Motociklininkų siekis – važiuoti ne greitai, o saugiai

„Išvažiavę motociklu, mes gyvi norime grįžti namo“, – tai buvo pagrindinis Balio Bardausko argumentas, kai Dakaro ralyje labiausiai išgarsėjęs motociklininkas kreipėsi prašydamas leisti motociklų vairuotojams važiuoti maršrutiniam transportui skirta juosta. 

Motociklų vairuotojai Lietuvoje prašo daugiau lengvatų, nes dviratės transporto priemonės mažina spūstis, padeda spręsti stovėjimo vietų bėdas.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Motociklų vairuotojai Lietuvoje prašo daugiau lengvatų, nes dviratės transporto priemonės mažina spūstis, padeda spręsti stovėjimo vietų bėdas.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
 Ne viename Dakaro ralyje motociklu važiavęs B.Bardauskas tvirtina, kad leidimo važiuoti A juosta pirmiausia prašo dėl saugumo. <br> Danielio Halaco nuotr.
 Ne viename Dakaro ralyje motociklu važiavęs B.Bardauskas tvirtina, kad leidimo važiuoti A juosta pirmiausia prašo dėl saugumo. <br> Danielio Halaco nuotr.
 Motociklininkas M.Eidukonis teigia, kad šių transporto priemonių vairuotojai tampa vis sąmoningesni ir renkasi saugų greitį. <br> A.Aleksandravičiaus nuotr.
 Motociklininkas M.Eidukonis teigia, kad šių transporto priemonių vairuotojai tampa vis sąmoningesni ir renkasi saugų greitį. <br> A.Aleksandravičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Jul 8, 2019, 10:00 AM, atnaujinta Jul 9, 2019, 10:53 AM

Šiam norui pritarė Vilniaus ir Kauno savivaldybės. Galutinis sprendimas dar  nepriimtas, nes būtina atsakyti į neatsakytus klausimus. 

Daugiau kai du dešimtmečius motociklu važinėjantis 42-ejų B.Bardauskas daug keliauja, bendrauja su užsienio motociklininkų bendruomenėmis ir pastebėjo, kad svečiose šalyse šių dviračių transporto priemonių vairuotojai turi nemažai lengvatų. 

Lietuvoje motociklininkams taikoma daugiau apribojimų, o dėl galimybės jiems važiuoti vadinamąja A juosta, vis dar svarstoma. 

„Motociklas yra didesnio manevringumo transporto priemonė. Viena priežasčių, kodėl žmonės perka motociklus, yra ta, kad greičiau pasiektų tikslą, aplenktų spūstis. 

Bet Lietuvoje motociklininkai priversti važiuoti bendrajame sraute, o tai, mano nuomone, yra neteisinga“, – įsitikinęs B.Bardauskas. 

Kitas motociklininkas, žurnalo „Keturi ratai“ redaktorius 32 metų Marius Eidukonis teigia, kad motociklai vis labiau populiarėja, jie jau pripažįstami visavertėmis transporto priemonėmis, o norinčiųjų juos vairuoti kasmet – vis daugiau. 

2017 metais Lietuvoje A kategorijos vairuotojo pažymėjimą gavo mažiau kaip 3000 žmonių, o pernai tokių buvo jau pusketvirto tūkstančio. 

„Pasiūlymas leisti motociklininkams važiuoti A juosta pirmąsyk nuskambėjo prieš penkerius ar šešerius metus, bet tąsyk realiai net nebuvo svarstomas, nes Europoje tai buvo naujiena ir lietuviai niekada nenori būti pirmieji, – įsitikinęs M.Eidukonis. 

– Bet daug kas keičiasi ir pradedamos diskusijos, kaip vienos ar kitos taisyklės galėtų būti pritaikytos ir Lietuvoje.“

Nenori laviruoti tarp automobilių

Prašydami leidimo važiuoti A juosta, motociklininkai argumentuoja, kad dėl to labiausiai padidėtų jų saugumas. 

„Kritęs nuo motociklo, traumų vargiai išvengsi – automobilių vairuotojai kartais nepastebi motociklininko, nes šis eisme mažiau matomas. 

O A juostoje eismas ne toks intensyvus“, – teigė B.Bardauskas.

