Nors į savivaldybę skrieja skundai, kad avarinės būklės Kazbėjų tiltu važiuoja automobiliai, tai niekam nė motais.
Maždaug prieš mėnesį pažadėjusi išstumdytus betoninius blokus grąžinti į vietą ir taip uždrausti eismą, savivaldybė net to nepadarė.
Uždariusi tiltą 2018-ųjų kovą, iš pradžių valdžia žadėjo iki šių metų vasaros pastatyti naują. Kai gyventojai sukilo, o tilto konstrukcijos buvo paskelbtos valstybės saugomomis, savivaldybė pažadėjo tiltą rekonstruoti. Nieko neįvyko.
Dangą keitė prieš 10 metų
„Sostinės planuose – naujo tilto per Vokės upę statybos senajame Gardino plente“, – taip savivaldybė skelbė praėjusių metų pavasarį.
Jos atstovų žodžiais, apie 1935 metus pastatytas tiltas nebuvo nė karto rekonstruotas, nors per parą juo vidutiniškai važiuoja 500–600 automobilių, sveriančių iki 3 tonų.
Nusprendusi demontuoti tiltą dėl avarinės būklės savivaldybė ketino vietoj jo pastatyti 11 metrų pločio, 24 metrų ilgio naują gelžbetoninį tiltą, įvesti dvipusį transporto eismą, įrengti šaligatvius.
Vietos gyventojai prisiminė, kad tiltas ne kartą buvo remontuotas, tačiau tai tebuvo vadinamieji kosmetiniai remontai. Pastarąjį kartą dangos lentos buvo keičiamos maždaug prieš 10 metų.
Pasak savivaldybės Statybos poskyrio vyriausiojo specialisto Ąžuolo Steponavičiaus, tiltas yra avarinės būklės, jo konstrukcija labai pažeista korozijos.
Atvažiavo apžiūrėti meras
Kai praėjusių metų pavasarį prie tilto pasirodė darbininkai ir ketino pradėti demontavimo darbus, Naujakiemio ir Kazbėjų gyventojai surengė piketą. Jie neleido pradėti darbų.
Pasak Naujakiemio gyventojos Anželikos Zenovič, niekas žmonių neklausė, ar jie nori, kad tiltas būtų nugriautas. Apie savivaldybės planus jie sužinojo tik iš žiniasklaidos.
Kai kilo triukšmas, apžiūrėti tilto atvažiavo meras Remigijus Šimašius. Jis pareiškė, kad savivaldybė atsisako planų tiltą nugriauti, ir prižadėjo, kad jis bus rekonstruojamas. Tačiau darbai taip ir neprasidėjo.
Nusprendė statinį saugoti
Kazbėjų tilto konstrukcijas pagamino Lenkijos bendrovė. Jo erdvinė struktūra – vieno tarpatramio santvarinis tiltas.
Tokios pat santvaros panaudotos Naujojoje Vilnioje esančiam tiltui per Vilnią Šiaurės gatvėje. Dar vienas toks pat, tik 4 tarpatramių tiltas yra senasis Nemenčinės tiltas.
Abiejų tiltų danga asfaltbetonio, o Kazbėjų tiltas unikalus tuo, kad iki šiol išlaikęs medinę perdangą. Kultūros paveldo departamento Nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo taryba pernai balandį svarstė Kazbėjų tilto atvejį ir suteikė jam teisinę apsaugą.
Tiltui nustatytas architektūrinis, inžinerinis, istorinis ir kraštovaizdžio vertingųjų savybių pobūdis ir priskirtas regioninio reikšmingumo lygmuo.
Į konstrukciją atsitrenkė rusų tankas
Prie Kazbėjų tilto virė Antrojo pasaulinio karo mūšiai. 1941 metų birželio 23 dieną nacistinės Vokietijos pajėgų supama Sovietų Sąjungos kariuomenė senuoju Gardino plentu traukėsi miesto link.
Ties Kazbėjų tiltu, vokiečiams pašovus rusų tanką T-34 ir numušus jo bokštelį, deganti mašina atsitrenkė į tilto konstrukciją (nuotr.). Į pirmą atsitrenkė antras, lengvasis tankas BT-7.
Pasakojama, kad vokiečiai įnirtingai besikovusius ir galvas paguldžiusius rusus prie tilto palaidojo garbingai.
Tankistų kapą, vietos gyventojų teigimu, žymi katalikiškas kryžius. Apie tai karo istorijos asociacijai „Užmiršti kareiviai“ vietos gyventojai papasakojo prieš keletą metų.
Nors kasinėjimai neatlikti, ant kryžiaus neseniai atsirado lentelė su Georgijaus juostele ir pasakojimu rusų kalba apie čia vykusį mūšį.