Jau dešimt metų lietuvių verslininko Rimgaudo Kunstmono, interjero dizainerės Agnės Jonušės ir architektės Mildos Zabulytės-Vėgelienės kompanija gražius namus kuria svetur. Ir tik dabar įgautus įgūdžius bando tikrintis Lietuvoje.
„Viskas prasidėjo per 2008-ųjų krizę. Vilniuje atidarėme prabangių baldų saloną, prisiėmėme daugybę paskolų, bet tada viskas sugriuvo, investicijos pakibo ant plauko, o mes atsidūrėme ties bankroto riba, – prisiminė R.Kunstmonas. – Daug meldžiausi ir Dievas mums atsiuntė privatų lėktuvą su puikiu užsakovu.
Tai buvo rusakalbis milijardierius, pavargęs nuo bendravimo su vietos dizaineriais. Jis ieškojo ne žvaigždžių kūrėjų, o tų, kurie daug dirbtų. Draugų per draugus buvome parekomenduoti mes. Tai, ko nepadarė prancūzai architektai per ketverius metus, mes atlikome per dvejus. Nuo to prasidėjo mūsų darbai Prancūzijoje.“
Pradėjo nuo istorinės vilos
Tai buvo išties ypatingas užsakymas. Išskirtinė istorinė vila, kurioje XIX amžiuje knygas rašė pats Jules‘is Verne‘as. Todėl kai vietiniai išgirdo, kad joje darbuojasi lietuviai, neslėpė apmaudo – kur tai matyta, prancūzų kultūros šedevrą keičia?!
Nepaisant visų trukdžių, pasitelkusi statybininkų komandą iš Lietuvos trijulė viską laiku pabaigė, užsakovas liko patenkintas, o interjero dizainerius dar ir savo draugams rekomendavo.
Bendradarbiaujančių su keliasdešimt garsiausių baldų, šviestuvų, interjerų aksesuarų gamintojų lietuvių paslaugos itin tiko turtuoliams Prancūzijoje, Rusijoje, Latvijoje, Baltarusijoje. Iš vienų rankų – visi namai, o mūsiškių projektavimo darbų įkainiai klientų neerzino.
Tiesa, kartais net milijardierius lietuviai nustebina. Būna, kad išvydę jų siūlomus dizaino ikonomis vadinamų baldų rinkinius, turtuoliai irgi pravirksta.
Sklypas – už 50 mln. eurų
Šiuo metu jie rengiasi projektuoti vilą Monake, kurios užsakovams vien sklypas atsiėjo 50 mln. eurų. „Greičiausiai klientas bandys sutaupyti interjero sąskaita“, – kvatojo Rimgaudas, jau perrinkęs kone viso pasaulio baldus ir žinantis, ką, kur ir už kiek galima įsigyti prabangiausių prekių segmente.
„Atsisėsti ir subraižyti interjerą yra viena, tačiau mums „copy paste“ neegzistuoja. Kiekvienam projektui reikia laiko, kad pajaustume klientą, suprastume jo vertybes.
Interjero dizainas turi daug dedamųjų – tai galinga inžinerijos bei meno sinergija. O kur dar mūsų ypatingų klientų psichologija“, – pasakojo Agnė su Rimgaudu.
Psichologijos žinios ateina su patirtimi, o dizaino naujoves jie sužino kasmet aplankydami visas interjero parodas Europoje ir JAV.
„Kaip ir kare, kuriant interjerą reikia turėti šovinių.
Tos mūsų kulkos – daugybė detalių, iš kurių dėliojame interjerą nuo apdailos medžiagų ar šviestuvų iki dantų šepetukų.
Vila statoma porą metų, o įrengti būtina per kelis mėnesius. Per tą laiką į objektą suvažiuoja baldai iš viso pasaulio, bet paprastai į kalvose stovinčius apartamentus dideli sunkvežimiai negali užkilti, tad viskas iš pradžių kraunama į sandėlius, o vėliau mažesnėmis transporto priemonėmis vežama pas naujakurius.
Tada iš Vilniaus atskrenda pagalbininkų desantas ir dviem mėnesiams okupuoja vilą. Tuo metu ateina eilė dekoracijoms – gyvos gėlės, aromatai, knygos, stalo porcelianas ir paklotos lovos.
Tik taip pražysta interjeras. Atsirakinai duris ir jau gali gyventi – tokius namus atiduodame užsakovams“, – pasakojo naują biurą sostinėje neseniai atidarę kūrėjai.
