Seime – Kelių transporto kodekso pataisų projekto priėmimas: kai kurie siūlymai sukritikuoti dėl vairuotojų saugumo

Seime įsibėgėja Kelių transporto kodekso pataisų projekto priėmimas. Antradienį parlamentarai po svarstymo pritarė socialdemokrato Juliaus Sabatausko inicijuotoms pataisoms, kuriomis siekiama nustatyti aiškesnį elektrinių paspirtukų ir jų eismo reglamentavimą.

Seime – Kelių transporto kodekso pataisų projekto priėmimas: kai kurie siūlymai sukritikuoti dėl vairuotojų saugumo.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Seime – Kelių transporto kodekso pataisų projekto priėmimas: kai kurie siūlymai sukritikuoti dėl vairuotojų saugumo.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Seime – Kelių transporto kodekso pataisų projekto priėmimas: kai kurie siūlymai sukritikuoti dėl vairuotojų saugumo.<br>M.Patašiaus nuotr.
Seime – Kelių transporto kodekso pataisų projekto priėmimas: kai kurie siūlymai sukritikuoti dėl vairuotojų saugumo.<br>M.Patašiaus nuotr.
Seime – Kelių transporto kodekso pataisų projekto priėmimas: kai kurie siūlymai sukritikuoti dėl vairuotojų saugumo.<br>V.Skaraičio nuotr.
Seime – Kelių transporto kodekso pataisų projekto priėmimas: kai kurie siūlymai sukritikuoti dėl vairuotojų saugumo.<br>V.Skaraičio nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Viktorija Smirnovaitė

May 16, 2023, 3:12 PM

Įstatymo projektui iš 120 Seimo salėje buvusių narių pritarė 93, prieš balsavo 8, susilaikė 19 parlamentarų. Projektas pasiekė galutinę – priėmimo – stadiją.

Pagal svarstomą projektą, elektrinė mikrojudumo priemonė būtų apibrėžiama kaip vienam asmeniui važiuoti skirta elektra varoma transporto priemonė, kurios didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h, o atskaitos taško aukštis, jeigu vairuotojui įrengta sėdimoji vieta, ne didesnis kaip 540 mm.

Elektrine mikrojudumo priemone būtų laikomas elektrinis paspirtukas, elektra varomas riedis, elektra varoma riedlentė, elektrinis balansinis vienratis ir pan. Neįgaliųjų vežimėliai prie elektrinių mikrojudumo priemonių nebūtų priskiriami, skelbiama Seimo pranešime žiniasklaidai.

„Tai kompromisinis projektas, gimęs po daugybės valandų svarstymų ir diskusijų komitete. Medikai, policija vis garsiau skambina pavojaus varpais dėl drastiškai augančio nelaimių skaičiaus ir kraupių traumų, kurias patiria ir pėstieji, ir paspirtukininkai.

(...) Esame viena paskutinių, jei ne paskutinė šalis Europoje, kurioje mikrojudumo priemonių eismas vis dar nėra reglamentuotas“, – pažymi J. Sabatauskas.

Parlamentaro teigimu, pataisose planuojama patikslinti tokius punktus kaip elektrinės mikrojudumo priemonės apibrėžimas, motorinių dviračių apibrėžimas, maksimalios galios ir greičio paspirtukų naudojimui mieste nustatymas.

„Po Vyriausybės pasiūlymų atsirado detalizavimas, kokius šalmus reikia dėvėti. (…) Atsižvelgus į Seimo narių siūlymus, šalmas dėvimas nepilnamečiams – visais atvejais, o suaugusieji privalo dėvėti šalmą, kai važiuoja važiuojamąja dalimi“, – pridėjo parlamentaras.

Jis taip pat pažymi, kad naujajame reglamente planuojama siūlyti paspirtukų greitį mieste riboti iki 20 km/h greičio.

