodami lėtai to net nepajustumėte, tačiau kai padidinus greitį tokie nelygumai pasikartoja tam tikru atstumu, pakaba atitinkamai pasuka vairą“, – dėstė pašnekovas.

Kai pasikartojantys nelygumai sutampa su vairo grįžimo į neutralią padėtį kryptimi, susidaro rezonansas ir vairas ima švytuoti.

Patys pablogina situaciją

Profesionalo teigimu, didžiausia klaida, kurią tokiais atvejais dažnai daro motociklininkai, – per vairą pajutę pasikartojančius nelygumus bando perimti kontrolę. 

Tokiais veiksmais jie tik pablogina situaciją, o nevaldomai į šonus purtomas motociklas virsta.

Dėl minėto rezonanso kilusių vairo švytavimų, kuriuos motociklininkai vadina ožiais (angl. wobbling), anot V.Stankevičiaus, naudojant jėgą nuslopinti neįmanoma. 

„Tie švytavimai vyksta 4–10 kartų per sekundę, o kai vairuotojas bando juos nuslopinti, tik dar labiau sustiprina rezonansą. 

Jie tiesiog fiziškai negali reaguoti laiku, o bandymas ištiesinti vairą jį tik padidina“, – kalbėjo pašnekovas.  

V.Stankevičius sakė, kad vairo švytavimus į šalis galima nuslopinti. Visų pirma reikia sumažinti apkrovą priekiniam ratui, t. y. šiek tiek padidinti greitį. 

„Motociklo pakabai poveikį geriausiai daryti akceleratoriumi, todėl jei reikia sumažinti priekinio rato apkrovą, atsukame akceleratorių. 

Taip pat reikia atleisti vairą – jį laikyti, tačiau nenaudoti jėgos“, – veiksmų planą iškilus tokiai situacijai dėstė pašnekovas. 

Prieštarauja instinktams

Vis dėlto jis pripažino, kad tokie veiksmai prieštarauja savisaugos instinktams. 

„Vienas iš didžiausių motociklininkų priešų – savisaugos instinktai. 

Jie pasireiškia ir noru stipriai sugriebti vairą, taip pat išsigandę vairuotojai atleidžia akceleratorių arba netgi nuspaudžia stabdį“, – sakė V.Stankevičius. 

Anot pašnekovo, paradoksalu, tačiau būtent savisaugos instinktai lemia daugiausia motociklininkų avarijų. 

Kokiu greičiu važiuojant gali prasidėti vairo švytavimai, V.Stankevičiaus teigimu, priklauso nuo motociklo konstrukcijos.

Įprastai laikoma, kad kuo statesniu kampu pakreiptos priekinės šakės, tuo didesnė tikimybė, jog tai įvyks. 

Todėl motociklininkams ypač svarbu važiuoti neviršijant leistino greičio ar net kiek lėčiau.

Patyręs motociklininkas pridūrė, kad net važiuodamas leistinu 120 km/val. greičiu magistralėje vairuotojas gali pajusti vairo drebėjimą. 

„Jeigu būsi pavargęs ar nesusikaupęs, suveiks savisaugos instinktai ir pradėsi slopinti tuos virpesius. 

Taip tik dar labiau sustiprinsi vairo drebėjimą, o jei atleisi akceleratorių, priekis gaus didesnę apkrovą ir jie tik stiprės“, – konstatavo V.Stankevičius. 

Montuoja stabilizatorius

Siekdami pašalinti šį pavojų motociklų gamintojai kai kuriuose modeliuose montuoja stabilizatorius, dar vadinamus „demferiais“. 

Jie montuojami ant vairo ir veikia panašiai kaip automobilių amortizatoriai, tačiau neturi spyruoklių.

Pašnekovo teigimu, standartiniai stabilizatoriai gelbėja ne visose situacijoje. 

„Jie skirti tipinėms situacijoms, o visi nelaimingi atsitikimai įvyksta tuomet, kai susideda keletas faktorių – nuovargis, kelio nelygumai ir kt. 

Tokiomis aplinkybėmis to gali neužtekti“, – pastebėjo V.Stankevičius. 

Jis pažymėjo, kad didelė tokių švytavimų rizika yra tuomet, kai pavažiavę ant galinio rato vairuotojai nuleidžia priekį, tačiau vairas būna pasuktas į šoną. 

„Švytavimai tokiu atveju neišvengiami ir gali nepadėti net standartinis „demferis“. Čia reikalingas toks, kuris skirtas profesionaliam naudojimui“, – komentavo patyręs motociklininkas

Detalė tiesiog būtina

Jo manymu, stabilizatoriai yra būtini visiems sportiniams ir į juos panašiems gatvėms motociklams. 

„Esu matęs, kaip draugai į Kačerginės trasą išvažiuoja be „demferių“, o viskas baigiasi invalidumu. 

Pats taip niekada nedaryčiau, vieną sekundę atsipalaiduosi – ir prasidės nevaldomas procesas“, – sakė motociklininkas.  

Žuvusio vyro motociklas vairo stabilizatoriaus neturėjo.

V.Stankevičius pasakojo, kad vairo švytavimų patiria visi Kačerginės Nemuno žiede važiuojantys motociklininkai. Kylant į starto ir finišo tiesiąją jų tiesiog neįmanoma išvengti. Tačiau patyrę motociklininkai žino, kaip su jais susitvarkyti.

„Visi sportininkai žino paprastą taisyklę – reikia paleisti vairą ir atsukti akceleratorių“, – kalbėjo pašnekovas. 

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2023 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.