Nors maršrutiniam transportui skirtų juostų nėra daug (Vilniuje – apie 40 km iš bendro 1500 gatvių tinklo, Kaune – 3,4 km iš bendro 854 km tinklo), tomis juostomis paprastai pažymėtos judrios gatvės. 

Pavyzdžiui, Vilniuje tai – Savanorių ir Pilaitės prospektai. Kaune – K.Donelaičio, I.Kanto gatvės, dalis Kęstučio ir Vytauto gatvių. 

„Šiomis gatvėmis pravažiuoja dauguma miesto gyventojų, o motociklininkai jomis dažnai laviruoja tarp automobilių eilių. Tai kelia kitų vairuotojų pasipiktinimą. 

Tad leidę motociklininkams važiuoti A juosta, sumažintume pavojų jų sveikatai ir gyvybei, nes jie nebelandžiotų tarp automobilių. 

Be to, tausotume kitų vairuotojų nervus“, – įsitikinęs M.Eidukonis. 

Kiti eismo dalyviai, anot motociklininko, dėl to nieko neprarastų. 

Juolab kad maršrutiniam transportui skirta juosta Vilniuje jau važinėja ne tik autobusai ir troleibusai, bet ir taksi automobiliai, elektromobiliai, kai kur – ir paprasti automobiliai, kuriuose yra daugiau kaip keturi žmonės. 

„Erdvės A juostoje tikrai nesumažės. Juk mes nesakome, kad viešasis transportas turės praleisti šia juosta važiuojančius motociklus. 

Viešasis transportas mieste turi pirmenybę prieš kitus eismo dalyvius. 

Vadinasi, turėtume sustabdyti motociklą, praleisti iš stotelės išvažiuojantį autobusą ar troleibusą, važiuoti paskui jį ir tik šiam vėl įlindus į „kišenę“ važiuoti toliau“, – aiškino M.Eidukonis.

Anot žurnalisto, įvairių šalių praktika rodo, kad toks sprendimas pasiteisina. Aibę studijų atlikęs Londonas dar 2012 m. leido motociklininkams važiuoti viešojo transporto juosta. 

Izraelis pradėjo nuo Tel Avivo ir, atrodo, netrukus visoje šalyje ketina duoti tokį leidimą motociklų vairuotojams. 

Latviai tokį projektą patvirtino šiemet. Lenkai irgi leidžia motociklams važiuoti šia juosta. 

„Nors prašydami leidimo ja važiuoti ir Lietuvoje, akcentuojame saugumą, atsirastų r kitų privalumų, – įsitikinęs B.Bardauskas. 

– Pavyzdžiui, dėl to mažėtų grūstys, nes paskaičiuota, kad jei bent 10 proc. vairuotojų persėstų ant motociklų, grūstys dėl to sumažėtų 40 proc.”

Palaikė ir Vilniaus, ir Kauno merai

Tokią motociklininkų iniciatyvą jau palaikė Vilniaus ir Kauno miestų merai Remigijus Šimašius ir Visvaldas Matijošaitis. 

Abu jie kreipėsi į Susisiekimo ministeriją, prašydami suteiki leidimą motociklams važiuoti maršrutinio transporto juosta.

„Motociklams važiuojant su bendruoju srautu, pasitaiko įvairių avarinių situacijų. Pavyzdžiui, kai motociklai grūstis bando aplenkti laviruodami tarp automobilių.  

Savivaldybės Saugaus eismo komisija, kurioje yra ir policijos atstovų, nusprendė, kad toks leidimas padidintų motociklininkų saugumą. 

Be to, sumažintų eismo grūstis, susidarančias ir dėl to, kad motociklai dažnai kliudo automobiliams“, – aiškino Vilniaus mero patarėjas viešiesiems ryšiams Aleksandras Zubriakovas.

Juolab kad, anot Vilniaus savivaldybės atstovo, A juosta sostinėje nėra apkrauta, tad dėl to nekiltų papildomų sunkumų ja važiuojantiems kitiems eismo dalyviams. 

Pasak A.Zubriakovo, policijos atstovai irgi teigiamai žiūri į tokią motociklininkų iniciatyvą. Tad dabar laukiama Susisiekimo ministerijos pozicijos. 

„Dar neturime aiškaus atsakymo, bet jau girdime pozityvių gaidelių. 

