Po jos paaiškėjo, kad per pastaruosius mėnesius mažiausiai penki pilotai pateikė oficialius skundus dėl šio modelio lėktuvų. Gali būti, kad besiskundusių neoficialiai buvo dar daugiau.
Visi šie skundai susiję su lėktuvo autopiloto sistema. Vienas skundą pateikęs pilotas tvirtino, kad lėktuvo valdymo dokumentai yra „neadekvatūs ir nusikalstamai nepakankami“. „Faktas, kad šis lėktuvas reikalauja tokių savadarbiškų pataisymų, kad būtų galima skristi, yra lyg raudona vėliava“, – dalijosi kitas, rašo businessinsider.com.
Dvi katastrofos
Sekmadienį įvykusi katastrofa – jau antra „Boeing 737 Max 8“ tragedija per 5 mėnesius. Pernai spalio 29 dieną toks lėktuvas sudužo Indonezijoje, nusinešdamas 189 gyvybes.
JAV Federalinės aviacijos administracijos duomenų bazėje penki pilotai per pastaruosius mėnesius užregistravo skundus dėl tokių lėktuvų autopiloto sistemos.
Preliminariais duomenimis, dėl šios sistemos sutrikimų įvyko ir tragedija spalį. Lemtingo skrydžio detales užfiksavusi juodoji dėžė atskleidė, kad iš Džakartos Indonezijoje pakilęs lėktuvas buvo vis stumiamas į smukimo poziciją, nes sutriko automatiniai sistemos jutikliai.
Etiopijos oro linijų vadovas Tewolde GebreMariamas CNN patvirtino, kad abiejų nelaimių aplinkybės yra apčiuopiamai panašios.
Pilotai buvo pranešę apie problemą
Užregistruotuose skunduose vienas pilotas tvirtino pajutęs problemą dar kylant. Jis pasakojo, jog įsijungus autopilotui lėktuvo nosis staiga nukrypo žemyn ir įsijungė aliarmas, pranešė „Politico“. Laimei, tąkart išjungus sistemą pilotui pavyko atstatyti lėktuvo aukštį.
Kitame spalio mėnesį pateiktame pranešime pilotas skundėsi, kad automatinė maksimalaus akceleravimo sistema veikė neteisingai.
Dar vienas pilotas pastebėjo, kad nors lėktuvai turėtų būti valdomi pagal itin griežtą ir detaliai numatytą tvarką, jiems reikia dažnai „išradinėti dviratį“, sistema dažnai rodo klaidas ir pilotai ne visuomet žino, kaip jas traktuoti.
Balanso problema
„Boeing“ netiesiogiai pripažino, kad jos naujieji, užpraeitą pavasarį pristatyti „737 Max“ lėktuvai nėra saugūs. Įmonė pranešė, kad per artimiausias savaites visi lėktuvai sulauks atnaujintos skrydžių valdymo programinės įrangos.
Tačiau gali būti, kad to neužteks.
„Kontraversijos, supančios „737 Max“ širdyje yra MCAS – Manevravimo charakteristikų papildymo sistema, – rašė „Business Insider“ transporto ekspertas Benjaminas Zhangas. – Kad tilptų didesni, taupesni „Max'o“ varikliai, „Boeing“ turėjo perkurti variklių tvirtinimus ant 737-ojo.
Šis pokytis išbalansavo lėktuvo svorio centrą ir dėl to „Max“ turi polinkį skrendant kelti nosį į viršų. Dėl to kyla tikimybė stoti piestu.
MCAS sukurtas automatiškai veikti priešinga kryptimi ir kreipti lėktuvo nosį žemyn.“
Gali būti, kad dėl sistemos klaidų šio modelio lėktuvai buvo be reikalo automatiškai nukreipti žemyn ir dėl to galėjo kilti tragiškos nelaimės.
Daugybė šalių uždraudė „Boeing 737 Max“ lektuvams skristi iki kol bus išsiaiškintos ir pašalintos problemos.
Antradienį „Boeing“ akcijų vertė buvo kritusi 15 proc. palyginus su kovo 1 diena, o įmonės rinkos vertė sumažėjo net apie 35 mlrd. eurų.
Pagal užsienio spaudą parengė Ilona Steponėnė.