Mitai ir tiesa apie keturiais ratais varomus automobilius

Visureigis ar keturiais ratais varomas šeimos automobilis – daugelio lietuvių svajonė. Bet iš kur kilo nenumaldomas tokių modelių potraukis?

Daugiau nuotraukų (1)

Ilona Staškutė

Mar 23, 2014, 7:32 AM, atnaujinta Feb 15, 2018, 4:59 AM

Juk daugelis važinėja tik po miestą ar greitkeliais ir niekuomet nenusuka į bekelę.

O žvyruotu vieškeliu ar net pramintu miško keliuku nesunkiai išvažiuoja ir dviem ratais varomi automobiliai.

Nors daugelis vairuotojų neturi progų važiuoti per gilias klampynes, pusnis ir purvu pažliugusius vieškelius, keturiais ratais varomi automobiliai mūsų šalyje labai populiarūs, rašo "Lietuvos rytas".

Lietuviai jų pageidauja nepaisydami aukštesnės kainos, didesnių degalų sąnaudų, brangesnio važiuoklės remonto ir riboto modelių pasirinkimo.

Ypač populiaru visureigius pirkti moterims.

Manoma, kad tokiuose automobiliuose vairuotoja ir vaikai yra saugesni.

Slystant kyla pavojus

Tačiau patyręs lenktynininkas, Panevėžio visureigių klubo „Viesulas bastūnas“ vadovas Audrius Sutkus neslėpė, kad visais ratais varomų modelių teikiamas saugumo jausmas gali būti apgaulingas ir atsisukti prieš pačius vairuotojus.

„Automobilis su keturiais varančiaisiais ratais, be abejonės, geriau sukimba su keliu. Bet tai priklauso ir nuo padangų. Jis nepraslysta arba beveik nepraslysta startuodamas. Dėl diferencialų juo kur kas geriau stabdyti žemesne pavara.

Toks automobilis neserga „vairuotojo liga“ – jį sunkiau sumėtyti netyčia ar spaudžiant akceleratorių posūkyje, priešingai nei priekiniais ar galiniais ratais varomą automobilį.

Bet reikia nepamiršti, kad keturis varomus ratus kur kas sunkiau, o neturint patirties – beveik neįmanoma suvaldyti paslydus slidžiame kelyje“, – įspėjo A.Sutkus.

Pernelyg pasitiki gandais

Jis užtikrino, kad pasakojimai, jog automobiliai su keturiais varančiaisiais ratais visuomet stabilūs ir niekuomet neslysta posūkiuose, yra mitas.

Patikėję tokiais gandais „4x4“ modelių vairuotojai kelyje elgiasi pernelyg drąsiai, o per greitai įvažiavę į posūkį slidžiame ar šlapiame kelyje stipriai rizikuoja įlėkti į pakelės griovį ir apvirsti.

„Visų ratų pavara sumėčius automobilį tampa priešu – priekis traukia į vieną pusę, galas stumia į kitą, ir mašina pradeda suktis“, – tvirtino A.Sutkus.

Pasak jo, slystantį viena ašimi varomą automobilį suvaldyti kur kas lengviau, o keturiais ratais varomam modeliui nepakaktų švelnių stabdžio ar akceleratoriaus spustelėjimų ir korekcijų vairu.

„Treniruoti vairuotojai susitvarko su šiuo keblumu, jei automobilis galingas.

Galia išgelbėja, nes sekundės dalį įmanoma vienu metu suktelėti visus ratus, nukreipti automobilį ir nuvažiuoti tiesiai.

Bet tam reikia galios ir sukibimo – gerų padangų. Paprastam vairuotojui padeda tik elektronika“, – neslėpė visureigių specialistas.

Siūlo patiems pasitreniruoti

Naujuose ir apynaujuose automobiliuose vairuotojams padeda ne tik stabdžių antiblokavimo sistema (ABS), bet ir ratams praslysti neleidžianti elektroninė stabilumo kontrolė (ESC/DSC/ESP) bei traukos kontrolė.

Tačiau dauguma Lietuvos keliais važinėjančių automobilių turi tik bazines elektronines sistemas, todėl tokį visureigį galima ištiesinti tik vairu.

A.Sutkus patarė esant galimybei pasnigus ar palijus saugioje vietoje bandyti išprovokuoti automobilio slydimą ir pamėginti jį ištiesinti.

Nemažai vairuotojų mano, kad keturiais ratais varomo automobilio apskritai negali sumėtyti. Tačiau pašnekovas tvirtino, kad tai gali įvykti mažiausiai tikėtinoje vietoje ir žiemą, ir vasarą.

Pavojingiausi keliai visais ratais varomiems automobiliams yra provėžuoti ruožai, įskaitant ir suplūktą sniegą, ir bėgiais išvagotą asfaltą, bei didesnės balos.

„Kur nėra greičio, nėra ir bėdos – pervažiuojami borteliai, išlipama iš vėžių kiemuose. Bet kai važiuojama greičiau ir įmanomas šoninis slydimas, provėžose priekiniai ir galiniai ratai stoja į skirtingus kelius“, – pavojingą situaciją apibūdino A.Sutkus.

Tokių atvejų nereikia toli ieškoti – jei važiuojant lyja, provėžose susikaupia daugiau vandens ir viena automobilio pusė gali prarasti sukibimą su keliu.

Tuo metu prie asfalto tvirčiau liečiasi tiktai vienos pusės ratai ir jie truktelėja automobilį į šoną – taip mašina pradeda nevaldomai suktis.

Geriau apsaugo avarijų atveju

Tad iš kur kilo ta nuomonė, kad keturiais ratais varomas automobilis yra saugesnis?

A.Sutkus paaiškino paprastai – tokie modeliai yra stabilesni, kol vairuotojas nepraranda kontrolės.

O tikrieji dideliu pravažumu pasižymintys visureigiai per avariją geriau apsaugo žmones, nes dėl integruoto sustiprinto rėmo kėbulas mažiau sugniuždomas.

Tačiau tas žingsnis tarp automobilio kontrolės praradimo ir smūgio yra silpnoji keturiais ratais varomų automobilių vieta.

Pavojų dar labiau sustiprina nepamatuotas vairuotojo pasitikėjimas automobiliu – juk jis niekuomet neslysta, tai kodėl nepaspausti?

A.Sutkus patvirtino, kad visais ratais varomas modelis tampa privalumu tiktai patyrusio vairuotojo rankose.

„Jis turi dvigubai ir daugiau galimybių, jei vairuotojas turi patirties ir planuotai daro prognozuojamą manevrą – didesniu greičiu įveikia kliūtį.

Bet kur didesnis greitis, ten ilgesnis stabdymo kelias, o tai reiškia didesnę riziką. Viena ašimi varomą automobilį lengviau perprasti“, – tvirtino pašnekovas.

Sekite Lrytas.lt Auto naujienas Facebook'e.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.