Sovietiniai kelių klounai dar turi gerbėjų ir šiais laikais

Sovietų laikais iš šių automobilių ir jų savininkų neretai buvo šaipomasi. Užtat dabar į gatves išvairuotų senutėlių „Zaporožec“ ar „Moskvič“ savininkai sulaukia ir pagarbių žvilgsnių.

Daugiau nuotraukų (1)

Lina Bartkutė

Apr 19, 2015, 6:00 AM, atnaujinta Jan 6, 2018, 11:14 AM

Automobilių ZAZ, kitaip dar vadinamų „Zaporožec“, gerbėjas, Kaune gyvenantis 33 metų Andrius Čikotas turi jų net 27. Pirmasis automobilis, kurį įsigijo būdamas vos penkiolikos metų, buvo būtent 968-asis ZAZ modelis.

O „Moskvič“ gerbėjų klubo narys Tomas Beganskas turi porą šių gražuolių. Žinoma, juose nepasijusi kaip vairuodamas naują ar bent apynaujį vakarietišką automobilį: vairo stiprintuvo nėra, stabdžiai kieti. Tačiau viską atperka ir savimeilę glosto aplinkinių reakcija.

„Net sankryžoje sustoję prabangių automobilių vairuotojai žiūri į mano senuką ir kelia nykštį į viršų. Patys vairuoja brangias mašinas, tačiau vis tiek gerbia ir palaiko“, – gyrėsi vyras.

Motociklas su stogu

Anksčiau ZAZ beveik niekas nevertino – sklido kalbos, kad tokį automobilį galima įsigyti vos už butelį degtinės.

Dabar ZAZ klubas stengiasi juos prikelti antrajam gyvenimui. Populiariausi – antikvariniai 1960–1969 metais pagaminti automobiliai, dar vadinami kupriukais.

„Zaporožec“ yra sezoninė mašina. Žiemą galima išvykti tik savo malonumui. Dažniausiai sezonas trunka nuo gegužės iki spalio. Šiemet jau buvau užvedęs saviškius, bet dar neišvažiavau“, – pasakojo kaunietis A.Čikotas.

Senieji 965 modelio automobiliai – kaip motociklai su stogu: trys mygtukai, dvi rankenėlės, vairuotojas ir nieko daugiau.

Atliekant transporto priemonių techninę apžiūrą jiems taikomi reikalavimai kaip istoriniams automobiliams. Jei viskas atrodo originaliai ir tvarkingai, pakanka tiesiog apžiūrėti – kontrolierius pasirašo vien dėl to, kad jie atvažiuoja.

Automobilių puoselėtojai „Zaporožec“ vertina dėl originalumo, tad juos tvarkydami dažniausiai nieko nauja nemontuoja ir nekeičia. Tik kai kurie žmonės įtaiso naujus ratlankius ar sėdynes, dar rečiau – galingesnį variklį.

Detalių ZAZ modeliams vis dar galima rasti turgavietėse – atgabena anksčiau jų prikaupę garbaus amžiaus vairuotojai.

Kuo senesnis, tuo brangesnis

Vidutinis šeštojo dešimtmečio kupriukų greitis – 60, o didžiausias – 70 kilometrų per valandą. Vėliau pagaminti „Zaporožec“ galėdavo lėkti ir 80 km/val. greičiu.

Užtat dabar jie paverčiami savotiškais meno kūriniais. „Prieš trejus metus važiavau į Ukrainą ir pamačiau, ką jie ten įdomaus pasidarę.

Tuomet ir aš patobulinau savo oranžinį kupriuką – pasidariau modelį su priekaba“, – vieną naujausių savo kūrinių pristatė ZAZ gerbėjas A.Čikotas.

Naujesnio modelio „Zaporožec“ Lietuvoje dar galima įsigyti maždaug už 100 eurų. Tačiau norint nusipirkti sutvarkytą antikvarinį šeštojo dešimtmečio kupriuką, reikės bent 2 tūkst. eurų. Vis dėlto antikvariatas.

Kaunietis A.Čikotas automobiliams sakė išleidžiąs apie 200 eurų per metus, nors jais nenuvažiuoja nė tūkstančio kilometrų. Žinoma, neskaičiuojant automobiliams tvarkyti skirto laiko. Daugiausia kainuoja degalai.

Bijo, kad žiemą nesurūdytų

Užtat „Moskvič“ gerbėjų klubo narys T.Beganskas savo kolekcijoje turi tik du automobilius – jau suremontuotą 2140-ąjį modelį, pagamintą 1986 metais, ir 1975-aisiais pasaulį išvydusį 412-ąjį modelį, kuris dar laukia, kol bus sutvarkytas. Abu automobiliai atkeliavo iš Maskvos.

T.Beganskas spėjo įsitikinti, kad tokias mašinas Lietuvoje daug kas jau seniai pamiršo.

Antai automobilį registravęs „Regitros“ ekspertas net nežinojo, kad „Moskvič“ buvo gaminami tik su benzininiais varikliais, o ne dyzeliniais.

Žiemą „Moskvič“ gerbėjas savo mašinas tausoja – bijo, kad nesurūdytų. „Prieš savaitę vyko sezono atidarymas Vilniuje, Belmonte, kur buvo suvažiavę devyni „Moskvič“ iš mūsų N40 vyrų automobilių klubo.

Tačiau ne visi dar susitvarkė po žiemos. Manau, į sezono uždarymą atvažiuos tikrai daugiau“, – šypsojosi T.Beganskas.

Naudojo tik malkoms

„Moskvič“ gerbėjų klubo nariai remontuodami stengiasi atkurti autentišką automobilį ir pernelyg neimprovizuoja.

„Šioms mašinoms puikiai tinka BMW varikliai, bet negirdėjau nė vieno atvejo, kad kas nors būtų tokį įmontavęs“, – pasakojo T.Beganskas.

Šių automobilių detalių dar galima rasti ne tik pas senelius ar turgavietėse, bet ir parduotuvėse.

Sutvarkytą „Moskvič“ dabar galima nusipirkti kad ir už tūkstantį eurų, bet su viena sąlyga – jei pavyks tokį rasti. Dažniausiai jie jau surūdiję arba apaugę samanomis kur nors sodybos pašonėje.

„Buvau sutikęs senelį Širvintų rajone, kuris turėjo „Moskvič“ be techninės apžiūros, su jau pasibaigusia registracija.

Naudojo jį tik malkoms parsivežti iš miško“, – juokėsi T.Beganskas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.