Susisiekimo ministerijos užmojis supykdė ekspertus: kaltina pinigų švaistymu

Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos – ji nori atsisakyti žalio mirksinčio šviesoforo signalo. Savivaldybių atstovai pasakė, kokių veiksmų tektų imtis, jei būtų priimtas šis sprendimas, ir suskaičiavo, kiek pinigų jau išleista šviesoforams įrengti.

Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>P.Lileikio nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>P.Lileikio nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>V.Kapočiaus nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>V.Kapočiaus nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>P.Lileikio nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>P.Lileikio nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>P.Lileikio nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>P.Lileikio nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>M.Patašiaus nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>M.Patašiaus nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>D.Umbraso nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>D.Umbraso nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>D.Umbraso nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>D.Umbraso nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>D.Umbraso nuotr.
Šviesoforai, kuriems buvo išleisti milijonai, jau netenkina Susisiekimo ministerijos.<br>D.Umbraso nuotr.
Daugiau nuotraukų (10)

Lrytas.lt

May 27, 2022, 10:09 AM, atnaujinta May 27, 2022, 10:37 AM

Registruotame Kelių šviesoforų įrengimo taisyklių pakeitimo projekte, kuriuos ministras tvirtintų įsakymu, siūloma: „Bendruoju atveju transporto priemonių šviesoforų žalias mirksintis signalas nenaudotinas“. Vis dėlto liktų ankstesnė nuostata, kad esant išimtims toks mirksintis signalas dar galėtų veikti, o jo mažiausia mirksėjimo trukmė automobiliams galėtų būti 5 sekundės.

Tuo metu pėsčiųjų šviesoforo mirksintis žaliasis signalas ministerijos siūlymu turėtų trukti ne ilgiau nei 2 sekundes. Ministerija pažymi, kad Europoje žalias mirksintis transporto šviesoforų signalas naudojamas tik Austrijoje ir tam tikrose Rytų Europos šalyse, kurios „nepasižymi aukštais eismo saugumo rodikliais“.

„Vienintelis žalio mirksinčio šviesoforo signalo privalumas, kad geltono signalo įjungimas nebūna netikėtas eismo dalyviams“, – teigiama aiškinamajame rašte.

Siūloma, kad pakeitimai įsigaliotų nuo birželio 1 d.

Ieško darbo

Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius Tech“) automobilių transporto katedros docentas Saugirdas Pukalskas mano, kad iš pradžių pasikeitęs šviesoforas gali sukelti sumaištį keliuose, todėl išaugs eismo įvykių tikimybė.

„Vairuotojai nesupras, kas čia vyksta, kodėl nebemirksi žalias šviesoforo signalas. Kažkas pradės intensyviai spausti stabdį. Dabar eismo įvykių sankryžose nelabai įvyksta, o jei ir būna, tai ne dėl mirksiančio žalio šviesoforo signalo“, – naujienų portalui lrytas.lt kalbėjo S.Pukalskas.

Anot pašnekovo, jei yra seniai nusistovėjusi, visiems aiški ir suprantama tvarka, tad nereikia kažką keisti vien tam, kad „parodytų, jog ministerijoje vyksta kažkoks darbas“.

„Matyt, jie nelabai tinkamais būdais nori pateisinti savo darbus“, – pridūrė jis.

Ministerija pabrėžia, kad žalias mirksintis signalas pablogina jutiklinį šviesoforų valdymą, nes nesant transporto priemonių eismui ir siekiant pakeisti eismo fazę, žalias signalas dar privalo mirksėti 2–4 sekundes, dėl to didėja nereikalingas eismo dalyvių laukimo laikas.

Išgirdęs šią informaciją, S.Pukalskas tik nusijuokė ir akcentavo, kad jei kažko labai užsimanai, gali rasti milijoną argumentų, jog pateisintum priemonę.

„Šiuolaikinės sistemos leidžia valdyti šviesoforus, kaip tik nori – ir prailginti, ir sutrumpinti trukmę. Jei dabar sako, kad tos sistemos pablogina eismą, tai kam už jas mokėjo šimtus milijonų eurų? Reikėtų apie viską galvoti iš anksto“, – pažymėjo S.Pukalskas.

Jis teigė, kad jei žalias šviesoforo signalas nemirksės, dėl inercijos bus prailgintas laikas, kai dega geltona šviesa. Be to, jo nuomone, žmogus negali sureaguoti akimirksniu į šviesoforą ir pradėti stabdyti ar priimti tam tikrus veiksmus.

„Darnus judumas yra tai, kas užtikrina tavo judumą, bet niekas nesako, jog dabar turi greitai važiuoti. Dabar visiems vėl prireikė greičio. Koks čia blaškymasis? Jei priimame darnaus judumo principą, kalbėkime apie saugų, darnų judumą, bet ne greitą“, – svarstė pašnekovas.

