Jaučia per batus ir baltąsias lazdeles
Kaip naujienų portalui Lrytas paaiškino „Grinda“ komunikacijos vadovė Fausta Lileikė, skirtingo paviršiaus trinkelės šaligatviuose klojamos tam, kad būtų lengviau naviguoti ir orientuotis žmonėms su regėjimo negalia ar silpnaregiams. Šios neregių vedimo sistemos dar vadinamos taktiliniais takais, įrengiamos atnaujinant, rekonstruojant ar tiesiant naujus šaligatvius.
Ši sistema padeda žmonėms su regos negalia be kitų žmonių pagalbos orientuotis aplinkoje, aptikti padidinto pavojaus vietas ir jas saugiai pereiti. Paprasčiau sakant, tekstūruotos plytelės ar kiti takai turi įvairius gumbelius ir linijas, o jas, per batus arba naudojant baltąsias lazdeles, jaučia neregiai.
Teigiama, kad net kai kurie šunys-vedliai taip pat yra apmokyti sekti šiais takais. Taktilinės vedimo sistema naudojama ne tik gatvių sankryžose, viešojo transporto stotyse ir stotelėse, bet ir prekybos centruose, mokslo bei sveikatos priežiūros įstaigose ir kitose viešose erdvėse.
Raštas turi skirtingas reikšmes
Skirtingas trinkelių raštas turi atitinkamas reikšmes. Pėsčiųjų takuose prieš lygio ar krypties pokyčius ir susikirtimo su gatvių važiuojamąja dalimi bei kitomis kliūtimis vietose turi būti įrengti įspėjamieji paviršiai.
Pavyzdžiui, juostelėmis išgraviruotos trinkelės skirtos judėjimo krypčiai ar krypties pokyčiui pažymėti, o apvalūs kauburėliai skirti įspėti apie priekyje esančius aukščio pokyčius, tarkime, laiptus.
Daug kam gali kilti klausimas – kodėl šios trinkelės yra ryškių spalvų, jeigu jos skirtos neregiams? Atsakymas labai paprastas. Iš tiesų, ryškiaspalvės plytelės reikalingos silpnaregiams, kurie gali orientuotis matydami išsiskiriančias spalvas.
Tobulėti yra kur
Tačiau toli gražu ne visų miestų šaligatviai pritaikyti negalią turintiems asmenims. Sostinei taip pat reikia dar pasitempti.
„Vilnius palaipsniui tampa vis labiau pritaikytas žmonėms su negalia – atnaujinant, rekonstruojant ar tiesiant naujus šaligatvius, įrengiami taktiliniai takai. Didelė dalis šiuo metu atnaujinamos infrastruktūros buvo įrengta dar tuo metu, kai reikalavimai neregių vedimo sistemoms nebuvo taikomi“, – tikina „Grinda“ komunikacijos vadovė F.Lileikė.