Trinkelės nebeišlaiko net pėsčiųjų žingsnių: apie Vilniaus šaligatvius pasisakė ekspertai

Krituliai, druska ar temperatūros pokyčiai? Niekas nemėgins atsakyti į klausimą, kodėl tokie baisūs sostinės šaligatviai Karoliniškėse prie Laisvės prospekto arba Antakalnyje šalia Lietuvos karo akademijos.

Prašymai sutvarkyti Žygimantų gatvės šaligatvį negirdimi.
Prašymai sutvarkyti Žygimantų gatvės šaligatvį negirdimi.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

May 28, 2023, 8:58 AM

Prasčiausiose vietose trinkelės nubyrėjusiu paviršiumi išlupamos ir keičiamos naujomis.

Trinkelių gamintojai puse lūpų užsimena, jog šaligatviai išbyra ir dėl to, kad savivaldybė perka ir trinkeles, kurių gamybai nenaudojamas stambus užpildas, o tik smėlis. Jos pigesnės, tačiau tarnauja trumpiau.

Tiria tik savo gaminius

Bendrovės „Betono mozaika“ kokybės tarnybos vadovas Vidas Kasparavičius sakė, kad skirtingose miesto vietose trinkelių trupėjimo priežastys gali būti įvairios.

„Kad jas įvardytume, reikia atlikti gaminio tyrimą sertifikuotose laboratorijose. Iš akies to nustatyti neįmanoma“, – aiškino V.Kasparavičius.

Pasigirsta kalbų, kad prastesnės kokybės trinkelių atkeliauja iš Lenkijos.

„Nors prisipažinsiu, kad kyla noras konkurentų gaminiams skirti prastą komentarą, iš pradžių taip pat reikėtų juos ištirti“, – sakė kokybės specialistas.

Jis minėjo, kad tokie tyrimai atliekami, bet kiekvienas gamintojas juos užsako savo gaminiams. Todėl nepriklausomi ekspertai apie trinkelių kokybę nedaug ką gali pasakyti. Juolab kad savivaldybė tokių tyrimų neužsako, ji tenkinasi tuo, kad šaligatvius nutiesęs rangovas jiems suteikia penkerių metų garantiją.

O trinkelių kokybės deklaracijose turi būti įrašytas vandens įgeriamumas, šalčio ir šilumos ciklų skaičius, stipris skeliant, stipris lenkiant ir kiti parametrai.

Bet vėlgi – tikslius faktinius trinkelių parametrus įmanoma nustatyti tik laboratorijose.

Nenaudoja granito atsijų

Buvusi bendrovės GKG-3 kokybės tarnybos vadovė Aldona Beinarytė taip pat yra minėjusi, kad vizualiai nustatyti betoninių trinkelių kokybę sudėtinga.

Suprantama, reikia apžiūrėti, ar nenuskilinėję kraštai ir kampai, ar trinkelės yra tikslių matmenų, ar betonas neporėtas – tai galima pamatyti perskėlus trinkelę.

Bet rinkoje atsiranda trinkelių, kurių gamyboje nenaudojamos brangios granito atsijos, jų paviršius lygesnis, nes betono mišinys gaminamas iš smulkaus užpildo.

Tokie gaminiai yra silpnesni, mažiau atsparūs šalčiui, todėl tarnauja kur kas trumpiau, neišlaiko mūsų žiemų išbandymų.

Renkasi tamsias spalvas

Dar viena šaligatvių bėda yra ta, kad renkamasi tamsių spalvų trinkeles. Tokia danga vasarą labiau įkaista, didėja temperatūros svyravimai ir tai trumpina trinkelių amžių.

„Šiandienos tvarumo kontekste vis dėlto teisingiausias pasirinkimas yra šviesesnių tonų gaminiai, ypač kalbant apie miestų viešąsias erdves.

Šviesių tonų dangos atspindi didesnę dalį gaunamos natūralios šviesos ar dirbtinio apšvietimo, tad mažiau įkaista ir yra malonesnės naudotojams vasarą, o tamsiuoju metu geriau matomos, dėl to sutaupoma viešosios erdvės apšvietimui“, – sakė bendrovės „Betono mozaika“ gamybos vadovas Mantas Malinauskas.

Lietuvos kraštovaizdžio architektų asociacijos pirmininkas Gintaras Stauskis pritarė, kad šviesių tonų dangos praktiškos, nes miestų erdvėse pasitaiko įvairių teršalų, kurie tiesiog mažiau matomi nei ant tamsių paviršių. O tamsių tonų dangos įkaista iki žmogui eiti nemalonios temperatūros.

„Dėl to rekomenduoju kuo šviesesnių tonų šaligatvių, aikštelių ir kitų viešųjų plotų dangas. Jos primins natūralaus akmens medžiagas, bus mielos ir praktiškos“, – pabrėžė G.Stauskis.

Nesilaiko rekomendacijų

Šaligatvių trinkelės skyla dėl kitos priežasties – netinkamai parinktos gaminio paskirties ir storio. Jei trinkelės naudojamos takams, šaligatviams, kuriais tik vaikštoma, užtenka 5–6 centimetrų storio trinkelių, įvažiavimams, kiemams reikia ne mažesnio nei 8 centimetrų storio, jei įvažiavimu naudosis sunkiasvorė technika, reikia didesnio nei 8 centimetrų storio trinkelių.

Tačiau dažnai pasitaiko atvejų, kad šaligatvis skirtas tik pėstiesiems, bet juo važinėja ne tik lengvieji automobiliai, bet ir kelininkų technika, šiukšliavežiai.

Žiemos klaidas bandys taisyti pavasarį

Žiemą vilniečiai skundėsi šaligatvių klojimo darbais, kurie, jų nuomone, buvo vykdomi nekokybiškai. Žiema praėjo ir, kaip paaiškėjo, gyventojai buvo teisūs. Dabar rangovai pradėjo taisyti klaidas.

Gyventojai užfiksavo kreivus šaligatvius net keliose vietose, kur naujos šaligatvių trinkelės buvo klojamos žiemą: Pašilaičių, Daugėliškio gatvėse, Algirdo ir Panerių bei Algirdo ir Kauno gatvių sankryžose.

Savivaldybė tikino, kad šaligatvių tvarkymo darbai jau vyksta. „Rangovų sprendimu dalis naujų šaligatvių buvo įrengti jau prasidėjus šalčiams. Darbams galioja garantinis terminas, tai papildomai savivaldybei nekainuos“, – aiškino savivaldybės atstovas Gabrielius Grubinskas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.