Tektų programuoti iš naujo

Susisiekimo paslaugų eismo valdymo centro vadovas Aleksejus Apanovičius tikino, kad Vilniaus mieste šiuo metu yra 303 šviesoforais reguliuojamų sankryžų. Dalis sankryžų įrengta ar rekonstruota miesto lėšomis dar 2007–2008 m., po 2012 m. dalis jų atnaujinta ar rekonstruota pagal atskiras sutartis, kita dalis įrengta ar rekonstruota investuotojo lėšomis ir perduota miestui iki 2021 m.

„Jeigu būtų nuspręsta panaikinti mirksinčio žalio šviesoforo signalą, Vilniuje reikėtų visas šviesoforais reguliuojamas sankryžas perprogramuoti naujai, kad jos atitiktų naujus reikalavimus“, – naujienų portalui lrytas.lt sakė A.Apanovičius.

„Klaipėdos gatvių apšvietimo“ atstovas Mindaugas Vasiliauskas minėjo, kad kiekvienais metais šviesoforų tinklas plečiamas, įrengiamos naujos šviesoforais reguliuojamos sankryžos, perėjos, atnaujinami seni šviesoforai. Šiuo metu mieste yra 89 šviesoforais reguliuojamos sankryžos bei perėjos.

„Šviesoforų įrengimo kaina priklauso nuo sistemos dydžio ir sudėtingumo – šiuo metu išlaidos vienam objektui (perėjai, sankryžai) gali siekti nuo 25 iki 100 tūkst. eurų ir daugiau. Tačiau jei būtų panaikintas žalias mirksintis signalas, šviesoforus užtektų perprogramuoti, tad apie šviesoforų keitimą šiuo atveju nekalbame“, – tvirtino M.Vasiliauskas.

Anot pašnekovo, jei būtų priimta rekomendacija panaikinti mirksinčio žalio šviesoforo signalą, pirmiausia būtų perprogramuoti šviesoforai kai kuriose naujai įrengtose sankryžose, kuriose veikia jutiklinis šviesoforų valdymas ir jie valdomi pagal eismo jutiklių signalus.

„Transporto priemonių šviesoforų signalų seka be žalio mirksinčio signalo (ypač naudojant jutiklinį šviesoforų valdymą) leidžia sumažinti nereikalingą eismo dalyvių laukimo trukmę“, – pridūrė jis.

„Klaipėdos gatvių apšvietimo“ atstovas taip pat kalbėjo, kad gaišatis mažėja, kai transporto priemonės atlaisvina sankryžą ir tai užfiksuoja jutikliai, geltonas signalas gali būti įjungtas iš karto, išvengus žalio mirksinčio signalo, todėl į sankryžą ketinantiems įvažiuoti vairuotojams ir laukiantiems pėstiesiems žalias signalas gali būti įjungtas anksčiau.

Be to, kai pėsčiasis paspaudžia žalio signalo iškvietimo jungiklį, geltonas signalas transporto priemonėms gali būti įjungtas iš karto, išvengus žalio mirksinčio signalo, todėl laukiantiems pėstiesiems žalias signalas gali būti įjungtas anksčiau.

Kauno miesto savivaldybės administracijos atstovas Mindaugas Drąsutis naujienų portalui lrytas.lt pasakojo, kad šiuo metu Kaune yra 143 šviesoforais reguliuojamų sankryžų ar pėsčiųjų perėjų. Šiais metais naujų šviesoforų ir pėsčiųjų perėjų įrengimui arba rekonstrukcijoms skirta 800 tūkst. eurų.

„Nusprendus panaikinti mirksinčio žalio šviesoforo signalą, tektų pakeisti visų šviesoforais valdomų sankryžų programas“, – pažymėjo M.Drąsutis.

Nelaimės dėl kitų priežasčių

Lietuvos policijos komunikacijos skyriaus patarėja Revita Janavičiūtė teigė, kad policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos Informacinių technologijų valdybos pateiktais duomenimis, 2021 metais sankryžose įvyko 201 eismo įvykis, kuriuose nukentėjo žmonės. Žuvo 6 eismo dalyviai, 223 buvo sužeisti.

Šiais metais per keturis mėnesius (sausį–balandį) atitinkamai – 60 eismo įvykių, sužeisti 66 asmenys.

„Eismo įvykiai įvyksta dėl Kelių eismo taisyklių reikalavimų nepaisymo, eismo dalyvių neatidumo, neatsakingumo, skubos, nekantrumo“, – naujienų portalui lrytas.lt kalbėjo R.Janavičiūtė.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.