„Euro NCAP“ patikrino komercinių automobilių saugumo sistemas: tik 2 iš 20 įvertinti auksu

Nauji lengvieji automobiliai yra itin saugūs, ir ne tik įvykus avarijai. Naujos saugumo sistemos leidžia sumažinti skaudžių eismo nelaimių pasekmes ar net visiškai išvengti smulkių susidūrimų. Tuo tarpu komercinis transportas saugumo srityje gana smarkiai atsilieka ir gerus rodiklius čia pasiekia vienetai. Kodėl? Ir kada galima tikėtis pokyčių?

„Ford Transit“.<br>Gamintojo nuotr.
„Ford Transit“.<br>Gamintojo nuotr.
„Ford Transit“.<br>Gamintojo nuotr.
„Ford Transit“.<br>Gamintojo nuotr.
„Ford Transit“.<br>Gamintojo nuotr.
„Ford Transit“.<br>Gamintojo nuotr.
„Ad Rem Transport“ direktorius Antanas Šimelis.<br>V.Pilkausko nuotr.
„Ad Rem Transport“ direktorius Antanas Šimelis.<br>V.Pilkausko nuotr.
Eismo dalyvių atpažinimo sistema.<br>Gamintojo vizualizacija.
Eismo dalyvių atpažinimo sistema.<br>Gamintojo vizualizacija.
Daugiau nuotraukų (5)

Lrytas.lt

May 15, 2023, 10:50 AM

Tik 2 iš 20 buvo įvertinti auksu

Nepriklausoma automobilių saugumo vertinimo organizacija „Euro NCAP“ lengvųjų automobilių saugumą vertina nuo 1997 metų. Ji kasmet griežtina reikalavimus ir plečia testų spektrą. Į jį įeina ne tik mašinų daužymas, bet ir saugumo sistemų veikimas.

Nepaisant to, absoliuti dauguma lengvųjų Europos rinkoje parduodamų automobilių testus įveikia be priekaištų ir pelno aukščiausią 5 žvaigždučių įvertinimą. 4 ar netgi 3 žvaigždutės tampa išimtimi.

Transporto priemonės saugumas Europos šalių pirkėjams labai svarbus, tad gamintojai stengiasi ne tik sukurti aukščiausius reikalavimus atitinkančius modelius, bet ir įdiegti inovacijų.

Visai kitaip atrodo lengvųjų komercinių automobilių saugumas. Bent jau atrodė, kol „Euro NCAP“ organizacija nusprendė išmėginti Europoje parduodamų komercinių automobilių aktyviojo saugumo sistemas: automatinio avarinio stabdymo, juostos palaikymo, perspėjimo apie pavojų, greičio palaikymo ir vairuotojo budrumo stebėjimo.

Komercinio transporto vairuotojai paprastai nuvažiuoja daugiau kilometrų nei asmeninių automobilių savininkai, be to, automobilis yra jų darbo įrankis, dažnai juos vairuoti yra sudėtingiau.

„Euro NCAP“ įvertino saugumo sistemų paketą ir tai, kaip jos veikia. Pagal išanalizuotus rezultatus automobiliams skirti bronziniai, sidabriniai, auksiniai ir platininiai medaliai. Tiesa, pastarųjų dar nebuvo įteikta, o iš 20 įvertintų automobilių tik 2 pelnė auksą: „Ford Transit“ ir „Fiat Ducato“.

6-iems atiteko sidabras („Mercedes-Benz Sprinter“, „Mercedes-Benz Vito“, „Nissan Primastar“, „Renault Traffic“, „Volkswagen Crafter“ ir „Volkswagen Transporter“), 11 – gavo mažiausios vertės bronzinį medalį. „Nissan Interstar“ „Euro NCAP“ pažymėjo kaip nerekomenduojamą.

Pirmiausia – pinigai, saugumas vėliau

„Komercinių automobilių rinkoje veikia pasiūlos ir paklausos principas, nes tos transporto priemonės turi atlikti tam tikrą funkciją. Asmeniniuose automobiliuose žmonės ieško daugiau komforto, technologijų, o čia yra darbo priemonė. Kadangi komerciniai automobiliai skirti pinigams uždirbti, jų pirkėjai žiūri į kainą.

Saugumo sistemos gana brangios, kainuoja papildomai, o tiesioginės naudos neatneša, tad toks pragmatiškas požiūris neskatina gamintojų investuoti į komercinio transporto saugumą“, – rinkos subtilybes ir kodėl komercinis transportas saugumo prasme atsilieka nuo asmeninės paskirties lengvųjų mašinų pasakoja „Lietuvos metų komercinio automobilio“ rinkimų komisijos narys ir bendrovės „Ad Rem Transport“ direktorius Antanas Šimelis.