„Taip pat papildyta dėl važiavimo kitais atvejais – šaligatviais, pėsčiųjų takais, važiuojamąja dalimi, išskyrus KET nustatytus atvejus. (…) Ir toliau, nurodant, kaip transporto priemonė turi važiuoti, kai važiuoja šalia pėsčiųjų – tai ne daugiau kaip 7 km/h“, – sakė J. Sabatauskas.

Taip pat, siūloma, kad šiomis transporto priemonėmis būtų leidžiama važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, dviračių juostomis, dviračių takais, kelkraščiu, gyvenamojoje zonoje ne jaunesniems kaip 16 metų asmenims, o ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims – tik išklausiusiems mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą.

Tuo metu, jeigu važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku ar šaligatviu ženklinimo linijomis būtų paženklinta dviračių eismui skirta šio tako ar šaligatvio dalis, numatoma, kad elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalėtų važiuoti tik ja ir kuo arčiau jos dešiniojo krašto.

Pagal J. Sabatausko inicijuotas pataisas, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams būtų draudžiama važiuoti šaligatviais, išskyrus atvejus, kai šaligatvis ar jo dalis pažymėta dviračių tako kelio ženklais, važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, jeigu įrengti dviračių takai, taip pat važiuoti pėsčiųjų takais, per pėsčiųjų perėjas, automagistralėmis ir greitkeliais, vežti keleivius, kirsti kelią tam nepritaikytose vietose.

Be to, vairuotojai negalėtų vežti, vilkti ar stumti krovinių, kurie trukdo vairuoti arba kelia pavojų kitiems eismo dalyviams, būti velkamiems ar vilkti kitą transporto priemonę, važiuoti įsikibus į kitą transporto priemonę ar važiuoti nelaikant bent viena ranka vairo.

Taip pat būtų draudžiama važiuoti didesniu kaip 20 km/h greičiu, o važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku, kelkraščiu arba šaligatviu pro pat pėsčiąjį – didesniu kaip 7 km/h greičiu.

Tarp pasiūlymų – ir naujovės prekyboje

Pataisų iniciatorius J. Sabatauskas atkreipė dėmesį, kad į įstatymo pataisos projektą numatoma įtraukti ir konstrukciškai labai į elektrinius paspirtukus panašių, tačiau iš tikrųjų – galingesnių, transporto priemonių reglamentavimą.

Pasak J. Sabatausko, pataisoje numatomos naujovės ir galingesnių mikromobilumo priemonių pardavėjams, siekiant užtikrinti eismo dalyvių saugumą.

„Tai būtų susiję su pardavimu tų transporto priemonių, kurios yra žymiai galingesnės. Tai ne tik, kad jos (parduotuvės – ELTA) turės registruoti šią transporto priemonę, prieš tai atlikti atitikties įvertinimą, bet taip pat, kad būtų techninė apžiūra taikoma ir civilinės atsakomybės draudimas. Akivaizdu, taip atsiranda vairuotojui pareiga turėti vairuotojo pažymėjimą atitinkamos kategorijos“, – pažymi J. Sabatauskas.

„O čia pareiga tokios transporto priemonės pardavėjui, kuris raštu turi įspėti pirkėją apie jo laukiančias atlikti prievoles, prieš pradedant važiuoti su tokia priemone. Kitaip sakant, jei (priemonė – ELTA) važiuoja 80–90 kilometrų per valandą greičiu, akivaizdu, kad tai jau nebeatitinka šios transporto priemonės (mikromobilumo priemonės – ELTA) apibūdinimo, charakteristikos, todėl pardavėjas turi raštu įspėti pirkėją“, – prideda jis.

Pataisoms – kritika dėl paspirtukų vairuotojų saugumo

Tačiau Laisvės frakcijos narė Morgana Danielė sako kai kuriuose pataisų siūlymuose matanti daugiau pavojų nei naudos, todėl antradienį Seime pasisakė prieš dabartinę įstatymo pataisos redakciją.

„Norėčiau paraginti nepalaikyti tokios redakcijos, kokia yra dabar. (…) Labai apgailestauju, bet šiandien nei vairavimo kultūra, nei infrastruktūra, kalbant apie dviračių takus, neleidžia saugiai keliauti bendra važiuojamąja dalimi, kelkraščiu.

