Net ir keliasdešimt metrų gali baigtis mirtimi – kodėl kai kurie tėvai nepagalvoja ir rizikuoja vaikų gyvybėmis?

Važiuoju vos kelis šimtus metrų, kam vaiką segti? Mažylis nemėgsta sėdėti kėdutėje, nenorime klausyti jo verksmo. Persėdome į kitą automobilį, kuriame kėdutės nėra – tokių tėvų pasiteisinimų tenka išgirsti specialistams.

Saugių metrų vežant vaiką ne specialioje kėdutėje nėra, mat, net ir važiuojant lėtai, išlieka tikimybė, kad klaidą padarys kitas vairuotojas, o gresiančios pasekmės – itin skaudžios.<br>R.Neverbicko nuotr.
Saugių metrų vežant vaiką ne specialioje kėdutėje nėra, mat, net ir važiuojant lėtai, išlieka tikimybė, kad klaidą padarys kitas vairuotojas, o gresiančios pasekmės – itin skaudžios.<br>R.Neverbicko nuotr.
Saugių metrų vežant vaiką ne specialioje kėdutėje nėra, mat, net ir važiuojant lėtai, išlieka tikimybė, kad klaidą padarys kitas vairuotojas, o gresiančios pasekmės – itin skaudžios.<br>T.Bauro nuotr.
Saugių metrų vežant vaiką ne specialioje kėdutėje nėra, mat, net ir važiuojant lėtai, išlieka tikimybė, kad klaidą padarys kitas vairuotojas, o gresiančios pasekmės – itin skaudžios.<br>T.Bauro nuotr.
Saugių metrų vežant vaiką ne specialioje kėdutėje nėra, mat, net ir važiuojant lėtai, išlieka tikimybė, kad klaidą padarys kitas vairuotojas, o gresiančios pasekmės – itin skaudžios.<br>T.Stasevičiaus nuotr.
Saugių metrų vežant vaiką ne specialioje kėdutėje nėra, mat, net ir važiuojant lėtai, išlieka tikimybė, kad klaidą padarys kitas vairuotojas, o gresiančios pasekmės – itin skaudžios.<br>T.Stasevičiaus nuotr.
Saugių metrų vežant vaiką ne specialioje kėdutėje nėra, mat, net ir važiuojant lėtai, išlieka tikimybė, kad klaidą padarys kitas vairuotojas, o gresiančios pasekmės – itin skaudžios.<br>T.Bauro nuotr.
Saugių metrų vežant vaiką ne specialioje kėdutėje nėra, mat, net ir važiuojant lėtai, išlieka tikimybė, kad klaidą padarys kitas vairuotojas, o gresiančios pasekmės – itin skaudžios.<br>T.Bauro nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

May 18, 2023, 10:00 AM, atnaujinta May 18, 2023, 12:06 PM

Vairavimo mokytoja Edita Vasaitienė atvira – saugių metrų vežant vaiką ne specialioje kėdutėje nėra, mat, net ir važiuojant lėtai, išlieka tikimybė, kad klaidą padarys kitas vairuotojas, o gresiančios pasekmės – itin skaudžios.

Saugoti kuo ilgiau

Gegužės 1-ąją įsigaliojusiuose Kelių eismo taisyklių pakeitimuose – ir nauja rekomendacija vežantiems vaikus automobiliu. Rekomenduojama, kad vaikas būtų kuo ilgiau vežamas specialioje kėdutėje, atsuktoje prieš automobilio važiavimo kryptį.

Naujesnėse kėdutėse vaiką taip galima vežti bent iki 15 mėn. amžiaus, žinoma, būtina atsižvelgti į gamintojų rekomendacijas. Svarbiausia, kad mažylis nuo gimimo būtų vežamas specialioje jo ūgiui ir svoriui pritaikytoje kėdutėje.

E. Vasaitienė atkreipė dėmesį, jog tokia rekomendacija – vaiką kuo ilgiau vežti atsuktą prieš automobilio važiavimo kryptį – svarbi tuo, kad kūdikiai itin pažeidžiami. Jų galvos masė sudaro trečdalį kūno, staigiai stabdant ar automobiliui atsitrenkus į kliūtį, kūdikis lošiasi atgal – dažniausiai tokių galvos traumų pasekmės labai rimtos.