Pašnekovo žodžiai paaiškina, kodėl dauguma komercinių modelių gamintojų saugumo įrangą diegia tik už papildomą kainą.

Didžiuma įmonių, plėsdamos savo transporto parką, žiūri į automobilio kainą, tad gamintojai, stengdamiesi pasiūlyti savo prekę pigiau, į bazinį komplektavimą neįtraukia jokių saugumo sistemų.

Dėl tos pačios priežasties už papildomą priemoką perkamos saugumo sistemos dažniausiai būna senesnės kartos nei naujuose lengvuosiuose automobiliuose.

Sistemos veikė ne taip, kaip turėtų

„Euro NCAP“ specialistai, išbandę šiemet rinkoje parduodamus naujus lengvuosius komercinius automobilius, pastebėjo, kad retame modelyje automatinės avarinio stabdymo sistemos atpažįsta dviratininkus.

Ne visuomet jos reaguoja ir į kelią išbėgusius pėsčiuosius ir netgi vėluoja reaguoti į priekyje staigiai stabdančius automobilius. Šioje sferoje geriausiai pasirodė „Ford Transit“.

Taip pat bandytuose modeliuose eismo juostų palaikymo sistemos į vairavimą įsiterpia tik tuomet, kai automobilis kerta baltą liniją. Tačiau tą daro tik nedidelė dalis geriau sukomplektuotų komercinių modelių. Dauguma jų turi tik perspėjimo apie nuokrypį iš eismo juostos sistemą.

„Aš galvoju, kad komerciniame transporte saugumas atsilieka vien dėl požiūrio į vairuotoją. Anksčiau tai buvo tik darbininkas, dabar, modernėjant pasauliui, atsižvelgiama ir į tuos elementus, kurie netiesiogiai veikia verslo kaštus. Žiūrima ir į darbo sąlygų darbuotojams gerinimą“, – sako A. Šimelis.

Situacija keičiasi jau dabar

„Euro NCAP“ visai neseniai ėmė vertinti lengvųjų komercinių automobilių saugumo sistemas, nes anksčiau apie tokias technologijas šios klasės automobiliuose nebuvo nė kalbos. Tačiau jos ne tik suteikia daugiau komforto vairuotojui, bet gali pasitarnauti ir verslui.

„Tai ne tik palengvina darbą vairuotojui, tokios sistemos gali lemti ir verslo sėkmę. Jos mažina riziką, nes bet kokie įvykiai yra pavojus tiek darbuotojui, tiek krovinio saugumui, tiek automobilio eksploatacijai.

Automobiliai turi važiuoti, o sudaužyta mašina nesukurs jokios pridėtinės vertės. Kiekviena avarija išbalansuoja suplanuotus maršrutus ir automobilių parko panaudojimą“, – dėsto ekspertas.

Požiūris į darbuotoją, jo ir krovinio saugumą keičiasi, dėl to į komercinius automobilius diegiama vis daugiau saugumo technologijų.

Komercinio transporto rinka saugumo prasme atsilieka nuo lengvųjų asmeninės paskirties automobilių, tačiau „Euro NCAP“ pradėti rengti testai ir paviešinti saugumo sistemų veikimo bandymų rezultatai įmones skatina įdėmiau įsižiūrėti į tai, kokiais modeliais atnaujinti transporto priemonių parką, o gamintojus verčia pasistiebti.

Komplektavimo subtilybės

Visuomet išliks pirkėjų, kuriems svarbus bus viso labo vienas kriterijus: kaina ir eksploatacijos išlaidos, tad tikėtina, kad baziniai modeliai ir toliau negelbės vairuotojų pavojingose situacijose, bet bendrovės, kurios kreipia dėmesį darbuotojų gerovę, sutiks sumokėti papildomai.

„Man rodos, ne visos įmonės žiūri į visas saugumo sistemas, nes, priklausomai nuo transporto priemonės panaudojimo, ne kiekviena jų reikalinga. Mieste vairuojantiems žmonėms aktualesnės vienos sistemos, pavyzdžiui, avarinio stabdymo, taip pat kameros, kad parkuodamiesi ko nors nepervažiuotų, tiems, kurie kursuoja tarp miestų, – kitokios, tarkime, nuovargio sekimo ar linijų palaikymo“, – paaiškina A. Šimelis.

Keista tai, kad retam komerciniam automobiliui saugumo sistemas galima papildomai pridėti prie bazinės komplektacijos. Norint modernesnių technologijų, reikia rinktis brangesnę versiją. Čia vėl išsiskyrė „Euro NCAP“ įvertintas „Ford Transit“: pasirinkus bazinį modelį, norimą saugumo įrangą galima nusipirkti papildomai, o geresnio komplektavimo „Trend“ versijoje visos saugumo sistemos montuojamos jau standartiškai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.