Tikimės, kad dar šią vasarą išspręsime šį klausimą ir jau nuo kitų metų bus galima pažiūrėti, kaip toks sprendimas atrodo praktiškai“, – sakė A.Zubriakovas. 

Žada didinti A juostų tinklą

Kauno savivaldybės argumentai panašūs – mažesnė oro tarša, stovėjimo vietų stygius ir didesnis motociklininkų saugumas. 

„Maršrutinio transporto juostų tinklas Kaune nedidelis, tad kauniečiams toks leidimas neturėtų įtakos. 

O motociklininkams tikrai būtų saugiau, nes tomis juostomis važinėja gerokai mažiau automobilių“, – teigė Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius. 

Ir Vilniaus, ir Kauno savivaldybės skatina vairuotojus persėsti ant dviračių transporto priemonių. 

„Jau vien dėl stovėjimo vietų trūkumo skatiname mieste važiuoti motociklais, nes į automobilio vietą telpa trys ar keturi motociklai. Be to, motociklai mažina spūstis ir miestui tai – tik į naudą“, – įsitikinęs M.Matusevičius. 

Ir Vilniaus, ir Kauno savivaldybės yra parengusios miesto judumo planus. Pagal tokį planą, sostinėje per penkerius metus ketinama plėsti maršrutinio transporto juostų tinklą. 

„Tai reiškia, kad tų juostų bus vis daugiau, taip palengvinant ir pagreitinant viešojo transporto judėjimą mieste. Jei būtų patvirtinta iniciatyva dėl važiavimo A juosta motociklininkams, jie irgi galėtų naudotis ta galimybe. 

Automobilių skaičius mieste pasiekė ribą, kai būtina kalbėti apie alternatyvius keliavimo būdus. Ar tai būtų dviratis, ar elektrinis paspirtukas, ar motociklas. 

Mums rūpi sumažinti eismo grūstis mieste. Jei visi važiuotų tik automobiliais, miestas labai greitai užsikimštų ir neliktų vietos normaliai judėti,“ – pastebėjo A.Zubriakovas. 

Gali piktnaudžiauti greičiu

Vilniaus savivaldybės Saugaus eismo komisija neįžvelgė grėsmių, kurios galėtų kilti leidus motociklininkams važiuoti A juosta. 

O Kauno savivaldybės Transporto ir eismo skyriaus vedėjas M.Matusevičius pastebėjo, kad vis dėlto davus tokį leidimą didėtų tikimybė, kad motociklininkai viršys saugų greitį. 

„Greitį viršijantis motociklininkas yra sunkiau pastebimas. Šiek tiek jaudinamės dėl to, kad motociklininkams neatsirastų per daug laisvos vietos įsibėgėti ir viršyti greitį. 

Bet tikimės, kad motociklininkų bendruomenė yra subrendusi ir važiuoja saugiai, nekeldama pavojaus sau ir kitiems eismo dalyviams“, – vylėsi M.Matusevičius. 

Motociklininkas M.Eidukonis svarstė, kad bet kuriam eismo dalyviui laisvame kelyje atsiranda akstinas paspausti greičiau. 

„Toks leidimas užkrautų didelę atsakomybę ant pačių motociklininkų pečių, todėl patys neturėtume sugadinti pasiūlymo idėjos, kai, matydamas laisvą juostą, motociklininkas per ją lekia nepadoriu greičiu“, – sutiko M.Eidukonis. 

Kita vertus, anot jo, motociklininkų galvose jau veikia saugiklis, primenantis, kad už per didelį greičio viršijimą jie gali netekti teisės vairuoti. 

„Tad nereikėtų baimintis, kad motociklininkai A juosta lėks lyg be galvos, nes jie šiais laikais yra sąmoningesni. 

Mieste visi turi judėti saugiai – ir motociklininkai, ir paspirtukininkai, ir dviratininkai, ir pėstieji. 

Motociklininkų pareiga parodyti, kad leidimo važiuoti A juosta siekiame ne dėl galimybės pralėkti dideliu greičiu, o dėl to, kad galėtume važiuoti ramiai ir nereikėtų skintis kelio landžiojant tarp automobilių veidrodėlių“, – teigė M.Eidukonis. 