Ir patys labai greitai pradėsite raginti savo vaikus ir jaunus žmones pažeidinėti įstatymą ir jokiu būdu nevažiuoti su automobiliais, o vertinti savo gyvybę ir saugumą ir pažeidinėti šitą įstatymą ir važiuoti šaligatviais.

(…) Jei šitas įstatymas priėmime bus toks, koks yra dabar, mes pamatysime, kokia žala įvyks Lietuvoje“, – į J. Sabatausko pristatytas pataisas sureagavo M. Danielė.

Nepritarimą šioms pataisoms išsakė ir Darbo partijos frakcijos narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė.

„Tokiai įstatymo redakcijai, kokia yra dabar, pritarti negalima, nes tai prieštarauja elementariai logikai – skatiname žmones rinktis dviračius, kitas alternatyvias elektrines priemones, bet kartu uždraudžiame mikromobilumo priemonėms iki 7 km/h važiuoti šaligatviais.

Ir, realiai, priverčiame visus persikelti į važiuojamąją dalį šalia automobilių. Tai kas, jei įsigaliotų tokia įstatymo formuluotė, po metų būtų atsakingas už žūtis keliuose, už ypatingai vaikų žūtis, kurių tikrai padaugėtų, jei būtų priimtas toks įstatymas?“ – klausimą kėlė I. Urbonienė.

Ji pažymėjo, kad pritaria, jog reikia atskirti greitus, galingus paspirtukus nuo lėtai važiuojančių, negalingų ir sureglamentuoti bendras taisykles, bet tai, kaip dabar yra suredaguotas įstatymas, pasak I. Urbonienės, prieštarauja „bet kokiai logikai mūsų prieš tai priimtų įstatymų“.

„Ir kartu iš tiesų kelia mirtiną žalą ir galimybę vaikams ir kitiems mikromobilumo priemonių vartotojams. Todėl raginu susilaikyti ar balsuoti prieš iki tol, kol nebus sutvarkyta normaliai redakcija“, – pabrėžė I. Urbonienė.

Vienas iš pataisų rengėjų, liberalas Andrius Bagdonas, pripažįsta, kad dabartinė įstatymo redakcija turi trūkumų.

„Įstatymo projekte yra spragų, bet jas galima ištaisyti iki priėmimo stadijos ir tą tikrai siūlysiu padaryti.

Pagrindinis dalykas yra tas, kad šiuo įstatymo projektu atskyrėme galingas elektrines transporto priemones, varomas virš 1 kW, kurios gali išvystyti ir 80–90 km/h ir negalingus, elektra varomus paspirtukus, kurių greitis yra ribojamas iki 20 km/h.

Tačiau pagrindinė spraga šiame įstatyme yra ta, kad (...) į gatvę nustumiame iš šaligatvių ir tuos negalingus paspirtukus, varomus elektra, kuriems apribojame greitį iki 20 km/h, kai tuo tarpu automobiliai važiuos 50 km/h greičiu“, – pažymėjo A. Bagdonas.

Jis pritarė pastaboms dėl galimai pavojų paspirtukų vairuotojams kelsiančios pataisos, įpareigojančios važiuoti važiuojamąja kelio dalimi ir pabrėžė, kad šį punktą iki pataisoms pasiekiant priėmimo stadiją, planuoja pataisyti.

„Suprasdami, kokie skaičiai yra dviratininkų ir kokie skaičiai yra elektra varomų paspirtukų ir jei dabar juos visus nukreipsime į važiuojamąją kelio dalį, tai reikš ne sužalojimus, ne nubrozdinimus, tai reikš daugybę mirčių, už kurias atsakomybę prisiimti turės šitas Seimas.

Tai aš šioje stadijoje pritariu ir labai siūlau atsižvelgti į siūlymą, kuris bus teikiamas priėmimo stadijoje, kad tokių mirčių mes išvengtumėme“, – Seime antradienį kalbėjo A. Bagdonas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.