Vairavimo mokytoja priminė ir dar vieną svarbią taisyklę: jei automobilinė kėdutė prisegta prie priekinės sėdynės, oro pagalvės turėtų būti išjungtos, ją tvirtinant ant galinės sėdynės, saugiausia, jei ji, kuo toliau nuo automobilio langų. Jei automobilyje tik dvi vietos arba viduryje – paaukštinimas, automobilinę kėdutę reikėtų segti kairėje automobilio pusėje.

„Ne visi žmonės vaikiškas automobilines kėdutes naudoja, kai kurie tą daro sukandę dantis, pyksta, kad privalo į ją sodinti vaikus, mažyliai dažnai jas išauga. Kai kurie tėvai, net ir turėdami kėdutę automobilyje, vaiką ne visuomet prisega. Teisinasi – atstumas iki darželio nedidelis, vairuoja saugiai. Bet juk tu nežinai, kaip vairuoja kitas žmogus. Smūgis gali būti netikėtas. Antra, juokingas pasiteisinimas, jog kėdutės reikalingos tam, kad automobilius turintys žmonės sumokėtų daugiau pinigų. Tai visiškas absurdas.

Švedijoje atlikti bandymai parodė, jog 80 proc. ne automobilinėje kėdutėje vežamų vaikų eismo įvykio metu patiria traumas, iš jų 30 proc. suluošinami negrįžtamai. Jei saugos diržu netinkamai prisegsime vaiką iki 135 cm ūgio, jis eismo įvykio metu gali išslysti, todėl didesniems ir būtini paaukštinimai“, – komentavo vairavimo mokytoja.

Saugumu rūpintis ne bet kaip

Transporto priemonių saugumo bandymai atliekami naudojant 150 cm manekenus: tokiam ūgiui pritaikyti saugos diržai, oro pagalvės ir apsaugos sistemos – juk vaiko ūgis nebūtinai toks? Vien jau dėl to, pašnekovės žodžiais, kėdutės yra būtinos.

Ne veltui Kelių eismo taisyklėse įtvirtinta nuostata, jog automobilinėje kėdutėje vaikai turi būti vežami nuo gimimo iki kol jų ūgis pasiekia 135 cm.

Geras būdas įsitikinti, ar vaikas gali važiuoti be papildomos kėdutės – patikrinti, kaip prie vaiko priglunda užsegtas saugos diržas. Jis turi tvirtai priglusti prie peties ir krūtinės, negali uždengti kaklo ar veido. Juosmens diržas turi tvirtai priglusti prie klubų, o ne prie pilvo – saugos diržą būtina tinkamai sureguliuoti.

„Svarbu nežiūrėti atsainiai: „tiesiog prisisek diržą“, būtina jį sureguliuoti atsižvelgiant į konkretaus vaiko ūgį“, – pabrėžė pašnekovė.

Žiemą, kuomet automobilio vairuotojas ir keleiviai apsirengę storais drabužiais, itin svarbu prisiminti auksinę taisyklę: tarp kūno ir diržo turi būti ne didesnis tarps nei per piršto storį, tad pirmiausia patariama nusirengti striukę, tuomet segtis saugos diržą.

Kad eismo įvykio metu išgelbės vien oro pagalvės, pašnekovės žodžiais, mitas. Oro pagalvė apsaugo tik iš dalies. Smūgį sulaiko būtent saugos diržai.

Pavyzdžiui, automobiliui judant 50 km / val. greičiu ir atsitrenkus į kliūtį, vaiko svoris padidėja 30 kartų, neprisegtas mažylis dar kurį laiką juda tokiu pat greičiu kaip automobilis, kol trenkiasi į sėdynę ar priekinį automobilio stiklą. Nuo tokių nelaimių apsaugo tik saugos diržai ir vaikams vežti skirtos automobilinės kėdutės.

Be saugos diržo – nė iš vietos

Nėščios moterys – vienos tų, kurios labiausiai dvejoja: segtis saugos diržą ar ne. E. Vasaitienė primena, kad diržą įmanoma sureguliuoti, tad jį galima segtis ne skersai pilvą, o tarp krūtinės ir pilvo.

Juosmeninis diržas turėtų būti segamas tarp pilvo ir šlaunų – tuomet būsimoji mama eismo įvykio metu būtų tikrai apsaugota. „Nėščiosios sėdėsena keičiasi, tad labai svarbu tinkamai sureguliuoti sėdynę, saugos diržą, o ne skubėti užvesti automobilį“, – priminė pašnekovė.

Vairavimo instruktorė patvirtina – saugaus atstumo be saugos diržo ir kėdutės arba priežasčių jų nenaudoti tiesiog nėra – čia negali būti jokių kompromisų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.