Juolab kad, anot motociklininko, toks leidimas turėtų būti suteiktas tik išskirtiniais atvejais – tuomet, kai reikia aplenkti spūstis. Joms pasibaigus, motociklininkai privalėtų grįžti į bendrojo naudojimo juostas. 

Ministerija prašo saugiklių

Sprendimas leisti važiuoti A juosta, motociklininkams aktualus tik Lietuvos didmiesčiuose – Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje. Kitur nėra tokių transporto srautų, tad motociklų vairuotojai visur gali laisvai pravažiuoti.

Susisiekimo ministerija nėra kategoriška ir linkusi leisti motociklininkams važiuoti maršrutinio transporto juosta. 

Tačiau ministerijos atstovams kyla klausimų, kaip tai atrodys praktiškai, be to, jie reikalaus, kad, davus leidimą motociklininkams važiuoti šiomis juostomis, būtų užtikrinta efektyvi greičio kontrolė.

„Vilniaus ir Kauno savivaldybių darnaus judumo planuose numatyta skatinti viešąjį transportą, mažinti jam kliūtis, didinti viešajam transportui skirtų juostų tinklą. 

Vilniaus savivaldybė siūlo įvesti viešojo transporto šviesoforus, kurie, prie sankryžos privažiavus viešajam transportui, uždegtų jam žalią šviesą. 

Tad kyla abejonių dėl visų kitų transporto priemonių važiavimo A juostomis“, – sakė Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės patarėjas Vidmantas Pumputis, 

Anot V.Pumpučio, ministerija norėtų išgirsti, kokia sostinės savivaldybės vizija dėl šių juostų naudojimo ateityje. 

Jei bus diegiami išmanieji šviesoforai maršrutiniam transportui, kitoms A juosta važiuojančioms transporto priemonėms kils nemažai keblumų. 

Logiškai mąstant, ir taksi ar  4+ automobiliai, ir elektromobiliai, ir mopedai yra kliūtis viešajam transportui, tad prieš tokį šviesoforą turėtų persirikiuoti ir praleisti autobusą ar troleibusą. 

Bet praktiškai tai gali būti sunkiai įgyvendinama. 

Be to, anot V.Pumpučio, itin svarbu A juostose užtikrinti motociklų greičio kontrolę. 

Jei būtų įrengti sektoriniai vidutinio greičio matuokliai, ministerija grėsmės leisti šia juosta važiuoti motociklininkams, nemato. Juolab kad šia juosta leidžiama važiuoti mopedams. 

Pasak Susisiekimo ministerijos atstovo, nagrinėjant pernai metų mirtinų eismo įvykių, į kuriuos pateko motociklininkai, aplinkybes, pirminė išvada dažniausiai būdavo, kad motociklininkas nekaltas: jis važiavo, automobilio vairuotojas sukdamas nepastebėjo, motociklininkas atsitrenkė, skrido ir žuvo. 

Bet vėliau ekspertizė parodydavo, kad motociklo vairuotojas šiurkščiai viršijo leistiną greitį, tad automobilio vairuotojas negalėjo jo pamatyti ir būdavo išteisinamas. 

„Reikėtų įvertinti, kad Vilniaus mieste yra daug vietų ties prekybos centrais, kiemais su dešininiais posūkiais per A juostą. Jei motociklininkas tokia juosta važiuos greitai, jį bus sunkiau pastebėti. 

Jei dėl to įvyks skaudūs įvykiai, kas dėl to prisiims atsakomybę? – klausė V.Pumputis. – Kyla abejonių, ar savivaldybės apie tai pamąstė.“ 

Pasak V.Pumpučio, nesinori sukurti situacijos su motociklininkais kaip su paspirtukų vairuotojais. 

Paspirtukininkai privalo pravažiuoti pro pėsčiąjį 3-7 km per valandą greičiu, bet šios taisyklės dažniau nesilaikoma nei laikomasi. 

„Tad baiminamės, kad ir motociklų vairuotojai, kai jiems bus sudarytos galimybės laisvai greitai važiuoti, piktnaudžiaus greičiu. 

Dėl to ir sakome, kad privalu sudėti saugiklius ir matuoti vidutinį motociklų greitį, nes mopedų vairuotojai tokių bėdų nekelia, mat nepasiekia didelio greičio“, – aiškino V.Pumputis.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.