Eksperimentas: kaip šviesoforų pinklėse įvyksta tragedijos

Trys eismo juostos kiekviena kryptimi, 16 šviesoforų vien pėstiesiems, iš visų pusių zujantys automobiliai ir dvi liepsnojančios žvakelės, primenančios apie sekmadienį įvykusią avariją – toks vaizdas pasitinka kertančius sostinės Laisvės prospekto ir Buivydiškių gatvės sankryžą.

Daugiau nuotraukų (1)

Ilona Staškutė

2014-01-20 15:39, atnaujinta 2018-02-17 08:01

Joje sekmadienį užgeso dvi gyvybės – per perėją ėjusią mergaitę ir močiutę mirtinai parbloškė maršrutinis autobusas. Kol policija aiškinasi avarijos aplinkybes, stojuosi prie lemtingojo šviesoforo, kuriuo pasitikėjusios močiutė ir anūkėlė žengė į gatvę.

Raudona ar žalia?

Laisvės prospektas – viena iš pagrindinių Vilniaus gatvių. Šioje sankryžoje gatvė išplatėja iki trijų juostų kiekviena kryptimi, o po vieną juostą skirta viešajam transportui. Todėl per vidurį yra skiriamoji juosta ir perėjos atkarpas prieš ir už jos reguliuoja du šviesoforai.

Užsidegus žaliai linktelėju link gatvės, bet tuoj pat pastebiu, kad žiūrėjau į tolimesnį šviesoforą, o artimesnis vis dar šviečia raudonai.

Bet vienas vyriškis tyčia ar netyčia žengia į gatvę ir per raudoną skubiai nutipena iki skiriamosios juostos. Laimei, joks automobilis tuo metu nevažiavo pro šalį.

Pirmas žingsnis - kartu su automobiliais

Po kelių sekundžių žaliai užsižiebus ir artimiausiam šviesoforui paaiškėja tragedijos anatomija – žmonės žengia į perėją pasitikėdami žaliu signalu ir net nesidairo į šalį. Bet tuo pat metu žalia užsižiebia ir iš Buivydiškių gatvės važiuojantiems automobiliams.

Iš toliau atvažiuojantys ir sukti į dešinę besiruošiantys vairuotojai mato žalią rodyklę, leidžiančią sukti bet kada, žalią šviesoforo signalą ir tą akimirką, kai pėstieji deda pirmą žingsnį į gatvę, pro pat jų nosį prašvilpia juodas visureigis.

Sutrikę žmonės stabtelėja ir tada link perėjos suka dar vienas automobilis. Jis sustoja, bet žmonės dar akimirką pasvarsto, ar tikrai gali eiti.

Žaliam signalui bebaigiant degti, link sankryžos pasileidžia bėgti maža mergaitė su rožine kuprine. Net nestabtelėjusi ir neapsidairiusi ji įbėga į perėją, o kaip tik į dešinę sukęs autobuso vairuotojas staigiai spustelėja stabdžius. Šįkart nelaimės pavyko išvengti.

Šviesoforai įsijungia nevienodai

Vietiniai gyventojai pastebėjo, kad ši sankryža gana apgaulinga. Bandant visas susikertančias gatves pereiti iš kairės į dešinę (lyg pagal laikrodžio rodyklę, žvelgiant į sankryžą iš viršaus) beveik nereikia stabtelėti – žali signalai užsidega vienas po kito.

Tačiau einant per sankryžą priešinga kryptimi, lyg prieš laikrodžio rodyklę, pirmiau žalias signalas pasirodo antrąją perėjos atkarpą reguliuojančiame šviesofore, todėl žmonės gali susipainioti ar tyčia bėgti per gatvę, kad spėtų į autobusą.

Pereiti visas keturias gatves prieš laikrodžio rodyklę užtruko dvigubai ilgiau, nei pagal ją, todėl nieko keisto, kad kai kurie pėstieji nenori laukti.

Bėgti per gatvę - normalu

Degant raudonam signalui laksto ir suaugusieji, ir vaikai – tai ypač pastebima, kai prie sankryžos artėja autobusas ir žmonės nesidairydami pasileidžia bėgti, kad tik į jį spėtų. Paskui autobusą, važiuojantį link Pašilaičių per Buivydiškių gatvę pasileido bėgti net apie 15 vaikų būrelis.

Vienas jų viduryje gatvės parkrito, bet draugai berniuką skubiai pakėlė ir visi spėjo į autobusą, nors belėkdami vos nenuspyrė dviejų žvakelių, liepsnojančių už dvi vos vakar čia užgęsusias gyvybes.

„Tai labai skaudus įvykis, kaltės klausimą kelti dar ne laikas, tyrimas tik prasidėjo“, - sakė Vilniaus kelių policijos valdybos Nusikalstamų veikų eismo saugumui skyriaus viršininkas Aivaras Bacevičius.

Pavojinga sankryža

Jis patvirtino, kad Laisvės pr. ir Buivydiškių bei Rygos gatvių sankryža yra viena pavojingiausių Vilniuje, nes ji didžiulė ir visomis kryptimis nuolat važiuoja daugybė automobilių bei autobusų. Taip pat toje sankryžoje gausu ir pėsčiųjų, per ją eina vaikų kelias į mokyklą.

„Tai didžiųjų mikrorajonų sankirta, ji labai intensyvi. Turime prisiminti atsargumą. Jei užsidegė žalia, nereiškia, kad visi automobiliai sustojo. Per daug pasitikima ženklais, visų pirma reikia prisiminti savisaugą“, - tvirtino pareigūnas.

Pasak A.Bacevičiaus, avarijose nukentėjusių pėsčiųjų dalis nemažėja jau trejus pastaruosius metus – apie pusė avarijose nukentėjusių žmonių yra pėstieji, o pusė jų sužalojami ar žūva pėsčiųjų perėjose.

„Kaltė tenka abiems pusėms. Vairuotojai dažniausiai saugosi kitų transporto priemonių, bet trūksta jų ir pėsčiųjų ryšio perėjose. Nemažai nelaimių įvyksta ir dėl pėsčiųjų kaltės, kai jie įbėga į perėją, perlipa atitvarus ar eina gatve neapšviestuose ruožuose. Reikia daugiau vairuotojų ir pėsčiųjų supratingumo ir atsargumo“, - aiškino pašnekovas.

Šviesoforų įtakos neįžvelgia

Tačiau Vilniaus šviesoforais besirūpinantys valdininkai nemano, kad jų signalai galėjo turėti įtakos nelaimei.

Vilniaus savivaldybės Eismo valdymo poskyrio vadovas Eduardas Garbovskis tvirtino, kad šviesoforų darbo režimai nustatyti tokie, kad eismo dalyviai saugiai kirstų gatvę ir nusiskundimų dėl reguliavimo laikų pėstiesiems Laisvės pr./Buivydiškių g. nebuvo.

Kaip ir daugelyje kitų sankryžų, čia skirtingu paros metu šviesoforų signalai jungiasi pagal skirtingą schemą. Keičiasi signalų eiliškumas, jų įjungimo trukmė, bet E.Garbovskis neatskleidė, pagal kokią schemą šviesoforai veikė sekmadienį apie 15 val, kai įvyko tragiška avarija.

Pirminiais duomenimis autobuso vairuotojui tuo metu degė žalia šviesa, bet ką tiksliai matė su anūke ėjusi močiutė, neatskleidžiama, kol vyksta ikiteisminis tyrimas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.