Emociją sukuria detalės
Labai turtingų žmonių turbūt ir užgaidos kitokios nei daugumos? Anot dizainerių, labiausiai erzina, kai įpusėjus projektui klientai sumano šiek tiek pakoreguoti interjerą, sušiuolaikinti, nors per pirmuosius susitikimus į krūtinę mušėsi esantys prisiekę barokinės klasikos gerbėjai.
„Jie nori „tik“ daugiau modernumo, o mums tai būtų visiškai naujas projektas“, – šypsojosi Agnė. Galbūt todėl trijulė beveik nebekuria sunkių klasikos interjerų ir kuo toliau, tuo labiau užsakovai renkasi modernią klasiką.
Neseniai vienas klientas paprašė viloje įrengi marokietiško stiliaus kambarių. Rimgaudas dėl šio pageidavimo keturiskart skrido į Maroką, ten gyveno po savaitę ir ieškojo patikimų gamintojų. Galiausiai rado karaliams baldus gaminančius meistrus, užmezgė ryšį ir įvykdė užsakovo svajonę.
Kita klientė Las Vegaso viešbutyje „Bellagio“ išvydo išskirtinį šviestuvą ir užsimanė tokio. Lietuviai rado gamintojus, suderino kainą, dydį, tad jis dabar šviečia laimingos moters namuose.
Detalės, kurios kuria užsakovų emocijas, tiesiog neįkainojamos – tai kone svarbiausi asmeninio interjero elementai.
Kai žmonės statosi jau ne pirmą namą, tai ypač įvertina.
Ėmėsi interjerų Lietuvoje
„Pataupysi ir nesumokėsi architektui papildomų 10 tūkst. eurų? Bus šnipštas, o investavęs turėsi 100 procentų kitokį rezultatą. Tas pat su interjero dizainu.
Galima jam skirtus pinigus tiesiog sudeginti – ašaros byra matant tokius kūrinius. Ir už tuos pačius pinigus įmanoma sukurti nuostabų interjerą“, – įžvalgomis dalijasi keletą milijardieriams priklausančių namų įrengę kūrėjai.
Jiems ypač džiugu, kad panašiai jau mąsto ir lietuviai užsakovai.
Ar tai viena priežasčių, kodėl lietuvių įmonė „Luxury Sparks“ ėmė žvalgytis klientų gimtinėje? „Ir tai lemia. Patys klientų neieškojome, jie mus susirado. Tačiau susitikę su pirmaisiais nustebome finansinėmis jų galimybėmis bei plačiu pasaulio suvokimu.
Žmonės daug keliauja. Jie mato aukštos klasės viešbučių, tad ir skonis jų akivaizdžiai gerėja. Tačiau svarbiausia, kad jie ėmė vertinti architekto, interjero dizainerio darbą“, – sakė Rimgaudas.
Šiuo metu Lietuvoje jie turi septynis projektus, tarp kurių įdomiausi – 1,5 tūkst. kv. metrų individualus namas bei buvusių Nidos poilsio namų „Auksinės kopos“ (5000 kv. m) konversija. Vilniečių architektų kompanija „Do Architects“ parengė pastato rekonstrukciją, o „Luxury Sparks“ kurs apartamentų interjerus.
Geras darbas – lyg „Mercedes“
Daugumos lietuvių interjero dizainerių skaičiuoklė paprasta: teigiama, kad ekonominės klasės interjerą galima sukurti paskiriant 200 eurų kvadratiniam metrui, jei skirsi 300 eurų, turėsi interjerą, o už 400 eurų kvadratiniam metrui – jau ir visai neblogą.
Ką žinomų gamintojų atstovai mano apie tokias kainas?
„Nežinau, ar tinkamas pavyzdys, bet jei kalbėtume apie automobilius, tai jūs pateikėte „Kia“ interjero skaičiuoklę. O mes dirbame su „Mercedes“ klasėmis ar, jei yra kuklesnio interjero poreikis, su „Volkswagen“.
Greičiausiai įmanoma šį bei tą sukurti kvadratui paskiriant 400 eurų, tačiau geram interjerui reikia mažiausiai 800 eurų, jei kalbame apie tikrai užbaigtą darbą. Todėl mūsų užsakovams projektai nekainuoja tris kartus daugiau, nei buvo numatyta prieš jį pradedant“, – teigė R.Kunstmonas.
Jis neabejoja, kad su tokiais skaičiais sutiktų stipriausių Lietuvos architektų bei interjero dizainerių komandos.